På gång på Zoopet

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 14 mars 2007 13:48
Vi har varit lite dåliga på att meddela vad vi jobbar med just nu så jag tänkte att ungefär en gång i månaden meddela vilka större förändringar och nyheter som är på gång på Zoopet - dvs vad vi jobbar med just nu.

Vi jobbar med
1/ Första sidan
a) hela högerspaltmenyn på första sidan skall upp i "rullgardinsmenyn" överst på sidan - detta bör vara klart inom ca 14 dgr
b) Ovanstående punkt frigör utrymme på första sidan vilket gör att vi kan göra om hela layouten på första sidan - detta tar nog minst 6 veckor innan den nya första sidan är klar
2/ Dagbok/blogg
Tyvärr har vBullentin ännu inte fått klart så att man kan lägga in foton i bloggen (det är dock tydligen på gång). Så snart detta funkar kommer vi att införa detta. Då kommer vi också att ge bloggen en mer framskjuten plats genom att de senaste bloggarna kommer att listas på första sidan
3/ Signaturer
Vi kommer att minska utrymmet för storleken på signaturer. Detta kommer att införas i första halvan av april
4/ Märkning av foton
Vi kommer att plocka bort den fula Zoopetmärkningen som ligger tvärs över de flesta foton på Zoopet. Detta är dock ett rätt omfattande (och tråkigt) arbete eftersom varje foto måste korrigeras manuellt och det finns flera tusen foton. Det bör dock vara klart under denna månad
5/ Akvariekunskap
Jag var i Norge på en zoofackmässa i helgen och hittade då en rätt rolig funktion som en av zookedjorna hade för sina medlemmar. Det var en akvaristisk frågetävling med flervalsalternativ på svaren - man fick där en viss tid på sig att svara på ett antal frågor (t.ex. 25 st) på en begränsad tid (t.ex. 15 min). Efteråt fick man reda hur många rätt man hade och vilka man hade fel på. Körde man om tävlingen så slumpades det varje gång fram nya frågor.
Som sagt det var riktigt kul och vi tänkte genomföra något liknande på Zoopet och köpa in ett bra program för detta, programmera detta samt göra en större antal frågor (300-500 st) som sedan slumpmässigt kommer att plockas fram.
Detta blir dock en hel del jobb (runt 50-60 timmar - då oräknat programmeringen för att skapa databasen) men vi räknar med att ha det på banan senast i slutet av maj.
Denna funktion blir enbart för goldmedlemmar
6/ Videos
Jag kommer att köpa in en hyfsad videokamera och sedan göra videoinspelningar från stora akvaristiska mässor och utställningar som t.ex. Aquarama i Singapore i maj, Zierfische & Aquarium i Duisburg i oktober etc. Det kommer inte att bli små korta videosnuttar utan rejäla reportage.
Denna funktion blir enbart för goldmedlemmar
7/ Affärsrecensioner och produktrecensioner
Detta har dröjt alldeles för länge men det beror på att vi inte riktigt vet hur vi skall utforma det. Dock så kommer vi att ta tag i det rejält nu innan sommaren och lägga ner en massa timmar på att få igång det.
#2 - 14 mars 2007 13:59
1,4,6 och 7 ser man fram emot!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 14 mars 2007 14:05
[quote=Fiddan;939642]bara nyfiken vad är en hyfsad videokamera?
skall inte materialet släppas på dvd eller kunnas laddas ner i ganska så o komprimerat format så räcker en dv kamera i 5-6k klassen.[/quote]
Jo men det kan ju vara kul om inspelningen också blir så pass bra att den kan köras på något Zoopetmöte också, sedan bör det vara hyfsat ljusstark eftersom det till stor del handlar om inomhusinspelning där man är beroende av befintligt ljus.
admin
Christian Alfredsson
#4 - 14 mars 2007 14:08
Jag ser mest fram emot punkt 4 som jag ska göra
#5 - 14 mars 2007 14:14
haha ja jo det tror jag säkert.
Men hur går det till? och hur lägger ni på stämpeln?

annars ett macro i photoshop kanske kan greja det automatiskt?

Men nu när admin är på tråden kanske man kunde rekommendera att ni även kanske kan fundera på att öka gränsen på storleken på korten man får lägga upp.. själv tycker jag att man förstör sina kort när man skall lägga upp dem :(

Och att man i sin profil kan se de senaste 10< trådarna man har skrivit i.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 14 mars 2007 14:19
[quote=Fiddan;939649]haha ja jo det tror jag säkert.
Men hur går det till? och hur lägger ni på stämpeln?

annars ett macro i photoshop kanske kan greja det automatiskt?

Men nu när admin är på tråden kanske man kunde rekommendera att ni även kanske kan fundera på att öka gränsen på storleken på korten man får lägga upp.. själv tycker jag att man förstör sina kort när man skall lägga upp dem :(

Och att man i sin profil kan se de senaste 10< trådarna man har skrivit i.[/quote]
Var skall storleken ökas - i forumet, i goldmedlemmars fotoarkiv eller?
Till vad skall storleken ökas?
Bilagor:
admin
Christian Alfredsson
#7 - 14 mars 2007 14:21
Första är klar
http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=4432&nocache=1

Vi kommer lägga på en watermark via php i nedre högra hörnet istället.
#8 - 14 mars 2007 14:26
Kjell, överallt :)
men forumet är viktigast iaf för mig.. 1000*1000 pixlar bråkar om 488kb.
700-900kb hade vart väldigt bra för då hade kvaliteten på bilderna blivit mkt bättre.

Jag komprimerar mina bilder ganska hårt för att få upp dem. och då har jag en ixius 700, 7mp. Jag kanske bara är kräsen men folk som sonja som har bra utrustning kanske blivit riktigt glad om ni höjde gränserna.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 14 mars 2007 14:31
[quote=Fiddan;939654]Kjell, överallt :)
jag har för mig i forum delen så har ni 1000 *[/quote]
ja det är redan nu 1000 överallt (vilket är mycket mer än de flesta andra sidor har) - jag har dock lite svårt att förstå varför man skall göra så mycket större. Dels så tar det ju en massa extra utrymme (vilket gör sidan längsammare) och dels så innebär ju det att de som inte har jätteskärmar kommer att få scrolla fram och tillbaka för att få se hela fotot.
#10 - 14 mars 2007 14:33
råkade skicka innan jag var klar där sorry.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 14 mars 2007 14:38
[quote=Fiddan;939654]Kjell, överallt :)
700-900kb hade vart väldigt bra för då hade kvaliteten på bilderna blivit mkt bättre.

Jag komprimerar mina bilder ganska hårt för att få upp dem. och då har jag en ixius 700, 7mp. Jag kanske bara är kräsen men folk som sonja som har bra utrustning kanske blivit riktigt glad om ni höjde gränserna.[/quote]
Vad gäller goldmedlemmars fotoarkiv har vi ingen begränsning vad gäller kb.
Att vi har det i forumet har mer att göra med att det inte skall bli för långsamt för de stackare som har modem.
Så man skulle ju i så fall kunna lägga upp sina foton i goldisarnas fotoarkiv och sedan länka till dom - då drabbas ju inte dessa
#12 - 14 mars 2007 14:45
[QUOTE=admin;939652]Första är klar
http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=4432&nocache=1[/QUOTE]Jasså. Det var ett vagt bevis ;)
"Du har inte tillstånd att visa bilder i den här kategorin."

Vi kommer lägga på en watermark via php i nedre högra hörnet istället.
Ahh, jag visste att GD-biblioteket skulle börja användas någon gång...bättre sent än aldrig...:p
#13 - 14 mars 2007 14:46
1, Ser vi fram emot, även om det inte påverkar oss användare så mycket.
2, Kan nog ge dagböckerna ett lyft som sagt.
3, Varför då???
4, -
5, Något liknande har även www.akvariesiden.dk (Även om dom ökat svårighetsgraden något genom att ha alla frågor på danska!)
6, Blir roligt att se Kjell på video. Behöver du någon som filmar så säg till! (Jag ställer upp mot resekostnad såklart...)
7, -
#14 - 14 mars 2007 15:12
[QUOTE=Kjell Fohrman;939637]
3/ Signaturer
Vi kommer att minska utrymmet för storleken på signaturer. Detta kommer att införas i första halvan av april
[/QUOTE]

[QUOTE=petnym;939670]
3, Varför då???
[/QUOTE]
gissningsvis pga detta:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=48249
#15 - 14 mars 2007 15:18
[QUOTE=erikthur;939680]gissningsvis pga detta:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=48249[/QUOTE]
Vi får hoppas att dom gör ett script som känner av antal "nyrad"-tecken i signaturen i så fall, eftersom det går att göra en irriterande lång signatur på så lite som 15-20 tecken.
#16 - 14 mars 2007 15:46
Kjell, Jag tycker inte att vi skall ta hänsyn till dem, en bieffekt av att allting förbättras är att gammal teknik inte alltid klarar av att hantera det "nya".
och tjutande modem är ju faktiskt stenåldern..

