Preparathjälp!

#1 - 18 november 2005 21:33
[font=Comic Sans MS]Det pratas mycket om vad för preparat man ska ha i sitt kar. Vet att många är bra & gör nytta men man kan ju aldrig vara säker på om de verkligen är bra eller om det är så att zooaffären bara vill sälja för att själva tjäna pengar.[/font]
[font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS]Har ett 150 liters kar med div fiskar & växter & har inget annat än vanligt kranvatten i & vad jag ser så mår firrarna utmärkt. Äter bra & har inga "konstiga" beteenden för sig vad jag ser.[/font]
[font=Comic Sans MS]Gör delvattensbyten 1 gång/vecka & byter då ut ca 1/3 del av vattnet.[/font]
[font=Comic Sans MS]Bör man verkligen ha preparat i & vad bör man då ha?[/font]
[font=Comic Sans MS]Den första vet jag egentligen svaret till. Givetvis bör man ha någon form av preparat i men vill ändå höra era åsikter om det.[/font]
#2 - 18 november 2005 21:36
Om allt funkar så ser jag absolut ingen anledning att ha något "preparat" i karet.
Jag har det inte (förutom växtgödning då, men det var nog inte det du menade) och många med mig.
#3 - 18 november 2005 21:43
[font=Comic Sans MS]Det är ju en slags preparat det med men min undran gällde i första hand preparat för fiskarna skull & deras välbefinnande, vilket du själv klurade ut.[/font]
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 18 november 2005 22:25
Om det funkar ändå så finns det ingen anledning att använda det. De olika preparaten behövs främst vid uppstarten samt sedan i vissa vatten. För övrigt är det mest en liten extra gardering.
#5 - 19 november 2005 01:12
det enda preparatet jag använder är vattenberedningsmedel och då endast när jag av en eller annan orsak måste göra ett eller flera stora vattenbyten i förhoppning att det underlättar för fiskarna.

vid vanliga vattenbyten använder jag ingenting.
#6 - 19 november 2005 17:19
[font=Comic Sans MS]Tack så mycket för alla råd. [/font]
#7 - 20 november 2005 18:12
[QUOTE=Tweety-79][font=Comic Sans MS]Det pratas mycket om vad för preparat man ska ha i sitt kar. Vet att många är bra & gör nytta men man kan ju aldrig vara säker på om de verkligen är bra eller om det är så att zooaffären bara vill sälja för att själva tjäna pengar.[/font]
[font=Comic Sans MS]Har ett 150 liters kar med div fiskar & växter & har inget annat än vanligt kranvatten i & vad jag ser så mår firrarna utmärkt. Äter bra & har inga "konstiga" beteenden för sig vad jag ser.[/font]
[font=Comic Sans MS]Gör delvattensbyten 1 gång/vecka & byter då ut ca 1/3 del av vattnet.[/font]
[font=Comic Sans MS]Bör man verkligen ha preparat i & vad bör man då ha?[/font]
[font=Comic Sans MS]Den första vet jag egentligen svaret till. Givetvis bör man ha någon form av preparat i men vill ändå höra era åsikter om det.[/font][/QUOTE]

Anledningen till att man ska använda vattenberedningsmedel (jag använder själv Nutrafins Aqua plus) är att kranvattnet är preparerat med kemikaljer som i vissa fall är skadliga för fiskarna eller påverkar deras välbefinnande negativt. Det varierar mycket från ort till ort. På vissa orter tillsätter VA-verket chloramin till vattnet. Detta är skadligt för fiskarna. Det kan även finnas vissa metaller i vattnet som inte är bra för firrarna. Vattenberedningsmedel neutraliserar dessa skadliga ämnen. Så jag tycker det är bra att använda vattenberedningsmedel vid vattenbyten för att vara på den säkra sidan.

