Orange Mal som ser ut som en röd Zebra ciklid

#1 - 22 augusti 2007 17:26
Hej

Jag lånade pappas användare för att få veta vad det är för sorts mal som vi ville ge till honom när han fyller...

Vi var hos några nu i sommar och dem har ett akvaium med röda zebra ciklider och några andra malawi ciklider. Dem hade också en sorts mal som åt alger som såg ut precis som en röd zebra ciklid ( orange ) men den hade liksom som en sugmun ( som malar har då) . Den var väl 10-15 cm lång är inte säker då.. Dem som hade den kom inte ihåg vad det var för mal. pappa som har ett akvarium på 500 L med ciklider tyckte att den var så fin för den passade in bland våra röda zebra ciklider.. Så vi hade tänkt att ge honom den när han fyller ( vilket är snart ) ... Nån som vet vad det är för mal? lägg gärna med en bild
#2 - 22 augusti 2007 17:37
Kan det vara en albino Ancistrus kanske: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070 ?
#3 - 22 augusti 2007 17:45
Nej tyvärr,det är inte en sån. den är helt slät eller hur jag ska förklara och den har inte platt mage utan mer rund, men färgen stämmer

Tack endå
#4 - 22 augusti 2007 17:59
Rund mage låter inte som en sugmal, som ju har platta undersidor för att kunna ligga platt mot underlaget när de suger sig fast.

Har den skäggtömmar? Det kanske är nå´n sorts Synodontis? Har den röda ögon?
#5 - 22 augusti 2007 18:01
Kanske den ser ut som den här fast albio: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276 ?
#6 - 22 augusti 2007 18:03
Okej. den har iallfall en sugmun och den ser precis ut som en röd zebra ciklid bara att den har den där sugmunnen. Vi trodde först att det var en röd Zebra.
#7 - 22 augusti 2007 18:06
Ansjo, Den ser ungefär ut så som den sista bilden du skicka nu. finns den i orange då ?.

Den hade inte röd ögon föresten, glömde skriva de..
#8 - 22 augusti 2007 18:13
Den finns i samma gula färg som Ancistrusen har på den första bilden jag länkade till. Jag tror inte de är albino utan de har odlat fram guldfärgen på dessa "guldalgätare".
De kan bli ganska så aggresiva när de blir större och brukar terrorisera fiskarna i sällskapskaret, men ihop med Malawi vet jag inte hur det kan gå:confused: med den biten.
#9 - 22 augusti 2007 18:14
Om den ser precis ut som en rödzebra, så är det nog vare sig en kinesisk algätare eller en mal, de ser inte ut som rödzebror alls. Vad jag kommer att tänka på är snarare en annan malawiciklid, Labeotropheus trewavasae, eller kanske L. fuelleborni.

Såg den ut ungefär såhär? http://aqua.clow.ru/imgsm/228-2.jpg

De har inte sugmun, däremot en liten "näbb" på överläppen, så det kanske kan tas för en sugmun. De simmar runt och betar av algerna på stenar och rutor.

Ligger den ofta still, och sitter på rutorna, eller simmar den runt?
#10 - 22 augusti 2007 18:21
Ansjo, den som dem hade verkade inte alls agressiv den verkade väldigt lugn och jag kan kanske tänka mig som du sa att dem odlat fram den oranga färgen för malar brukar väl inte ha så starka färger precis.

Micke, jag kan inte kolla på bilden eftersom pappa inte är guldmedlem..den simmade runt men den satt inte på rutan ( vad jag såg iallfall ) den beteede sig som dem andra fiskarna fasst den åt alger och åkte omkring och och ått mot båten och stenarna
#11 - 22 augusti 2007 18:23
Har bytt ut länken mot en annan, som du kan se.
#12 - 22 augusti 2007 18:31
Nja, tror inte att det är en sån , den där liknar mer en vanlig fisk den här var smalare , lång rund och smal.. Nu förstår jag vad du menar med näbben men den hade en sugmun som bilden som Anders la till "Gyrinocheilus aymonieri"

Den är nog lite rundare ( inte tjock) och avlång än en röd zebra men dem liknar varandra
#13 - 22 augusti 2007 18:34
Krävs nog nästan en bild.
#14 - 22 augusti 2007 18:39
Jo, jag vet felet är att jag inte har nån bild. Jag ska försöka få dem som hade malen att skicka över en bild på den så får jag försöka igen.