En gnutta ironi men det är ju faktiskt sant.

ang punkt 6.

Släpper ni en dvd i "directors cut" version med eller?
och bonus material med krog besöket efteråt.
eller varför inte en lyckligt lottad zoopet medlems akvarie som filmas i stil med akvarie och bras filmerna som finns att köpa? 30 mins inspelning som sedan lopas :)
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 14 mars 2007 15:49
[quote=Fiddan;939715]Kjell, Jag tycker inte att vi skall ta hänsyn till dem, en bieffekt av att allting förbättras är att gammal teknik inte alltid klarar av att hantera det "nya".
och tjutande modem är ju faktiskt stenåldern..

En gnutta ironi men det är ju faktiskt sant.[/quote]

Det är ju faktiskt som så att en mycket stor del av Sverige faktikst ännu inte ens har möjligheten till bredband
#18 - 14 mars 2007 17:40
2/ Dagbok/blogg
Ni har aldrig funderat på att föra in en s.k. wiki på zoopet ?
Det känns som att en wiki skulle kunna vara ett sätt att få ned den erfarenhet som idag finns utspridd överallt i forumet på ett lite mer strukturerat sätt. För artiklarna skulle det dessutom passa utomordentligt bra.
Ett exempel på en wiki:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Akvarium

5/ Akvariekunskap
Min första tanke var att jag nog inte kommer att använda detta, men sen kom jag att tänka på att det kanske kan vara ett ganska bra sätt att träna upp sin kunskap kring akvaristik, så tanken är nog ganska bra i alla fall.

6/ Videos
Toppen, detta låter super intressant.
Det kommer säkert att dra en del bandbredd, men jag hoppas ändå att ni kommer att låta det vara någorlunda bra upplösning på filmerna så man kan visa dem på en TV utan att det ser ut alltför dåligt.

7/ Affärsrecensioner och produktrecensioner
Detta är enligt min mening inte så intressant här i norrland, i alla fall inte affärsrecensionerna, vi har oftast en eller två akvarieraffärer i samma "större" stad och ibland inte ens det. Men det kan säkert vara mer intressant för er som bor i södra Sverige.

Kul att det händer så mycket och att ni verkligen satsar på Zoopet.
#19 - 14 mars 2007 17:56
erland, ang en wiki
Jag har tänkt på detta 100gr med, det är det bästa sättet att sammansätta de drygt tusen böcker matnyttig information som döljer sig i zoopets forum gömmor. ärligtalat så skulle all information som finns på förstasidan kunnas flyttas.

om det finns intresse av folk och om Zoopet inte är intresserade utav en wiki så kan jag slänga upp en och donera en server, men det är ju det, man hade nog inte fått knycka från forumet.

Och får de som inte vet vad en wiki riktigt är så är det så som erland's
länk visade, på den sidan kan ni söka på nästan precis allt som privat personer har skrivit själva. tex hela fisk registret skulle kunna läggas upp där och alla hade fått fri tillgång till att redigera informationen och lägga till bilder.

I detta fallet om zoopet skulle göra en wiki så skulle det kunna se ut så att admin utser X antal användare som går igenom alla förslag till wikin innan de blir synliga.

Fan vad jag skriver idag..
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 14 mars 2007 19:34
[quote=erland;939808]2/ Dagbok/blogg
Ni har aldrig funderat på att föra in en s.k. wiki på zoopet ?
Det känns som att en wiki skulle kunna vara ett sätt att få ned den erfarenhet som idag finns utspridd överallt i forumet på ett lite mer strukturerat sätt. För artiklarna skulle det dessutom passa utomordentligt bra.
Ett exempel på en wiki:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Akvarium
[/quote]
Den tyska wiki var ju riktigt bra - intressant grej fast det ligger långt in i framtiden
#21 - 14 mars 2007 19:48
[quote=admin;939652]Första är klar
http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=4432&nocache=1

Vi kommer lägga på en watermark via php i nedre högra hörnet istället.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]It's a dirty job and someone's got to do it ;).

Härligt med lite nyheter. Samtliga punkter välkomnas varmt!![/COLOR][/FONT]
#22 - 15 mars 2007 07:46
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4][COLOR=red]Strålande!! :D[/COLOR][/SIZE][/FONT]
Bilagor:
#23 - 15 mars 2007 09:05
[QUOTE=Fiddan;939654]Kjell, överallt :)

Jag komprimerar mina bilder ganska hårt för att få upp dem. och då har jag en ixius 700, 7mp. Jag kanske bara är kräsen men folk som sonja som har bra utrustning kanske blivit riktigt glad om ni höjde gränserna.[/QUOTE]
Nej jag vill inte ha bilderna större :) Tycker inte skillnaden blir så stor i forumet jämfört med fotogalleriet där det inte finns begränsningar så jag minskar nog alltid ner bilderna till under 488kb nuförtiden även i galleriet. När begränsningen låg på 195kb i forumet gjorde jag olika varianter.
Och över 1000px gör att man måste scrolla så mycket så det är inte jag intresserad av. Brukar rätt ofta göra bilder som är på högkant ca 800px höga även om det inte heller är riktigt bra.
En annan något mindre anledning att jag minskar dom är stöldrisken. Vill inte ha alltför högupplösta bilder liggande ute.
Men det är jag det, andra har nog inte samma åsikt som jag ;)

Varför ska vattenmärkningen bort?
admin
Christian Alfredsson
#24 - 15 mars 2007 10:14
Nu är märkningen borta på alla kort som jag har haft kvar i orginal och omärkta.

Vi kommer ha en annan typ av märkning som inte sabbar bilden lika mycket.
admin
Christian Alfredsson
#25 - 15 mars 2007 10:27
... och så var alla bilder märkta i Zoopets stora bildarkiv. Betydligt diskretare märkning som inte sabbar bilden.

Det är ju bara Goldmedlemmar som kan se de stora bilderna så risken att de kommer ut på andra sidor på nätet är liten.
#26 - 23 april 2007 12:03
[B]3/ Signaturer
[/B]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hmmmm!! :p[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 23 april 2007 13:17
[quote=Maria - Sjöjungfru;958928]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hmmmm!! :p[/COLOR][/FONT][/quote]
Jag glömde[:o] nämna det i medlemsutskicket för april och jag vill inte ändra det utan att tala om det i förväg. Nu kommer det med i majutskicket istället.
#28 - 23 april 2007 13:47
Jag tycker ni är fyrkantiga och tråkiga. 1000*1000 pixlar? 1280*1024 ska det vara isf.

Orkar inte scrolla? använd piltanjenterna då,eller köp en sådan här så slipper du få ont i pingrarna

Avatarerna är på tok för små dom också.

Jag vill bara hjälpa till så att zoopet blir bättre.
#29 - 23 april 2007 13:50
Sedan behöver inte bilderna synas i fullstorlek Kjell och admin kan fixa så att de tex syns i forumet i 100*457 pixalr men om man klickar på bilden så öppnas det i ett nytt fönster i full storlek.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 23 april 2007 13:51
[quote=Fiddan;958973]Jag tycker ni är fyrkantiga och tråkiga. 1000*1000 pixlar? 1280*1024 ska det vara isf.

Orkar inte scrolla? använd piltanjenterna då,eller köp en sådan här så slipper du få ont i pingrarna

Avatarerna är på tok för små dom också.

Jag vill bara hjälpa till så att zoopet blir bättre.[/quote]
Jag tycker nog inte det vore så kul med signaturer som är på 1000 pixlar:p
#31 - 23 april 2007 22:21
[QUOTE=Fiddan;958973]

[/QUOTE]
Du ska inte försöka påstå något jag inte skrivit. Att jag personligen föredrar bilder jag slipper scrolla beror på att intrycket och helheten av bilden förstörs när jag måste scrolla den.
#32 - 23 april 2007 22:36
Ghuud vad tråkiga och mossiga ni är!
Om alla vore lika försiktiga så skulle mänskligheten vart på ap nivå fortfarande!

