Projekt 540L Pterophyllum Altum - biotop

#1 - 30 november 2009 14:45
Inköpslista:

1 st. 540L akvarium med aluram - [COLOR=red]check[/COLOR]
1 st. alu akvarieställning - [COLOR=red]check[/COLOR]
1 st. heltäckande 4 rörs T5-ramp - [COLOR=red]check[/COLOR]
1 st. Eheim Pro3 2080 ytterfilter -[COLOR=red]check[/COLOR]
1 st. värmare - [COLOR=red]check[/COLOR]
1 st. UV-filter - [COLOR=red]check[/COLOR]
11 st. Pterophyllum Altum - [COLOR=red]check[/COLOR]
5 st. L128 Hemiancistrus sp - [COLOR=red]check[/COLOR]
[COLOR=black]4 st. L046 Hypancistrus Zebra - [/COLOR][COLOR=red]check[/COLOR]
Limnobium laevigatum -
Najas guadelupensis -
Ceratophyllu demersum -
Java mossa - [COLOR=red]check[/COLOR]
Engelsk sjösten - [COLOR=red]check[/COLOR]
Blästersand - [COLOR=#ff0000]check[/COLOR]
Runda småsten - [COLOR=#ff0000]check[/COLOR]
Större runda stenar - [COLOR=#ff0000]check[/COLOR]
Frigolitskiva -
Brun färg till bakre rutorna - [COLOR=#ff0000]check[/COLOR]
30-50 kg. blandade rötter - [COLOR=#ff0000]check (halvvägs)[/COLOR]
Grenar och löv från bok & ek - [COLOR=#ff0000]check[/COLOR]

Inspiration -
"" target="_blank">[COLOR=red]
[/COLOR]
#2 - 30 november 2009 15:08
Det såg inte fel ut, nästan så man blir sugen att börja om igen:p...
Och som vanligt, bilder vill vi se;)!
#3 - 30 november 2009 15:14
ansjo skrev:
Det såg inte fel ut, nästan så man blir sugen att börja om igen:p...

Och som vanligt, bilder vill vi se;)!

Bilderna dröjer ett tag, åker till Thailand på söndag och ska gå igång med karet efter Jul. :D
#4 - 30 november 2009 15:29
På söndag, låter gott det:). Slippa skitvädret här är inte fel, men jag får hålla mig till den 5:e januari innan vi drar dit:D.
Blir det något akvarisitiskt där eller bara sol-badsemester?
#5 - 30 november 2009 15:40
Ja, ska bli skönt att komma dit igen... Det akvaristiska lämnar jag hemma, men det blir väl lite dykning med brorsan som är föreståndare för en dykshop på Phi Phi Island. Annars bara sol & bad och så den goda maten förståss. :)

Var nå'nstans i Thailand ska ni då?
#6 - 30 november 2009 16:08
Vi ska till morsans hus i Baan chang, mellan Pattaya och Rayong. Frugan är från nordöstra Thailand men det blir ingen resa dit utan vi tar ner familjen istället, det kan vara kul för dem:).
Jag har gett mig den på att besöka det offentliga akvariet i Bangkok igen, var där i somras och blev helt biten av det då det var bland det bästa jag sett...finns lite bilder i mitt arkiv:).
#7 - 30 november 2009 16:24
Hälsa Per ;)

Vi har ju lite planer på ett thai besök på phi phi eventuellt nån gång i februari/mars.
Hade varit sjukt skönt att lämna svedala 2-3 veckor.
#8 - 30 november 2009 16:26
Kommer att bli ett grymt kar när du väl får igång det sen tror jag, måste ju kommentera projektet oxå i tråden :D
#9 - 27 december 2009 10:08
Så du är tillbaka nu, då är det bara att kämpa vidare på projektet;):p?
Allt bra på semestern?
#10 - 27 december 2009 10:13
Ja, kom hem i måndags kväll. Fantastisk semester med dykning på Phi Phi, sol, bad, mat och allt annat som hör Thailand till. :)
När åker ni?