Vad är det för fiskar som bor i ditt akvarium förresten? Vissa arter är ju känsligare än andra.
#8 - 20 november 2005 22:35
[font=Comic Sans MS][QUOTE=batski][/font]
[font=Comic Sans MS]Anledningen till att man ska använda vattenberedningsmedel (jag använder själv Nutrafins Aqua plus) är att kranvattnet är preparerat med kemikaljer som i vissa fall är skadliga för fiskarna eller påverkar deras välbefinnande negativt. Det varierar mycket från ort till ort. På vissa orter tillsätter VA-verket chloramin till vattnet. Detta är skadligt för fiskarna. Det kan även finnas vissa metaller i vattnet som inte är bra för firrarna. Vattenberedningsmedel neutraliserar dessa skadliga ämnen. Så jag tycker det är bra att använda vattenberedningsmedel vid vattenbyten för att vara på den säkra sidan.[/font]
[font=Comic Sans MS] [/font]
[font=Comic Sans MS]Vad är det för fiskar som bor i ditt akvarium förresten? Vissa arter är ju känsligare än andra.[/QUOTE][/font]
[font=Comic Sans MS]Har i dagsläget 4 gurami (2 st dvärgurami & 2 guldgurami), 2 silverhajar, 2 st praktbotior, 1 st slöjstjärt & en groda.[/font]
[font=Comic Sans MS]Har, som du läste tidigare, inga synbara problem med fiskarna utan de verkar må utmärkt. Äter bra & har inga "konstiga" beteenden för sig vad jag ser.
[/font]
#9 - 21 november 2005 17:52
[QUOTE=Tweety-79][font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS]Har i dagsläget 4 gurami (2 st dvärgurami & 2 guldgurami), 2 silverhajar, 2 st praktbotior, 1 st slöjstjärt & en groda.[/font]
[font=Comic Sans MS]Har, som du läste tidigare, inga synbara problem med fiskarna utan de verkar må utmärkt. Äter bra & har inga "konstiga" beteenden för sig vad jag ser.
[/font][/QUOTE]

Du (eller snarare fiskarna) har haft tur! Gurami är känsliga för dålig vattenkvalitet, särskilt dvärggurami (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237). Även Praktbotior kan vara relativt känsliga. Vet inte hur det förhåller sig med grodor.

Själv skulle jag aldrig *våga* köra utan vattenberedningsmedel. Miljögifter (vilket t ex chloramin kan betäcknas som när det gäller så känsliga djur som vissa fiskar) behöver inte nödvändigtvis orsaka synliga skador eller omedelbar död, men de kan ändå vara skadliga och resultera t ex i att fiskarna dör i förtid.

På många håll i Sverige är kranvattnet relativt bra jämfört med andra länder met innehåller ändå kemikalier. Man kan alltid kontakta det lokala VA-verket för att få reda på vad de tillsätter och viktigast av allt i fall de tillsätter chloramin eller ej.

Är det silverhajar (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266) eller
silverhajmalar (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=340) du har i akvariet?

Jag antar att du ät medveten om att nästan alla fiskar du har blir väldigt stora (silverhajar kan bli hela 35 cm långa) och att du så småningom måste skaffa ett dubbelt så stort akvarium?

En grej som jag reagerar på är att du har en slöjtjärt som är en kallvattensfisk tillsammans med fiskar som behöver mycket värme. Praktbotior t ex trivs vid 25-30 grader (guldfiskar vill ha max 23) och får lätt vita prick i fall vattnet är för kallt (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262).