Oxfilé och glass kanske är gott tillsammans det vet man inte förens man har testat som Jesus brukade säga. (Jesus var en vis man)
#33 - 23 april 2007 22:50
[quote=Sonja;959286]Du ska inte försöka påstå något jag inte skrivit. Att jag personligen föredrar bilder jag slipper scrolla beror på att intrycket och helheten av bilden förstörs när jag måste scrolla den.[/quote]

Okey men vart är problemet? eller du kanske menar att du vill kunna se hela bilden samtidigt på skärmen?
För annars måste du även ha problem med att läsa dagstidningar med bilder, om du inte blundar varje gång innan du bläddrar.

tycker du inte själv att 1000*1000 är en konstig upplösning?
finns det ett sådant alternativ så skall man även kunna beskära sina hög upplösta bilder ner till den upplösningen utan att behöva dra ner på bildkvaliten. om bilden är svartvit går det iof.

Det är som att ge 2 alternativ antingen får du fläskfilé till middag elelr oxfilé, men du får inte tillaga oxfilén om du väljer den.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 24 april 2007 06:19
[quote=Sonja;959286]Du ska inte försöka påstå något jag inte skrivit. Att jag personligen föredrar bilder jag slipper scrolla beror på att intrycket och helheten av bilden förstörs när jag måste scrolla den.[/quote]
Instämmer - men så har du ju också bildkänsla det förstår man när man ser dina foton.
Hur fiddans bildkänsla är har vi ju ännu inte sett - kanske befinner sig dina foton på apstadiet fortfarande;)
#35 - 24 april 2007 07:51
[quote=Fiddan;959295]tycker du inte själv att 1000*1000 är en konstig upplösning?[/quote]
Problemet är att det nog är du som missuppfattat det hela.
Som jag förstår det, så är begränsningen i storlek, antingen en bredd på 1000 pixlar eller en höjd på 1000 pixlar.
Ingen tvingar dig att ha proportionerna 1:1 på bilden. Du kan ha 980x200 om du tycker det är snyggt, men varken bredd eller höjd får överstiga 1000.
Har jag förstått det rätt så?
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 24 april 2007 08:26
[quote=topcabbie;959353]Problemet är att det nog är du som missuppfattat det hela.
Som jag förstår det, så är begränsningen i storlek, antingen en bredd på 1000 pixlar eller en höjd på 1000 pixlar.
Ingen tvingar dig att ha proportionerna 1:1 på bilden. Du kan ha 980x200 om du tycker det är snyggt, men varken bredd eller höjd får överstiga 1000.
Har jag förstått det rätt så?[/quote]
Jodå så är det
#37 - 24 april 2007 12:47
aja jag ger mig då för denna gången.
Men när det gäller ap stadium så ger jag mig inte.
klicka här för att se några bilder.
Sedan kan man inte avgöra om någon har kännsla för bild bara på räkbilder..
Tekniskt kanske..

vem är mest lik en apa då kjell?:p
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 24 april 2007 12:57
[quote=Fiddan;959480]aja jag ger mig då för denna gången.
Men när det gäller ap stadium så ger jag mig inte.
klicka här för att se några bilder.
Tekniskt kanske..

vem är mest lik en apa då kjell?:p[/quote]
1/ Inte ett foto som var större än 1000 pixlar
2/ Inte en fisk så lång ögat når
3/ Sonja fotar bra mycket annat än räkor;)
#39 - 24 april 2007 13:24
Jo men ingen utav de bilderna i det bildspelet kan jag lägga upp på zoopet en då pga storleken på filerna.

Jo men jag hade talat emot mig själv om jag hade postat räkbilder för att bevisa att jag inte fotar som en apa.

Sedan kräver akvarie bilder nästan att du har ett macro objektiv och man blir ganska så låst med en ixius när det gäller fisk fotografering.
#40 - 24 april 2007 13:24
ang. /5 På den danska sidan www.akvariesiden.dk har vi också nått kallat akvategn eller akvatecken på svenska. Det finns olika svårighetgrader fx brons, silver och guld. Den laettaste (brons) aer en sorts "koerkort" till at vara akvarist. Jag tycker det vore en bra ide haer på zoopet också, så nyboerjarna kan testa om dom har koll på dom grundlæggande reglerne innom akvaristiken
#41 - 24 april 2007 13:58
Ang wikipedian..

[QUOTE=Kjell Fohrman;939911]Den tyska wiki var ju riktigt bra - intressant grej fast det ligger långt in i framtiden[/QUOTE]

Jag har som nygammal akvarist febrilt försökt att hitta runt bland all denna gedigna kunskap som finns här på Zoopet. Smått förtvivlat t o m när jag inser att samma fråga ställs om och om igen och svaren besvaras på samma sätt. Lite då och då glimtar det till med nya infallsvinklar och detaljer som ingen annan nämnt och de läser jag med giriga ögon. Det tar dock många timmar att sålla ut de nya guldkornen....

Så.. min fråga är: Om nu en Wikipedia ligger långt in i framtiden, skulle det inte gå att ordna nån form av FAQ (per underforum) som kan ta vid när detaljnivån i artiklarna inte räcker till?

Sådana frågor kan vara (som exempel under Vattenkemi) "När börjar jag med första vattenbytet i ett alldeles nystartat akvarie?", "Oljig hinna - hur göra och vad beror det på?", "Hur många fiskar är lagom att starta upp ett 50, 100. 150, 200l akvarium med?", "Första hjälpen vid höga nitrithalter", "Första hjälpen vid högt/lågt pH" etc...

Dessa FAQ:s kan ju lämpligen placeras som "sticky notes" så att de syns högst upp när man går in i de olika underforumen. Sannolikt skulle mycket av de redundanta frågorna minska betydligt.. imho...
#42 - 24 april 2007 14:00
Tekniskt kanske..

Innan du klagar på Sonja´s fotokunnande så borde du nog kolla på hennes andra bilder. Inte bara macrofotografier där inte
http://www.cygnel.se/
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 24 april 2007 14:02
[quote=ize;959518]Jag har som nygammal akvarist febrilt försökt att hitta runt bland all denna gedigna kunskap som finns här på Zoopet. Smått förtvivlat t o m när jag inser att samma fråga ställs om och om igen och svaren besvaras på samma sätt. Lite då och då glimtar det till med nya infallsvinklar och detaljer som ingen annan nämnt och de läser jag med giriga ögon. Det tar dock många timmar att sålla ut de nya guldkornen....

Så.. min fråga är: Om nu en Wikipedia ligger långt in i framtiden, skulle det inte gå att ordna nån form av FAQ (per underforum) som kan ta vid när detaljnivån i artiklarna inte räcker till?

Sådana frågor kan vara (som exempel under Vattenkemi) "När börjar jag med första vattenbytet i ett alldeles nystartat akvarie?", "Oljig hinna - hur göra och vad beror det på?", "Hur många fiskar är lagom att starta upp ett 50, 100. 150, 200l akvarium med?", "Första hjälpen vid höga nitrithalter", "Första hjälpen vid högt/lågt pH" etc...

Dessa FAQ:s kan ju lämpligen placeras som "sticky notes" så att de syns högst upp när man går in i de olika underforumen. Sannolikt skulle mycket av de redundanta frågorna minska betydligt.. imho...[/quote]
Som sagt ämnet har varit uppe många gånger tidigare i forumet - senast i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=102543
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 24 april 2007 14:03
[quote=Kjaer;959492]ang. /5 På den danska sidan www.akvariesiden.dk har vi också nått kallat akvategn eller akvatecken på svenska. Det finns olika svårighetgrader fx brons, silver och guld. Den laettaste (brons) aer en sorts "koerkort" till at vara akvarist. Jag tycker det vore en bra ide haer på zoopet också, så nyboerjarna kan testa om dom har koll på dom grundlæggande reglerne innom akvaristiken[/quote]
Vi kommer som sagt att göra något liknande här på Zoopet - fast det kommer enbart att vara för goldisar
#45 - 24 april 2007 14:13
[QUOTE=Kjell Fohrman;959522]Som sagt ämnet har varit uppe många gånger tidigare i forumet - senast i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=102543[/QUOTE]

Mjo, har läst detta men frågan kvarstår? Är det "bara" tid/arbete/artikelmaterial som fattas för att detta ska bli verklighet? Eftersom vi medlemmar inte riktigt vet vad som behövs för att hjälpa till kanske det vore bra med en liten punktlista från er admin som kan bockas av av arbetssugna medlemmar ;). På så sätt slipper ni som admins att göra hela jobbet?