Ska hämta nya karet idag så det var rätt lustigt att du bumpade den här tråden Anders. :)
#11 - 27 december 2009 10:15
Och ja just det... alla småaltum lever och mår bra, växer på sig rejält!
#12 - 27 december 2009 10:16
Vi åker den 5:e januari så det börjar bli många tankar som letar sig dit:). Det ska bli så jäklens skönt att komma iväg till värmen, man bor i helt fel klimat:p!
Kul att du ska hämta karet idag, då blir det fart på den här tråden:D!
#13 - 27 december 2009 10:20
Mm, värmen är skön. Vi hade strålande väder alla dagarna, 32-35 grader i luften och 28-30 i havet. Sitter och ska boka flygstolar till nästa vintersemester i Thailand...
Bilagor:
#14 - 27 december 2009 10:23
Tråkig planering förstår jag, samma mål igen:)?
Inte fel när det skiljer 40 grader mellan resmålet och köldhålet:p...
#15 - 27 december 2009 10:25
Det var +32 grader i Thailand när vi åkte därifrån i måndags förmiddag, -15 när vi kom hem till Höör... 47 graders skillnad från morgon till kväll... brrrr...

Ja, samma mål.. min bror bor på PP sedan 11 år tillbaka.
#16 - 27 december 2009 10:50
Då hoppas vi snart på nya kort med nyinrett kar nu då :D
#17 - 27 december 2009 10:54
drd skrev:
Då hoppas vi snart på nya kort med nyinrett kar nu då :D

Kommer Matte.
Ska måla karet i morgon, sen åker inredning i. Räknar med att ha det igång i mitten av veckan.
#18 - 27 december 2009 11:02
Nice dude :) Allt bra med brorsan där borta i värmen förresten ?
#19 - 27 december 2009 18:29
Back to topic!

Nu är karet, ställningen, rampen, värmare och 2080'n (med filtermateria) hemma. Allt är i nyskick, köptes nytt av förra ägaren i november förra året. En av grejerna som lockade mig var att ställningen är 73cm hög vilket innebär att karet med ramp är 140cm högt. Priset var rätt ok, 3.000:- för allt. :)

Ska måla två sidor imorgon, mörkt varmbrun vilket ska simulera oändligt djup i karet. Köpte även några säckar fin Brogårdsand som ska blandas upp med något grövre Rådasand och grov engelsk sjösten. Jag har hittat en massa snygga ek och bokpinnar/grenar i skogen som ska ner tillsammans med en massa rötter av olika slag jag har liggande sen tidigare.
#20 - 28 december 2009 00:07
yummie!!!
#21 - 1 januari 2010 13:42
Karet startat och inrett. Sand, grus, sjösten, olika stora stenar, diverse olika typer av rötter och grenar av ek och bok.
#22 - 1 januari 2010 13:53
Läckert:)
#23 - 1 januari 2010 14:35
Det kommer att bli mumma:)!
#24 - 1 januari 2010 15:06
Tack, är redan mumma... :)
#25 - 1 januari 2010 15:20
Fy fanken vad läckert!!!
Finns inte mer att tillägga förutom att det i mitt tycke behövs en svart bakgrund. [:o]
#26 - 1 januari 2010 15:26
med risk för att låta negativ tycker jag att det för glest med rötter och så. Jag tycker att det hade sett bättre ut med någon mer stor rot. Nu är det mera bara pinnar enskilda pinnar. Sen tror jag några löv på botten hade gjort en stor skillnad. Jag antar att du inte är helt klar men hade varit snyggt med flera växter :)

Förövrigt va det snyggt, jag gillar skiftningarna i sanden/gruset!
#27 - 1 januari 2010 16:02
En svart bakgrund som NIC sa, annars är det perfekt. :)
Vad stora skalarerna ser ut, köpte du vuxna exemplar?
#28 - 1 januari 2010 16:07
Riktigt mäktig må jag säga smått impad:) bara älskar grenarna bland Altumen
#29 - 1 januari 2010 16:29
NIC skrev:
Fy fanken vad läckert!!!

