Nystart Tanganyika 167 L hallkar

#1 - 4 november 2012 20:33
Tja på er :)

Sitter här med lite gott i form av 70% riktigt fint, läser runt i diverse trådar och njuter. Lite 75, 80, 85 eller till och med 90% är inte fel det heller,
högkoncentrerat och smaskens, med djup fyllig och komplex arom. Choklad alltså, inte sprit ;) FAst lite god dryck finns att tillgå det med, både Whisky, Cognac & Likör samt Gin...

Haha, hur som, i denna avkopplade miljö med akvarier runt omkring och det goda att inmundiga (Mats citat ;) )samt Zoopet framför näsan så dök inspirationen upp, men blev lite fast i tanketräsket...

Har ett kar i hallen hos mina föräldrar. Exakta mått och litervolym kommer senare, men har för mig att det är ca: 160L, kan vara lite mer (eller mindre :p).

Hur som helst, i detta kar har jag haft Malawiciklider, Mbuna framförallt. Tyvärr så gick doppvärmaren sönder för ett tag sedan, den överhettades på nått vänster, misstänker att själva termostaten gav upp...
Med andra ord för varmt vatten, med för dålig syrehalt etc. vilket resulterade i massdöd. Det som finns kvar är min Segelfenspleco som fick flytta in då dess urspungliga kar gick åt fanders. Denne kämpe klarade smällen fint och mår trots missödet mkt bra.

Jag tycker dock karet känns lite smått åt plecon dock så ev. får den flytta till en polares lokal beroende på lite olika faktorer...

Så till själva frågan nu då. Antigen får det bli Tanganyikakar med Lamprologus multifasciatus som huvudnummer.

Eller så blir det "SA" med Scalarer som huvudnummer, ("vanliga" scalarer, Pterophyllum scalare), sedan rödmunnar (Hemmigrammus bleheri) eller kolglödstetror (Hyphessobrychon amandae) som stimmare och kanske nyckehål (Cleithracara maronii) i bottenskicktet...

Oavsett vilken variant det blir så är i dagsläget plecon kvar, samt 2 rejäla mkt fina svärdplantor.
Så hur går det i ett Tanganyikakar med en pleco & hur tusan ska han kunna kryssa mellan svärdplantorna och i så fall kommande extra växtlighet om det blir "SA" utan att "riva" allt för mig?

Input på detta, feedback i form av idéer, tips förslag på fiskar växter lösningar mm. tas tacksamt emot :)

Nicke
#2 - 4 november 2012 22:04
Finns roligare t-ciklider än Neolamproligus multifasciatus. Tanga är ändå rätt val tycker jag, karet är lite litet för Skalarer..

:)
#3 - 4 november 2012 22:08
[QUOTE=Mathias Nilsson;1618799]Finns roligare t-ciklider än Neolamproligus multifasciatus. Tanga är ändå rätt val tycker jag, karet är lite litet för Skalarer..

:)[/QUOTE]

Mmm, tänkte så med angående scalarerna alltså. Dessutom har jag en idé om ett kar framöver som ska husera bl.a scalarer så tanga får det bli.

Nästa punkt då, multisar må vara enkla relativt anspråkslösa till utseendet etc. men jag gillar de, och har inte haft de förr, bara kört malawi... Dessutom har jag en polare som odlar fisk, mkt malawi och tanganyika som kan erbjuda en fin grupp till ett bra pris, så de får nog bli en start trots allt.

Sedan är frågan då angående svärdplantor och multisar.. hmm
#4 - 4 november 2012 22:34
Nästa grej att fundera på är följande:

Bakgrund, göra egen i frigolit med husfix etc. Men alla ni som byggt egna, vilken typ av husfix? LÄnkar till olika produkter är mkt välkommet. Lack, något apolan typ tror jag det hette, skulle funka bra? Utöver detta, vilka pigment eller färger funkar?

När det gäller filtreringsbiten då, hur skall detta funka, blir ett Eheim 2217 och strilröret samt insuget får gärna gömmas bakom bakgrunden eller "i" den så att säga, men då måste jag väll till med raster och trots det räcker väll intre cirkulationen för filtret kommer ju bara suga och spruta tillbaka vatten bakom bakgrunden då, så med lite raster vid insuget samt en cirk. pump som får ge lite rörelse i karet då kanske?

Som sagt, mkt länkar och besrkivningar är bra, har läst mkt i olika trådar, så det jag önskar få samlat här är inte så mkt tips om själva byggandet som vilka produkter och var man finner de olika :)

Nicke
#5 - 5 november 2012 05:40
Självklart skall du göra detta kar till ett Australien-kar med en grupp Chlamydogobius eremius som hoppar på botten med ett stim pseudomugil furcatus som sällskap.
#6 - 5 november 2012 08:52
[QUOTE=ApeviaX;1618800]Mmm, tänkte så med angående scalarerna alltså. Dessutom har jag en idé om ett kar framöver som ska husera bl.a scalarer så tanga får det bli.

Nästa punkt då, multisar må vara enkla relativt anspråkslösa till utseendet etc. men jag gillar de, och har inte haft de förr, bara kört malawi... Dessutom har jag en polare som odlar fisk, mkt malawi och tanganyika som kan erbjuda en fin grupp till ett bra pris, så de får nog bli en start trots allt.

Sedan är frågan då angående svärdplantor och multisar.. hmm[/QUOTE]

Har plantorna rotat sig har de klart bättre förutsättning att sitta kvar, du kan ju 'lägga' sten runt plantorna för att minska uppgrävningsrisken.

Blir de uppgrävda får du väl prova att plantera dem på annan plats, eller ta ur. Det verkar vara centimeterprecision på snäckor och stenar, märker man att det inte fungerar och flyttar på 2 små stenar någon centimeter och vrider och vänder snäckskalen och vips så fungerar det.

Var de väljer att gräva och inte gräva, det märker du ;)
#7 - 5 november 2012 10:30
[QUOTE=simpson;1618869]Har plantorna rotat sig har de klart bättre förutsättning att sitta kvar, du kan ju 'lägga' sten runt plantorna för att minska uppgrävningsrisken.

Blir de uppgrävda får du väl prova att plantera dem på annan plats, eller ta ur. Det verkar vara centimeterprecision på snäckor och stenar, märker man att det inte fungerar och flyttar på 2 små stenar någon centimeter och vrider och vänder snäckskalen och vips så fungerar det.

Var de väljer att gräva och inte gräva, det märker du ;)[/QUOTE]

Låter nice detta :D

Japp, det kommer bli så, svärdplantorna stannar, bootensubstratet kommer dock bytas från engelsk sjösten till Julas blästersand uppblandad med lite rådasan 0,4-0,8 som jag har ståendes. Snäckskal samt multisar tar jag via en polare, en grupp på 15 st. samt ett par sessor kommer trillar in.. Så det som egentligen behöver fixas blir då enligt listan nedan:

Tangakar, material etc:

Ytterfilter Eheim 2217
(finns, väntar bara på ett Tetratec EX 700 som skall gå där mitt 2217 finns i dagsläget).

Doppvärmare, Jäger 125W alternativt 150W, 125W värmaren klarar 150-260 L medan 150W klarar 200-300 L jag kan få de för samma pris båda 2, så kanske inte gör något att ha en lite överdimensionerad?

Bakgrund, DIY frigolitbakgrund, inväntar lite tips på husfix, pigment/färg samt bekräftelse på nåt epolan lack? Som kan funka...

Bottenmaterial Julas bäsltersand, uppblandad med Rådasand 0,4-0,8 mm.

2 Rejäla svärdplantor som får stå kvar.

Jaha, det är ju typ alles.

Nicke
#8 - 5 november 2012 10:31
[QUOTE=Joakim Lundgren;1618835]Självklart skall du göra detta kar till ett Australien-kar med en grupp Chlamydogobius eremius som hoppar på botten med ett stim pseudomugil furcatus som sällskap.[/QUOTE]

Bidde till att köra tanga ;)
Men fisken i ditt tips var rätt nice ;)
#9 - 5 november 2012 10:46
Måtten var det ja.
Längd 95 cm, djup 41 cm höjd 44 cm. Räknar med att det har ca: 4mm glas? Blir då ca: 167 L i detta kar.

Nicke
#10 - 5 november 2012 12:52
Ska strax dra iväg en order via aquaristic.net, någon som har idé angående denna frågan:

[COLOR=#333333]Doppvärmare, Jäger 125W alternativt 150W, 125W värmaren klarar 150-260 L medan 150W klarar 200-300 L jag kan få de för samma pris båda 2, så kanske inte gör något att ha en lite överdimensionerad?[/COLOR]

Nicke
#11 - 5 november 2012 23:54
[QUOTE=ApeviaX;1618915]Ska strax dra iväg en order via aquaristic.net, någon som har idé angående denna frågan:

Nicke[/QUOTE]

Det händer ju om man läser runt lite att termostaterna i värmare ger upp och värmaren eldar på för fullt, en stor och rejäl värmare har betydligt bättre möjligheter att koka fiskarna...

Skulle välja en mindre, eller 2 små. Chansen att båda termostaterna går på en gång är liten. Behöver du termostat? Med mycket pumpar och lagom belysning håller mitt kar 26 grader, ibland någon grad till. Det är nu när värmen (stambyte) varit avslagen i några veckor jag dragit igång en värmare.