Jag vill inte låta allför negativ, men det verkar som om du tyvärr kan ha fått felaktig information i zooaffären... :(

Lycka till med fiskarna!
#10 - 21 november 2005 20:31
[font=Comic Sans MS][QUOTE=batski] [/font]
[font=Comic Sans MS]Du (eller snarare fiskarna) har haft tur! Gurami är känsliga för dålig vattenkvalitet, särskilt dvärggurami ([/font][font=Comic Sans MS]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237[/font][font=Comic Sans MS]). Även Praktbotior kan vara relativt känsliga. Vet inte hur det förhåller sig med grodor.[/font]

[font=Comic Sans MS]Själv skulle jag aldrig *våga* köra utan vattenberedningsmedel. Miljögifter (vilket t ex chloramin kan betäcknas som när det gäller så känsliga djur som vissa fiskar) behöver inte nödvändigtvis orsaka synliga skador eller omedelbar död, men de kan ändå vara skadliga och resultera t ex i att fiskarna dör i förtid.[/font]

[font=Comic Sans MS]På många håll i Sverige är kranvattnet relativt bra jämfört med andra länder met innehåller ändå kemikalier. Man kan alltid kontakta det lokala VA-verket för att få reda på vad de tillsätter och viktigast av allt i fall de tillsätter chloramin eller ej.[/font]

[font=Comic Sans MS]Är det silverhajar ([/font][font=Comic Sans MS]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266[/font][font=Comic Sans MS]) eller[/font]
[font=Comic Sans MS]silverhajmalar ([/font][font=Comic Sans MS]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=340[/font][font=Comic Sans MS]) du har i akvariet?[/font]

[font=Comic Sans MS]Jag antar att du ät medveten om att nästan alla fiskar du har blir väldigt stora (silverhajar kan bli hela 35 cm långa) och att du så småningom måste skaffa ett dubbelt så stort akvarium?[/font]

[font=Comic Sans MS]En grej som jag reagerar på är att du har en slöjtjärt som är en kallvattensfisk tillsammans med fiskar som behöver mycket värme. Praktbotior t ex trivs vid 25-30 grader (guldfiskar vill ha max 23) och får lätt vita prick i fall vattnet är för kallt ([/font][font=Comic Sans MS]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262[/font][font=Comic Sans MS]).[/font]

[font=Comic Sans MS]Jag vill inte låta allför negativ, men det verkar som om du tyvärr kan ha fått felaktig information i zooaffären... :([/font]

[font=Comic Sans MS]Lycka till med fiskarna![/QUOTE][/font]

[font=Comic Sans MS]Ingen fara på taket när det gäller att det kan verka negativt. Förstår att du bara menar väl.[/font]

[font=Comic Sans MS]Det är silverhajar jag har och inte malar.[/font]

[font=Comic Sans MS]När det gäller zooaffären så ska väl tillägas att jag & min man övertog akvariet från en annan familj där allt inkl. fiskar (tot. ca. 17 st i olika storlekar) medföljde. De enda fiskar som är kvar dock sedan vi övertog det är praktbotiorna och guldguramihanen. De övriga av dessa 17 finns inte kvar i vår ägo av olika anledningar. Största var stressen av resan mellan hemmen. Men om man bortser från det så har vi inte direkt fått anvisningar från zoo ang preparat man kanske bör använda eller direkt skötsel av de nya fiskarna. Eller att visa fiskar är känsligare än andra. Lite fick vi men inte mycket. Ska väl tillägas att man inte frågat heller men ska man verkligen behöva göra detta?[/font]

[font=Comic Sans MS]När det gäller storleken på bl.a. silverhajarna & praktbotiorna så är vi medvetetna om att de blir stora & kommer den dagen vi inte kan ha kvar dom i det kar de går i idag att ta tag i saken & antingen göra oss av med dem eller flytta till större kar.[/font]

[font=Comic Sans MS]När det gäller dvärgguramin så ser jag inga problem att ha kvar dom iom att det bara blir upp till 8 cm. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237[/font]

[font=Comic Sans MS]Men iom att guldguramin blir upp till 15 cm så kanske det är något som man även där får se över med tiden. [/font][font=Comic Sans MS]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=853[/font]

[font=Comic Sans MS]Slöjstärten är jag medventen om att den ör en kallvattensfisk men ser som sagt inga problem idagsläget med den.[/font]

