Rätt grön

#1 - 6 september 2023 09:27
Hej, jag har ett nystartat akvarium, 54l men ej några fiskar i än.
Jag funderar på att införskaffa några pärlrasboror (om det går att få ta på i Sundsvall) annars koppartetror och ett gäng städpatruller.
Jag är också sugen på 2-3 khuliålar, så mina frågor är,
Visst räknas khuli som städdant?
Och kan man starta med några khulisar?

Jens
#2 - 6 september 2023 10:54
Finns tyvärr inga fiskar eller annat som städar i någon egentlig mening. En del äter alger vilket kan vara en form av städning. Foderrester tror jag dom flesta fiskar mm. äter.
#3 - 6 september 2023 10:55
[QUOTE=Sleaper;n2440303]Finns tyvärr inga fiskar eller annat som städar i någon egentlig mening. En del äter alger vilket kan vara en form av städning. Foderrester tror jag dom flesta fiskar mm. äter. [/QUOTE]

Ja, såklart menar jag ju det.
#4 - 6 september 2023 11:26
Menar bara att inga fiskar eller annat tar bort något från akvariet. Det får man stå för själv. :)
#5 - 6 september 2023 11:42
[QUOTE=Sleaper;n2440305]Menar bara att inga fiskar eller annat tar bort något från akvariet. Det får man stå för själv. :)[/QUOTE]

Jo men det vet jag, då frågar jag som extra städhjälp ist.
#6 - 6 september 2023 16:34
Ska du ha kuhliålar, så skaffa minst 4-5. Jag hade 2 i mitt förra akvarium och såg dom nästan aldrig. Dom vill ha sandbotten också. Jag skulle hellre köpa (och det har jag gjort också) 10 Corydoras (pansarmalar) istället. Finns en pygmé variant!

Sen beror det på hur du menar med städhjälp? Är det för alger, köp algätare. Otocinclus passar i ett litet kar, köp 5-6 stycken (ska vara ett stim). Sen är det precis som Sleaper säger, att man får städa själv och dom flesta fiskar jagar foderrester på botten. Lycka till och köp inte för många fiskar på en gång!
#7 - 6 september 2023 20:49
[QUOTE=Pierre67;n2440308]Ska du ha kuhliålar, så skaffa minst 4-5. Jag hade 2 i mitt förra akvarium och såg dom nästan aldrig. Dom vill ha sandbotten också. Jag skulle hellre köpa (och det har jag gjort också) 10 Corydoras (pansarmalar) istället. Finns en pygmé variant!

Sen beror det på hur du menar med städhjälp? Är det för alger, köp algätare. Otocinclus passar i ett litet kar, köp 5-6 stycken (ska vara ett stim). Sen är det precis som Sleaper säger, att man får städa själv och dom flesta fiskar jagar foderrester på botten. Lycka till och köp inte för många fiskar på en gång![/QUOTE]

Tackar för tips. 👍

jo jag förstår givetvis att man får städa själv. Så grön är jag inte 😊
#8 - 6 september 2023 21:07
Städa själv... nä det gör bakterierna;) Jag skrapar bara glaset och byter lite vatten och sköjer rent filtrena lite ibland:)
#9 - 6 september 2023 22:16
[QUOTE=åheim;n2440310]Städa själv... nä det gör bakterierna;) Jag skrapar bara glaset och byter lite vatten och sköjer rent filtrena lite ibland:)[/QUOTE]

Ja, då städar du även själv när du skrapar glas, byter vatten och sköljer rent filter.
Besserwissrar orkar jag inte med
#10 - 7 september 2023 06:36
Wow vilken taskig attityd sånt orkar inte jag med😉
#11 - 7 september 2023 06:39
Wow vilken taskig attityd sånt orkar inte jag med?
#12 - 7 september 2023 07:54
[QUOTE=åheim;n2440312]Wow vilken taskig attityd sånt orkar inte jag med😉[/QUOTE]

Mina frågor var om man kunde starta med khulisar samt om de räknas som "städpatrull" inte om jag, fiskar eller bakterier skulle städa.
Översitting är bara trist
#13 - 7 september 2023 09:15
En paranoid tolkning bara från din sida...
#14 - 7 september 2023 09:18
Vi behöver inte ha mer meningsutbyte så blir det bra med det, ok!
#15 - 7 september 2023 15:34
åheim är så långt från översittare och besserwisser man kan komma på Zoopet 😊 Vill man ha sådana kan man med fördel gå till flashback. När det gäller städning bör man inte lyssna på fackhandeln representanter utan på erfarna akvarister. Även om ingen erfaren akvarist vet allt så försöker dom inte tjäna pengar på oss övriga.
#16 - 7 september 2023 20:40
Det var snällt sagt andrealos:) Det kan ibland feltokas när man skriver saker eftersom man inte har en röst, det blir liksom kort och utan känsla och meningen med min kommentar var bara att lyfta fram bakterierna, för bakterierna bryter ner allting till slut och det är den riktiga städhjälpen och det glömmer de flesta... Rengöra filter, rutor och byta vatten ser jag mer som underhåll:) Vi kan ha delade åsikter, tjafsa och tycka att nån har fel men man ska till varje pris undvika att kränka varann genom att ge sig på personens karaktär[:-106]
#17 - 7 september 2023 22:13
[QUOTE=åheim;n2440320]Det var snällt sagt andrealos:) Det kan ibland feltokas när man skriver saker eftersom man inte har en röst, det blir liksom kort och utan känsla och meningen med min kommentar var bara att lyfta fram bakterierna, för bakterierna bryter ner allting till slut och det är den riktiga städhjälpen och det glömmer de flesta... Rengöra filter, rutor och byta vatten ser jag mer som underhåll:) Vi kan ha delade åsikter, tjafsa och tycka att nån har fel men man ska till varje pris undvika att kränka varann genom att ge sig på personens karaktär[:-106][/QUOTE]

