Paletter i 70l?

#1 - 9 september 2008 13:43
heej, jag har ett 90l akvarium, och fundrerar på att skaffa paletter eftersom dom e så otroligt fina tycker jag, men hur många kan jag ha och vad passar dom ihop med, jag tänkte inte ha några andra fiskar än botten fiskar, men vad passar bäst med paletter? jag har tänk på ancistrus mal, funkar de, eller ska jag ha nån annan mal?
#2 - 9 september 2008 13:50
Det bästa du kan göra är att ha ett Palettpar och en Ancistrus. Inget mer :)

Palettciklider blir riktiga marodörer vid lek och jagar allt och alla. Och eftersom de håller till i bottenskiktet är det ingen bra idé att skaffa fler bottenlevande arter.

Du kommer så småningom ha att titta på även om du bara skaffar dessa eftersom de är helt otroliga i sin yngelvård :)
#3 - 9 september 2008 14:43
men hur ser jag skillnad på hona och hane? men jag har en plecostomus mal, men funderar på att göra mig av med den, eller ska jag behålla den? va ska jag tänka på när jag inreder akvariumet?
#4 - 9 september 2008 14:48
Köper du ett par från affären så är det konstigt om du inte får ett par då de är ganska lätta att se skillnad på, bara de är tillräckligt stora. Här är en tråd om könsskillnaden på dem: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=122454

Du bör tänka på att de gräver sina egna grottor, så sand/grus i max 4mm storlek är en fördel, ganska mycket gömställen samt tätt planterat så kommer de säkert att trivas.
Din mal bör du byta/ge bort/sälja då den blir alldeles för stor till ditt kar och kanske skaffa en Ancistrus istället:).
#5 - 9 september 2008 14:59
blir de bättre om jag köper av en privat person? jag vill verkligen ha ett par som föder barn. vill ha en "familj", ska jag bara ha 1 hane och 1 hona? ursäkta om jag låter lite dum, men jag e ny på ciklider.
#6 - 9 september 2008 15:08
Risken om du köper från en privatperson kan vara att det ofta blir en övervägande majoritet av det ena könet i en kull, detta beroende på pH:t i akvariumet. Köper du från en affär är det större chans att du får ett par, bara expiditen vet vad h*n sysslar med;).
En hane och en hona räcker, köper du fler av endera sorten eller två par i ett såpass litet kar kommer någon/några av dessa inte att leva så länge.

Och frågar man inte så får man inte reda på något, så fråga på:)!
#7 - 9 september 2008 15:16
men man ska väl ha speciel mat till ciklider eller? va kan man mata dom med? jag har en groda och matar honom med mygglarver. kan jag även ge dom de dom "godis"? och sen undrar jag om dom ska ha mycke växter eller lite?
#8 - 9 september 2008 15:22
Ser du privatannons på lekpar tycker jag att det är mer positivt att handla privat. Detta för att de då redan har bildat par och kanske tom fått yngel innan. Det du ska kolla på ifall du handlar lekpar privat är förstås att de är friska och någorlunda unga. Vill ju inte skaffa fisk som passerat bäst före-datumet ;)

Hanar är större och har en längre mer spetsig ryggfena medan honor är mer kompakta och aningen mer färg i huvud och på magen. I affärer kan det vara lite knepigt att se skillnad eftersom de oftast är lite bleka där. De är ju heller inte helt färdigväxta så honor och hanar kan vara lika stora då :)
#9 - 9 september 2008 15:25
men man ska väl ha speciel mat till ciklider eller? va kan man mata dom med? jag har en groda och matar honom med mygglarver. kan jag även ge dom de dom "godis"? och sen undrar jag om dom ska ha mycke växter eller lite?

Du kan mata med mygglarver men de behöver annan föda oxå. Mygglarver innehåller ju till största del vatten ;)
Granulat kan du ge men även flingfoder och andra frysta ting (som tex. artemia el. cyklops).

De vill ha som Ansjo skrev fin sand att gräva i och mycket gömställen i form av grottor och växter.
#10 - 9 september 2008 15:37
okej.. e de nått mer jag bör tänka på innan jag köper dom? jag ska se om jag hittar nån privat. annars blir de väl att köpa i affär. jag har egna mygglarver, som jag plockar själv som jag hade tänk mata med.
#11 - 9 september 2008 15:40
okej.. e de nått mer jag bör tänka på innan jag köper dom? jag ska se om jag hittar nån privat. annars blir de väl att köpa i affär. jag har egna mygglarver, som jag plockar själv som jag hade tänk mata med.