Ös på rejält med snäckskal :)
#12 - 6 november 2012 18:40
[QUOTE=simpson;1619126]Det händer ju om man läser runt lite att termostaterna i värmare ger upp och värmaren eldar på för fullt, en stor och rejäl värmare har betydligt bättre möjligheter att koka fiskarna...

Skulle välja en mindre, eller 2 små. Chansen att båda termostaterna går på en gång är liten. Behöver du termostat? Med mycket pumpar och lagom belysning håller mitt kar 26 grader, ibland någon grad till. Det är nu när värmen (stambyte) varit avslagen i några veckor jag dragit igång en värmare.

Ös på rejält med snäckskal :)[/QUOTE]

Så du menar att jag ska ta 125W värmaren av de 2 då?

Ja massor snäckskal, det ska bli en mini tanganyika botten med klippiga väggar ;) Haha
#13 - 6 november 2012 23:21
[QUOTE=ApeviaX;1619245]Så du menar att jag ska ta 125W värmaren av de 2 då?

Ja massor snäckskal, det ska bli en mini tanganyika botten med klippiga väggar ;) Haha[/QUOTE]

Eller till och med 2st mindre värmar, tex 75W styck... Om du nu behöver värmare. Beror ju lite på hur varmt du har, var akvariet står etc.
#14 - 7 november 2012 10:15
[QUOTE=simpson;1619296]Eller till och med 2st mindre värmar, tex 75W styck... Om du nu behöver värmare. Beror ju lite på hur varmt du har, var akvariet står etc.[/QUOTE]

Akvariet står som sagt i en hall, dörren är förvisso inte mkt öppen under vinterhalvåret men det förekommer. (Ytterdörren alltså) Dessutom så är det bra att ha i värmare för att hålla en relativt jämn temperatur. Rummet i sig är max 22 grader så är för kallt utan då den lysrampen in te värmer tillräckligt och även om det är okej på dagen lite för stora diffar tycker jag, mellan dag och natt.

Vet att så är i naturen, men men...

Okej, men varför 2 mindre?

Nicke
#15 - 7 november 2012 22:32
[QUOTE=ApeviaX;1619340]Akvariet står som sagt i en hall, dörren är förvisso inte mkt öppen under vinterhalvåret men det förekommer. (Ytterdörren alltså) Dessutom så är det bra att ha i värmare för att hålla en relativt jämn temperatur. Rummet i sig är max 22 grader så är för kallt utan då den lysrampen in te värmer tillräckligt och även om det är okej på dagen lite för stora diffar tycker jag, mellan dag och natt.

Vet att så är i naturen, men men...

Okej, men varför 2 mindre?

Nicke[/QUOTE]

Om du skulle ha oturen och termostaten går sönder och det är en stor värmare så kan det bli färdigkokt soppa...

Om du istället har en klen och underdimensionerad värmare är det betydligt större chans att du hinner märka att något är fel innan alla fiskar är kokta. Även om du sover på natten och är borta på dagen. Men det kanske då inte räcker med en värmare...

Nu ska ju saker inte gå sönder.
#16 - 9 november 2012 08:07
[QUOTE=simpson;1619459]Om du skulle ha oturen och termostaten går sönder och det är en stor värmare så kan det bli färdigkokt soppa...

Om du istället har en klen och underdimensionerad värmare är det betydligt större chans att du hinner märka att något är fel innan alla fiskar är kokta. Även om du sover på natten och är borta på dagen. Men det kanske då inte räcker med en värmare...

Nu ska ju saker inte gå sönder.[/QUOTE]

Aha, han menar så ;)

Skall fnula på det.
#17 - 9 november 2012 08:11
Jaha, nu ska vi se.

Funderar på att dra hem en säck av Julas blästersand, sedan blanda med lite rådasand som finns. Bladningen för att få lite olika grovlek i bottenmaterialet men samtidigt lite färgskiftning.
Funderar dock på om Julas sand är "för fin", d.v.s kornstorleken är 0,2-0,7 mm medan min rådasand är 0,4-0,8 mm. Blir inte mkt växter så inte mkt rötter som behöver kämpa i det förhållandevis kompakta materialet.

Utan vad jag fnular på är om det är så fint att blir kompakt och att det riskerar att bli ansamlingar av gaser som inte försvinner? Fisken i sig, d.v.s multisar gräver nog gärna runt i den fina sanden iofs...

Kom dessutom på att frigolit till bakgrunden har jag ju redan (sålänge det är inte är någon "speciell" frigolit) då det finns kvar emballage från senaste leveransen från P.W.S.S. Borde väll inte vara något direkt problem om jag får skarva något och limma ihop någon bit för att täcka på bredden och höjden? Jag menar har ju sett en del som skarvar "framåt" för att ex. få fram stenmoduler mm...

Nicke
#18 - 9 november 2012 08:13
Just det, måste fixa husfix, vilket var det nu igen som användes flitigt med bra resultat? finns även det på Jula? (Hittar inget online...) Men detta kanske funkar? Lack epolan... fick för mig att folk skrev om något i stil med epolan, men hittar fanken inte online...någon med tips här? Samt pigment/färg som är okej samt enkelt att använda, någon som hittat något bra på Jula där....

Nicke
#19 - 10 november 2012 14:10
[QUOTE=ApeviaX;1619625]Jaha, nu ska vi se.

Funderar på att dra hem en säck av Julas blästersand, sedan blanda med lite rådasand som finns. Bladningen för att få lite olika grovlek i bottenmaterialet men samtidigt lite färgskiftning.
Funderar dock på om Julas sand är "för fin", d.v.s kornstorleken är 0,2-0,7 mm medan min rådasand är 0,4-0,8 mm. Blir inte mkt växter så inte mkt rötter som behöver kämpa i det förhållandevis kompakta materialet.

Utan vad jag fnular på är om det är så fint att blir kompakt och att det riskerar att bli ansamlingar av gaser som inte försvinner? Fisken i sig, d.v.s multisar gräver nog gärna runt i den fina sanden iofs...

Kom dessutom på att frigolit till bakgrunden har jag ju redan (sålänge det är inte är någon "speciell" frigolit) då det finns kvar emballage från senaste leveransen från P.W.S.S. Borde väll inte vara något direkt problem om jag får skarva något och limma ihop någon bit för att täcka på bredden och höjden? Jag menar har ju sett en del som skarvar "framåt" för att ex. få fram stenmoduler mm...

Nicke[/QUOTE]

Jag kör med bilbutteriks sand, Grovkornig, storlek 0,2–1,0 mm och det förefaller inte vara några problem för mig. snäckskalslekarna kan schakta en hink sand om dagen runt runt i akvariet...

Och det ända som verkar växa på mina valisneria är just rötterna, de växer åt alla håll medans bladen försvinner.

Sanden har inte kännts kompakt när jag justerat stenrösen eller nödflyttat mobbade (skygga) snäckskalslekares skal till lite lugnare område.
#20 - 10 december 2012 11:35

Låter kanoners det Simpson :)
#21 - 10 december 2012 11:41

Jaha, äntligen igång irl med detta lilla projekt. Började igår med bakgrunden (min första hemgjorda bakgrund) som består av frivolitet i grunden.
Har börjat limma fast "klippblock" med hjälp av Parasilco transparent akvariesilikon. Ligger nu och härdar från ungefär 16:00 igår (2012-12-09) till imorgon (2012-12-11) när jag kommer hem från den kryssning jag är på G till.

Således blir det till att fortsätta att fixa med bakgrunden imorgon kväll, då ska det mätas lite till och börja sågas för att få grundmaterial rätt. Efter det kommer kniv och diverse andra verktyg få hjälpa till att få denna kreation att framstå som en klippvägg :)

Tror de kommande sossarna ska gilla att ha en "ihålig" klippvägg, dessutom kommer det bli någon egen stenmodul samt ett riktigt litet röse i anslutning till detta, allt för att ge de massvis fina hålor att simma runt i. Till multisarna finns snäckor som kommer med fisken senare...

Jösanes vad kul att äntligen få smygstarta med ett T kar :D
#22 - 10 december 2012 15:56
[QUOTE=ApeviaX;1626064]Jaha, äntligen igång irl med detta lilla projekt. Började igår med bakgrunden (min första hemgjorda bakgrund) som består av frivolitet i grunden.
Har börjat limma fast "klippblock" med hjälp av Parasilco transparent akvariesilikon. Ligger nu och härdar från ungefär 16:00 igår (2012-12-09) till imorgon (2012-12-11) när jag kommer hem från den kryssning jag är på G till.

Således blir det till att fortsätta att fixa med bakgrunden imorgon kväll, då ska det mätas lite till och börja sågas för att få grundmaterial rätt. Efter det kommer kniv och diverse andra verktyg få hjälpa till att få denna kreation att framstå som en klippvägg :)

Tror de kommande sossarna ska gilla att ha en "ihålig" klippvägg, dessutom kommer det bli någon egen stenmodul samt ett riktigt litet röse i anslutning till detta, allt för att ge de massvis fina hålor att simma runt i. Till multisarna finns snäckor som kommer med fisken senare...