[font=Comic Sans MS]Tack för din info.[/font]
#11 - 21 november 2005 20:49
[QUOTE=Tweety-79][font=Comic Sans MS]Men om man bortser från det så har vi inte direkt fått anvisningar från zoo ang preparat man kanske bör använda eller direkt skötsel av de nya fiskarna. Eller att visa fiskar är känsligare än andra. Lite fick vi men inte mycket. Ska väl tillägas att man inte frågat heller men ska man verkligen behöva göra detta?[/font][/QUOTE]

finns vissa lagar som säger att du är skyldig att tillgodose vissa behov och dom är du skyldiga att ta reda på själv.

ett zoo behöver inte säga så mycke direkt men är skyldiga att skicka med ett papper om dom fiskar dom säljer med information vilket dock dom flesta affärer inte gör idag.

ska man hårddra det så kan det va möjligt att man bryter mot gängse lagar å regler om man har fisk som praktbotia som vill ha varmt ihop med slöjstjärt som vill ha kallare.

lite extremfall men va inte sålänge sen de stog i aftonbladet om en som fått sina fiskar beslagtagna pga misskötsel mend et är extremt.

praktbotiorna kan jag tänka mej att ni kan sälja alternativt gå till zoo och byta till annan fisk.
vissa fiskar blir rätt dyra när dom blir större.
möjligt att samma gäller silverhajar.
#12 - 21 november 2005 22:04
[QUOTE=Raven
ett zoo behöver inte säga så mycke direkt men är skyldiga att skicka med ett papper om dom fiskar dom säljer med information vilket dock dom flesta affärer inte gör idag.
[/QUOTE]

Nja, det räcker nog att skicka med information om fiskar kunden köpt.
#13 - 21 november 2005 22:10
[QUOTE=Kramfors][QUOTE=Raven
[/QUOTE]

Nja, det räcker nog att skicka med information om fiskar kunden köpt.[/QUOTE]

eehh va de ja skrev(dock lite taskigt formulerat.)
sen är dom väl skyldiga också att sätta ut namn bild och den mest grundläggande info på akvarierna också om ja inte minns helt fel.
#14 - 21 november 2005 22:19
[font=Comic Sans MS][QUOTE=Raven] [/font]
[font=Comic Sans MS]finns vissa lagar som säger att du är skyldig att tillgodose vissa behov och dom är du skyldiga att ta reda på själv.[/QUOTE][/font]
[font=Comic Sans MS]Tack för den infon. Ska kolla upp det & se vad som gäller.[/font]
#15 - 22 november 2005 01:11
[QUOTE=Tweety-79][font=Comic Sans MS]Ingen fara på taket när det gäller att det kan verka negativt. Förstår att du bara menar väl.[/font][/QUOTE]

Skönt att du förstod det :)

[font=Comic Sans MS]Det är silverhajar jag har och inte malar.[/font]

Vad bra, för silverhajmalar behöver minst 700 liter ;)

[font=Comic Sans MS]När det gäller zooaffären så ska väl tillägas att jag & min man övertog akvariet från en annan familj där allt inkl. fiskar (tot. ca. 17 st i olika storlekar) medföljde.[/font]

Jag förstår.

[font=Comic Sans MS]Men om man bortser från det så har vi inte direkt fått anvisningar från zoo ang preparat man kanske bör använda eller direkt skötsel av de nya fiskarna. Eller att visa fiskar är känsligare än andra. Lite fick vi men inte mycket. Ska väl tillägas att man inte frågat heller men ska man verkligen behöva göra detta?[/font]

Djuraffärer är tyvärr väldigt dåliga på att informera om de olika fiskarnas egenskaper och behov (trots att det är lag på det) och vad värre är händer det att de ibland tom ge felaktig information. Så det bästa är faktiskt att läsa på själv så man vet vad man gör.