Om detta med FAQ:s tas upp någon gång i månaden beror det kanske på att frågan upplevs som en smula akut?

Just a thougth..
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 24 april 2007 14:22
[quote=ize;959528]Mjo, har läst detta men frågan kvarstår? Är det "bara" tid/arbete/artikelmaterial som fattas för att detta ska bli verklighet? Eftersom vi medlemmar inte riktigt vet vad som behövs för att hjälpa till kanske det vore bra med en liten punktlista från er admin som kan bockas av av arbetssugna medlemmar ;). På så sätt slipper ni som admins att göra hela jobbet?

Om detta med FAQ:s tas upp någon gång i månaden beror det kanske på att frågan upplevs som en smula akut?

Just a thougth..[/quote]
Som sagt jag kopierar inlägget som jag skrev i tråden jag länkade till ovan

Eftersom jag bara vill ha en klistard tråd (eller max 2) för varje kategori så krävs det lite innehåll innan den startas. Börjar man bara med en fråga i en klistrad tråd i en kategori så innebär det att 90% (eller något sådant) av de som går in där inte kommer att ha någon nytta av det vilket i förlängninmgen kommer att leda till folk kommer att sluta kolla i de listrade trådarna.
Visst - det är självklart helt omöjligt att få alla viktiga frågar i en klistrad tråd, men en viss basstandard är i alla fall nödvändigt. Hur mycket detta skall vara beror på vilken kategori det handlar om.

Så som jag ser det så skall det i den klistrade tråden anges
1/ De vanligaste frågorna inom en kategori.
Antalet frågor kan variera från kanske 1-3 för de minsta kategorierna (t.ex. regnbågsfisk) till kanske 8-10 för de största (t.ex. akvarier och tillbehör).
Det skulle också istället kunna vara en mer allmän "fråga" som spänner över flera "frågor" - typ "Mer info om akvarievatten" i kategorin "Akvarievatten"
2/ Därefter bör det för varje fråga anges länkar till a) Zoopetforumtrådar i ämnet b) Zoopetartiklar i ämnet c) länkar till andra hemsidor där frågan avhandlas.

Vad som behövs för att jag skall starta upp en klistrad tråd är att någon tar på sig att samla in info för en kategori så att det kommer igång.
Denne måste då leta reda några av de frågor som oftast ställts inom kategorin - och sedan leta reda på var man kan hiotta svar på dessa (enligt 2 ovan).
Det innebär antagligen några dagars jobb - men är definitivt rätt lätt att genomföra om man bara tar sig tiden och arbetar målmedvetet.
#47 - 24 april 2007 14:29
#44 Men de flesta nyboerjarna har vael inte gold..? Det kanske vore en ide med en foerenklad version daer man inte behoever ha gold?
#48 - 24 april 2007 14:31
OK.. Jag böjer mitt huvud och skäms, uppenbarligen har jag inte läst tillräckligt noggrant

*lyfter lite på huvudet*

men... Har denna fråga tagits upp som en tydlig begäran från er admins? Så att folk verkligen fattar att det är en begäran om hjälp och inte bara ett svar på en fråga mitt i en tråd? Hur gör ni när ni söker hjälp för att få en artikel översatt?

Ska snart sluta vara knölig :D
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 24 april 2007 14:36
[quote=Kjaer;959544]#44 Men de flesta nyboerjarna har vael inte gold..? Det kanske vore en ide med en foerenklad version daer man inte behoever ha gold?[/quote]
Nåja - det handlar ju trots allt om en kunskapslek och inte någon seriös skola. För en nybörjare som vill lära sig något är det betydligt mer givande att läsa igenom de artiklar som finns på Zoopet och de är öppna för alla.

För en kunskapslek som den ovan att vi får lägga ner någon veckas arbete + att vi får köpa in ett program som kostar ca. 3.000 kr.
Och om vi skall betala för det genom tid och pengar så är det väl inte mer än rätt att den som vill utnyttja det också kan betala en liten slant.
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 24 april 2007 14:37
[quote=ize;959545]OK.. Jag böjer mitt huvud och skäms, uppenbarligen har jag inte läst tillräckligt noggrant

*lyfter lite på huvudet*

men... Har denna fråga tagits upp som en tydlig begäran från er admins? Så att folk verkligen fattar att det är en begäran om hjälp och inte bara ett svar på en fråga mitt i en tråd? Hur gör ni när ni söker hjälp för att få en artikel översatt?

Ska snart sluta vara knölig :D[/quote]
tydlig och tydlig.
Varje gång som frågan varit uppe (vilket är några gånger nu;) ) så har jag nämnt det. En del har också lovat göra det - men dessvärre har det stannat vid det.
#51 - 24 april 2007 14:42
Hehe.. jag menar tydlig som i en ny tråd (sticky såklart ;) ) a là:

Begäran från admins:
1, Hjälp med att samla ihop info till följande sticky-FAQ
Vattenkemi
Inredning

2, Hjälp med att översätta följande artiklar:
Lalle la
Tjohooo

osv...
Nu ska jag sluta vara tjötig .. iaf tills jag kommer hem (tjuvsurfar på jobbet.. fyyy mig)
#52 - 24 april 2007 14:55
[quote=Kjell Fohrman;959549]Nåja - det handlar ju trots allt om en kunskapslek och inte någon seriös skola. För en nybörjare som vill lära sig något är det betydligt mer givande att läsa igenom de artiklar som finns på Zoopet och de är öppna för alla.

För en kunskapslek som den ovan att vi får lägga ner någon veckas arbete + att vi får köpa in ett program som kostar ca. 3.000 kr.
Och om vi skall betala för det genom tid och pengar så är det väl inte mer än rätt att den som vill utnyttja det också kan betala en liten slant.[/quote]

Okej, då forstår jag att det kostar lite:)
#53 - 24 april 2007 15:01
[quote=Guy Palm;959521]Innan du klagar på Sonja´s fotokunnande så borde du nog kolla på hennes andra bilder. Inte bara macrofotografier där inte
http://www.cygnel.se/[/quote]

Läs tråden så fattar du att jag inte klagar på hennes fotande, jag har hyllat henne för hennes bilder innan så ta det lugnt. Jag nämde Sonja pga att jag gillar hennes fotande.

men tror även Sonja kan erkänna att med rätt utrustning och tekniskt kunnande så behöver man inte ha någon känsla för att lyckas med akvarie fotografering.
#54 - 24 april 2007 15:09
Tekniskt kanske..

Vad är detta då ?
Bilagor:
#55 - 24 april 2007 15:18
[quote=Guy Palm;959572]Vad är detta då ?[/quote]

Nämner jag Sonja i den meningen?

Precis som jag menar jag tycker det är ganska stor skillnad på att ta räk bilder och tex krigs fotografier som kräver en sådan oerhörd kännsla som inte akvarie fotografering kräver.

Titta på bilden från Korea när de napalm skadade barnen springer.

jag har aldrig menat att inte Sonja har denna känsla bara att den inte krävs vid akvarie fotografering
#56 - 24 april 2007 20:01
[QUOTE=Fiddan;959570]men tror även Sonja kan erkänna att med rätt utrustning och tekniskt kunnande så behöver man inte ha någon känsla för att lyckas med akvarie fotografering.[/QUOTE]Om det bara skulle krävas en bra utrustning och tekniskt kunnande så skulle vi ha betydligt fler som stred på toppen i fototävlingarna. Tro mig, för att lyckas med akvariefotografering krävs betydligt mer än bara utrustning.

Men jag antar att du försöker säga att det finnas andra typer av fotografering som kräver mer av fotografen än just akvariefotografering och då kan jag hålla med dig. Akvariefotografering är dock på inget sätt den enklaste typen av fotografering.
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 24 april 2007 20:35
[quote=erland;959776]Men jag antar att du försöker säga att det finnas andra typer av fotografering som kräver mer av fotografen än just akvariefotografering och då kan jag hålla med dig. Akvariefotografering är dock på inget sätt den enklaste typen av fotografering.[/quote]
Men nu är ju faktiskt detta en akvariehemsida och det är ju det som bedöms här;)
För övrigt så togs väl "napalmfotot" i Vietnam och inte i Korea
#58 - 24 april 2007 21:10
[QUOTE=Fiddan;959570]Läs tråden så fattar du att jag inte klagar på hennes fotande, jag har hyllat henne för hennes bilder innan så ta det lugnt. Jag nämde Sonja pga att jag gillar hennes fotande.

men tror även Sonja kan erkänna att med rätt utrustning och tekniskt kunnande så behöver man inte ha någon känsla för att lyckas med akvarie fotografering.[/QUOTE]
Nej jag håller inte alls med om det här. Å ena sidan med "rätt" utrustning och tekninskt kunnande men inget bildseende kan man göra riktigt kassa akvariebilder och med en betydigt sämre utrustning kan man ta kanonbilder om man är envis och har känsla för estetik.
#59 - 24 april 2007 21:14
erland, okey men du har inte tänkt på att de som leder tävlingarna kanske är de som lägger emst tid på det också? alla kasnke inte lägger lika mkt tid och har en dslr kamera med objektiv för 10-15k.

kjell, Jo sorry, det var Vietnam, Läser en bok om Kim jong och hans förträffliga son så det blev lite fel.