Jösanes vad kul att äntligen få smygstarta med ett T kar :D[/QUOTE]

Du har inte åkt rock-båt?
#23 - 10 december 2012 15:59

Nej tyvärr, har inte haft råd eller polare som velat.
#24 - 12 december 2012 10:34
Jahapp, då är man hemma sedan igår 20:01. Blev inget pyssel med bakgrunden då p.g.a att jag var lite trött och på tok för hungrig med, haha :p

Idag är jag smått förkyld (har varit risig i halsen ett par dagar) men är i full gång med idéer så bakgrunden ska det pysslas med lite grann. Sedan ikväll 20:00 är det dags för The Hobbit på Sf i Linköping :D
#25 - 12 december 2012 10:53
Jahapp, då är man hemma sedan igår 20:01. Blev inget pyssel med bakgrunden då p.g.a att jag var lite trött och på tok för hungrig med, haha :p

Idag är jag smått förkyld (har varit risig i halsen ett par dagar) men är i full gång med idéer så bakgrunden ska det pysslas med lite grann. Sedan ikväll 20:00 är det dags för The Hobbit på SF i Linköping :D

Bakgrunden so far:

Framifrån
[ATTACH=CONFIG]58346[/ATTACH]

Ovanifrån
[ATTACH=CONFIG]58347[/ATTACH]

Snett ovanifrån
[ATTACH=CONFIG]58348[/ATTACH]

Inser att det blir knepigt att få till det med husfix och lack i alla skrymslen och vrår sen, men men det löser sig nog.

Nicke
#26 - 12 december 2012 11:01
Räcker det att fixa hål för utblås från ytterfiltret, eller måste jag "baka" in hela strilröret i bakgrunden? Tänker på att utan strilrör blir det ju en mer riktad grövre "jetstråle"?

Funderar även över ifall det funkar att ha doppvärmaren tillsammans med insuget till ytterfiltret gömt bakom ena hörnan av filtret, enligt "skissen" nedan? (OBS! Skissen är inte på något vis skalenlig, däremot kan jag säga som så att den lilla fyrkantiga delen till vänster är den hörnan jag snackar om, det är den enda "fria" ytan bakom bakgrunden, resten sitter dikt an mot glaset).

[ATTACH=CONFIG]58350[/ATTACH]

Nicke
#27 - 12 december 2012 14:34
Sådär då har jag fixat nästan hela bakgrundens grundstruktur. Den högra halvan limmar jag ev. senare idag för att fixas rent strukturmässigt imorrn ev.

Vad som garanterat sker imorrn är iaf att den del jag jobbat med so far ska få husfix imorrn :) Köper det idag innan bion.
Slänger in lite bilder nedan, kom gärna med feedback, idéer och förslag. Och vad tror ni om lite att integrera lite grenar i denna steniga miljö? Kan nog bli nice.

Rakt framifrån
[ATTACH=CONFIG]58351[/ATTACH]

Ovanifrån, här ser man det "hål" jag lämnat till insuget som går till Eheim 2217 ytterfiltret, ser att det blev lite väl ynkligt...
[ATTACH=CONFIG]58352[/ATTACH]

Snett ovanifrån
[ATTACH=CONFIG]58355[/ATTACH]

Nicke
#28 - 12 december 2012 16:06
[SIZE=3][FONT=arial black]Är det följande husfix jag ska ha? [/FONT][/SIZE]Casco Husfix

[SIZE=2]EDIT: Tyckte mig se det i en annan tråd, således inhandlades ovanstående.[/SIZE]
#29 - 15 december 2012 13:10
Jaha, varit sjuk i ett par dagar, börjar gå åt rätt håll nu. Så tänkte försöka att ev. blaska på lite husfix på bakgrunden idag eller imorgon. Måste bara hitta varmluftspistolen och "gå över" ytan så den "smälter" ihop. Sedan var det ju frågan angående insug, utblås, doppvärmare & ev. grenar...

Nicke
#30 - 15 december 2012 19:09
Innan du går för långt med projektet, har jag en liten fundering. Har du testat att sätta in bakgrunden i karet som den är nu? Jag tror den kommer att stjäla en hel del på djupet i onödan i ditt kar...men den kanske inte är så djup som den ser ut?
Annars hade jag bara haft ett utblås från pumpen utan strilrör, det går alltid att få ner styrkan sedan. Insuget ser bra ut med, men någon doppis i närheten av frigoliten är nog ingen bra ide, då doppisen kan bli såpass varm så den smälter frigoliten.
#31 - 15 december 2012 19:13
[QUOTE=ansjo;1626914]Innan du går för långt med projektet, har jag en liten fundering. Har du testat att sätta in bakgrunden i karet som den är nu? Jag tror den kommer att stjäla en hel del på djupet i onödan i ditt kar...men den kanske inte är så djup som den ser ut?
Annars hade jag bara haft ett utblås från pumpen utan strilrör, det går alltid att få ner styrkan sedan. Insuget ser bra ut med, men någon doppis i närheten av frigoliten är nog ingen bra ide, då doppisen kan bli såpass varm så den smälter frigoliten.[/QUOTE]

Tjena Anders

Kul att du fick in ett svar så kvickt :)

Svaret är ja och nej, eller bara nej. Jag har hitills bara mätt och ej provat irl i karet då det är fyllt med vatten och paletter som ska flytta ut. Bakgrunden är dock inte klar så den kommer bli tunnare.

Låter bra det, då antar jag att jag slänger in ett raster då där du sett tänkt placering för utsuget till Eheim 2217 och sedan utblå vatten på samma sida av karet eller höger sida?

Var kan man tänkas ha doppisen då för bra cirkulation? På kortsidan av karet precis "utanför" utsuget?

Nicke
#32 - 15 december 2012 19:45
Var man placerar doppisen spelar mindre roll, har man bara lite flöde framför den så brukar den sköta sitt jobb:).
Behöver du ett raster på insuget? Kan du inte karva lite större just där, och sedan ha originalgrejerna på insugsröret? De går att ta loss om man vill från röret. Eller du menar kanske samma sak? Ett raster för mig är den runda svarta plastsilen man sätter i en BTN om man kör med filter i bakgrunden:p.
Utblåset kan du sätta i ena sidan, och behöver inte ha något strilrör eller liknande, det räcker gott att ha utblåsvattnet direkt från slangen. På det viset kan du även sätta på en krök direkt på slangen, om du vill ändra riktining på utflödet.
#33 - 15 december 2012 19:49
[QUOTE=ansjo;1626926]Var man placerar doppisen spelar mindre roll, har man bara lite flöde framför den så brukar den sköta sitt jobb:).
Behöver du ett raster på insuget? Kan du inte karva lite större just där, och sedan ha originalgrejerna på insugsröret? De går att ta loss om man vill från röret. Eller du menar kanske samma sak? Ett raster för mig är den runda svarta plastsilen man sätter i en BTN om man kör med filter i bakgrunden:p.
Utblåset kan du sätta i ena sidan, och behöver inte ha något strilrör eller liknande, det räcker gott att ha utblåsvattnet direkt från slangen. På det viset kan du även sätta på en krök direkt på slangen, om du vill ändra riktining på utflödet.[/QUOTE]

Då får doppvärmaren sitta precis innan utsuget så strömmar ju vatten kring den.
Njae, eller ja jag menar sånt raster d.v.s rund plastbit med hål i á la används till BTN slimline mm. Alternativt DIY av sådan... Vad jag menade var att utsuget ju blir täck av bakgrunden och för att inte bara göra ett stort hål i bakgrunden så kunde ett raster göra det lite mindre synligt?

OKej, ja då får no utblåset sitta på samma sida som utsuget? (Heter insug egentligen va? Alltså insug till filter utblås till akvarium?) Så kan jag där som du säger vid ev. behov fästa någon krök etc...
#34 - 15 december 2012 19:54
Jepp, insug går till pumpen och utblås från densamma:).

Jag hade nog inte satt dit ett sådant raster, utan karvat lite större utrymme så originalsilen på insugsröret fått plats, den går alltid att dölja med en liten rot eller växt framför. Det blir betydligt mindre jobb på det viset, och även risken att växtdelar och annat stoppar inflödet blir mindre.
#35 - 15 december 2012 19:56
[QUOTE=ansjo;1626933]Jepp, insug går till pumpen och utblås från densamma:).

Jag hade nog inte satt dit ett sådant raster, utan karvat lite större utrymme så originalsilen på insugsröret fått plats, den går alltid att dölja med en liten rot eller växt framför. Det blir betydligt mindre jobb på det viset, och även risken att växtdelar och annat stoppar inflödet blir mindre.[/QUOTE]

Jaha, haha du menar så. Eller? :

Som jag förstår dig finns 2 sätt om man skippar raster, nr. 1 bara göra hål i bakgrunden som döljs av ex. sten. Nr. 2 sätta böj på röret till utsuget och på så vis "integrera" den ordinarie "silen" som redan sitter på röret till utsuget?