Finns inte mer att tillägga förutom att det i mitt tycke behövs en svart bakgrund. [:o]

Tack NIC!
Men, inte mycket svart i Rio Orinoco. Kolla biotopfilmer därifrån. Det bruna kommer med tiden att se ut som om karet är oändligt djupt.
#30 - 1 januari 2010 16:30
zoomi skrev:
med risk för att låta negativ tycker jag att det för glest med rötter och så. Jag tycker att det hade sett bättre ut med någon mer stor rot. Nu är det mera bara pinnar enskilda pinnar. Sen tror jag några löv på botten hade gjort en stor skillnad. Jag antar att du inte är helt klar men hade varit snyggt med flera växter :)

Förövrigt va det snyggt, jag gillar skiftningarna i sanden/gruset!

Samma svar, kolla en biotopfilm från Orinoco. Altum lever bland pinnar och ris.
#31 - 1 januari 2010 16:32
Saturnus80 skrev:
En svart bakgrund som NIC sa, annars är det perfekt. :)

Vad stora skalarerna ser ut, köpte du vuxna exemplar?

De tre största köpte jag vuxna förra året, de är 26-28 cm höga. De åtta mindre köpte jag som ungfisk för ett par månader sedan.
#32 - 1 januari 2010 16:32
Riktigt mäktig må jag säga smått impad:) bara älskar grenarna bland Altumen

Tack min vän! :)
#33 - 1 januari 2010 16:39
najs kar:D
#34 - 1 januari 2010 20:07
sand ?

hej det blev snyggt. men vad är det för sand och vad har du köpt den ?
#35 - 1 januari 2010 20:47
krullz skrev:
hej det blev snyggt. men vad är det för sand och vad har du köpt den ?

Tack! :)

Sanden är Brogårdsand som säljes som blästersand av Jula. Kostar 49:- för 25kg. Det grövre är engelsk sjösten jag har lagt ovanpå den fina sanden för att få det att se livligare ut.
#36 - 2 januari 2010 02:20
Helt underbart... Gillar precis allt... :) De små verkar ha vuxit en hel del!
#37 - 2 januari 2010 08:29
Är det med lite växtlighet också på dina filmer Mats som du har sett?Var hämtade du dina grenar är det bark kvar på dem?
Kan även tipsa om sanden i Ringsjön det hade passat i ditt kar som du kan strö på vissa platser i karet hade nog blivet effektfullt passar med det du har tycker jag.
#38 - 2 januari 2010 17:18
Tack Salle! :d
Ja, de har vuxit på sig en hel del.

@Patrik.
Nej, ingen normal akvarieväxtlighet, bara någon sorts märklig alg/mossa/gräs eller vad det nu är samt sandbotten, grenar/rötter och sten... och vansinnigt brunt vatten.

Kolla sju minuter in i den här filmen http://www.aquanet.tv/Video/198 så förstår ni min idé med karet.

Grenarna tog jag i skogen efter senaste stormen. Nedfallna torra grenar som inte har legat på marken. Barken är kvar.
#39 - 2 januari 2010 17:40
Ouscazz skrev:

Nedfallna torra grenar som inte har legat på marken. Barken är kvar.

Hur menar du då:confused:;)
#40 - 2 januari 2010 17:52
Snyggt. Vilka stora fina Altum du har. Akvariet ser mycket naturtroget ut och jag tycker att du lyckats bra med att förverkliga din ide.
#41 - 2 januari 2010 18:29
Ett helt fantastiskt kar, det är inte utan än att man blir lite sjuk på ett sånt. Mycket snyggt. [:-44]
#42 - 2 januari 2010 20:17
riktigt snyggt måste jag säga känns som ja vill göra om hela mitt kar nu :( som ja just har koppat i dom första fiskarna i hehe men de e inte heller klart ennu...kanske blir snyggt med tiden :p
#43 - 2 januari 2010 20:17
Ett helt fantastiskt kar, det är inte utan än att man blir lite sjuk på ett sånt. Mycket snyggt. [:-44]

Bockar och tackar! :)
#44 - 2 januari 2010 20:23
Riktigt snyggt!! Kommer det fler grenar?
Hur är det med bakgrunden, är det väggen man ser igenom eller är det nån tunn plastfilm eller nåt?
#45 - 2 januari 2010 20:33
Tack NIC.
Nae, inte fler grenar men fler höga rötter som ska ställas mot baksidan och gaveln. Bakre glaset och ena gaveln är målade med brun väggfärg...