Tror vi fått med det mesta nu ;)

Har du fler funderingar är det ju bara att fråga :)
#12 - 9 september 2008 15:45
Fast dom behöver ju mer variation, som torrfoder också. =)
#13 - 9 september 2008 16:02
JojjeN skrev:
Fast dom behöver ju mer variation, som torrfoder också. =)

JojjeN lille.. Det skrev jag ju i tidigare inlägg :p ;)

Men bra att påpeka ytterligare en gång :D
#14 - 9 september 2008 17:42
Nina82 skrev:
JojjeN lille.. Det skrev jag ju i tidigare inlägg :p ;)

Men bra att påpeka ytterligare en gång :D

ojdå [:o]
#15 - 9 september 2008 17:54
kom på en sak, kan jag ha min kuhli ål i akvariumet? tänkte skaffa några till, om jag kan ha de, hur många kan jag ha?
#16 - 9 september 2008 18:26
kom på en sak, kan jag ha min kuhli ål i akvariumet? tänkte skaffa några till, om jag kan ha de, hur många kan jag ha?

Ingen bra idé med massor med Kuhliisar på botten när det blir dags för lek. De kan ju inte ta sig någon annan stans än botten och kommer bli injagade under nån rot eller nåt för att sen få ligga där och trycka. Inget kul för Kuhliisarna eller för dig att titta på.

En Kuhlii skulle kunna gå men å andra sidan vill de ju gärna vara fler. Har du någon annanstans att ha din Kuhlii är det det bästa.
#17 - 9 september 2008 18:49
neej, de e de jag inte har, får väl sälja eller gå bort den. för jag vill verkligen inte att någon att fiskarna ska må skit. men tycker dom e så otroligt söta. jag håller på att göra mig av med alla mina fiskar i mitt akvarium, för att jag vill ha paletter. men då blir de en ancistrus och 2 paletter. men blir inte ancistrusarna lika stora som plecostomus? för min är nu runt 12-14cm stor..
#18 - 9 september 2008 18:52
neej, de e de jag inte har, får väl sälja eller gå bort den. för jag vill verkligen inte att någon att fiskarna ska må skit. men tycker dom e så otroligt söta. jag håller på att göra mig av med alla mina fiskar i mitt akvarium, för att jag vill ha paletter. men då blir de en ancistrus och 2 paletter. men blir inte ancistrusarna lika stora som plecostomus? för min är nu runt 12-14cm stor..

Ancistrus blir inte mycket större än så. Är du säker på att det är en Ancistrus?
#19 - 9 september 2008 19:44
jaha, neej de e en plecostomus den jag har nu, men jag tänkte att dom blir lika stora.
#20 - 9 september 2008 20:09
Här är artbeskrivning på Ancistrus. Albino visserligen men jag tycker bilden på den andra inte riktigt håller måttet ;). Beskrivningen är den samma iaf :)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070
#21 - 10 september 2008 17:07
jag undrar om hur jag ska möblera i akvariumet, just nu har jag de så här med massa fiskar som ska säljas på lördag. undrar om jag ska ha kvar den möbleringen eller om jag ska göra annat med mer grottor, eller mer växter, eller hur ska jag göra? vill verkligen att dom ska trivas alla fiskarna. och att malen ska kunna simma undan så han inte blir skaddad.

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=020200870157Pa314
#22 - 10 september 2008 17:11
Kan du fånga upp de övriga fiskarna utan att möblera om i karet blir jag imponerad:p!
Det jag direkt tänkte på var att gruset är i grövsta laget men du får se hur det går för paletterna att gröva i detta. De tar nämligen sanden i munnen och spottar ut denna lite längre bort än sin tilltänkta grotta, men det kanske går ändå;).
Lägg annars rötterna ner så blir det automatiskt grottor under dessa och det brukar vara ganska populärt:).
#23 - 10 september 2008 17:13
Ser inte riktigt hur du har med grottor men din Ancistrus kommer säkerligen hålla till mest vid roten så en grotta på vänstersidan till Paletterna hade varit najs. Sen om Paletterna väljer grottan kan man ju inte veta, men lite alternativ är ju alltid bra.

Sen är ju sjöstenen egentligen för grov men det blir ju ett ganska stort projekt. Paletter vill ju ha grov sand eller fin grus.
#24 - 10 september 2008 17:16
Det funkar med sjösten oxå ;) men jag vet inte hur det påverkar deras trivsel.