Nicke
#36 - 15 december 2012 20:28
Nja, jag menar att du gör ett lite större utrymme i bakgrunden så originalsilkorgen får plats i en skreva och på så vis slippa fixa en grotta eller liknande för att sedan sätta dit ett raster framför.
#37 - 15 december 2012 20:30
[QUOTE=ansjo;1626945]Nja, jag menar att du gör ett lite större utrymme i bakgrunden så originalsilkorgen får plats i en skreva och på så vis slippa fixa en grotta eller liknande för att sedan sätta dit ett raster framför.[/QUOTE]

Originalsilkorgen får redan plats, jag snackar mest om huruvida vattnet kommer in bakom bakgrunden? Haha, fattar jag vad du menar tro?
#38 - 15 december 2012 20:37
Ah, då är vi på samma plan:).
Men ska du ha något vatten bakom bakgrunden då? För det har jag isf inte fattat förrens nu:p...Inte för att jag ser någon större vinst då bakgrunden skulle varit lite annorlunda utformad med insug och utblås i varsin sida. Sedan förlorar du ytterligare utrymme i karet, då du bör ha minst 5 cm mellan bakgrund och glas.
Oavsett vilket bör du först stoppa ner bakgrunden i karet så du ser hur det blir, innan du lägger ner en massa jobb kanske i onödan. Jag vill absolut inte dissa din idé och bakgrund, utan mer få till lösningar innan ev. problem kan uppstå:).
#39 - 15 december 2012 20:41
[QUOTE=ansjo;1626947]Ah, då är vi på samma plan:).
Men ska du ha något vatten bakom bakgrunden då? För det har jag isf inte fattat förrens nu:p...Inte för att jag ser någon större vinst då bakgrunden skulle varit lite annorlunda utformad med insug och utblås i varsin sida. Sedan förlorar du ytterligare utrymme i karet, då du bör ha minst 5 cm mellan bakgrund och glas.
Oavsett vilket bör du först stoppa ner bakgrunden i karet så du ser hur det blir, innan du lägger ner en massa jobb kanske i onödan. Jag vill absolut inte dissa din idé och bakgrund, utan mer få till lösningar innan ev. problem kan uppstå:).[/QUOTE]

Skönt att vi är på samma plan.

Och nix, det enda stället det finns vatten "bakom" bakgrunden är där jag gjort ett litet "L" för att utsuget ska kunna gömmas, utöver det kommer den sitta dikt an direkt limmat på glaset. Höger sida av bakgrunden är ej gjord ännu, så det som skall göras är minska den i tjocklek, fixa lite mer med formen ev. göra "stenarna" i klippväggen smalare samt fixa högersidan.

Ska vid första bästa tillfälle tömma karet och börja passa in irl.

Kan även tillägga att frigoliten är gratis då den sparades sedan tidigare leverans från PWSS så egentligen bara tiden jag jobbat som "kostat" och oavsett hur det går så är det kul och lärorikt. Men nog ska jag mäta noga och prova i karet så fort jag kan.

Mkt tacksam för dina input och tips Anders :)
#40 - 15 december 2012 20:46
Gott:)!
Jag pillade lite med frigolitbakgrunder för ganska så några år sedan, numera är jag för lat och köper istället de "färdiga" från BTN:). Ett jäkligt kul jobb, men dessa jä*la frigolitkulor som man sedan hittar överallt är inte lika kul:p!
#41 - 15 december 2012 20:49
[QUOTE=ansjo;1626951]Gott:)!
Jag pillade lite med frigolitbakgrunder för ganska så några år sedan, numera är jag för lat och köper istället de "färdiga" från BTN:). Ett jäkligt kul jobb, men dessa jä*la frigolitkulor som man sedan hittar överallt är inte lika kul:p![/QUOTE]

Jag skulle kunnaa tänka mig de nästan lika vackra BTN, men sen är ju mina kreationer unika.. hahaha :p
Nej då, jag tkr BTN har supernice prylar, men har ju inga cash i vanlig ordning, håller tummarna nu för en intervju del 2 som sker senast i januari så kanske jag kan få ett jobb att rulla in deg med.

Haha, fan är det inte barr från julgranen som hänger kvar hela året så är det frigolitkulor :p

BTW; vad tror du om lyftkraften i bakgrundens "lösa" delar d.v.s de stenar jag limmat på riskerar de o lossna eller räcker silikonet, den kommande husfixen och lacken att hålla kvar det hela mån tro? :p
#42 - 15 december 2012 20:52
Silikonet räcker alla gånger, om du nu inte snålat med det. Sedan får du silikona hyffsat duktigt mot både botten och bakre glaset, det har en jäkla flytkraft:).
#43 - 15 december 2012 20:58
[QUOTE=ansjo;1626955]Silikonet räcker alla gånger, om du nu inte snålat med det. Sedan får du silikona hyffsat duktigt mot både botten och bakre glaset, det har en jäkla flytkraft:).[/QUOTE]

Då är det grönt på den delen so far, japp ska inhandlas typ 2 tuber till dess, blir dessutom fler bakgrunder framöver så silikon kommer behövas ;)
#44 - 16 december 2012 17:42
[QUOTE=ApeviaX;1626491][SIZE=3][FONT=arial black]Är det följande husfix jag ska ha? [/FONT][/SIZE]Casco Husfix

[SIZE=2]EDIT: Tyckte mig se det i en annan tråd, således inhandlades ovanstående.[/SIZE][/QUOTE]
casco his-fix är enklast att använda och går hur bra som helst all blanda i färgpigment..
och till frågan om insuget så hade jag gömt ett raster på lämpligt ställe risken finns att slangen till insuget lossnar när den sitter i bakgrunden direkt.. risken är visserligen inte så stor men den finns där..
jag brukar göra utymmet dör jag har slangarna till ytterfilter i bakgrunden lite för stort så doppvärmaren får rum däri oxå.. jag tycker ändå du tänker rätt som ni har diskuterat här innan.... lycka till och fråga gärna om det är något mer du undrar över... sp bakgrunden kommer bli snygg.. vad har du tänkt för färg på den...
#45 - 16 december 2012 17:51

Tackar Ulrik för input :)

Jag har inte tänkt jättelikt på färg, men den kommer gå i gråskala, har ju inte mkt till pengar så därav funderar jag på vattenfärg?
Det som jag kan se som ett problem är att jag till skillnad från många andra bakgrunder ju faktiskt har håligheter som kommer bli svårt att få till att täckas med husfix och lack...
#46 - 16 december 2012 19:19
[QUOTE=ApeviaX;1627061]Tackar Ulrik för input :)

Jag har inte tänkt jättelikt på färg, men den kommer gå i gråskala, har ju inte mkt till pengar så därav funderar jag på vattenfärg?
Det som jag kan se som ett problem är att jag till skillnad från många andra bakgrunder ju faktiskt har håligheter som kommer bli svårt att få till att täckas med husfix och lack...[/QUOTE]
he he,,
nej det är inte svårt du bara stöter ner det ned penslen ner i håligheterna både med husfixen och sedan med lacken likadant..
menar du vanlig vattenfärg som barn använder så kommer troligen lacken att lösa upp den, kolla lite på färger i typ hobbyaffärer eller liknande där finns massor....
#47 - 16 december 2012 19:21

Ja jag funderade på detta tänkte inte på att den kunde lösas upp :p

Aja, då får det bli klart till efter jul. Har ju inga cash nu... :/

Jag har ingen brådis men fiskarna går i en polares lokal...
#48 - 16 december 2012 22:03
Aj då det va tråkigt.. hur stor är bakgrinden?? jag har massa svart pigment som du kan blanda i hus-fixet som jag kan bidraga med.. det är pulver och går skicka som brev... om du vill så kan jag hiva iväg lite så du kommer så långt,, hus-fixet är som bekant väldigt ljust grått och blandar du i detta svarta färgpigmentet i måttlig mängd så vips så har du mörkare grå ton på det hela lägg på detta och låt torka. Sedan blandar du i lite mer svart pigment i lite vit färg så har du en ljusare ton som du airbruchar du på topparna med den ljusare grå tonen Airbruchar= väldigt lite färg i penseln som du viftar relativt fort över topparna och typ bara nuddar dom så du får lite färg på dom.Alltså allt bygger på att du inte målar på täckande utan bara nuddar på färgen tills du får den tonen du vill ha, skulle det inte bli bra så är det bara till att lägga på lite mer hus-fix och börja om =))) låter tråkigt men det är så man lär sej... tro mej jag har fått börja om mååånga gånger... PMa adressen om du vill ha pigment som ett litet bidrag från Forserum =)), du kanske får någon växt eller dyligt över någon gång i framtiden... =)) Resultatet av vad jag menar med att bra nudda på färgen blir typ såhär här har jag bara svart botten och en gråton uppepå, det går givet vis lägga på fler färger på varandra, det går bladdra på hur länge som helst om detta, med en far som målare så lär man sej en hel del om ämnet he he..
#49 - 16 december 2012 22:04
sorry bilden va visst inte bästa kvalle på men jag tror du ser vad jag menar..................................... ;))
#50 - 16 december 2012 22:06

Aha! Är det så du gjort den stenstrukturen ascoolt.
Ja tack gärna Ulrik :D där gjorde du min dag :)

Jag PM:ar dig :)

Nicke
#51 - 16 december 2012 22:20
ahh ok gott!! postar i morgon =)) ja det är så.... Det är även viktigt hur man gör mönstret i husfixet oxså...
ett tips till; blanda hus-fixet så det blir som typ vaniljsås i konsistensen eller om du vill som halvfärdig vispad grädde, och så låter du det stå en liten stund när du lagt hus-fixet, innan du lägger den sista tutchen med penseln ;))
#52 - 16 december 2012 22:23
Tänk att man läser tips lite för sent. Hade inte en tanke på att man kunde göra mönster med fixen. Har precis lagt på fix och färg på min bakgrund, även de min första. Men garanterat inte min sista, så detta tas in och läggs i tipsfilen där bak i skallen :)
#53 - 16 december 2012 22:24

Aah! Bra att du skrev det med vaniljsås. Alltså jag ska bara ta önskad mängd pulver och dragits i vatten till jag anser att viskositeten/konsistensen är okej?