...på utsidan. ;)
#46 - 2 januari 2010 21:01
Jag körde med grenar med "bark"på efter ett taga så släppte det eller rätta sagt det utsöndrar och baddar igen filterna nåt enormt men något annat naturtroget får man leta efter verkligen.Som sagt jag är enormt imponerad av ditt kar du vet precis vad som menas med biotopiskt,det är nästan man saknar Kuben som Nic tog över..
#47 - 2 januari 2010 21:20
vad är storleken på korna i sanden ?
#48 - 2 januari 2010 21:20
riktigt snyggt!

du har verkligen lyckats fånga din inspirationsfilm ner i ditt kar! älskar smalare grenar som är naturligt placerade!! :)

jag är verkligen impad över ditt stim med scalarer! går det att hålla dem så hela tiden? även om de största bildar lekpar? jag är nämligen efter att ha sett ditt kar inne på att skaffa såna med i olika storlekar så det ser naturligt ut!!

jag hade med grenar från naturen i karet, vissa har funkat bra andra inte. bara att hålla tummarna för att dina håller! :)
#49 - 2 januari 2010 21:26
Ouscazz skrev:
Tack NIC.

Nae, inte fler grenar men fler höga rötter som ska ställas mot baksidan och gaveln. Bakre glaset och ena gaveln är målade med brun väggfärg...

...på utsidan. ;)

Tyckte vid första anblicken att man såg väggen igenom, men du har ju lyckats fånga färgen, miljön, ja helt enkelt allt från filmsnutten!!
Bara till att gratulera!!
#50 - 2 januari 2010 21:27
smurfmats skrev:

jag är verkligen impad över ditt stim med scalarer! går det att hålla dem så hela tiden? även om de största bildar lekpar? :)

Ja, ett lekpar altum hade ju inte skadat! ;)
#51 - 2 januari 2010 21:29
Jag körde med grenar med "bark"på efter ett taga så släppte det eller rätta sagt det utsöndrar och baddar igen filterna nåt enormt men något annat naturtroget får man leta efter verkligen.Som sagt jag är enormt imponerad av ditt kar du vet precis vad som menas med biotopiskt,det är nästan man saknar Kuben som Nic tog över..

Tack Patrik! :)

Vissa grenar funkar, andra inte... tiden får utvisa det. Funkar det inte är det bara att kasta ut dem, kostar ju inget.. ;)
#52 - 2 januari 2010 21:30
krullz skrev:
vad är storleken på korna i sanden ?

Sanden är 0,2-0,7 mm, dvs riktigt finkornig.
#53 - 2 januari 2010 21:34
smurfmats skrev:
riktigt snyggt!

du har verkligen lyckats fånga din inspirationsfilm ner i ditt kar! älskar smalare grenar som är naturligt placerade!! :)

jag är verkligen impad över ditt stim med scalarer! går det att hålla dem så hela tiden? även om de största bildar lekpar? jag är nämligen efter att ha sett ditt kar inne på att skaffa såna med i olika storlekar så det ser naturligt ut!!

jag hade med grenar från naturen i karet, vissa har funkat bra andra inte. bara att hålla tummarna för att dina håller! :)

Tack Mats! :D

Vet inte hur det funkar när även de åtta mindre har nått fullvuxen storlek, det kan eventuellt bli problem med revirfajter. Lekpar lär inte hända, det finns inte en enda dokumenterad lek på äkta Pterophyllum Altum. Jo, en förresten... en lek i Sverige av Sven Fornbäck. Men, vissa förståsigpåare påstår att Svens fiskar inte var äkta Altum...
#54 - 2 januari 2010 21:35
NIC skrev:
Tyckte vid första anblicken att man såg väggen igenom, men du har ju lyckats fånga färgen, miljön, ja helt enkelt allt från filmsnutten!!

Bara till att gratulera!!