Vi hade sjösten i botten och sand uppepå och Paletterna grävde upp sjöstenen oxå så på det viset är det inga problem :)
#25 - 10 september 2008 17:55
okej, joo jag ska försöka fånga upp fiskarna.. men de kommer ta tid, men om jag lägger rötterna ner så blir de mer gömställen. och jag har en kruka som jag ska sätta ner, men e min sand för stor? ska jag köpa mindre sand kanske? jag hade tänkt köpa 5 l till av dig, men ska jag ta mindre än de jag har då och blanda?
#26 - 10 september 2008 18:08
Det är svårt att blanda två olika storlekar på sand då det inte dröjer lång tid innan den grövre sanden/gruset ligger överst. Det är som Nina säger ganska mycket jobb att byta ut gruset mot finare dito, så prova först om det funkar med paletterna och om de hittar ställen att leka på utan att behöva gräva så mycket.
#27 - 10 september 2008 18:12
angående pleco

en pleco kan bli upp till 60 cm..... så den kräver ju lite utrumme[:-44]

Har hört nått om att de anpassar sej efter karet men vet ej om det stämmer....
#28 - 10 september 2008 18:44
Rickeboy skrev:
en pleco kan bli upp till 60 cm..... så den kräver ju lite utrumme[:-44]

Har hört nått om att de anpassar sej efter karet men vet ej om det stämmer....

Om du hade läst lite mer noggrant så hade du sett att hon tänkt flytta Plecon ;)
Blir Ancistrus ist.

Sen att de anpassar sig är bullshit. Inre organ fortsätter växa och fisken lider för att sen dö i förtid.
#29 - 12 september 2008 17:55
jag undrar om jag ska köpa privat eller zooaffär? vad e lättast att få som par? jag vill verkligen ha ett par, och sen tänkte jag om dom e "syskon", så kanske dom har lättare att bilda par, eller? men kan de hända att de inte bildar ett par?
#30 - 12 september 2008 18:26
Troligen är det lättare att hitta par från privatpersoner men det är inte så ofta privatpersoner säljer färdigbildade par.
Sen är det lite olika hur snabbt två affärsköpta bildar par. Vissa gör det direkt men de flesta tar lite tid på sig. Mest för att de oftast inte är riktigt könsmogna när de säljs. Tror nog de flesta förr eller senare hittar till varandra eftersom deras instinkt till lek är så pass stor. Annars får man testa byta den ene och se om det funkar bättre.
#31 - 12 september 2008 19:11
okej, men ska jag testa med att köpa från affär? och se om de funkar? men hur långtid kan de ta innan dom bildar par då?
#32 - 12 september 2008 19:16
okej, men ska jag testa med att köpa från affär? och se om de funkar? men hur långtid kan de ta innan dom bildar par då?

Tycker jag nog du kan testa men jag vet inte hur lång tid det kan ta. Köp hem en hona och en hane, vänta sen och se. De kanske hittar varandra ganska snabbt. Tror dock inte det är helt ovanligt med ett par veckor iaf minst.
#33 - 12 september 2008 19:26
okej, kan ju alltid testa. men tror du att de räcker med en grotta? tänkte en kruka nästan upp och ner med en liten glipa för att simma in.
Bilagor:
#34 - 12 september 2008 19:31
okej, kan ju alltid testa. men tror du att de räcker med en grotta? tänkte en kruka nästan upp och ner med en liten glipa för att simma in.

Blir säkert bra. Det du ska tänka på när du sätter krukor så är att de kan bli instängda. De gräver ju en del så det är lätt att det rasar.

Annars räcker det att du trycker ner krukan så den bara ligger på sidan. De kommer gräva och fylla och ha sig så det passar dem ändå :D
#35 - 12 september 2008 19:37
okej, va bra. men hur stor/liten ska krukan vara? paletter blir väl ganska stora av sig, om jag inte minns fel, runt 10cm. just nu har jag bara levande födare som jag säljer imorgon, dom e lite lättare att ta hand om skulle jag kunna tro. paletter måste man tänka lite mer på hur som ska ha de, oftast så accepterar alla levandefödare nästan vad som helst i inredningen och de verkar inte paletter göra, med att dom ska ha grotter och så..
#36 - 12 september 2008 19:53
okej, va bra. men hur stor/liten ska krukan vara? paletter blir väl ganska stora av sig, om jag inte minns fel, runt 10cm. just nu har jag bara levande födare som jag säljer imorgon, dom e lite lättare att ta hand om skulle jag kunna tro. paletter måste man tänka lite mer på hur som ska ha de, oftast så accepterar alla levandefödare nästan vad som helst i inredningen och de verkar inte paletter göra, med att dom ska ha grotter och så..