Men men..

forumet och allt är skit bra som det är men jag tycker endå att ni kan ge oss 100-200kb till och lite större avatarer. det finns gott om plats för en lite större avatar tycker jag.
#60 - 24 april 2007 21:35
Sonja, skulle det inte vart fysiskt omöjligt att uppnå samma resultat med en compakt kamera så okey. 24 linser mot 7 kanske.. säger en hel del.

okey men när det gäller estetiken så är man låst som akvarie fotograf om du inte möblerar om hela tiden. på torra land om du lägger räkan på en sten i trådgården kan du springa runt 360 grader, vända på den elelr kasta upp den i luften..

Jag har tittat på en hel del foton och jag kan säga att ingen bild skiljer den ena åt så himla mycket det är väldigt sällan man blir paff eller hisnar till en akvarie bild, så som man kan göra till andra bilder. variationen är inte så stor och de beror på alla begränsningar man har som akvarie fotograf.
#61 - 25 april 2007 17:51
[QUOTE=Fiddan;959835]erland, okey men du har inte tänkt på att de som leder tävlingarna kanske är de som lägger emst tid på det också? alla kasnke inte lägger lika mkt tid och har en dslr kamera med objektiv för 10-15k.
[/QUOTE]
Det är väl kanske fel tråd att diskutera sådana här saker egentligen men...
Nyckelorden i det du skriver är "de som lägger mest tid på det". Det är detta som är min poäng, det handlar inte om utrustningen det handlar om tålamod, tid, erfarenhet och känsla.

[QUOTE=Fiddan;959842]Sonja, skulle det inte vart fysiskt omöjligt att uppnå samma resultat med en compakt kamera så okey. 24 linser mot 7 kanske.. säger en hel del. [/QUOTE]Tekniskt kvalitetsmässigt kommer man naturligtvis längre med en systemkamera, men poängen är att man kan uppnå tillräckligt bra kvalitet även med en kompakt kamera. I alla fall för att vinna fototävlingen här på Zoopet. Jag vill minnas att Sonjas bild som blev årets foto 2005 var taget med en kompakt kamera, men jag kan minnas fel.

[QUOTE=Fiddan;959842]Jag har tittat på en hel del foton och jag kan säga att ingen bild skiljer den ena åt så himla mycket det är väldigt sällan man blir paff eller hisnar till en akvarie bild, så som man kan göra till andra bilder. variationen är inte så stor och de beror på alla begränsningar man har som akvarie fotograf.[/QUOTE]Mer begränsningar finns det helt klart vid akvariefotografering och det är just detta som gör det ännu svårare att åstakomma en speciell bild som skiljer sig från mängden. Fototävlingens bilder har en tendens att ofta se ut väldigt lika varandra, typiskt en fisk rakt eller snett framifrån som täcker en stor del av bilden. Här tycker jag att årets tema är ett utmärkt sätt att lösa problemet och tvinga folk att tänka i andra banor. Det finns stora möjligheter att fånga en känsla även i akvariebilder, men liksom vid vanlig fotografering kräver det mycket tid och stort tålamod. Levande varelser har en tendens att agera annorlunda framför kameran än vad man själv önskar.

En bra kamera gör inte en fotograf, däremot kan en bra kamera öka intresset så man satsar mer tid på fotograferandet och därmed får erfarenhet, tålamod och med tiden även känsla.
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 25 april 2007 18:39
[quote=erland;960190]Tekniskt kvalitetsmässigt kommer man naturligtvis längre med en systemkamera, men poängen är att man kan uppnå tillräckligt bra kvalitet även med en kompakt kamera. I alla fall för att vinna fototävlingen här på Zoopet. Jag vill minnas att Sonjas bild som blev årets foto 2005 var taget med en kompakt kamera, men jag kan minnas fel.
[/quote]
Du minns inte fel
#63 - 25 april 2007 19:01
[COLOR=#22229c]http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=4851[/COLOR]
[COLOR=#22229c][/COLOR]
[COLOR=black] Denna kameran var det[/COLOR]
#64 - 25 april 2007 19:24
Jo men vad bra då ska jag göra mig en kamera utav sko kartonger, för det spelar ju visst ingen roll.

Alla säger att man behöver lika stor känsla för akvarie fotografering som all annan fotografering, sure men som sagt varför ser alla kort likadana ut?

Bilderna ser ju mer ut som produkt bilder än att ni fotografer försöker hitta på någonting nytt, jag vet anledningen till varför alla ser likadana ut men hur kan ni tjata emot mig förstår jag inte.

När jag har byggt klart min sko kartong så kommer den också klara 3 bilder i sekunden ta raw bilder och 30 bilder i följd.

ps, sedan såg inte den kameran ut som en sedvanlig kompakt kamera, den såg ut att ha ett riktigt objektiv nästan, med riktigt ljus insläpp, jag syftar på kreditkorts kamerorna som får plats i bröstfickan.
#65 - 25 april 2007 19:24
[QUOTE=erland;960190]Fototävlingens bilder har en tendens att ofta se ut väldigt lika varandra, typiskt en fisk rakt eller snett framifrån som täcker en stor del av bilden. [/QUOTE]
Tror inte det beror på fotograferna utan på de som röstar. Bilder som faller utanför mallen brukar helt enkelt inte komma så bra till... och är man tävlingsmänniska som jag så skickar man helt enkelt inte in fler såna bilder...

Några exempel:

Helbild av växtakvarium, 9:e plats.
http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=144&cat=512

Bild med många fiskar, 7:e plats
http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=349&cat=534

Närbild, 5:e plats:
http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=497&cat=534
#66 - 25 april 2007 19:52
[quote=Fiddan;959491]
Sedan kräver akvarie bilder nästan att du har ett macro objektiv och man blir ganska så låst med en ixius när det gäller fisk fotografering.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Låst och låst?? Jga har nog tagit 95% av alla bilder jag lagt upp med min Canon ixus i, 4 mpix. Sedan december är jag också ägare till en D80 men jag kan ju inte säga att den gjort mina bilder bättre?? Visst fler pixlar men inte bättre fotograf! Ixus går också att använda!! Bilden nedan är liksom tagen med min ixus och den är inte sååå dålig ändå. Allt handlar väl om din egen bildkänsla!?![/COLOR][/FONT]
#67 - 25 april 2007 20:07
Det är såna här diskussioner som gjorde att jag lessnade på att skicka in något till tävlingen.
#68 - 25 april 2007 20:15
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Det är så jättetråkigt att läsa Sonja!! :( Dessvärre är du ju inte ensam om att ha flytt tävlingarna sedan förra året... Det gör mig ont att läsa :(! Bra bilder behövs för att tävlingen skall hålla en hög kvalitet! Du har verkligen känsla för bild och komposition och jag tycker det är bedrövligt att avundsjuka, mindre bemedlade i bildform skall få uttrycka sig så här klantigt och infantilt över en skicklig fotograf (oavsett kamera!)! Jga tror jag talar för större delen av zoopet när jag säger att du bara skall skaka av dig diskussioner som denna, ta absolut inte åt dig, det är EN persons tanklösa uttalande. Jag skulle ju kunna skicka ett pm till dig för att ge dig mina sympatier och mitt stöd Sonja men kritiken i denna tråden måste stödjas offentligt. Kram på dig Sonja!! [:-64][/COLOR][/FONT]
#69 - 25 april 2007 20:22
Äsch, jag tar inte åt mig så där. Det är inte bara en utan det dyker ju upp hela tiden med jämna mellanrum från olika personer. Jättetrist att läsa. Jag lägger alla oändliga timmar av lurpassande framför karen med kameran beredd, dom timmarna lägger jag på annat fotograferande just nu. Jag kanske skickar in något nästa år igen ;)
Kramisar :)
#70 - 25 april 2007 20:45
Lenmar, VAD SNACKAR DU OM?!
Läs tråden..

