Panik, fiskarna mår inte bra. DÅLIG info! Förslag på lagom stort akvarie?

#1 - 16 mars 2007 18:36
Hej!
Förra lördagen fyllde jag år och jag hade länge tjatat på min pojkvän att vi skulle köpa ett akvarium, eftersom att jag tyckte det skulle vara fint och trevligt med litet levande i vardagsrummet. Vi gick till den affären som vi visste var öppen denna lördag, STORT misstag! (Zoo-hörnan i Borås, inget att rekommendera) Den hjälp som vi fick där var ytterst minimal. Vi kollade på 26 liters akvarium (som vi senare också köpte, utan några varningar) och nu efteråt ångrar jag detta stoort. Han "hjälpte" oss med fiskar, 10 neontetror, 2 slöjsjärtar, en mal o 4 Black molly (vilket jag nu läst att slöjsjärt o molly ej passar ihop). Säljaren sade inget om detta och vi åkte hem. Under veckan har vi sett att mollysarna är på slöjsjärtarna o "biter" dom o nu har även slöjisarna fått vita pricksjukan. Efter att jag läst på forumet här ser jag att alla dessa fiskar även har det för trångt (ingen varning av säljaren). Ångrar att jag inte läste här innan. suck! Jag ska köpa ett större akvarium, jag lovar!
Någon som har bra förslag på lagom stort akvarium?
#2 - 16 mars 2007 18:42
åk tillbaka med fisken och skäll ut han, och så ska mna ju vänta ngn väcka innan
man sätter i några firrar, så åk tillbaka med fisken
#3 - 16 mars 2007 18:46
han sa att...

det skulle gå att släppa i alla fiskarna samma dag bara jag köpte några särskilda tabletter med bakterier i, och det var vad jag gjorde. man gör ju som "experten" säger. de andra fiskarna verkar må bra iaf. ska åka ner o köpa medicin t pricksjukan o hoppas det blir bättre. funderar faktiskt allvarligt att göra så som du sa, åka tillbaka o kräva pengar eller andra fiskar tillbaka...
#4 - 16 mars 2007 19:11
Spelar ingen roll hur mycke medel o preparat du häller ner så kan man alldrig ha i så mycke fiskar direkt.

du får ett överskott av allt o ingen balans
tuvär är detta vanligt av butiker. Ligger i en säljares natur att sälja.

Som tur är fins de butiker med vättig personal som kan vårda sina kunder o vet att nöjda kunder kommer tillbaka
#5 - 16 mars 2007 19:19
men

men tror du att fiskarna kan må bra ändå?fast detta stoora misstag.
hoppas på det iaf, vill ju inte att alla fiskarna ska dö...
har du någon bra storlek på ett akvarium för en nybörjare kanske? helst under 100 liter...
#6 - 16 mars 2007 19:20
varför under 100 liter? Och du kommer troligen få nitrit i karet
#7 - 16 mars 2007 19:22
det känns så stort att ta hand om.. och dyrt. är fattig student, så inte direkt rik...:)
men 75 L, räcker inte det? vilka mått är det på det, om du vet?
#8 - 16 mars 2007 19:24
nja kan inga mått men mitt 128 liters är 80x40x40 och de kostade 1500 kr med filter,värmare och lysrör.
#9 - 16 mars 2007 19:27
kollade din sida och såg din mammas akvarium, det såg helt perfekt ut i storlek för min del. vad kostade det och ungefär hur många fiskar kan man ha i ett sådant?=)
#10 - 16 mars 2007 19:30
Jag rekomenderar blocket där kan du hitta många billiga akvarium. Det är mindre jobb ju större akvariumet är, även om det är svårt att tro.
#11 - 16 mars 2007 19:36
Emma860310 skrev:
Hej!

