Rom?

#1 - 9 november 2007 16:47
Vi har fått vit rom vid ett par tillfällen, ena gången satt de på pumpen men de blev tyvärr snabbt uppätna. Denna gången satt de på ett stort svärdsplante-blad och jag fick tagit det bladet till ett yngelkar. De är bara någon mm stora, och ca 100 st.

Vi funderar nu på ett par saker. Hur vet man att det är yngel i? Ska det vara en svart prick i? Och kan man veta vilken fisk det är? Vi har scalarer, siameser, botior, ancistrus, blå och rosengurami. Vilken av dessa skulle det kunna vara?

Om det nu finns yngel i, är det något särskilt man ska tänka på för att få dem att klara sig? Hur lång tid tar det innan de kläcks i så fall?

Tack på förhand! :)
#2 - 9 november 2007 17:41
Guramis bygger skumbo, ancistrus lägger sina ägg i grottor och hålor. Kvarstår då botior, siameser och scalarer. Och av dom så vet jag att scalarer gärna sätter sina ägg på blad, så jag sätter nog mina kronor på scalarerna. :)
#3 - 10 november 2007 00:12
Jens A. skrev:
Guramis bygger skumbo, ancistrus lägger sina ägg i grottor och hålor. Kvarstår då botior, siameser och scalarer. Och av dom så vet jag att scalarer gärna sätter sina ägg på blad, så jag sätter nog mina kronor på scalarerna. :)

Tack för svaret! Ja faktiskt så höll sig ett par scalarer precis vid bladet hela tiden, men vi fick för oss att det var för att äta äggen, men de kanske bara vaktade, vad vet jag...? De har hållt sig vid yngelkaret som vi har i akvariet också.

Men vet någon om man kan vara säker på att det finns yngel i?... Stämmer det att något svart ska synas inuti?
#4 - 10 november 2007 15:16
De vaktade säkert äggen. Vanligtvis brukar man kunna se små svarta punkter i fiskrom om den är befruktad, s k. ögonpunkter, men jag vet inte så värst mycket om scalarer. :)
#5 - 10 november 2007 19:32
Jens A. skrev:
De vaktade säkert äggen. Vanligtvis brukar man kunna se små svarta punkter i fiskrom om den är befruktad, s k. ögonpunkter, men jag vet inte så värst mycket om scalarer. :)

Kanske det inte är något i dem då... Några av äggen har blivit kritvita, typ som äggskal på hönsägg. De övriga är ju mera genomskinliga. Ser konstigt ut. Ja vi får vänta och se. Tack för svaret! :)
#6 - 12 november 2007 13:55
rebecka_o skrev:
Kanske det inte är något i dem då... Några av äggen har blivit kritvita, typ som äggskal på hönsägg. De övriga är ju mera genomskinliga. Ser konstigt ut. Ja vi får vänta och se. Tack för svaret! :)

Om dom blivit kritvita är dom döda/mögliga.
Om dina scalarer är ljusa så kan det va svårt att se nån prick i äggen men efter några dar så kan man vid noga studie se en liten svans som viftar :)
Att ha ett yngelkar med scalarägg i samma kar som föräldrarna har aldrig funkat för mig, så fort dom börjat simma fritt från bladet äter föräldrarna upp dom :(
#7 - 12 november 2007 14:06
I den här tråden finns det bilder på Skalarer med rom.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109992
#8 - 12 november 2007 14:13
c90368 skrev:
I den här tråden finns det bilder på Skalarer med rom.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109992

Japp, precis sådär såg de ut! Tyvärr så blev de helt vita så det blev inget av dem. Får se nästa gång, i fortsättningen låter vi äggen vara i alla fall så får det bli som det blir.

Annons