Och kan strunta o anvisningarna på förpackningen då de är till för mkt segare/hårdare resultat?
#54 - 16 december 2012 22:25

Ja, tips är bra. Men som satt ibland får man skynda långsamt. Tur i oturen då Jonas ;)
#55 - 16 december 2012 22:28
Ja, jag försöker skynda långsamt. Men ibland rinner förståndet över lite och man bara kör ;) Jag är ändå väldigt nöjd hur den blev. Ska försöka köpa lack imorgon och lägga på. Så vi får se hur slutresultatet blir. :)
#56 - 16 december 2012 22:28

Ja, så är det. Man har ju så kul :)
Har du nån tråd med bilder o så?
#57 - 16 december 2012 22:29

Ah! Shit glömde säga tack i förskott Ulrik. Haha, blev så full i hågen att snacka konsistens :p
#58 - 16 december 2012 22:34
Ja kul det har man verkligen :) http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155081
Där är min projekttråd. Har inte lagt upp så mkt bilder, men det kommer mer imorgon när bakgrunden har torkat lite :)
#59 - 17 december 2012 12:57
[QUOTE=JonasOne;1627145]Ja kul det har man verkligen :) http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155081
Där är min projekttråd. Har inte lagt upp så mkt bilder, men det kommer mer imorgon när bakgrunden har torkat lite :)[/QUOTE]

Aha! Där ser man Jonas, mkt lovande får jag säga :D
#60 - 17 december 2012 19:13
[QUOTE=ApeviaX;1627140]Aah! Bra att di skrev det med vaniljsås. Alltså jag ska bara ta önskad mängd pulver och dragits i vatten till jag anser att viskositeten/konsistensen är okej?

Och kan strunta o anvisningarna på förpackningen då de är till för mkt segare/hårdare resultat?[/QUOTE]
Jaq ja det som står på paketet är så det skall vara när man lagar hus med det.. till bakgrunder så bör det vara lite lösare så du kan pensla på det..
#61 - 17 december 2012 19:16
Man tackar :)
#62 - 17 december 2012 19:21
[QUOTE=gonzo44;1627263]Jaq ja det som står på paketet är så det skall vara när man lagar hus med det.. till bakgrunder så bör det vara lite lösare så du kan pensla på det..[/QUOTE]

Ja precis. Fanken pensel haha, jag får raida i förrådet här hos päronen och se vad jag finner :p
#63 - 17 december 2012 19:21
[QUOTE=JonasOne;1627265]Man tackar :)[/QUOTE]

Så lite så, ser ju bra ut :D
#64 - 18 december 2012 18:38
Hmm, "måste" man gå över ytan på frigoliten med en varmluftspistol innan man drar på husfix?
Klart man inte måste, men blir det mkt bättre om man liksom får en smooth yta än utan?

Nicke
#65 - 18 december 2012 19:06
du måste inte gå över med värmepistol men det blir en lättare och lite hårdare yta att jobba på sedan,
Men var försiktig med värmen det smälter snabbt när det börjar... till lacken jah har använt både biltemas båtlack och 2 componentslack från nordsjö den sistnämda dyr medans biltemas är billig....
jag för min del föredrar Nordsjös Epolan v 2 com, vattenbaserad.... men det går lika bra med den billigare, va bara jävligt noga med att det torkar ordentligt mellan strykningarna 2-3ggr... ;))
#66 - 18 december 2012 20:09
[QUOTE=gonzo44;1627421]du måste inte gå över med värmepistol men det blir en lättare och lite hårdare yta att jobba på sedan,
Men var försiktig med värmen det smälter snabbt när det börjar... till lacken jah har använt både biltemas båtlack och 2 componentslack från nordsjö den sistnämda dyr medans biltemas är billig....
jag för min del föredrar Nordsjös Epolan v 2 com, vattenbaserad.... men det går lika bra med den billigare, va bara jävligt noga med att det torkar ordentligt mellan strykningarna 2-3ggr... ;))[/QUOTE]

Okej, misstänkte så. Jag får helt enkelt leta vidare efter den förbannade varmluftspistolen, den har ju fått fötter nu när den behövs.. Hmpf! [:(!]
Ja, epolan blir det nog, ska se var jag hittar den med lägst pris bara? Online kanske eller så är det en sån produkt som kostar lika mkt överallt typ.

Nog ska det strykas tunna lager och få torka i lugn och ro mellan varven. Nu kommer jag ju omöjligt hinna klart innan jul i alla fall, så får ha nyår som nytt mål och helt enkelt låta firrarna vänta lite till innan de flyttar in.
#67 - 18 december 2012 20:32
Jaha ja, då var själva formgivningen mer eller mindre färdig för min bakgrunds del.
Ska möjligtvis kapa bakstycket i djupled så den blir lite grundare, men det stör mig lite att jag inte gjort detta tidigare, för sågar jag i frigoliten får jag inte samma bra yta att limma mot glaset sedan...

Lite bilder på dagens arbete:

Den högra delen som saknades på bredden är nu efter limning även formad. Missade att ta en bild innan jag började karva i frigoliten. Men men...

Första varvet med kniven klart, framifrån
[ATTACH=CONFIG]58475[/ATTACH]

Snett ovanifrån
[ATTACH=CONFIG]58476[/ATTACH]

Testar att pussla ihop med den andra delen, passar bra i skarven :)
[ATTACH=CONFIG]58477[/ATTACH]

Andra varvet med kniven klart, framifrån
[ATTACH=CONFIG]58478[/ATTACH]

Snett ovanifrån
[ATTACH=CONFIG]58479[/ATTACH]

Här har jag gått över de båda delarna något lite till med kniven. Detta för att rugga upp ytan där det var platt, har även fixat några skarvar och övergångar mellan bitarna så det ser lite mjukare och mer naturligt ut. Samtidigt testar jag återigen så att de båda delarna går bra ihop.
[ATTACH=CONFIG]58480[/ATTACH]

Här har även min första "modulsten" fått vara med, provar lite var den ev. kan tänkas placeras framöver i karet... Även här missade jag att ta kort innan jag började karva och greja... Men men en bild på hur den blev iaf :)
[ATTACH=CONFIG]58481[/ATTACH]
#68 - 18 december 2012 20:59
Ett tips till kan du få om du skall ha moduler så kan du gräva ur dom innuti och sedan limma dom på en typ skifferplatta så kan du flytta runt dom lite om du vill göra om i karet, så blir du inte så låst vid att dom sitter fast ;))
I övrigt sera allt bra ut,,,, Hmmmmpppffff gillar inte att vi ska behöva vänta ända tills nyår för att få se den klar =))
#69 - 18 december 2012 21:02
[QUOTE=gonzo44;1627464]Ett tips till kan du få om du skall ha moduler så kan du gräva ur dom innuti och sedan limma dom på en typ skifferplatta så kan du flytta runt dom lite om du vill göra om i karet, så blir du inte så låst vid att dom sitter fast ;))
I övrigt sera allt bra ut,,,, Hmmmmpppffff gillar inte att vi ska behöva vänta ända tills nyår för att få se den klar =))[/QUOTE]

Ha, den där du, att jag inte täntke på det. Haha, jag tänkte typ att vill jag flytta får jag skära loss o limma om. Bra tips.
Inte jag heller, men då jag troligtvis får pigmentet imorgon, men ej vet var varmluftspistolen är, inte heller finns cash till lack ännu samt att det p.g.a just bristerna i material även kommer bli tidsbrist för lack att härda etc. om jag mot all förmodan skulle hitta en burk på gatan.

Men vi få rväll se, jag hade önskat att det var färidgt till jul, för då hade ju tanga fiskarna fått flytta in och gästerna vid jul kunde fått beskåda de...

Nicke
#70 - 19 december 2012 17:44
Nehäpp! Bidde till o fortsätta utan varmluftspistol. Den är helt enkelt gone! Antagligen gått sönder någon gång och sen har päronen kastat den men minns ej... [:(!]

Men kuliga saker händer också ;)

Fick lite post idag :D Tackar Ulrik :D

[ATTACH=CONFIG]58502[/ATTACH] Missade visst k:et i Törnevik :p

Vad kan det vara?

Svart pigment :)
[ATTACH=CONFIG]58501[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]58500[/ATTACH]

Här provblandar jag husfix och pigment, gick knappt åt en tesked per 2 matskedar för att få en så pass mörk grå nyans. Bra att veta. :)

[ATTACH=CONFIG]58499[/ATTACH]

Första provmålningen av en stenmodul klar.
[ATTACH=CONFIG]58498[/ATTACH]

Nu tänkte jag låta det härda för att se hur pass mörkt det blir när det är torrt, och dessutom vill jag se om min blandning var av rätt konsistens samt huruvida det lager jag målade på är lagom eller för lite.

