Pakistanbotia?

#1 - 12 januari 2009 22:28
Hej, jag funderar på att köpa några pakistanbotior. Jag har läst arbetsbeskrivningarna och det verkar inte vara en allt för svår fisk.

Men jag skulle bli glad om ni berättade lite personliga erfarenheter av denna fisk samt om ni kunde ge lite råd?

Sen en viktig fråga, Drabbas Pakistanbotian lika lätt av Vita-pricksjukan som Praktbotian gör?

och i ett 180 liters akvarium hur många bör de vara?
#2 - 12 januari 2009 22:37
Jag har haft dom ett bra tag nu och dom verkar trivas jätte bra i mitt 200L kar. jag har 5st i mitt. äter det mesta(varierande kost vill dom ha) och underbar personlighet har dom. gillar strömtvatten! men också områden med växter och massa grottor att gömma sig i. är det för lite gömställen till fiskantalet kan dom blir lite aggressiva, men det brukar gå bra och dom håller sams oftast.

alltså vacker och intressant fisk har du bra vatten kvalité så är den också tålig.

alla botior får vitaprick väldigt lätt dock är det ju lätt att bota.
#3 - 13 januari 2009 06:11
Underbara fiskar!
#4 - 13 januari 2009 15:32
haha lätt att bota håller jag faktiskt inte med om. Men är den lika känslig som Praktbotian till vita prick?

Är det värt att köpa dessa fiskar tycker du? hur många skulle vara ett bra antal. I hornbach sa dem mellan 3-5 st eller mer.
#5 - 13 januari 2009 15:45
Samarin4 skrev:
haha lätt att bota håller jag faktiskt inte med om. Men är den lika känslig som Praktbotian till vita prick?

Är det värt att köpa dessa fiskar tycker du? hur många skulle vara ett bra antal. I hornbach sa dem mellan 3-5 st eller mer.

det är väldigt värt att köpa dessa fiskar. dom är en trevlig bekantskap.

alla botior är känsliga mot vitaprick om den ''är lika'' känslig som Prakbotia vet jag inte. har haft vitaprick en gång och det brast ut snabbt men efter 5-6dagar var det helt borta sedan dess har jag aldrig haft det. bara doserade som där stod och det förvann jätte snabbt och enkelt. finns ju att köpa medek. sedan finns vitaprick latent på fisken. men det bryter bara ut som fisken blir väldigt stressad eller mår dåligt eller är i en dåligmiljö.

minst 5 bör du nog ha om du funderar på att köpa.
#6 - 13 januari 2009 16:24
6 stycken blir nog bra, jag har det och är helnöjd i 180 liter.
#7 - 13 januari 2009 17:14
Pakistanbotior är underbara. Mina glider omkring i karet, pillar lite på skalarerna med skäggtömmarna och är polare med alla. Sen sover dom ju så skönt också. Ibland uppochner och ibland på sidan. Varsomhelst nästan.
Jag har alltid tyckt att det är lustigt med det där med vita pricken. Har fyra sorters botior i tre olika kar och har haft vita prick flera gånger tidigare. Inte en enda botia har drabbats när andra fiskar fått det.
#8 - 13 januari 2009 22:09
Det känns som att det kommer vara en lite riskfylld satsning om jag ska köpa botior med tanke på vita prick sjukan. i Arbetsbeskrivningen har ju Pakistanbotian svårighet 2, aa jag vet inte. Tycker ni det är som gör den så " enkel" att ha?
#9 - 13 januari 2009 22:13
Samarin4 skrev:
Det känns som att det kommer vara en lite riskfylld satsning om jag ska köpa botior med tanke på vita prick sjukan. i Arbetsbeskrivningen har ju Pakistanbotian svårighet 2, aa jag vet inte. Tycker ni det är som gör den så " enkel" att ha?

Sköter du den rätt och har en bra miljö med bra vattenvärden så kommer du inte få sjukan så lätt.

jag tycker du ska köpa dom. de är faktiskt väldigt trevliga fiskar.
#10 - 14 januari 2009 06:37
Alltså svårighetsgrad två betyder inte att det är nån svår fisk, det är ju det näst lättaste. :p

Jag tror inte pakistanbotior får vita pricken särskilt lätt. Det är möjligen om du stressar dom mycket, men du alla fiskar kan ju bli sjuka om du är nere och röejr med håven ofta? ;)
#11 - 14 januari 2009 19:22
Haha jo sant, Men ne jag brukar inte göra så.

men a, jag ska nog försöka köpa dem. men jag vet inte om jag ska börja med att köpa dem, eller om jag ska köpa dem sist. För det är ju ganska tråkigt om jag köpt alla fiskar jag vill ha, köper pakistanierna och får vita-prick sjukan och alla dör.