:):):)
#55 - 2 januari 2010 21:40
Ouscazz skrev:
Lekpar lär inte hända, det finns inte en enda dokumenterad lek på äkta Pterophyllum Altum. Jo, en förresten... en lek i Sverige av Sven Fornbäck. Men, vissa förståsigpåare påstår att Svens fiskar inte var äkta Altum...

Det finns som du säger endast ett fåtal som lyckats men jag har hört talas om 3 st. inkl. svensken du nämner. Snacka att man hade varit kung om man lyckats dra upp 100 småaltum!! [:-38]
#56 - 2 januari 2010 21:44
Ouscazz skrev:
Tack Patrik! :)

Vissa grenar funkar, andra inte... tiden får utvisa det. Funkar det inte är det bara att kasta ut dem, kostar ju inget.. ;)

Du hade bok och ek va?
Jag har tagit tunna bokgrenar utifrån trädgården och de har funkat fint, förutom att de efter ett tag tappat barken, (som e ganska snyggt) och liksom börjat lösas upp. Nu snackar jag om väldigt, (typ firestarters) tunna grenar så i ditt fall lär det ju ta ett bra tag innan/om det händer.
Fiskarna mår bra i alla fall.
#57 - 2 januari 2010 21:55
Jag har haft tunna (topp) bokgrenar i mitt 720 hur länge som helst, har inte hänt någonting med dem sedan jag stoppade dem i karet. Slängde ut grenarna idag när jag satte över diskus i 720't efter att Altumen flyttat ut.
#58 - 2 januari 2010 22:03
Ouscazz skrev:
Jag har haft tunna (topp) bokgrenar i mitt 720 hur länge som helst, har inte hänt någonting med dem sedan jag stoppade dem i karet. Slängde ut grenarna idag när jag satte över diskus i 720't efter att Altumen flyttat ut.

Åfan, ni i Höör har kanske lite hårdare virke! :D:D
(ja, förutom mjukisen Stene då...) :)
#59 - 2 januari 2010 23:05
Fint kar med riktigt fina fiskar!
#60 - 3 januari 2010 06:17
NIC skrev:
Det finns som du säger endast ett fåtal som lyckats men jag har hört talas om 3 st. inkl. svensken du nämner. Snacka att man hade varit kung om man lyckats dra upp 100 småaltum!! [:-38]

Med eller utan hormoner;)?
#61 - 4 januari 2010 15:18
Snyggt gillar den bruna bakgrunden. Ska du inte kasta i en ica kasse boklöv också!
#62 - 4 januari 2010 16:17
Broddan skrev:
Snyggt gillar den bruna bakgrunden. Ska du inte kasta i en ica kasse boklöv också!

Tack!
Har redan lagt i en kvarts kasse boklöv men de syns knappt. Ska ut och plocka eklöv på onsdag, de är mörkare och syns bättre.
#63 - 19 januari 2010 20:12
Filmat lite ikväll. Lite alger, ingen balans i karet ännu.

#64 - 19 januari 2010 20:41
Personligen skulle jag vara försiktig med löv och "färska" grenar innan det är balans i karet, det är snyggt, men med tanke på invånarna kan det bli dyrt.

Både löv och grenar (bark) ska brytas ner, det kräver syre och bidrar till höjda näringsnivåer, som i sin tur bidrar till mer alger.
#65 - 19 januari 2010 21:45
Vet det Maths, har använt grenar och löv förr. Har proppat karet halvfullt med hornsärv nu, hjälper till att hålla vattnet ok. Kör även UV och har häftig syresättning.

Jag håller sakta på att sänka tempen i karet, ska ned till 26[SIZE=4][SIZE=2]°C. Det kommer att hjälpa mig hålla högre syremättnad.[/SIZE]
[/SIZE]
#66 - 20 januari 2010 07:25
Ouscazz skrev:
Vet det Maths, har använt grenar och löv förr. Har proppat karet halvfullt med hornsärv nu, hjälper till att hålla vattnet ok. Kör även UV och har häftig syresättning.