Postar du bilden för att du vill ha kritik?
- Bilden är grynig (ser du inte det?),
- Bilden är tråkigt komponerad (finns 1000 likadana),
- Bilden är suddig..
- fin fisk dock (finns det inte lika många utav).

Trotts all denna negativa kritik så är faktiskt bilden bra ändå!

Det jag ville från början var att vi skulle få några extra kilobyte när vi skall ladda upp bilder. då nämde jag Sonja för att jag trodde hon kanske också ville det.

Anledningen till att jag just nämde Sonja var för att det var den första jag tänkte på när det gäller fina bilder på zoopet.

Resten har inte handlat om Sonja och hennes fotografering!!

Utan att jag själv tycker/tror att fisk fotograferinging inte kräver samma känsla som tex en krigsfotagoraf kräver. utan har man bara det tekniska på sin sida och kan hantera kameran så kan man få skyssta bilder ändå.

Lenmar, nu har jag lärt mig att man inte får skriver vad man egentligen tycker till Zoopets sekt medlemmar med minst 3000 inlägg och har vart med på minst 345st sekt möten. För gör man det får man alla på sig och blir totalt sönder trakasserad och man blir gång på gång tvungen att förklara sig. Jag kan inte mycket om foto men jag jobbar med bild dagligen är iof bara 22 år men och klättrat längst på stegen utav alla mina polare tack vare att jag inte tänker som alla andra.
#71 - 26 april 2007 06:32
[QUOTE=Fiddan;960317]Jag kan inte mycket om foto men jag jobbar med bild dagligen är iof bara 22 år men och klättrat längst på stegen utav alla mina polare tack vare att jag inte tänker som alla andra.[/QUOTE]
Kanske skall uppdatera din profil då? (eller... Dina polare kanske bara är "arbetslösa" till skillnad från dig?)
#72 - 26 april 2007 07:08
[quote=Fiddan;960317]Lenmar, VAD SNACKAR DU OM?!
Läs tråden..

Postar du bilden för att du vill ha kritik?
- Bilden är grynig (ser du inte det?),
- Bilden är tråkigt komponerad (finns 1000 likadana),
- Bilden är suddig..
- fin fisk dock (finns det inte lika många utav).

Trotts all denna negativa kritik så är faktiskt bilden bra ändå!

Det jag ville från början var att vi skulle få några extra kilobyte när vi skall ladda upp bilder. då nämde jag Sonja för att jag trodde hon kanske också ville det.

Anledningen till att jag just nämde Sonja var för att det var den första jag tänkte på när det gäller fina bilder på zoopet.

Resten har inte handlat om Sonja och hennes fotografering!!

Utan att jag själv tycker/tror att fisk fotograferinging inte kräver samma känsla som tex en krigsfotagoraf kräver. utan har man bara det tekniska på sin sida och kan hantera kameran så kan man få skyssta bilder ändå.

Lenmar, nu har jag lärt mig att man inte får skriver vad man egentligen tycker till Zoopets sekt medlemmar med minst 3000 inlägg och har vart med på minst 345st sekt möten. För gör man det får man alla på sig och blir totalt sönder trakasserad och man blir gång på gång tvungen att förklara sig. Jag kan inte mycket om foto men jag jobbar med bild dagligen är iof bara 22 år men och klättrat längst på stegen utav alla mina polare tack vare att jag inte tänker som alla andra.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]LÄS MINA INLÄGG DU MED!! Jag har följt dina inlägg från det att de startade och har utefter dem gjort min tolkning på vad du skriver.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Gräv ner stridsyxan e du snäll, jag har ingen önskan att bråka, snarare så att jag också vill skriva vad jag tycker och tänker. Jag svarade ursprungligen på ditt egna citat där jag tolkade det som om att du sade att man inte kunde ta bilder med en ixus. Visst det har sina begränsningar men man kan fortfarande få till rätt OK bilder med den, det var bara det jag ville visa med bilden, den är tagen med en ixus och jag tycker den är OK för att presenteras. Kritik fick den då den var med i fototävlingen förra året. Var det fel att skriva att ixus är en bra kompaktkamera? Blev det nätmobbing helt plötsligt? Jag har inget emot att man skriver vad man tycker men gör man så får man acceptera att det finns andra som också tycker saker. Jag upplevde att dina inlägg blev rätt hårda och pekade ut en mycket snäll och ödmjuk person som aldrig skrivit något elakt om någon och valde då att stötta lite mer offentligt. Får man inte göra det? Blir man med i zoopetsekten då? Jag har ofta blivit ganska trackad själv på grund av att jag ofta skrivit vad jag tycker och tänker. Det är väl en baksida med att man är en spontan person med åsikter? Man får ta det goda med det onda. Förlåt om du upplever dig påhoppad, min intention var bara att ge Sonja mitt stöd. Försök att läsa mina inlägg igen med lite mer objektiva ögon.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om din kärnfråga är att bilderna vi kan ladda upp är för små finns det många aspekter att värdera i det. Om bilderna är för stora så innebär det att det tar mer utrymme i anspråk och dessutom så innebär det att det tar längre tid att ladda hem beroende på nätuppkoppling osv. De fotokunniga jag talat med anser alla att det räcker fullkomligt med 1000 mpix (eller hur man nu kallar det [:o] ). Jag är nöjd med storleken som den är idag och tycker inte det behöver ändras. Jag tänker inte skriva mer om det än så. Vill du svara på mitt övre inlägg så kan du väl göra det via ett pm istället så kan vi föra diskussionen den vägen istället eftersom den inte hör hemma i denna tråden egentligen. Ha en go dag![/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 26 april 2007 07:36
Jag förstår inte vad du är ute efter fiddan.

Du skriver
Det jag ville från början var att vi skulle få några extra kilobyte när vi skall ladda upp bilder

På zoopet finns överhuvudtaget ingen begränsning vad gäller kb i fototävlingen samt i goldmedlemmarnas fotoarkiv. Däremot har vi det av praktiska skäl i forumet - men om man inte gillar det kan man ju bara lägga in fotot i goldmedlemmarnas fotoarkiv och länka dit..

Däremot har vi en maxgräns på 1000 pixlar. Orsaken till att vi har detta är bl.a. att jag och många med mig avskyr att inte kunna se hela fotot samtidigt på skärmen utan man måste scrolla upp och ned och åt sidorna för att få med fotot.
Däremot kan jag hålla med om att vi borde öka till 1024 (detta kommer).

Du hänvisar i inlägg 37 till en sida med dina foton och de är faktiskt ännu mindre än 1000 pixlar.

Utan att jag själv tycker/tror att fisk fotograferinging inte kräver samma känsla som tex en krigsfotograf kräver. utan har man bara det tekniska på sin sida och kan hantera kameran så kan man få skyssta bilder ändå.

Tycker att det bara är bludder - olika typer av foton kräver olika slags känsla, olika typer av fotografering - det går inte att jämföra dom med varandra.
Men oavsett vilket vad har detta med saken att göra - zoopet är en akvariesida och här handlar det om att utveckla sina akvariefoton och inget annat. Eller vad menar du skall vi slå sönder akvariet så att fiskarna döende ligger och sprattlar på golvet så att vi kan få lite "krigskänsla" i fotona.
Det vore väl istället bättre om du i så fall istället visar oss andra hur man skall fota då - se till att delta i tävlingen med dina egna känslofyllda fiskfoton.
Länken du hänvisade till innehöll ju en del tekniskt bra foton och en del var riktigt snygga - men uppriktigt sagt så tycker jag att de var rätt tråkiga och inte förmedlade någon känsla alls. Jag blev inte imponerad i alal fall.