Någon tanke om det?
#12 - 14 januari 2009 19:25
Jag köpte mina pakistanbotior först av alla fiskar, och det har gått skitbra. :)
#13 - 14 januari 2009 19:29
jag köpte också mina i början inga problem.
#14 - 14 januari 2009 20:17
Haha ok, får la börja med Siamesiska algätare och sedan Pakistanbotior.
#15 - 14 januari 2009 20:18
Tycker du ska börja med nån "vanlig" fisk istället för algätare, eftersom inga alger finns i akvariumet i början-
#16 - 14 januari 2009 20:20
Förresten har jag börjat tycka cyanon ser mysig ut, så det får vara kvar. Nere i de riktiga floderna kan man ju tänka sig att det ser lite murrigt ut med gröna alger och så. Så länge de inte når rutorna eller växterna, eller sålnäge det inte är tofsar eller trådar, så är det ok för mig.
#17 - 14 januari 2009 20:29
pakistanbotior kan ju vara den första fisken jag köper till mitt nya akvarium, eller så kan jag köpa Gurami. Grejen är att jag inte vill "testa" vattnet genom att flytta min Eldstjärt eller mina glasmalar dit.

Vet absolut inte vad en cyano är.

Men skulle nu använt Pakistanbotia som den första fisken i ett nystartat akvarium?
#18 - 14 januari 2009 20:33
Samarin4 skrev:
pakistanbotior kan ju vara den första fisken jag köper till mitt nya akvarium, eller så kan jag köpa Gurami. Grejen är att jag inte vill "testa" vattnet genom att flytta min Eldstjärt eller mina glasmalar dit.

Vet absolut inte vad en cyano är.

Men skulle nu använt Pakistanbotia som den första fisken i ett nystartat akvarium?

Cynao är bakterie ingen alg. inga fiskar äter den. den växer snabbt och täcker växter,inredning.
#19 - 14 januari 2009 20:34
Omg råkade posta det om cyano här istället för i min projekt tråd :O
#20 - 14 januari 2009 20:36
Haha Fail....
Se där, du lärde mig något jag inte visste. misstaget ledde till något gott!
Länka ditt projekt
#22 - 14 januari 2009 22:52
Äter pakistanbotior malaysiska sandsnäckor också?
#23 - 15 januari 2009 00:23
Får de bara chansen så kommer de nog att försöka. Men det beror ju självklart på hur stora snäckorna är.
#24 - 15 januari 2009 06:31
Mina har försökt, men de verkar inte lyckas, för snäckorna simmar vidare.
#25 - 15 januari 2009 11:07
Men om man får ett problem med Malaysiska sandsnäckor, hur ska man få bort dem om man har ett gäng botior?

Jag har läst lite artiklar om Pakistanbotior. På många engelska hemsidor står det mycket bra saker och alla säger att Pakistanbotian är en enkel fisk att ta hand om. Men på vissa sidor står det att pakistanbotior blir mycket stressade eller rädda, och därför visar sig inte under dagen med lite aggressivare fiskar. Jag undrar om Eldstjärten kan räknas som en aggressiv fisk mot Pakistanbotior?

Sen står det även på några sidor att 3 st går bra att ha, vissa säger 4 st och andra säger 5 st. Vilken information är rätt egentligen? Jag vet att folk här har sagt att jag borde köpa 5 st.
#26 - 15 januari 2009 11:37
mina är inte alls rädda(även för större fiskar). du ska ha så många som möjligt men minst 5st.
#27 - 15 januari 2009 11:38
Du får ta bort snäckorna manuellt. Jag har på senaste blivit helt översvämmad av snäckor i mitt 540L, tror det beror på att jag inte bytt vatten lika ofta nu när jag varit sjuk och bortrest. Men, de är ju lätta att hova bort så de blir egentligen aldrig ett problem, nyttodjur är vad de är.

När jag hade botior rörde de aldrig snäckorna.

Botior är en stimfisk, jag hade 12 st av dem och de var extremt livliga och aldrig skygga, kom fram till rutan när jag satte mig där osv. Det är det som gör botior så jävla roliga, så jag tycker ju fler desto bättre, så minst 5 iaf.*

Edit: Flaxss hann före :)
#28 - 15 januari 2009 11:48
Alltså ja det lutar åt mellan 4-5 stycker. Problemet är att jag är rädd för att allihopa ska dö och då känner man det som både bortkastad tid, mord och slöseri på pengar.

Men om de inte äter snäckor, och jag får snäckproblem så kan jag ju köpa dem där " anatome helena" eller snäckätande snäckor. I teorin borde ju dem inte heller äta dessa snäckor?

Vad bra att de inte är rädda för aggressivare fiskar då. Tack för era svar, de raderar mycket av min oro:D
#29 - 15 januari 2009 14:05
kör på det! jag tror inte dom dör för dig. mycket beror på hur man själv hanterar dom om dom får det eller ej (vitaprick). jag har aldrig haft problem med mina pakistanbotior,

Annons