Jag håller sakta på att sänka tempen i karet, ska ned till 26[SIZE=4][SIZE=2]°C. Det kommer att hjälpa mig hålla högre syremättnad.[/SIZE]

[/SIZE]

Låter bra:p
#67 - 25 januari 2010 14:48
Hela gruppen på en bild, händer inte så ofta.
#68 - 25 januari 2010 15:17
vrålsnygga ju!
vad är det för grenar du har där?
#69 - 25 januari 2010 16:41
dom är ju grymt snygga:)
#70 - 25 januari 2010 16:54
Vilka juveler du fick på bild,men du får ta det lungt att lägga in så här bra bilder då dem hade annars tagit hem årets foto om du hade ställt upp i tävlingen men det går ju inte om du lägger ut dem här:)
#71 - 25 januari 2010 17:44
Ouuhhf! Såna där bilder kan du sätta in ett par tre stycken av om dan, tycker jag! Ser ju för jädra gôtt ut!:)
#72 - 25 januari 2010 17:55
Grymmt snygga.

//Roger
#73 - 26 januari 2010 08:08
hannesc skrev:
vrålsnygga ju!

vad är det för grenar du har där?

Tack!
Grenarna är bok och ek.
#74 - 26 januari 2010 08:08
JacobT skrev:
dom är ju grymt snygga:)

Visst är dom! :)
#75 - 26 januari 2010 08:20
Vilka juveler du fick på bild,men du får ta det lungt att lägga in så här bra bilder då dem hade annars tagit hem årets foto om du hade ställt upp i tävlingen men det går ju inte om du lägger ut dem här:)

Jag är inte intresserad av att vara med i någon fototävling på Zoopet, gillar inte upplägget kring tävlingen. Just momentet att man inte får tävla med bilder (eller liknande bilder) man redan har postat i forumet är riktigt korkat anser jag! Gillar inte heller att få mina bilder bedömda av folk som inte har koll på fotografering utan bara ser till objektet. I varje tävling är det ständigt kommentarer som "Ooh vad skarp å fin bild"... vaddå skarp och fin? det är väl ingen konst att ta en skarp bild, bara att köpa en hyfsad systemkamera och ett macroobjektiv och sedan panga på med blixt... Konsten ligger i att hitta en bra bildkomposition med rätt fokusering, exponering, skärpedjup och samtidigt få det att se naturligt ut. Tror inte att sådan bilder går hem i tävlingen... därför bryr jag mig inte om att deltaga.

Men tack för de fina orden Stene! :D
#76 - 26 januari 2010 08:20
lofstrog skrev:
Grymmt snygga.

//Roger

:):d
#77 - 26 januari 2010 08:22
MaxB skrev:
Ouuhhf! Såna där bilder kan du sätta in ett par tre stycken av om dan, tycker jag! Ser ju för jädra gôtt ut!:)

Haha... det hade blivit väldigt enformigt... men tack för önskemålet! :)
#78 - 26 januari 2010 15:56
Hur har du upplevt grumligheten nu efter ett taga grenarna har legat i karet för det verkar ingen alls på bilden man såg och filmen det verkar ha klarat sig.
#79 - 26 januari 2010 16:01
Bra fråga Stene, mitt e grumligt som fan ibland.
Får göra rent Fluval 4:an ofta. :)
#80 - 26 januari 2010 18:21
Hur har du upplevt grumligheten nu efter ett taga grenarna har legat i karet för det verkar ingen alls på bilden man såg och filmen det verkar ha klarat sig.

Fullständigt kristallklart vatten. Bilden är tagen från ena kortsidan, man ser rätt igenom hela karet om du kollar noga. Lösningen är enkel... UV-filter.
#81 - 26 januari 2010 18:43
Ouscazz skrev:
Fullständigt kristallklart vatten. Bilden är tagen från ena kortsidan, man ser rätt igenom hela karet om du kollar noga. Lösningen är enkel... UV-filter.
stämmer verkligen det är kristallklart,mitt såg ut som mer brunt sumpvatten med alla mina rötter/grenar och löv:doch sen ett dåligt ytterfilter på det:ddu har verkligen lyckas att behålla klarheten:)
#82 - 26 januari 2010 19:44
UV är inte hela sanningen... kör med två ytterfilter, Eheim 2080 + Eheim 2213. Eheim 2213 är fyllt med fin filtermatta och fungerar som förfilter till UV-filtret.
#83 - 22 februari 2010 16:57
Ny film idag, de gillar inte kamerastativet..
De små har vuxit på sig rätt bra på tre och en halv månad..

