Projekt: 200 liters SydostAsien!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Projekt: 200 liters SydostAsien!

    Först vill jag bara tacka: Johanski & Grodlund (Utan er hade jag aldrig hittat till Asien, och därmed kanske tröttnat på andra sydamerikas tråkiga fiskar? )

    Dessutom vill jag tacka alla Zoopets medlemmar som troligen varit trött på min "mix fisk frågor" som har handlat om allt från fengädda till diskus, men likförbannat har ni orkat svara.

    Hej!
    Nu startar jag min projekttråd! Det känns som att kar köpandet är nära nu. jag håller på och mäter, och har hittat ett kar som troligen blir köpt efter jul, ett akvarium "Juwel 180 liters", helglas. Skit snyggt.

    Startar tråden redan nu, så kan jag lägga upp tankar och så inför köpandet av karet, så ni kan hjälpa mig.

    Info om hur karet ska bli:

    Storlek: 200 liter (eller iallafall något mellan 180-220)
    Sand storlek: 0.4-0.8 mm blästersand från biltema
    Biotop: Sydost Asien
    Inredning: Bambu, sten, btn slimline, rötter, och ännu icke planerade växter.
    Fiskar:
    Badis badis
    Dario dario
    Pakistanbotior
    Siamesiska algätare
    Malaysiska sandsnäckor
    Körsbärsräkor


    Ha det bra!

    Mvh
    JojjeN
    Senast redigerad av JojjeN; 27 December 2008, 06:53.
    Tillbaks efter paus.
  • nesseman
    • December 2007
    • 362

    #2
    låter kul det där..Ja har åxo bestämt mig för dvärgkulfisk... då kommer ja ha ett fint skaffer med mat till dom..Fick ju snigelinvasion i ett av karen..
    Pratade med nåra Imazorepresentanter idag.. dom har ingen dvärgkulfisk inne för tillfället..
    ska bli kul å följa detta prosjekt..
    hmmm man kanske blir riktigt asien biten.. ; )

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Kul att du äntligen börjar!

      Börja inte med mer än 5 tigerbarber, men det kanske du vet. Blir lite för mycket för ett nystartat kar annars, kan jag tycka.

      Lycka till!

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Ursprungligen postat av Johanski
        Kul att du äntligen börjar!

        Börja inte med mer än 5 tigerbarber, men det kanske du vet. Blir lite för mycket för ett nystartat kar annars, kan jag tycka.

        Lycka till!
        Tackar!

        Jag är medveten om det, men eftersom jag kommer använda filtergojs från mitt nuvarande akvarium så kan man kanske starta upp med fler?

        Iofs så kanske inte filterbakterierna överlever det dygnet som det kan ta innan vattnet är i det nya karet, efter att ha flyttat ut det gamla.

        Sen är det ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra förstås.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Just det ja, ni kanske vill se akvariumet som det troligen blir att jag köper?



          Tycker det är ett bra pris för ett snyggt möbelakvarium med massvis av tillbehör.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • PatrikN
            • November 2007
            • 116

            #6
            Dvärgkulfiskar är riktiga fenbitare.
            bara så du tänker på det ;]
            Senast redigerad av PatrikN; 12 December 2008, 15:23.

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikN
              Dvärgkulfiskar är riktiga fen bitare.
              bara så du tänker på det ;]
              Fast jag har ju inga fiskar med långa fenor i akvariumet, så det ska väl vara lugnt? Eller går dom på korta fenor också?
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • PatrikN
                • November 2007
                • 116

                #8
                Enligt mig så går dom på alla..
                dom är snabbare än man tror

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Tackar!

                  Jag är medveten om det, men eftersom jag kommer använda filtergojs från mitt nuvarande akvarium så kan man kanske starta upp med fler?

                  Iofs så kanske inte filterbakterierna överlever det dygnet som det kan ta innan vattnet är i det nya karet, efter att ha flyttat ut det gamla.

                  Sen är det ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra förstås.
                  Ska du trycka ut filtergojs i det nya så kan du i princip starta med en hel del, men som sagt, better safe than sorry.
                  Lägg den gamla pumpen igångsatt, i en spann med vatten sålänge så överlever bakterierna, glöm inte bort att inte ha på fullt utblås bara..
                  Tryck ur filtret när du bara har grusen och vattenfyllt karet så inte allt möget fastnar i alla växter å sånt. Min javamossa såg inte så trevlig ut när jag gjorde det en gång...
                  Lycka till med ditt nya kar, alltid lika kul att planera och mäta och ha sig!!

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av NIC
                    Ska du trycka ut filtergojs i det nya så kan du i princip starta med en hel del, men som sagt, better safe than sorry.
                    Lägg den gamla pumpen igångsatt, i en spann med vatten sålänge så överlever bakterierna, glöm inte bort att inte ha på fullt utblås bara..
                    Tryck ur filtret när du bara har grusen och vattenfyllt karet så inte allt möget fastnar i alla växter å sånt. Min javamossa såg inte så trevlig ut när jag gjorde det en gång...
                    Lycka till med ditt nya kar, alltid lika kul att planera och mäta och ha sig!!
                    Tack så mycket för tipsen, det är precis sånt man vill veta innan man börjar.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Förresten är det värt att slamsuga bottnen innan man kastar ut grusen ur gamla karet, och sen spara det skitiga botten vattnet i en hink som man häller över till det nya akvariumet sen?
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • nysa81
                        • October 2008
                        • 224

                        #12
                        jag tror att jultomten kanske har något kul med sig till mig hoppas han tänker på dig också!
                        "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                        20L Körsbärsakvarium
                        112L Sällskapsakvarium
                        375L Växtakvarium

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Ursprungligen postat av nysa81
                          jag tror att jultomten kanske har något kul med sig till mig hoppas han tänker på dig också!
                          Jodå. Troligtvis kan det bli endel pengar till akvarie inredning
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • nysa81
                            • October 2008
                            • 224

                            #14
                            du får hoppas på det, en annan måste renovera klart gästrummet i huset, annars blir det inte frid och fröjd
                            "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                            20L Körsbärsakvarium
                            112L Sällskapsakvarium
                            375L Växtakvarium

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Ursprungligen postat av JojjeN
                              Förresten är det värt att slamsuga bottnen innan man kastar ut grusen ur gamla karet, och sen spara det skitiga botten vattnet i en hink som man häller över till det nya akvariumet sen?
                              Bumpar upp denhär frågan också.

                              Sen ännu en fråga:

                              Kan någon länka till ett bra filter av ett bra märke som skulle funka bra till dethär akvariumet? Och renar bra?

                              Får inte kosta över 1500 kronor iallafall.
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...