Sedan skall olika nyanser av grått till svart blandas, kanske även "naturell" husfix för att få lite mer liv i det hela. Sedan ev. hitta någon vit färg för att ha till finishen om jag då "brushar" som Ulrik tipsade om.
När väl detta är gjort och allt är målat måste jag som sagt försöka tigga åt mig lite lack...

Kul att det börjar hända lite mer nu, spännande detta och mkt kul.

Återigen, tack för pigmentet :D

Nicke
#71 - 19 december 2012 20:42
Ser bra ut hörrö.. ska du ha mörkare sedan så lägg den mörkaste i botten och gå ljusare uppåt så att säga.. =)) visst är det kul att labburera lite med färger och så. som du kommer märka så lär du inte behöva mycket mer än detta svarta pigmentet, visserligen kan man ta lite annat pigment oxå men man kommer väldigt långt med bara svart... =))
#72 - 19 december 2012 21:07
[QUOTE=gonzo44;1627595]Ser bra ut hörrö.. ska du ha mörkare sedan så lägg den mörkaste i botten och gå ljusare uppåt så att säga.. =)) visst är det kul att labburera lite med färger och så. som du kommer märka så lär du inte behöva mycket mer än detta svarta pigmentet, visserligen kan man ta lite annat pigment oxå men man kommer väldigt långt med bara svart... =))[/QUOTE]

Tja på dig

Ja, det är skitkul, Sparade dock stora "måleriet" till i helgen, för nu jobbar jag imorrn till på lördag, och jag måste ju tömma karet och provpassa bitarna först för att se hur mkt jag måste finsåga i kanterna. Så sändag eller mellandagarna blir det för detta, troligtvis det senare... :/

Jag har ju inget annat pigment, men om jag inte känner att det blir för mkt gråskala även då jag kommer köra lite neutralt husfix så nöjer jag mig nog gott med bidraget från dig :)
Tog en titt på "stenen" för en stund sen, det mesta hade torkat, men! lämpligt nog inte de djupare skårorna i stenen, därav ser man de mörkare detaljer du nämner att man bör börja med, så jag tog lite kort så jag kommer ihåg var jag bör måla mrökare för att få en naturtrogen sprickbildning och struktur i stenen :)

[ATTACH=CONFIG]58503[/ATTACH]

Nicke
#73 - 20 december 2012 21:19
Bra Elev du lär dej ;))
tror att du kan dra ner skalan nästan till dubbelt så mörkt på botten utan att det blir för mörkt, kom ihåg att i akvarieljuset blir det ljusare.. kolla på det oxå när du har bakgrunden i karet och testar... Mycket att hålla koll på med bakgrunder ;))
#74 - 20 december 2012 21:26

Haha, tackar tackar :D

Japps, såg nu när det är torrt att det faktiskt blev ljusare. Insåg att det är väll som med vilken riktig sten som helst. Att med fukt blir det mörkare. Så mer pigment i för sprickor etc, även för en något mörkare grund, då det som du nämner faktiskt blir ljusare under en ramp.

Fan så kul det är. Nu är jag dock slut efter dagens jobb på Hi-Fi. Men skoj ändå att åter vara i julrushen.

Hörs :)
#75 - 25 december 2012 18:55
Jaha ja, som jag utlovade i vattensamlingstråden, så kommer här lite pic's på hur det går med bakgrunden so far.

Här ska det husfixas :)

[ATTACH=CONFIG]58559[/ATTACH]

Varför jag inte målar från höger till vänster?
Jo för att jag vill ha en struktur i färgen, samt nyansskillnader. Dessa tänker jag att de uppstår då jag börjar i de djupare delarna med mörk husfix, kombinerat med att jag faktiskt helt enkelt bryter regeln att blanda tillräckligt på en gång, detta eftersom att jag vill ha olika nyanser, så det gör inget att det blir olika mörkt :)

[ATTACH=CONFIG]58560[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]58561[/ATTACH]

Husfixen tog slut, så nytt skall inhandlas och ljusare nyanser läggas på, kommer dock inte bli så avancerat som sagt utan i gråskala, detta för att jag ekonomiskt inte kan prestera mer just nu. Dessutom så blir det som sagt kanon jämfört med att se tapeten på andra sidan karet ;)

[ATTACH=CONFIG]58562[/ATTACH]

Nicke
#76 - 27 december 2012 19:03
Ser bra ut det här. Väntar med spänning att få se när den sitter på plats i karet sen :)
#77 - 27 december 2012 19:10
Ja det där ser ut att bli riktigt snyggt :)
#78 - 28 december 2012 20:30

Tackar tackar :)
Just nu står detta till då jag ännu ej inhandlat nytt husfix, men det är på G. Ska även komplettera med Epolan för lackningen.
Men kul att ni gillar stuffet.
#79 - 30 december 2012 13:16
men kolla det går ju framåt ser bra ut fixa mer husfix och kör på...
#80 - 30 december 2012 15:28

Tackar Ulrik :) jo då sakta men säkert. Fördelen med att saker inte går i raketfart är att man får extra tid att faktiskt skynda långsamt så som det bör göras med denna hobby. Dessutom då på vägen hinner man med att hitta ännu mer inspiration, tips och dessutom undvika missar som andra redan gjort :)
#81 - 31 december 2012 11:27
Ha ha ja det här med missar man gjort,, skulle jag skriva alla jag gjort här på zoopet skulle jag bli bannad för att jag skriver hela böcker i inläggen.. tänk dej, jag har hållt på med denna hobbyn till och från sedan lag va 11år då pappa köpte mitt första akvare som han tog hem och kittade om på den tiden fanns det knappt silikon..... och jag är nu 49 år, så du kan ju tänka dej hur många missar jag har gjort och gör än.. ;))
#82 - 31 december 2012 12:33

Haha, jaa det blir väll en del. Jag själv fick mitt första, ett 19 liters bär jag fyllde 9. Sen fanns en tids uppehåll från typ 11-12/13 år sen dess haft kar mer eller mindre hela tiden. Fler blir det, roligare blir det och bättre blir det :)
#83 - 5 januari 2013 23:01
hur går det med bygget här då??
#84 - 6 januari 2013 16:48
[QUOTE=gonzo44;1630209]hur går det med bygget här då??[/QUOTE]

Har varit stiltje p.g.a jag var totalpank och därför inte kunnat införskaffa husfix. Men nu har jag lite deg och imorgon efter jobbet skall husfix inhandlas, sedan lack i veckan. Så snart är det sjösättning för bakgrunden :D
#85 - 7 januari 2013 13:00
Härligt det ser vi fram emot hörrö ;))
#86 - 7 januari 2013 14:14

Jag ska göra vad jag kan. Men insåg igår kväll att jag gjort en dundertabbe bär jag räknade på ekonomin. Hade ju gjort budgeten för februari med siffror som häller fört i Mars. Så nu ligger jag redan minus i februari... Hmpf!

Det går bra det här :/
#87 - 7 januari 2013 18:46
Jaha, nu var iaf nytt husfix fixat. Så imorrn ska jag kladda :D
#88 - 7 januari 2013 19:23
he he ja det här med ekonomin är ett gissel, men konstigt nog så hackar man sej fram på något vis..
det va likadant för mej när jag bev ungkarl igen, visserligen för 10 år sedan men ändå, nu är jag lyckligt gift igen... =))
men nu har du fix så dags att experimentera och testa och klabba och leka fram härliga bakgrunder.. fixa till det ordentligt så kanske jag kan rikta uppmärksamhete åt ditt håll om jag får för mycket att göra ;))
#89 - 7 januari 2013 21:14
[QUOTE=gonzo44;1630526]he he ja det här med ekonomin är ett gissel, men konstigt nog så hackar man sej fram på något vis..
det va likadant för mej när jag bev ungkarl igen, visserligen för 10 år sedan men ändå, nu är jag lyckligt gift igen... =))
men nu har du fix så dags att experimentera och testa och klabba och leka fram härliga bakgrunder.. fixa till det ordentligt så kanske jag kan rikta uppmärksamhete åt ditt håll om jag får för mycket att göra ;))[/QUOTE]

Det låter det Ulrik.

Jag ska nog göra det ordentligt, men ändå enkelt. Detta i den mening att det blir en rätt så icke skiftande bakgrund utan som sagt i olika grå toner. men bilder kommer ;)
#90 - 8 januari 2013 14:14
Då har det kladdats lite. Slänger in lite bilder som egentligen inte visar mkt mer än själva "arbetsbordet" och prylarna framplockade.
Bilder på resultatet av dagens kladd kommer imorrn förmiddag.