Förra lördagen fyllde jag år och jag hade länge tjatat på min pojkvän att vi skulle köpa ett akvarium, eftersom att jag tyckte det skulle vara fint och trevligt med litet levande i vardagsrummet. Vi gick till den affären som vi visste var öppen denna lördag, STORT misstag! (Zoo-hörnan i Borås, inget att rekommendera) Den hjälp som vi fick där var ytterst minimal. Vi kollade på 26 liters akvarium (som vi senare också köpte, utan några varningar) och nu efteråt ångrar jag detta stoort. Han "hjälpte" oss med fiskar, 10 neontetror, 2 slöjsjärtar, en mal o 4 Black molly (vilket jag nu läst att slöjsjärt o molly ej passar ihop). Säljaren sade inget om detta och vi åkte hem. Under veckan har vi sett att mollysarna är på slöjsjärtarna o "biter" dom o nu har även slöjisarna fått vita pricksjukan. Efter att jag läst på forumet här ser jag att alla dessa fiskar även har det för trångt (ingen varning av säljaren). Ångrar att jag inte läste här innan. suck! Jag ska köpa ett större akvarium, jag lovar!

Det där låter som ca 100-150 liter, om du ska ha så många fiskar i där. Du kan ha kvar ditt 26 liters också, men då kan du kanske ha en kampfisk, fem neontetror och en mal i där.
Faktiskt är det så att det är mindre jobb ju större akvarium du köper - man behöver inte rengöra och byta vatten lika ofta i ett större akvarium.
#12 - 16 mars 2007 19:36
det är 54 liter, 60x30x30 det kostade 690 kr med pump, värmare osv
#13 - 16 mars 2007 19:45
oj, är det verkligen så. fick såå himla lite information. mår riktigt dåligt över det här nu, jag som bara ville ha ett akvarium. trodde inte att det var så illa...
tror du att alla fiskarna kommer att dö om jag har kvar dem i det lilla? måste jag köpa ett större snabbt?
#14 - 16 mars 2007 19:47
Det är på tok för mycket fisk i det akvariet, ska man vara riktigt ärlig så är 26 liter på undre gränsen för fisk överhuvudtaget.

Desutom med alla dessa på en gång så är det nära nog dömt att misslyckas eftersom akvariet inte är ordentligt inkört med alla dom bakterier som behövs för att du inte skall drabbas av nitritförgiftning.

Slöstjärt kräver tex betydligt större akvarium, bör nog ha minst 160 liter när dom börjar bli lite större.

Vad du bör göra är att omg byta ca 30% vatten och därefter byta minst ca 20% minst 2 gånger i veckan, du ska mata väldigt snålt den kommande månaden och då menar jag väldigt snålt, max några flingor varje dag.

Du ska absolut inte rengöra filtret om det inte börjar bli tätt och då isåfall bara krama ur det lite lätt i en skvätt gammalt akvarievatten.

Du måste nog även göra dig av med åtminstone slöjstjärtarna och helst ytterligare några fiskar om du inte köper ett nytt större akvarium ganska snabbt, tex ett 100 l paket brukar det gå att hitta ganska billigt.

Nu är allt detta absolut inte ditt fel så tolka mig inte som jag skäller på dig utan det är helt och hållet den inkompetente handlaren som ska ha all skit.
#15 - 16 mars 2007 19:51
japps och du MÅSTE medicinera snabbt mot vita prick.....
du har fisk för ett 200L kar........ fattar inte vad fan säljaren ens tänkte och framför allt så måste jag även ge dej en känga: man läser på vad man ska ha för firrar först, inte bara väljer i butik.......
ska man ha hund så läser man på, ska man ha körkort så pluggar man..... men ta det inte som en utskällning för du har ju faktiskt innsett missen men en liten spark i röva till alla andra som bara tror att det bara e fisk.....

släng dej in på blocket nu å spana vad du hittar........
#16 - 16 mars 2007 20:01
Glömde vita prick, tack polysperma.
#17 - 16 mars 2007 20:07
mmm jag Mår verkligen dåligt över detta och jag ångrar att jag var för snabb att köpa fiskar. skulla ha läst på innan...
men när jag går in i en zoo-butik så hoppas ju jag att man får de råden man behöver för ett akvarie. t.om var det säljaren som rådde mig att ha slöjsjärtarna. men inser nu att detta enbart var SÄLJKNEP från hans sida...