Tack för all hjälp iallfall, jag trodde inte jag skulle få så mycket hjälp som jag fick Tack :)
#15 - 22 augusti 2007 18:42
:) jag hittade malen jag sökte på den där "Gyrinocheilus aymonieri" på google och fick syn på den i den oranga färgen :) ... lycklig man blev då . letat som en galning överallt , Tack igen Micke och Anders
#16 - 22 augusti 2007 18:42
Av beskrivningen att döma tror jag inte att det är en mal, men har ju haft fel förr :p

Var sitter munnen? På undersidan, eller "mitt på" så att säga?
#17 - 22 augusti 2007 18:56
Munnen sitter på undersidan
#18 - 22 augusti 2007 19:06
Ok, det är en gul odlingsform av kinesisk algätare alltså? Det är ingen mal :)
#19 - 22 augusti 2007 19:09
jaha, ojdå ....jag är ingen expert på det , trodde att det var en mal ....

Fasst jag undrar om vi ska köpa en sån till pappa , enligt vad jag har läst så verkar den vara ganska agressiv ...
#20 - 22 augusti 2007 19:18
Jösses, efter att ha läst alla kommentarer under artbeskrivningen så undrar man om den överhuvudtaget är lämplig som akvariefisk.

Sen får jag inte ihop det där med att den blir 28cm lång men ändå kan gå i ett 120L kar. Det verkar som jättemycket fisk på liten yta.
#21 - 22 augusti 2007 19:21
Hoppas att den inte ger sig på dem andra fiskarna, det är ett akvarium på
500 L , så man får hoppas att den inte går på dem andra
#22 - 22 augusti 2007 19:29
Den får allt vara fantastiskt vacker om det skall väga upp att den äter upp alla andra fiskar.
#23 - 22 augusti 2007 20:18
Äter andra fiskar gör den nog inte, den blir bara revirhävdande, och aggressiv, och det blir ju troligtvis värre av att de nog ofta får gå i för små akvarier. Det påstås också att den gärna sätter sig fast på höga platta fiskar, som scalarer.

Den är dessutom ganska felbenämnd, den är inte särskilt bra på att äta alger, har för mig att den slutar med det helt efter ett tag. Undrar hur många stackars nybörjare som har pålurats en blivande ilsken jätte till sitt lilla sällskapsakvarium när de har frågat efter en bra algätare. Och synd om fisken också, som troligtvis antingen stannar i växten, och dör i förtid, på grund av för lite utrymme, blir avlivad eller får flytta tillbaka till affären för att den inte passar med sällskapet.
#24 - 22 augusti 2007 20:59
JohanRex skrev:
Jösses, efter att ha läst alla kommentarer under artbeskrivningen så undrar man om den överhuvudtaget är lämplig som akvariefisk.

Sen får jag inte ihop det där med att den blir 28cm lång men ändå kan gå i ett 120L kar. Det verkar som jättemycket fisk på liten yta.

Min kines är någorlunda snäll nuförtiden. Det var värst när jag hade en till, de verkar verkligen inte vilja vara fler än en i samma akvarium. (iaf inte mina) En period var han väldigt dum mot ett par ancistrusar. Särskilt den gula av dem fick helt enkelt inte vara på botten av akvariet. Han är även starkt misstänkt för att äta växter. Men så är han så fin och charmig samtidigt, så han får stanna :) Dock inte en fisk jag skulle rekommendera folk att köpa.

120 liter låter litet, det håller jag med om. Att den kan bli 28 cm hade jag missat, min är inte i närheten av den storleken.

Annons