Paletter är mycket lättskötta och tar vad de får. Vi tröttnade på våra Paletter och tänkte att om vi sätter dem i 84L så länge (i väntan på att bli sålda) utan något gömställe så kommer de inte leka. Pyttsan :D. De grävde en grop ner till botten, satte sin rom på glaset och flyttade sen äggen när de lossnade för att kläckas till en annan grop som inte var så djup.
Har även hört de som använt blad som grotta så nog är de inte kräsna iaf :p
Storleken på krukan behöver inte vara stor. Bara precis så stor att de kommer in, inte alls stor med andra ord. Märkte att ju mindre grotta desto populärare att använda som lekgrotta. De är nästan aldrig inne i grottan samtidigt utan honan simmar in och lägger sin rom sen simmar hanen in och befruktar. Detta upprepas några gånger.
När allt det är klart vaktar en utsidan och en fläktar äggen.
#37 - 12 september 2008 20:16
okej.. de låter bra, jag vill ha en ganska lättskött fisk men ändå fin att kolla på. de e ett sällskapsakvarium och har tröttnat lite på alla levandefödare och alla fiskar som andra har. dom gör inge kul längre. och skulle vilja ha lite färg i akvariumet. men vill paletterna ha ljus eller mörk sand, har hört att vissa fiskar bleknar vid ljus? jag har blå sand som e mindre än den jag har nu.

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=a722008101434de0f
#38 - 13 september 2008 17:35
Spelar nog ingen roll vilken färg på sanden du har. Tror de har åt det ljusare hållet naturligt men de är inte så kräsna ;)
#39 - 13 september 2008 17:54
passar palettciklider och guramis ihop?
#40 - 13 september 2008 18:06
Nej, det kan jag inte påstå eftersom Palettciklider jagar allt som rör sig i princip när de leker (vilket de gör hela tiden).

Enligt mig gör Palettciklider sig bäst i ett eget kar med möjligen nån mal.

Hade Palettciklider och Dvärggurami ihop i 450L och de bråkade dagligen. Stora duster mellan Dvärgguramihanen och Palettparet där det slutade med bitsår och trasiga fenor. Så mitt svar är, nej.
#41 - 13 september 2008 20:43
Gurami

Nina har du mkt erfarenhet av gurami?
#42 - 13 september 2008 20:45
Rickeboy skrev:
Nina har du mkt erfarenhet av gurami?

Nej ;) Inte mycket [:o]

Har haft Dvärggurami och Rubingurami men aldrig haft nån lek på dessa.
#43 - 13 september 2008 20:48
har undrat över.. Har ett par mosikgurami i ett av mina kar.... o varje gång som jag rengjort de o tvättat sanden så har de bitit varandra o levtrövan ett kort tag.... nu senast skades jälen på ena fisken.... men bara någon dag senare e de helt lungt....

håller annar bara på med ciklider så ingen erfarenhet alls av dom....
#44 - 13 september 2008 20:51
Rengjort sanden? Gör du det ofta?
Är det ett par du har?
#45 - 13 september 2008 20:53
Rickeboy skrev:
har undrat över.. Har ett par mosikgurami i ett av mina kar.... o varje gång som jag rengjort de o tvättat sanden så har de bitit varandra o levtrövan ett kort tag.... nu senast skades jälen på ena fisken.... men bara någon dag senare e de helt lungt....

håller annar bara på med ciklider så ingen erfarenhet alls av dom....

Vet inte vad det kan bero på men låt bli att rengöra så mycket. Sanden ska man bara slamsuga lite då och då, aldrig tvätta.
Delvattenbyte på ca. 30% var vecka, slamsugning vid behov och algskrapa till rutan är det enda du behöver göra. Ansa växter vid behov är oxå OK.
#46 - 13 september 2008 20:59
typ vartannat år
#47 - 13 september 2008 21:01
tar upp den i en stor plast kub o låter vatten rinna igenom...till de ser klart ut sparar altid en viss bakterieflora
#48 - 13 september 2008 21:02
Rickeboy skrev:
typ vartannat år

Men om de nu bara bråkar när du rengör sanden vilket är vartannat år är det väl knappast nåt problem, eller?

Du behöver för övrigt inte rengöra sanden alls så de behöver aldrig mer bråka ;)
#49 - 13 september 2008 21:08
Det e inget problem........ jag undrade bara Varför?... när de e så fredliga annars;)

de e ju trots allt deras betende som e de fin med akvaristiken...plus färgena....
#50 - 13 september 2008 21:10
Rickeboy skrev:
Det e inget problem........ jag undrade bara Varför?... när de e så fredliga annars;)

de e ju trots allt deras betende som e de fin med akvaristiken...plus färgena....

Ok, jag vet inte varför :D
#51 - 13 september 2008 21:25
Är det en hona och en hanne?
#52 - 13 september 2008 21:36
ansjo skrev:
Är det en hona och en hanne?

Går inte se riktigt än......
Men jag misstänker de e två hannar...eftesom dom bråkar ibland

Annons