jag har iofs en "guldfisk-skål" som jag aldrig använt men som jag har inköpt någon gång. skulle slöjsjärtarna kunna få simma där i?kanske en chans att få de att överleva, men jag vet inte... bara en tanke.

ska verkligen försöka få tag i ett större kar...
#18 - 16 mars 2007 20:11
neeeeeeeeeeej inte i en skål.
har du ngn plast back??
badbalja, ja vad fn som helst är bättre än det du har nu...
du behöver inte en pump om du gör vattenbyte varje dagen och skvimplar vattenytan ngn gång om dagen.
så kan dom leva i flera dagar men det du ska göra nu är att göra ett 50% vattenbyte, kolla blocket, i morgon går du ner och kräver medicin för vita prick och skäller ut butiken inför kunderna.
butiken kommer troligen inte ta tbx fiskarna nu när dom blivit sjuka men ge på dom iaf.
#19 - 16 mars 2007 20:14
har du t.ex ett badkar kan du ha den i det men tvätta det först och mycket noggrant
#20 - 16 mars 2007 20:14
jag har en rund plastbalja, går det bra?
ångrar faktiskt lite att jag köpte fiskar nu, trodde inte att det var så krånglit. men visst lär man sig något av allt... =)
ska byta halva vattnet, nu!
#21 - 16 mars 2007 20:21
här är ett komplett akvarium med möbel med ett bra filter... annars finns det en uppsjö beg. akvarium för en billig peng på annons!
http://www.pwss.se/product.php?productid=3819&cat=630&page=1
#22 - 16 mars 2007 20:33
hercules zoo har apbiliga kar om du bor i närheten av gbg..... dom skickar oxå men då går frakten på 400kr tyvärr
#23 - 16 mars 2007 20:43
Emma860310 skrev:
(vilket jag nu läst att slöjsjärt o molly ej passar ihop). Säljaren sade inget om detta och vi åkte hem. Under veckan har vi sett att mollysarna är på slöjsjärtarna o "biter" dom.

Hmm jag är ingen expert på detta ämne och kan inte svara för hur mycket fisk som skall gå i ett visst stort akvarium. Men det har ju det andra redan svarat för.
Däremot har jag egna erfarenheter av just Slöjstjärtar och Mollys. Vad jag läst har hittills inte stämt med verkligheten, för mig, Mina Mollys och min Slöjstjärt går hur bra som helst ilag. Detta kan förstås vara inviduellt men jag har haft andra Slöjstjärtar med Mollys med samma resultat som nämnts ovan.

Med detta sagt ner till affären och låt dom få höra... Hälsa från mig med!

Jag har tack och lov hittat en riktigt bra affär här på Frösön :D
#24 - 16 mars 2007 20:48
NU har jag bytt 50% vattnet som ni rådde mig att göra. dom blev väldigt mycket piggare nu!
imorrn ska jag ner och köpa medicin till dem.
hmm funderar på vilket jag ska göra, förminska antalet fiskar eller köpa större.
ska jag ta ut slöjisarna nu på en gång eller kan jag vänta till imorrn?
går det bra att lägga dem i en rund plastbalja isåfall? är det enda jag har...
#25 - 16 mars 2007 20:49
polysperma skrev:
hercules zoo har apbiliga kar om du bor i närheten av gbg..... dom skickar oxå men då går frakten på 400kr tyvärr

vad kostar ett 75 lr 100 Liters där?
#26 - 16 mars 2007 21:00
Emma860310 skrev:
NU har jag bytt 50% vattnet som ni rådde mig att göra. dom blev väldigt mycket piggare nu!

imorrn ska jag ner och köpa medicin till dem.

hmm funderar på vilket jag ska göra, förminska antalet fiskar eller köpa större.

ska jag ta ut slöjisarna nu på en gång eller kan jag vänta till imorrn?

Nog tror jag att du kan låta slöjisarna vara, om nu inte mollysarna är dumma med dom förstås men var vaksam på om dom verkar börja må dåligt och var noga med vattenbytena och som sagt var, snåla med maten.

