Vi har varit lite dåliga på att meddela vad vi jobbar med just nu så jag tänkte att ungefär en gång i månaden meddela vilka större förändringar och nyheter som är på gång på Zoopet - dvs vad vi jobbar med just nu.
Vi jobbar med
1/ Första sidan
a) hela högerspaltmenyn på första sidan skall upp i "rullgardinsmenyn" överst på sidan - detta bör vara klart inom ca 14 dgr
b) Ovanstående punkt frigör utrymme på första sidan vilket gör att vi kan göra om hela layouten på första sidan - detta tar nog minst 6 veckor innan den nya första sidan är klar
2/ Dagbok/blogg
Tyvärr har vBullentin ännu inte fått klart så att man kan lägga in foton i bloggen (det är dock tydligen på gång). Så snart detta funkar kommer vi att införa detta. Då kommer vi också att ge bloggen en mer framskjuten plats genom att de senaste bloggarna kommer att listas på första sidan
3/ Signaturer
Vi kommer att minska utrymmet för storleken på signaturer. Detta kommer att införas i första halvan av april
4/ Märkning av foton
Vi kommer att plocka bort den fula Zoopetmärkningen som ligger tvärs över de flesta foton på Zoopet. Detta är dock ett rätt omfattande (och tråkigt) arbete eftersom varje foto måste korrigeras manuellt och det finns flera tusen foton. Det bör dock vara klart under denna månad
5/ Akvariekunskap
Jag var i Norge på en zoofackmässa i helgen och hittade då en rätt rolig funktion som en av zookedjorna hade för sina medlemmar. Det var en akvaristisk frågetävling med flervalsalternativ på svaren - man fick där en viss tid på sig att svara på ett antal frågor (t.ex. 25 st) på en begränsad tid (t.ex. 15 min). Efteråt fick man reda hur många rätt man hade och vilka man hade fel på. Körde man om tävlingen så slumpades det varje gång fram nya frågor.
Som sagt det var riktigt kul och vi tänkte genomföra något liknande på Zoopet och köpa in ett bra program för detta, programmera detta samt göra en större antal frågor (300-500 st) som sedan slumpmässigt kommer att plockas fram.
Detta blir dock en hel del jobb (runt 50-60 timmar - då oräknat programmeringen för att skapa databasen) men vi räknar med att ha det på banan senast i slutet av maj.
Denna funktion blir enbart för goldmedlemmar
6/ Videos
Jag kommer att köpa in en hyfsad videokamera och sedan göra videoinspelningar från stora akvaristiska mässor och utställningar som t.ex. Aquarama i Singapore i maj, Zierfische & Aquarium i Duisburg i oktober etc. Det kommer inte att bli små korta videosnuttar utan rejäla reportage.
Denna funktion blir enbart för goldmedlemmar
7/ Affärsrecensioner och produktrecensioner
Detta har dröjt alldeles för länge men det beror på att vi inte riktigt vet hur vi skall utforma det. Dock så kommer vi att ta tag i det rejält nu innan sommaren och lägga ner en massa timmar på att få igång det.