mager discus

#1 - 3 december 2005 19:32
hej,
för en månad sedan köpte jag en gäng discusar på ca 5-6 cm
och alla utom en mår bra och äter bra, han vägrar äta ibland tar han lite artemia men inte alls så mycket, oftast står han i en hörna och hänger och är jette mager. karet är på 450 lite och det går ca 10 discusar och neonteror och ancistrus. vatten värdena är bra 28 grader varmt , ingen nitrit och ph på ca 6,5.han är inte heller utmobbad , inte vad jag kan se i alla fall.
undrar vad kan det vara om det är nån sjukdom eller om han kan vara stressad, ska jag låta honom svälta ihjäl eller avliva, ska man flytta honom till separat kar,
#2 - 3 december 2005 19:48
låt han gå ett par dagar,hadde en discus som inte åt på 2 va .funderade på at avliva den men ,rätt som dett var började den att äta,nu syns der ingen skillnad på den ,och dom andra.så ge den lite tidmvh janne
Lucas_no1
#3 - 3 december 2005 21:08
Jag tror du har felet i temperaturen 28 grader.
Öka upp till 30.
Det kan hjälpa till att få den pigg.
Discusar kan ta flera månader att få igång ätandet på.

Avliva den absolut inte!
#4 - 4 december 2005 08:31
hur blir det med andra fiskar kommer de att lida av hög värme
neontetror, L114.ancistrus
#5 - 4 december 2005 17:17
Om du ökar värmen i karet; öka även syresättningen med en extra pump eller syresten! Annars är det risk för syrebrist. Om du höjer temperaturen ett kort tag är det inte skadligt för de andra fiskarna. Har själv ett 540 med diskus o kardinaltetror o brukar höja till 30 i korta perioder om diskusen äter dåligt.
#6 - 4 december 2005 20:18
tack för alla svar men discusen dog ikväll
#7 - 5 december 2005 08:40
Tråkigt att din diskus dog. Men efter vad jag har läst mig till, så är det tyvärr en del av dem i den storleken som inte klarar sig. De verkar vara betydligt känsligare än när de kommer upp lite i storlek.
Hoppas att dina andra diskusar fortsätter att må bra och växer till sig!
Mvh Jeanette

Annons