Sedan sätter du dig i soffan och ser nån bra film och tar det lugnt, det ordnar sig nog för dig och dina fiskar ska du se :)
#27 - 16 mars 2007 21:02
Oj, oj...

Vilket bottennapp... Skaffa nitravec och toxivec, (visst heter de så?) snälla bakterier, på en gång... nitriten kommer att stiga fort... dammsug botten varje dag för att hålla nere mängden skit... Starta upp ett nytt med snälla bakterier och flytta fiskarna så fort det går... köp ett begagnat som redan är igång och strunta i att göra rent pump och sand så noga... Phu, gör nått, snart kommer de att gå illa tror jag... ;)
#28 - 16 mars 2007 21:05
albjohn skrev:
Nog tror jag att du kan låta slöjisarna vara, om nu inte mollysarna är dumma med dom förstås men var vaksam på om dom verkar börja må dåligt och var noga med vattenbytena och som sagt var, snåla med maten.

Sedan sätter du dig i soffan och ser nån bra film och tar det lugnt, det ordnar sig nog för dig och dina fiskar ska du se :)

innan jag sätter mig i soffan...
vad tror du, måste jag skaffa ett nytt akvarie eller går det att ha dem som jag har dem nu ett litet tag?
#29 - 16 mars 2007 21:08
Emma860310 skrev:

Gällande plastbaljan beror det förstås på hur stor den är... Men medans jag installerade en bakgrund i mitt 54L:s hade jag fiskarna i en köttbalja med lock. Rengör den ordentligt först bara. (Hade doppvärmaren och växterna i under tiden)

Jag håller med albjohn om slöjstärtarna. Men större blir de så tanken på att skaffa större är inte fel. Gärna så snart som möjligt. Blir både enklare och roligare med. :D
#30 - 16 mars 2007 21:18
tack till alla som försökt att hjälpa mig på alla sätt och vis!
har tagit till mig det ni har sagt och ska göra allt i min makt att försöka rädda de små liven...
ett större akvarium ska jag även försöka hitta snarast. och börja om...
tänk vilken födelsedagspresent det blev, inte direkt den som jag hade tänkt mig, men som sagt man lär sig av ALLA misstag...
Tack än en gång!
#31 - 17 mars 2007 06:01
Jens A. skrev:
Det där låter som ca 100-150 liter, om du ska ha så många fiskar i där. Du kan ha kvar ditt 26 liters också, men då kan du kanske ha en kampfisk, fem neontetror och en mal i där.

Faktiskt är det så att det är mindre jobb ju större akvarium du köper - man behöver inte rengöra och byta vatten lika ofta i ett större akvarium.

Själv har jag tragiska erfarenheter av neontetra i 26 liters, dom bara dör.
#32 - 17 mars 2007 07:57
890kr för ett komplett 112L (utan sand, vatten å fisk då;)) dessutom är personalen på HZ kunniga och har ett bra rykte om sej.

ang molly och slöj så beror det helt å hållet på utrymme och individen på fisken.
ju trängre desto mer stressade fiskar desto mer fenbitande å bråkande.... dom kan funka i hop i ett större kar alltså men du kan ju lämna tbx dom och köpa firrar senare när du har ett större kar men en redig utskällning i butiken är ett måste å kläm fram lite tårar och bla bla du vet: the drama queen ;):D
#34 - 17 mars 2007 09:00
Om du vill veta fiskars behov som tex akvarie storlek, pH, temperatur osv finns det ett artregister här på zoopet.
Guldfisk
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54
Black molly
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35
Neontetra
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476
Mal (finns ju ett antal olika arter som kallas "mal") så jag vet inte vad det kan vara men en segelfenspleco
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318
eller en ancistrus
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
är de vanligaste sugmalarna i handeln som säljs.