Det blir jag däremot av foton som detta http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=337&cat=535 - ett visserligen inte ett tekniskt perfekt foto (taget med en kompaktkamera) men en oerhörd känsla och dramatik i fotot.
Det finns även många andra riktigt bra foton här på zoopet men ovanstående tycker jag är det bästa.
#74 - 26 april 2007 07:54
[QUOTE=Fiddan]Jag kan inte mycket om foto men jag jobbar med bild dagligen är iof bara 22 år men och klättrat längst på stegen utav alla mina polare tack vare att jag inte tänker som alla andra.[/QUOTE]Hehe, med tanke på vilka avatarer dina polare väljer på ditt forum verkar ditt uttalande rimligt...
http://www.fiddan.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=2
Sorry, kunde inte hålla mig :)

[QUOTE=petnym;960406]Kanske skall uppdatera din profil då? (eller... Dina polare kanske bara är "arbetslösa" till skillnad från dig?)[/QUOTE]Hm, han kanske har fått jobb nyligen...ja efter 22:a mars dårå...:
http://www.fiddan.se/serendipity/index.php?/archives/5-Koep-frossa.html
Har dessutom blivit två år äldre sedan dess vad jag kan se... :p

[QUOTE=Kjell Fohrman]Däremot kan jag hålla med om att vi borde öka till 1024 (detta kommer). [/QUOTE]Ja, det vore väl en rimlig nivå. Själv kör jag med 640x480 med hyfsad kraftig komprimering på bloggen för att det ska gå undan och passa de flesta besökarna. Är man ute efter att visa kanonfoton (hög upplösning, stort format) ska man nog inte publicera direkt i forum/blogg.
#75 - 26 april 2007 08:19
Klar du ska skicka in bilder....

[quote=Sonja;960297]Äsch, jag tar inte åt mig så där. Det är inte bara en utan det dyker ju upp hela tiden med jämna mellanrum från olika personer. Jättetrist att läsa. Jag lägger alla oändliga timmar av lurpassande framför karen med kameran beredd, dom timmarna lägger jag på annat fotograferande just nu. Jag kanske skickar in något nästa år igen ;)
Kramisar :)[/quote]

Vi är så många som älskar dina bilder.[:-60]

Det finns konstnärliga fotografier och journalistfotografier och amatörfotografier.....men dina är helt SAGOlika. Vill se meeeera![:-27]
Kramizzar, Ann-Marie

[FONT=Arial Black]Ett PS. Det kanske finns de här på Zoopet som tror att du bara fotograferar räkor? Som kanske aldrig sett dej lägga ut andra, utsökta foton i din Dagbok och kanske på andra ställen och som inte vet att du sysslar med utsökt bildteknik?DS[/FONT]
#76 - 26 april 2007 12:15
Jag kan inte med Sonjas bilder heller.........................

De är så snygga o så frächa och klar och perfekta och motiven nä fi för vackra räkor som smaskar på gosiga mat rester och ekblan och de där prickiga Pärldanion nä fy, varenda gång man ser dem blir man avundsjuk på att hon fått en bra bild, så jag kan inte med dem...Man blir BEROENDE o det är inte bra Sonja får starta ett hem för sonja beroende bild människor hon får bygga ett rum som är vitt i grunden och med bilder och kar så får man sitta i detta tills man blivit av med beroendet mmm jagvet taqr lång tid men det är det värt =O)))

Sonja du vet jag skojar och älskar dina bilder men som jag sagt innan svenska avundsjukan =O)))
#77 - 26 april 2007 13:04
forumet och allt är skit bra som det är men jag tycker endå att ni kan ge oss 100-200kb till och lite större avatarer. det finns gott om plats för en lite större avatar tycker jag.

Förstår inte alls meningen med varken stora avater eller "flashiga" signaturer, för mig är texten viktigare.
#78 - 26 april 2007 14:01
Tror inte det beror på fotograferna utan på de som röstar. Bilder som faller utanför mallen brukar helt enkelt inte komma så bra till... och är man tävlingsmänniska som jag så skickar man helt enkelt inte in fler såna bilder...

Det är inte lätt att va ödmjuk, ledsen att vi inte röstar som du vill :)
#79 - 26 april 2007 14:18
[QUOTE=Guy Palm;960529]Det är inte lätt att va ödmjuk, ledsen att vi inte röstar som du vill :)[/QUOTE]
Alla får rösta precis hur dom vill. :) -Jag har aldrig påstått något annat. :(

...och med tanke på mina hittills två 1:a platser, två 2:a platser, och en 3:e plats bland årets tävlingar, så kan jag ju bara vara väldigt nöjd med de röster som ges. ;)
#80 - 26 april 2007 17:52
Lenmar, dig röker jag gärna freds pipa med för jag vet att du bara har viljat stötta sonja och det är bra.

Kjell, jag har bara sagt förslag på saker som jag tyckt vore roligt om ni fixade. sedan att det har blivit tjat är bara för att alla har ifrågasatt varför jag tycker det. Nej de bilderna som jag länkade till är semester bilder typ bara fint att titta på i princip.

BluesBoy, Jag är född 1985 sedan får du räkna efter själv. Sedan förstår jag inte vad vad min polares avatar har med detta att göra och nej det är inte seriöst det forumet pga det används till att testa script så jag inte stör ett annat.

petnym, nej ingen utav mina polare är arbetslösa. man kan säga att jag har 2 jobb så jag är ganska långt ifrån arbetslös. vissa helger och dagar jobbar jag som betongare, kvällar sitter jag och en polare och grejar med hemsidor tex håller vi på med 7st till svenska kyrkan som skall vara ett litet comunity för konfirmanderna. sedan på dagarna pluggar jag. Ingen fast månads inkomst har jag utan pengarna kommer i klump summor och då blir det jobbigt när man skall betala hyra,mat,bil,räkningar osv..

att jag ens måste försvara det där..

Sonja, nu tjatar jag igen förlåt för att denna diskussionen urartade och att du blev huvud ämnet.

Guy Palm, jag kan tänka mig att ditt hem ser ut som ett fängelse helt kalt och kargt, inte en enda färg. du har 10st exakt likadana tidlösa kostymer och du har ätit exakt samma mat hela ditt liv, frukost, middag, kväll.
Kommer bussen försent eller dagens eko sätter igång 2 sekunder försent är du den första som hör av sig och klagar.
Sedan tycker jag att din avatar ser dyster och tråkig ut kan du inte ta en roligare?

Till alla, säger jag det igen jag ville bara komma med ett förslag och råkade nämnda stackars Sonja.

Sedan råkade jag komma med ett påstående om att jag tycker att fisk fotograferingen är väldigt fyrkantig och inte så himla varierande.
Och det beror inte på att någon skulle vara kass fotograf utan jag tror att akvarie fotografering är väldigt begränsad sedan gör ju Sonja och många till ett bra jobb trotts alla begränsningar.

Ert problem verkar vara att ni har problem ed atts e saker får en annan vinkel. Skulle jag säga till David backham eller någon annan fotbolls spelare

"Fotboll verkar vara en väldigt fyrkantig och begränsad sport, man får ju inte springa med bollen i händerna"

Skulle han bli sur då eller skulle han le (om han visste att han hade fel) och försöka förklara istället.
#81 - 26 april 2007 19:11
[QUOTE=Fiddan;960635]

Sonja, nu tjatar jag igen förlåt för att denna diskussionen urartade och att du blev huvud ämnet

[/QUOTE]

Ok, godtaget, jag hoppar ur den här tråden nu.

Men det du skrev om Guy tycker jag var väldigt lågt :(
#82 - 26 april 2007 19:11
Ett förslag till alla, kan vi inte ta personangreppen och försvarstalen via PM, mail eller åtminstone i en annan tråd än "På gång på Zoopet" tråden ?
#83 - 26 april 2007 19:15
jag tar all kritik om min signatur bild som person angrepp.
#84 - 26 april 2007 19:15
[QUOTE=peterhaack;960493]Jag kan inte med Sonjas bilder heller.........................

De är så snygga o så frächa och klar och perfekta och motiven nä fi för vackra räkor som smaskar på gosiga mat rester och ekblan och de där prickiga Pärldanion nä fy, varenda gång man ser dem blir man avundsjuk på att hon fått en bra bild, så jag kan inte med dem...Man blir BEROENDE o det är inte bra Sonja får starta ett hem för sonja beroende bild människor hon får bygga ett rum som är vitt i grunden och med bilder och kar så får man sitta i detta tills man blivit av med beroendet mmm jagvet taqr lång tid men det är det värt =O)))

Sonja du vet jag skojar och älskar dina bilder men som jag sagt innan svenska avundsjukan =O)))[/QUOTE]

Ha! ha! ha! Du är sååå knäpp ;) Akta så inte posthornssnäckorna anfaller dig. Jag har dresserat dom till mardrömssnäckor och dom kommer att hemsöka dig med mardrömmar om du inte är snäll [:-152] [:-152] [:-152] [:-38]
#85 - 26 april 2007 19:17
Den här tråden borde rensas lite kanske.
#86 - 26 april 2007 20:09
Ja vi kanske borde censurera lite.
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 26 april 2007 20:11
Fiddan har framfört sina synpunkter i denna fråga om att fotona och avatarerna skall vara större men har efter vad jag förstått inte fått medhåll.