[font=Comic Sans MS]När det gäller storleken på bl.a. silverhajarna & praktbotiorna så är vi medvetetna om att de blir stora & kommer den dagen vi inte kan ha kvar dom i det kar de går i idag att ta tag i saken & antingen göra oss av med dem eller flytta till större kar.[/font]

[font=Comic Sans MS]När det gäller dvärgguramin så ser jag inga problem att ha kvar dom iom att det bara blir upp till 8 cm. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237[/font]

[font=Comic Sans MS]Men iom att guldguramin blir upp till 15 cm så kanske det är något som man även där får se över med tiden. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=853[/font]

Javisst kan dvärgguramin bo kvar! De andra kan du säkert omplacera. Det finns säkert någon/några med ett stort akvarium som gärna vill ha lite större fiskar.

[font=Comic Sans MS]Slöjstärten är jag medventen om att den ör en kallvattensfisk men ser som sagt inga problem idagsläget med den.[/font]

Vad har du för temperatur?

[font=Comic Sans MS]Tack för din info.[/font]

Glad i could help :)
#16 - 27 november 2005 17:00
[font=Comic Sans MS]Har efter mycket tankeverksamhet kommit till insikt att någon form av vattenpreparat kanske är det bästa ändå. Just för att vara lite på den säkra sidan även om fiskarna verkar må bra idagsläget.[/font]
[font=Comic Sans MS]Var i dag & köpte både "växtnäring" (Florena) & vattenberedningsmedel (Aquatan). Båda medlen kommer från Sera.[/font]
[font=Comic Sans MS]Batski: När det gäller temperaturen på karet så kan jag inte säga exakt då våran termometer har gått sönder. Missade att köpa en ny idag men ska se till att göra det vid tillfälle. Kan dock säga att den borde ligga på en sådan temp att alla fiskar utom slöjstjärten ska trivas. Den doppvärmare vi har går nämligen att ställa in tempen på.[/font]
#17 - 27 november 2005 17:04
[QUOTE=Tweety-79][font=Comic Sans MS][/font][font=Comic Sans MS]Den doppvärmare vi har går nämligen att ställa in tempen på.[/font][/QUOTE]

säger ingenting whatsoever tyvärr.
kan ligga på de du ställt in kan också ligga 5grader högre typ
#18 - 27 november 2005 17:15
[font=Comic Sans MS][QUOTE=Raven][QUOTE=Tweety-79]Den doppvärmare vi har går nämligen att ställa in tempen på.[/QUOTE][/font]
[font=Comic Sans MS]säger ingenting whatsoever tyvärr.[/font]
[font=Comic Sans MS]kan ligga på de du ställt in kan också ligga 5grader högre typ[/QUOTE][/font]
[font=Comic Sans MS]Sant, vet att det kan diffa några grader men den borde ligga inom ramen när det gäller vad firrarna vill ha. Bortsett från slöjstjärten förstås.[/font]
[font=Comic Sans MS]Påstår inte att du har fel så tolka det inte så.[/font]
[font=Comic Sans MS]Kommer att köpa en ny termometer så att jag kan kolla upp det mer noggrant.[/font]
#19 - 27 november 2005 17:45
om du köper glastermometer så be att få titta på 10st och kolla tempen dom visar och välj den som ligger i mitten så att säga.

har 2st och vid 26 grader diffar det 3 grader emellan dom.
#20 - 27 november 2005 17:51
[font=Comic Sans MS][QUOTE=Raven]om du köper glastermometer så be att få titta på 10st och kolla tempen dom visar och välj den som ligger i mitten så att säga.[/font]
[font=Comic Sans MS]har 2st och vid 26 grader diffar det 3 grader emellan dom.[/QUOTE][/font]
[font=Comic Sans MS]Denna glastermometer har en vridknapp i plast längst upp där man själv kan ställa in tempen (siffrorna är inpräntade i plasten). Har för mig att den är som din & diffar typ 3 grader.[/font]

Annons