Om du tycker det skall vara jobbigare med ett stort akvarium tror du fel, det är tvärt om. Du får lättare en balans i ett stort akvarium. Har själv haft ett antal akvarium från 35l-450l och det största var det enklaste! Som det nämnts spelar det inte stor roll om du har i medel, utan låt akvariet gå i någon vecka med endast en fisk som får "skita in akvariet". Köp tex teststickor för att hålla koll på vattenvärdena. Framförallt nitriten som du oftast får vid nystart. Det är rena giftet för fiskar och de dör oftast utav det. Vita pricksjukan kan du medicinera emot. Läs mer om sjukdomen här: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

Hos välsorterade akvariefirmor säljs oftas akvariepaket i olika storl. Där brukar det ingå: doppvärmare, pump, termometer, håv, ev. en foderpåse. I vissa fall grus. Dessa paket duger om du skall ha vanliga sällskapsfiskar. Men kolla upp om pumpens kapacitet är tillräcklig för akvariet. Det brukar oftast vara gränsfall i dessa akvariepaket. Akvariepaketen GÅR att pruta på. Men sedan finns ju blocket där du kan hitta billiga akvarium. Finns även en annons sida här på zoopet: http://www.zoopet.com/annonser/showcat.php?cat=3

//Camilla
#35 - 17 mars 2007 09:10
C.Ciklid skrev:
Om du vill veta fiskars behov som tex akvarie storlek, pH, temperatur osv finns det ett artregister här på zoopet.

Guldfisk

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54

Black molly

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35

Neontetra

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476

Mal (finns ju ett antal olika arter som kallas "mal") så jag vet inte vad det kan vara men en segelfenspleco

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318

eller en ancistrus

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

är de vanligaste sugmalarna i handeln som säljs.

Om du tycker det skall vara jobbigare med ett stort akvarium tror du fel, det är tvärt om. Du får lättare en balans i ett stort akvarium. Har själv haft ett antal akvarium från 35l-450l och det största var det enklaste! Som det nämnts spelar det inte stor roll om du har i medel, utan låt akvariet gå i någon vecka med endast en fisk som får "skita in akvariet". Köp tex teststickor för att hålla koll på vattenvärdena. Framförallt nitriten som du oftast får vid nystart. Det är rena giftet för fiskar och de dör oftast utav det. Vita pricksjukan kan du medicinera emot. Läs mer om sjukdomen här: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

Hos välsorterade akvariefirmor säljs oftas akvariepaket i olika storl. Där brukar det ingå: doppvärmare, pump, termometer, håv, ev. en foderpåse. I vissa fall grus. Dessa paket duger om du skall ha vanliga sällskapsfiskar. Men kolla upp om pumpens kapacitet är tillräcklig för akvariet. Det brukar oftast vara gränsfall i dessa akvariepaket. Akvariepaketen GÅR att pruta på. Men sedan finns ju blocket där du kan hitta billiga akvarium. Finns även en annons sida här på zoopet: http://www.zoopet.com/annonser/showcat.php?cat=3

//Camilla

mm tack så mycket för denna hjälpen. den behövs för en nybliven akvarist ..=)
ska alldeles strax kuta ner o köpa lite medicin för vita pricksjukan så att den försvinner ur akvariet först, sen håller jag på att kolla runt efter ett lagom stort akvarie nu.
hoppas allr ordnar sig, men lite olyckligt att det ska börja såhär.
#36 - 17 mars 2007 10:57
Det brukar alltid börja så här för de flesta nybörjarna. Inget att skämmas över. :) Du har ju insett att det blev lite fel och vill ju rätta till det!

//Camilla
#37 - 17 mars 2007 11:05
asch det kan bara bli bättre nu ts eller ja du ska ha lite alg problem å sånt oxå men det är baggisar om man jämför med dåliga säljare på djuraffärerna:D
#38 - 17 mars 2007 11:08
Nu har jag iallafall vart nere o inhandlat lite medicament för fiskarna. Dem ser ut att ha blivit piggare, men vi får väl se. Kollade även på större akvarium när jag ändå var nere i affären och det fanns ju paket som inte var allt för dyra, men ångrar att jag inte köpte sådant från början. hade blivit billigare=)