Allt framplockat
[ATTACH=CONFIG]59038[/ATTACH]

Den sista stenmodulen är fixad, ska bar få lite färg.
[ATTACH=CONFIG]59039[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59040[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59041[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59042[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59043[/ATTACH]
#91 - 8 januari 2013 19:46
Jag tror det kommer bli kanon bra det där..
#92 - 8 januari 2013 20:23
Kan bara instämma med herr Ulrik :)
#93 - 8 januari 2013 21:12
[QUOTE=gonzo44;1630747]Jag tror det kommer bli kanon bra det där..[/QUOTE]

[QUOTE=JonasOne;1630767]Kan bara instämma med herr Ulrik :)[/QUOTE]

Jag får tacka er båda :) Imorgon fortsätter det sista detaljarbetet med lite olika nyanser av grått för att hjälpa den naturliga skuggan som kommer bli på traven. Hoppas det ser lite roligare ut i olika nyanser än i helgrått.
#94 - 9 januari 2013 15:21
Äh, vafan jag var lite seg i starten imorse och pysslade med både ditt och datt. Så tog aldrig bilder då på gårdagens arbete med bakgrunden. Men nu kommer det några shots. Snart klar med det hela, ska bara kladda på de sista små nyanserna (så som jag skrev igår) har dock inte gjort det ännu men det kommer det med :)

[ATTACH=CONFIG]59066[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59067[/ATTACH]

OBS, detta är utan den högra delen.

Nicke
#95 - 11 januari 2013 13:16
Jaha ja, då var jag färdig med nyanseringen av bakgrunden. Ska låta det torka lite så att jag sedan kan ta en mer rättvis bild (tänker på diffen mellan våt och torr "färg", läs husfix med pigment i) med systemkameran.

Spänannde, nu är det bara lacken kvar ja och lite finslipning på formen för att få ner det hela i karet. Mätte en gång till idag och det är ytterst lite som måste kapas för att få ner den, och det är inga probs. för det ska ändå "putsas" till på den kanten jag måste kapa då den liksom sticker upp för mkt ändå.

Fan vad kul detta är :D
#96 - 11 januari 2013 15:32
Det ser ut att bli bra :)
#97 - 12 januari 2013 10:08
Tycker den ser jävligt bra ut utan nyanseringen och kommer säkert bli ännu bättre med den lilla extra nyanseringen....

BILDER BILDER ;))
#98 - 12 januari 2013 10:13
Får jag låna bilden och lägga ut den på vår sida på FB eller om du själv går in där och lägger upp den, http://www.facebook.com/groups/479731615390483/ jag tycker du ska visa upp den där..... =))
#99 - 12 januari 2013 13:57

Tja på er, kul att ni gillar "brädan". Bilder kommer :D
Är på lite födelsedagsfirande och imorse VB i alla kar. Igår tyckte jag det behövde torka lite till och till sist inatt sover jag borta. Så under morgondagen kommer sista bilderna innan lackning. ;)

Jag fixar bild till FB ;) :) bara kul att folk vill se :)
#100 - 17 januari 2013 10:07
Jag har icke gått i ide här. Men har jobbat en del nu ett par dagar. Så detta i kombo med stiltje till cashen finns för lacken gör att det inte är mkt att skriva i just denna tråd. Men jag ska försöka få in lite extra knäck vid sidan om så kanske det kan bli läge för lack snart... Hoppas så.

EDIT: @ Gonzo Bilder till FB kanske kan komma när allt är klart? Då har jag bättre shots med slutresultat också?
#101 - 26 januari 2013 10:44

Ska köpa lack nu.
Men vilken är det jag ska ha? Nordsjö Epolan V säger folk. Men hittar ju 2 olika?

http://proffs.nordsjo.se/produkter/inomhus/golv/epolan-v-epoxi-lack/

http://proffs.nordsjo.se/produkter/inomhus/golv/epolan-v-epoxi-golv/
#102 - 26 januari 2013 15:51
Jaha en kass sista bild innan lackning då :)
Sedan imorrn börjar jag blaska på med lack :D

[ATTACH=CONFIG]59587[/ATTACH]
#103 - 26 januari 2013 21:44
Se där :D Det börjar närma sig. Ska bli kul att se hur den blir under vatten. Ser bra ut på land iaf ;)
#104 - 26 januari 2013 21:45

Tackar :)
Ska bli askul att äntligen få fortsätta :)
#105 - 27 januari 2013 18:59
Jaha, innan jag skulle lacka insåg jag att va fanken jag måste ju fixa måtten och själva delandet av bakgrunden innan jag lackar den, så blev till att såga lite och sedan bättra på med husfix för att så gott det går dölja skarven som blir... Denna kommer synas tydligt men den går iaf i samma nyansering som resten av ytan :)

Här är bilder precis efter lackning lager 1. (har icke brytt mig om kvalitén, utan gick bokstavligt talat o bara knäppte av några shots.

[ATTACH=CONFIG]59607[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59608[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59609[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59610[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59611[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59612[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59613[/ATTACH]

Shiiit, första lagret lack är på. Och medan härdningen började så tog jag ett dopp. Försökte stryka på så tunna lager som möjligt men det rann nog lite medan jag inte såg på. Detta innebär små "pölar" som just nu är rätt vita och ser ut som typ små "snöhögar" men men, det får härda ordentligt så hoppas vi på att det blir genomskinligt även där.
Bilder på denna del får ni om ett par dagar.
#106 - 27 januari 2013 19:35
oroa dej inte för det det kommer försvinna, va bara noga med att sörsta lagret härdar ordentligt innan du lägger på lager 2.
Annar är det risk för att det kan bli mjölkigt där det äe mycket lack, i övrigt ser det väldigt bra ut,, jag har inte varit här på ett tag nu fullt upp med att karva frigolit..... ;)))
#107 - 27 januari 2013 19:37
Jag har sökt med ljus och lyckta efter en lack som går andvända som är matt men det finns fan inget verkar det som... mattningsmedlet är tydligen inte bra att ha i vatten som det aka leva djur i.. I rn swimingpool är det visst inga problem..... =))
#108 - 27 januari 2013 19:46

Aha, och hej :)

Nice. Jag ska lacka andra lagret på onsdag kväll. Är borta från imorrn till dess. Det bör räcka för härdningen?
#109 - 28 januari 2013 21:06
Yess visst räcker det med den tiden.... ses här på onsdag/torsdag då.. sugen på att göra fler i den stilen??
#110 - 28 januari 2013 21:11

Ja visst, fick ett pass av en kollega vilket innebär att jag inte är ledig torsdag. Därmed blir det inte ilimning av bakgrunden på torsdag men lackningen skall göras klar på onsdag iaf :)

Nog fanken vill jag göra fler, filar redan på planerna inför nästa till mitt "SA" kar ;) där blir det dock en mer "slimline" liknande modell. Och då i bruna nyanser och "integrerade" grenar...
#111 - 14 februari 2013 10:53
Hahaaaaa :D Idag smäller det! Nu ska bakgrundsfan i! :D
#112 - 14 februari 2013 11:43
Trevligt :D
#113 - 14 februari 2013 14:31
[QUOTE=Jesper Broman;1637167]Trevligt :D[/QUOTE]

Så in i bängen.

Hitills har jag tömt mitt levandefödarkar, släppt ner fisken som var i det i mitt 19 L som jag haft som karantän (gjorde rent det först). Dessutom flyttat lite växter och en ganska rejäl gibbiceps som får gå några dagar i 54 L karet i sovrummet där levandefödarna ska tillbaka sen när deras bakgrund är i.

Nu har jag precis käkat och hunnit börja tömma 167 L karet :) Ska rengöra och låta torka med jag ska till stan en snabb sväng, så ikväll sen ska det limmas/silikonas fast bakgrund så det sjunger om det :)
#114 - 14 februari 2013 15:59
Du har lite att pyssla med med andra ord :p
#115 - 14 februari 2013 16:11
Själv håller jag på och koppar in lite fisk som jag råkade köpa idag. Skulle ju bara ha lite EC och nåt att testa vattnet med.
Han hade inget bra hemma idag så det fick bli lite EC och fisk istället. Två kampfiskhanar + två honor och ett par väldigt märkliga små gurami som skulle heta dvärg-honungsgurami. Har aldrig hört talas om några sådana och aldrig sett liknande så det ska bli kul och se vad det är för märkligt jag har köpt? Endast 2cm är dom och dom skulle bli 3cm? Gula med röda fenor
#116 - 14 februari 2013 20:32
[QUOTE=Jesper Broman;1637214]Du har lite att pyssla med med andra ord :p[/QUOTE]

Yepps visst har jag det :D Lite jobb men jävligt kul :D

[QUOTE=Jesper Broman;1637216]Själv håller jag på och koppar in lite fisk som jag råkade köpa idag. Skulle ju bara ha lite EC och nåt att testa vattnet med.
Han hade inget bra hemma idag så det fick bli lite EC och fisk istället. Två kampfiskhanar + två honor och ett par väldigt märkliga små gurami som skulle heta dvärg-honungsgurami. Har aldrig hört talas om några sådana och aldrig sett liknande så det ska bli kul och se vad det är för märkligt jag har köpt? Endast 2cm är dom och dom skulle bli 3cm? Gula med röda fenor[/QUOTE]

Aha, haha sådär kan det lätt bli, men du är förlåten ;)
#117 - 14 februari 2013 20:46
Jaha ja, då trodde ni att ni skulle få se en ditsatt bakgrund nu då, nepp så är det ej. Jag kom på att jag ju glömt att göra sista justeringen, d.v.s kapa lite på botten så att den blir 100 rätt i höjdled, den är ju lite hög på vissa ställen. Trodde ju att jag hade mätt rätt sist jag sågade lite men va fan, de e lugnt inget som gör något, men istället för att stressa med detta ikväll bara för att så gör jag det imorgon förmiddag i dagsljus och så börjar jag kladda med silikon då.