Jag ber om ursäkt för det, jag läste det nog på ett litet fel sätt.
Tror dessutom att jag hade gapiga skolungdomar omkring mig 😅
Så my bad
tack för tips iaf
#18 - 7 september 2023 22:47
All good J-G, nu kör vi vidare:) Ber om ursäkt att jag trasslade till din tråd[:-75]
#19 - 7 september 2023 23:11
Jag har alltid varit lite sugen på kuhli-ål men jag har avhållit mig från dem pga att de är väldigt rymningbenägna och så käkar dem räkor och dem vill jag ha kvar.
Alla arter av djur som bökar runt i bottensubstratet bidrar ju till en viss renhållning och en ökad biologisk aktivitet i substratet så den är nog ett bra komplement i de flesta kar...
Jag har pansarmalar i ett kar och sanden är otroligt ren hela tiden trots att jag aldrig slamsuger mina akvarier, i det karet jag inte har pansarmalar är det en mer mulmig botten och det har nästan blivit som en jordbotten och ser väldigt naturligt ut tycker jag.

Blir kul att se vad du hittar på för nåt!
#20 - 8 september 2023 07:20
Kanon :)
Det är ju just de att de käkar räkor men dom är vackra att se på.
Tror dock att det får bli pansarmalar, pygmé varianten. då kan man väl ha flera antar jag?
Byggde om mitt akvarium häromdagen så det är väldigt nystartat. Idag blir det att åka och köpa några startfirrar. Osäker på vad det bli, neon och cardinaltetor är jag lite allergisk mot lika så guppys, molly och platty.
#21 - 8 september 2023 09:26
[QUOTE=J-G;n2440324]Kanon :)
Det är ju just de att de käkar räkor men dom är vackra att se på.
Tror dock att det får bli pansarmalar, pygmé varianten. då kan man väl ha flera antar jag?
Byggde om mitt akvarium häromdagen så det är väldigt nystartat. Idag blir det att åka och köpa några startfirrar. Osäker på vad det bli, neon och cardinaltetor är jag lite allergisk mot lika så guppys, molly och platty.[/QUOTE]

Finns fler tetror, än neon och kardinal. Sen finns många fina rasbora också.

Kolla in Akvariestugans filmer om att starta ett (58 liters) akvarium: https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=706 Tycker han valt helt rätt fiskar och räkor ([COLOR=#131313]Amanoräkor, Gul Fantomtetra, Fjärilsciklid, Venezuela-pansarmal, Otocinclus) till det karet.[/COLOR]​

Hade jag sett denna serie innan jag starta mitt kar, hade hade jag valt samma firrar. Har ett Juwel Rio 180 liter!
#22 - 8 september 2023 17:18
[QUOTE=Pierre67;n2440330]

Finns fler tetror, än neon och kardinal. Sen finns många fina rasbora också.

Kolla in Akvariestugans filmer om att starta ett (58 liters) akvarium: https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=706 Tycker han valt helt rätt fiskar och räkor ([COLOR=#131313]Amanoräkor, Gul Fantomtetra, Fjärilsciklid, Venezuela-pansarmal, Otocinclus) till det karet.[/COLOR]​

Hade jag sett denna serie innan jag starta mitt kar, hade hade jag valt samma firrar. Har ett Juwel Rio 180 liter![/QUOTE]

Tack, den serien har jag sett 👍
Det vart 5 st koppartetror och tre räkor.
admin
Christian Alfredsson
#23 - 11 september 2023 18:50

Tror dock att det får bli pansarmalar, pygmé varianten. då kan man väl ha flera antar jag?​

Ja du ska absolut ha flera av dem. Har dem själv i mitt 80-liters och de fungerar kanon. Har även Otocinclus och amanoräkor. Sedan försöker jag att bara ha en tetra. Just nu är det mestadels svart neontetra, plus några kardinaltetror som blivit kvar.

Det blir till och med yngel av dem i karet.

Attachment

Annons