Ja, det gör väl det. Man är väl alldeles för ivrig och självisk när man väl ska köpa akvarium att man inte tänker på fiskarnas bästa, som synd är...
#39 - 17 mars 2007 11:14
tvinga butiken att ta tbx det lilla och lägg mellanskillnaden........ dom har ju "lurat" dej att det där skulle funka.
#40 - 17 mars 2007 11:59
polysperma skrev:
tvinga butiken att ta tbx det lilla och lägg mellanskillnaden........ dom har ju "lurat" dej att det där skulle funka.

jag var inne i en annan djuraffär och köpte medicinen, MYcket trevligare personal och mycket mer hjälpsamma. där ska jag handla fortsättningsvis.
men jag ska gå tillbaka till den andra affären och säga till dem, men det får bli en annan dag.
#41 - 17 mars 2007 11:59
Bra idé!!!

polysperma skrev:

För mig har gränsen alltid gått vid 100 L, mindre kar än så har bara strulat och man har i efterhand önskat att man köpte större... Mitt råd är att lämna tillbaka mollys eller slöjisar och köpa bättre matchande firrar så du inte får trasiga fenor sen.. Om du nu ändå ska bråka på affären... de får väl sätta firrarna i karantän... deras problem... medicinen ska de också ersätta... ;) Under de förhållanden du fick råd om i den affären så var det inte konstigt att de blev sjuka!!!! :p
#42 - 17 mars 2007 14:59
Ojj...stackars dig :(
Du har gått på SAMMA nybörjar - nit som så många andra av oss härinne gjort.
- För mycket fisk
- För fort
- För litet akvarium

Tänker inte orda så mycket om detta eftersom du fått så mycket bra tips redan. Men jag skulle vilja råda dig till en sak, och det är att satsa på ett akvarium på över 100 liter. Jag har ett 115 - liters och de ÄR inte så himla jättestora! Och det är mitt allra mest lättskötta akvarium som kräver minst tid och energi. Det har tickat som en klocka sedan dag ett!!! Mina andra småakvarium är det däremot ett himla plaskande och pysslande med. Ofta småstrul med vattenkvalite'n o.s.v...

Så som nybörjare borde man egentligen köpa SÅ STORT akvarium som möjligt. De är de lättaste att få balans i och att ha att göra med! Men man vill ju oftast ha ett litet för det passar plånboken och man tror det är MINDRE jobb :p

Jag har själv gjort jättekap på blocket - håll koll där - varje dag!
Och lycka till! Avarier är jättekul och man lär sig mycket av nybörjarstrul.. :)
#43 - 17 mars 2007 15:58
mm jag har fått väldigt mycket bra och vettig information. som jag kan ha väldig stor nytta av i framtiden.
jag kan meddela att jag tänker behålla detta akvarium ett litet tag till, har inte alls pengarna för tillfället (mitten-av-månaden-syndromet). fiskarna ser ut att må bra och har blivit mycket piggare av medicinen ser det ut som iallafall...

min sambo ringde o skällde på han i djuraffären idag som jag köpte hela kitet av och han hade svar på tal på allt det som min kille sa om vårt akvarium och ansåg t.om att man kunde ha typ 50 neontetror i samma akvarium som jag har, hmm?. menmen, det gick inte att få ett större akvarium eftersom detta var förbrukat (som vi nästan trott innan), men frågan är fri.
men jag tycker själv att det är väldigt rogivande med akvarium, så det blir alldeles säkert ett större senare.

håll tummarna för mig nu att vårt akvarium kommer att fixa till sig... =)
#44 - 17 mars 2007 16:16
effektivast är att skälla i butik inför övriga kunder;)

glöm inte att göra mycket vattenbyten och ja visst får 50 tetror plats men finns oxå en tummregel: 1cm fisk per liter vatten......

OT jag har snarare problem med större kar än mindre....... fast jag är i onåd hos akvarieguden så det är inte så konstigt:D:D:D
#45 - 17 mars 2007 16:25
maricici skrev:
Själv har jag tragiska erfarenheter av neontetra i 26 liters, dom bara dör.