#84 - 1 mars 2010 20:27
extremt vackert...
#85 - 2 mars 2010 05:08
Då jag fick beskåda detta live så säger jag bara vilka Skönheter
#86 - 2 mars 2010 06:10
Sweeet helt enkelt :D
#87 - 19 mars 2010 17:00
Hmm, jag har haft Altum i mitt tidigare akvarieliv och kan konstatera att det är väldigt ståtliga fina fiskar.

Problemet är bara att när man har konstaterat detta och tittat sig mätt på dem, så händer det inte så mycket mera. Det blir liksom inte någon lek eller någon action i karet, de äter, skiter och är vackra thats it!

Är det detta du också kommit på eftersom du vill sälja dem?
#88 - 19 mars 2010 18:03
såg också annonsen... Sorgligt för att detta är ett av mina absoluta favoritkar, men som c90... säger förstår jag helt och hållet att det liksom stannar av...

Om du inte vill göra det till ditt kall att försöka få dem att leka... ;)
#89 - 19 mars 2010 19:50
Njae... Jag tycker att det är kul att skapa. När det är klart och allt funkar vill jag hoppa på nytt projekt igen. Det är väl någon form av konstnärlig rastlöshet. :)
#90 - 19 mars 2010 19:56
Ouscazz skrev:
Njae... Jag tycker att det är kul att skapa. När det är klart och allt funkar vill jag hoppa på nytt projekt igen. Det är väl någon form av konstnärlig rastlöshet. :)

bra talat!!
#91 - 19 mars 2010 22:59
Ouscazz skrev:

Ja, det var det jag syftade på.

Hade du skaffat dig Jordätare som levde rövare till och från så skulle inte varje dag varit den andra lik i karet och då hade intresset och nyfikenheten varit kvar.

Så sälj inte karet, utan skaffa ett gäng Jordätere i det i stället:p

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134567
#92 - 20 mars 2010 07:11
Ouscazz skrev:
Tycker det argumentet känns vid här hemma
#93 - 20 mars 2010 11:46
Jordätare?
Nä fy, för den lede... varför skaffa traktor när det finns Ferrari..?. ;)
#94 - 20 mars 2010 14:29
Snart ska mina ciklider väck (diskus,skalarer o dom sista 2 heckeliina) och då ska zebrorna flytta in i 720 karet och det ska meckas om här också.
Sugen på ett fetestort malkar med mestadels hypancistrus.
Massa klippgrottor/skiffer.

Kanske nåt för dig oxå framöver mats ?
#95 - 20 mars 2010 17:59
drd skrev:
Snart ska mina ciklider väck (diskus,skalarer o dom sista 2 heckeliina) och då ska zebrorna flytta in i 720 karet och det ska meckas om här också.

Sugen på ett fetestort malkar med mestadels hypancistrus.

Massa klippgrottor/skiffer.

Kanske nåt för dig oxå framöver mats ?

Vem vet, inte helt omöjligt Matte. Har funderat lite på 46'or och regnbågar. Men INTE blanda olika Hypancistrus, korsningsrisk på den du...
#96 - 20 mars 2010 18:07
L333 och L401 och L46....korsa ? njae....inte troligt :D inte me zebrorna iaf
#97 - 20 mars 2010 19:08
drd skrev:
L333 och L401 och L46....korsa ? njae....inte troligt :D inte me zebrorna iaf

Jodå, hypisar korsar över arterna... finns t.ex L260/L46 korsning.
#98 - 20 mars 2010 19:58
Åfasen....inte bra ju :D

Kanske kan bli snygga småttingar ju iofs men näe det är nog inte nåt för mig det.
#99 - 11 november 2012 06:29
Fortfarande ett av de snyggaste karen jag sett!

Annons