Vi kommer framöver att öka till 1024 pixlar i Goldmedlemmarnas fotoarkiv - däremot först vid årsskiftet i fototävlingen (annars blir inte tävlingsvillkoren lika i Årets foto).
Avatarerna kommer att bibehålla den storlek de har nu.
Vi kommer att på mångas begäran att minska på storleken på signaturen.

Vilka foton man ställer upp med i fototävlingen är vars och ens ensak, vilka avatarer man har är vars och ens ensak (så länge de följer reglerna). Själv föredrar jag t.ex. att ett nylle visas som i Guys avatar framför en meningslös röd ring - men bägge är fullt tillåtna.

Ni får gärna komma med fler synpunkter i denna och andra frågor - själv försvinner jag i alla fall imorgon bitti iväg upp till Stockholm för riksstämman - tillbaka söndag kväll.
#88 - 26 april 2007 20:16
Jag kan hålla med om avatarerna, de kunde gott vara lite större. Som det är nu är ju lika mycket ljusblått höger om bilden. Borde kunna fylla ut det med en bild istället tycker jag.

Mycekt bra med en signaturbegränsning
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 26 april 2007 20:26
[quote=vance;960697]Jag kan hålla med om avatarerna, de kunde gott vara lite större. Som det är nu är ju lika mycket ljusblått höger om bilden. Borde kunna fylla ut det med en bild istället tycker jag.[/quote]
Äntligen lite medhåll fiddan;)

Visst skulle man kunna göra den bredare utan att mer utrymme försvinner. Tänk dock på att det finns ca. 670.000 inlägg i forumet och att det kanske finns avatarer i ca 1/3 av dessa.
Detta innebär att ca. 200.000 foton skall ökas med ca. 50% vilket skulle innebära att det tar oerhört mycket plats ävem om fotona är små (många bäckar små) och det skulle kosta mer att driva sidan.
#90 - 26 april 2007 20:29
Ok, det var bara ett förslag.[B)]
#91 - 26 april 2007 20:32
[QUOTE=Kjell Fohrman;960706]Äntligen lite medhåll fiddan;)

Visst skulle man kunna göra den bredare utan att mer utrymme försvinner. Tänk dock på att det finns ca. 670.000 inlägg i forumet och att det kanske finns avatarer i ca 1/3 av dessa.
Detta innebär att ca. 200.000 foton skall ökas med ca. 50% vilket skulle innebära att det tar oerhört mycket plats ävem om fotona är små (många bäckar små) och det skulle kosta mer att driva sidan.[/QUOTE]
Men hallå? Det sparas inte en kopia av avatarerna för varje inlägg...
#92 - 26 april 2007 20:34
Detta innebär att ca. 200.000 foton skall ökas med ca. 50% vilket skulle innebära att det tar oerhört mycket plats ävem om fotona är små (många bäckar små) och det skulle kosta mer att driva sidan.
Nja, avataren sparas väl inte med inlägget (eller signaturen). Det är bara ett foto per goldmedlem.
Kjell Fohrman
Administrator
#93 - 26 april 2007 20:36
[quote=petnym;960709]Men hallå? Det sparas inte en kopia av avatarerna för varje inlägg...[/quote]
Gör det inte? - får kolla upp det.
Fast det blir inte nu - dags att gå och lägga sig om man skall orka festa 2 nätter i rad uppe i Stockholm:D
#94 - 26 april 2007 22:03
[quote=Sonja;960674]Ha! ha! ha! Du är sååå knäpp ;) Akta så inte posthornssnäckorna anfaller dig. Jag har dresserat dom till mardrömssnäckor och dom kommer att hemsöka dig med mardrömmar om du inte är snäll [:-152] [:-152] [:-152] [:-38][/quote]

Kan jag tro för de lägger armér av ägg just nu och samlar trupper, MEN jag förberett mig se du jag har limmat på alla täckglasen haha,,, ahupp nu skall jag mata fisken med et borrade hålet på sidan där jag satt i en kork tjillevipp
#95 - 26 april 2007 23:28
Kjell, Mina onödiga ringar är logon för Rädda Barnens kampanj
"Det handlar om ett barn".

http://www.rb.se/sv/dethandlarom

Min avatars onödiga ringar är långt ifrån onödiga ur min synvinkel..

Är det ingen som skall föregå med gott exempel på detta forumet?
[SIZE=1]För om ingen gör det så kommer jag göra det från och med nu[/SIZE]
#96 - 28 april 2007 20:56
Touché
Kjell Fohrman
Administrator
#97 - 29 april 2007 18:27
[quote=Fiddan;960778]Kjell, Mina onödiga ringar är logon för Rädda Barnens kampanj

[SIZE=1]För om ingen gör det så kommer jag göra det från och med nu[/SIZE][/quote]
Eftersom ingen vet det så är det tämligen meninsglöst - nu ser det mest ut som en symbol för ett hemligt ordenssällskap med lite hemliga riter.
Om syftet är att få fler att stödja Rädda Barnen (vilket är ett bra syfte) så vore det smartare att lägga en länk i signaturen.
#98 - 29 april 2007 18:54
Jo men skall vi hålla på sådär så är ju din signatur text "tämligen meningslös" också, kan du inte fixa en länk under som förklarar vad det betyder eller skriv det bara på svenska så slipper vi alla frågetecken.
Nu ser det ut som att du inte kan stava till
"frustar lobotomering du minibuss placera studenter"

kasta pil i kuvös..

Nej nu slutar vi med allt tjöt tycker jag.

ps, enligt google är "Frustra" felstavat.
#99 - 7 maj 2007 18:44
Är det en dålig ide eller ens genomförbart att när någon citerar än att det skickas ett meddelande till sina "Privata medelanden" så att man inte missar när någon citerar vad min skrivit?
Kjell Fohrman
Administrator
#100 - 7 maj 2007 18:59
[quote=Fiddan;965285]Är det en dålig ide eller ens genomförbart att när någon citerar än att det skickas ett meddelande till sina "Privata medelanden" så att man inte missar när någon citerar vad min skrivit?[/quote]
Det är inte genomförbart
#101 - 7 maj 2007 19:05
Skönt, eftersom det hade fyllt inkorgen med en massa onödig information
Kjell Fohrman
Administrator
#102 - 7 maj 2007 19:20
[quote=Guy Palm;965299]Skönt, eftersom det hade fyllt inkorgen med en massa onödig information[/quote]
Jo det stämmer ju självklart - men en förutsättning för att det skulle ha införts (om det nu hade gått) hade i så fall varit att man kunnat "prenumerera" på "tjänsten" på samma sätt som man nu kan "prenumerera" på en tråd eller kategori
#103 - 7 maj 2007 19:20
[quote=Guy Palm;965299]Skönt, eftersom det hade fyllt inkorgen med en massa onödig information[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Där har vi bara nödvändig information!! :p
PS. Du har pm!!;)[/COLOR][/FONT]
#104 - 7 maj 2007 19:22
[quote=Lenmar;965317][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Där har vi bara nödvändig information!! :p[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]PS. Du har pm!!;)[/COLOR][/FONT][/quote]
Titta i morgon kväll :)
#105 - 8 maj 2007 03:02
[quote=Fiddan;960778]Kjell, Mina onödiga ringar är logon för Rädda Barnens kampanj

[SIZE=1]För om ingen gör det så kommer jag göra det från och med nu[/SIZE][/quote]
:confused:
#106 - 8 maj 2007 15:06

då måste du tycka att det du skriver är onödigt med andra ord?
#107 - 8 maj 2007 15:09
[quote=Fiddan;965677]då måste du tycka att det du skriver är onödigt med andra ord?[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nä, ta på dig mysstrupmporna och bli lite snäll nu Fiddan... Tänk på vad du skriver![/COLOR][/FONT]
#108 - 8 maj 2007 15:15
[quote=Fiddan;965677]då måste du tycka att det du skriver är onödigt med andra ord?[/quote]
Nej inte det jag skriver, men andra
#109 - 8 maj 2007 15:23
[quote=Lenmar;965678][FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nä, ta på dig mysstrupmporna och bli lite snäll nu Fiddan... Tänk på vad du skriver![/COLOR][/FONT][/quote]

Faktist jag har tänkt att göra det.

Men det kliade i fingrarna när jag såg vad Palmen skrev.

Aja går och sätter på mig min mys autfit nu.

#110 - 8 maj 2007 15:28
[quote=Guy Palm;965682]Nej inte det jag skriver, men andra[/quote]

Okay då missförstod jag dig

Annons