Tja, det har inte hänt mej, iallafall. :confused:
#46 - 17 mars 2007 17:20
Är du noga med vattnet, rädd om filtret och snål med maten så kan det nog gå hyfsat till du får råd och hittar ett lämpligt akvarie, sedan kan du ha ditt lilla till räkor eller kanske några endlers.

Jag håller båda tummarna för dig och dina fiskar.
#47 - 19 mars 2007 17:02
Emma860310 skrev:
Hej!

jag började med ett 18liters kar med 3 guppy och 5 neontetra, och märkte snabbt att det inte funkade. har nu ett 100-liter med 5 neontetra 3 guppy(yngel på väg:) ) och 4 st platy. skall också få 2 "anicictrus" ? snart.
jag säger detta av omtanke till fiskarna, köp ett 100-liters minst. Det blir också väldigt lätt att hålla rent tycker jag.

Lycka till!
#48 - 19 mars 2007 18:39
Tycker synd om dig Emma det är sådant här som gör att folk lägger ner sina akvarier.

Om du surfar sunt här på zoopet och läser massa trådar och tittar på mssa bilder så lovar jag dig att när du drar igång ett nytt lite större kar så kommer det gå som en dans.

Jag tycker att du även skall skriva ut allt i tråden och be honom läsa i butiken.
för det verkar som att han borde plugga lite..
#49 - 19 mars 2007 20:01
Jag försöker nu starta upp ett nytt åt mina grabbar. enl. konstens alla regler. Jag har nu märkt att man kan få vilka råd som helst beroende vem man talar med. På en stor zookedjas hemsida kan man läsa följande: "Efter 1 dygn kan Du köpa de första fiskarna." I butikerna säger de annat, en del säger 4 dagar en del 8 - 10 dagar.
Vidare kan man läsa: "Börja med ett mindre antal fiskar, gärna 1 algätande fisk" Glad i hågen gick jag in och skulle köpa en plecostomus med min son varpå jag fick känna mig som ett fån då jag enl. butiken inte hade tillräckligt med alger efter 2 veckor... gick därifrån med en lite besviken son och 2 Black Molly. Jag förstår dig i din förvirring och frustration. Men behöver du information så är zoopet nog den bästa källan.
#50 - 19 mars 2007 21:06
Japp. We rule! :D
#51 - 1 april 2007 12:07
Hej!
Nu ska ni få veta lite mer om mitt lilla akvarium...(har inte kommit iväg o köpt något nytt än). Nu har det hänt lite grann, vita prick-sjukan tog mina två slöjsjärtar o en molly. Fast slöjsjärtarna blev ju även jagade av mollysarna, så den kombinationen är absolut inte bra... Vet jag nu.
Men, alla de andra lever och är pigga och ser ut att må väldigt bra. Vita prickarna har försvunnit, har behandlat de två ggr o nu syns inte prickarna mer. Är så glad! *håller tummarna att de ej kommer tillbaka*. Det har nu gått tre veckor sen jag köpte akvariumet och ingen nitrit än, härligt! =)
Jag hoppas det fortsätter att gå såhär i fortsättningen också... Är glad över att det funkar.
Ha det gott i vårvärmen!
Mvh Emma
#52 - 1 april 2007 13:43
Hej. Jag läste nyss igenom Emmas tråd och kan konstatera att det kan vara för jävligt. Det är klart att affärerna vill sälja men någonstans måste väl gränsen gå. En ZOO-affär nära till där jag bor sålde för ett tag sen färdigt inredda 12 liters akvarium med en växt och en liten slöjstjärt i. Jag intervjuade försäljarn litet och han konstaterade att det var OK. Värme och belysning behövdes inte för att slöjstjärten är kallvattenfisk. Enligt honom behövs inget filter heller eftersom akvariet är så litet. Så ett gott råd till alla nybörjare, läs på innan ni köper akvarium och fiskar. Alla kör vi huvudet i väggen någon gång, även erfarna.

Hoppas du Emma inte blev avskräckt ännu. Du har säkert bättre framgång i framtiden eftersom det effektivaste sättet att lära sig är via misstag. Lycka till!

Annons