Så imorrn är bakgrunden i men idag får ni se lite av det som hänt hitills...

Före tömning & bakgrund:

[ATTACH=CONFIG]60047[/ATTACH]

Här har vi fått ut det mesta, lite grus kvar samt rengöring av de repiga rutorna...
[ATTACH=CONFIG]60048[/ATTACH]

Tomt, rent och torrt :)
[ATTACH=CONFIG]60049[/ATTACH]

Pusseltest...
[ATTACH=CONFIG]60050[/ATTACH]

Resultatet är som sagt något höga dela här och var, speciellt vid "mittstaget" (plastram i botten och på topp...) så slår det i...
[ATTACH=CONFIG]60051[/ATTACH]

Imorgon fortsätter äventyret och dessutom kommer själva bakgrundsdelen samt de 2 stenmodulerna silikonas fast och därmed "färdigställa" projektet, iaf denna del... ;)

Nicke
#118 - 15 februari 2013 13:25
Sååådeer ja, då va kladdet klart, nu ere bara o vänta :D

Jag har märkt att vissa detaljer inte blev som jag ville, men men, typ skarven syns lite mkt och kanterna på sidorna var ej raka, haha. men fan så mkt snyggare än förut så jag nöjer mig med detta, planerar på nästa bakgrund till 180 L karet ;)

[ATTACH=CONFIG]60055[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60057[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60058[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60060[/ATTACH]

Jag tänkte nu fråga, räcker det med att tvingarna sitter till ikväll? Så kan resten av härdningen av silikonet ske utan tvingar? "limningen" med silikon blev klar strax före 13:00 idag och tänkte att jag ev. kunde ta bort tvingarna runt 19:00-20:00 eller så ikväll?
Vore kanon o kunna "skjuta" in möbeln med karet igen mot väggen...

Nicke
#119 - 15 februari 2013 18:36

Någon idé angående frågan med tiden för tvingarna?
#120 - 15 februari 2013 18:51
Jag tror att du kan ta bort dom.
#121 - 15 februari 2013 19:43
Det tror jag med:). Ser bra ut hittills!
#122 - 15 februari 2013 19:45

Hörni det låter lysande :)

Tackar ansjo, jag vet att vi diskuterade tjockleken på bakgrunden tidigare. Jag kapade dock ej på detta utan väljer att ha den intakt då mina håligheter i "stenen" blir bäst bevarade och jag kan leva med att lite vattenyta blir upptaget.
#123 - 15 februari 2013 20:57
Lite kuriosa med, ett sådant kar var mitt första lite större jag hade, och minns jag inte fel var det runt 1978-79:).
#124 - 15 februari 2013 21:40
[QUOTE=ansjo;1637404]Lite kuriosa med, ett sådant kar var mitt första lite större jag hade, och minns jag inte fel var det runt 1978-79:).[/QUOTE]

Nämen, haha sedär. Där ser man, världen är bra liten även på dessa punkter ;)

Nedan ser ni karet åter på plats och nu utan tvingar. Tänkte passa på att lite"kryptiskt" fråga hur länge man bör vänta innan återförande av vatten? Har för mig att silikonet härdar på 2 dygn, men utan att för den skull ange av mig tänkt dag (för att inte bra få medhåll) :P så frågar ja då hur länge ni själva skulle väntat?

[ATTACH=CONFIG]60068[/ATTACH]
#125 - 16 februari 2013 08:58
Tills det slutat lukta, brukar ta ett dygn/3 mm tjocklek på silikonet:).
#126 - 16 februari 2013 09:17
[QUOTE=ansjo;1637427]Tills det slutat lukta, brukar ta ett dygn/3 mm tjocklek på silikonet:).[/QUOTE]

Aha, det låter som en bra riktlinje, det med doften/lukten (beroende på hur man ser det) :p visste jag ju men tiden kontra tjocklek på silikonsträngen är ett bra riktmått. Skulle tippa på imorrn kväll ev. måndag morgon :)
#127 - 18 februari 2013 11:46
Okej då kör vi! :D

Det luktar lite ättika fortfarande men det har härdat i 3 dygn nu ganska exakt så jag har efter att ha känt på de "synliga" fogar samt ja kollat runt helt enkelt bestämt mig för att dratta i vatten.

Tänkte även på den tumregel ansjo skrev om angående 3mm/dygn (och till det slutar lukta) det skulle innebära totalt 9 mm o så tjocka är då inga av silikonsträngarna.

Nicke
#128 - 18 februari 2013 12:48
Dammsugade ur de små frioglitspånen som blev efter att jag hade använt lösa frigolitskivor som skydd när jag hade tvingarna. Efter detta luktade det knappt ättika alls :) Så det var nog bara den taskiga ventlieringen i karet som gjorde att det hängde kvar lite utav det... ;)

Då har vi fyllt så mkt som jag tänker innan jag har i sanden.

Varför jag inte hade i sand först?

Ville bara dubbelkolla dels att mina stenmoduler inte satt så löst att de flög upp (tänker att sanden runt om kommer hjälpa de lie på plats) men de sitter som berget ;)

Dessutom ville jag se om jag skulle upptäcka någon skada som jag ev. orsakat vid rengöring av karet eller så. Nu blir det ingen långtidstest med vatten i utan jag ville se om det var nån rejäl skada, trodde ej det skulle vara det kan inte heller se nåt, men ska syna det senare innan sanden åker i. Nu ska ni få lite bilder på fyllningen och jag ska tvätta starx över 25kg sand, får se om det räcker, annars får jag köpa mer... :D

[ATTACH=CONFIG]60143[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60144[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60145[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60146[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60147[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60148[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60149[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60150[/ATTACH]

Satan så skönt att det inte syns att det är högglans lack när allt kommer under vatten :D:D:D

Nicke
#129 - 18 februari 2013 12:49
Är det bara jag eller blir man inte sugen på någon form av terrarielösning med fisk i nedre delen och lite ödlor eller grodor, kanske nån orm.... när man ser första bilden med bara lite vatten ;) :P
#130 - 18 februari 2013 17:30
Sådär, då är karet igång, nu saknas bara tangacikliderna, deras snäckskal samt lite vallisneria...

All sand i och vatten uppfyllt
[ATTACH=CONFIG]60153[/ATTACH]

Filtrering och värme igång, samt streamer och termometer nertryckt...
[ATTACH=CONFIG]60154[/ATTACH]

Nicke
#131 - 18 februari 2013 17:50
För bövelen, flytta termometern till området runt pumpskallen;):p!
Jag hoppas du tar kritik på rätt sätt. Karet och bakgrunden blev riktigt bra, men på den sista bilden är det två saker som drar ögonen till sig på fel sätt. Dels termometern, men även de vita stenarna som inte passar in alls. Det finns en annan sorts sten som är kalkhaltig och hade passat in perfekt, fritt översatt till svenska kallas den "Landsskapssten".
Jag har sett den i Sverige på Arkenkedjan, så här ser den ut:
[ATTACH=CONFIG]60155[/ATTACH]
#132 - 18 februari 2013 17:53
[QUOTE=ansjo;1637819]För bövelen, flytta termometern till området runt pumpskallen;):p!
Jag hoppas du tar kritik på rätt sätt. Karet och bakgrunden blev riktigt bra, men på den sista bilden är det två saker som drar ögonen till sig på fel sätt. Dels termometern, men även de vita stenarna som inte passar in alls. Det finns en annan sorts sten som är kalkhaltig och hade passat in perfekt, fritt översatt till svenska kallas den "Landsskapssten".
Jag har sett den i Sverige på Arkenkedjan, så här ser den ut:
[ATTACH=CONFIG]60155[/ATTACH][/QUOTE]

Tjena Anders

Haha, jaha, ja du tror mer på att ha den till höger, jag tänkte mest att jag ville hålla termometern ifrån doppvärmaren så att den inte visa "fel".

Angående stenen så kan jag nog hålla med, temat är ju inte direkt ljus och stilen bryter, men jag hade de hemma och tänkte att fanken jag prövar. Men den där landskapsstenen som du nämner har jag sett, finns den online så funka rdet med. Men ska till Arken i veckan och kan kika då ;)

Kan tillägga också att jag med avsikt lät tekniken bli synlig till höger, inte den snyggaste lösningen. Jag kunde byggt in både in och utlopp till ytterfilter i bakgrunden samt gömt värmaren. Men nu blev det såhär bl.a. p.g.a att jag redan hade kapat och fixat "för mkt" innan jag tänkte så mkt på exakt hur jag ville göra med de bitarna. men fanken bakgrunden i sig är jag nöjd med.

Och Anders den typen av kritik etc. är välkommet :D
#133 - 18 februari 2013 17:58
Jag tycker att den första bilden är bäst, de vita stenarna passar inte in riktigt med den bakgrunden enligt mig om man som jag vill ha det ganska enhetligt... annars är karet en väldigt bra start och lite grön valle kommer att bli pricken över i:t
Den stensorten som Anders visar på bild är mycket snygg och hade passat ypperligt i ditt fina kar,Apeviax :)

och flytta termometern.... ;)
#134 - 18 februari 2013 17:59
Anders, är det nån av dessa du tänker på?

Landscape rock
Landscape...
#135 - 18 februari 2013 18:00
[QUOTE=PiaJo;1637823]Jag tycker att den första bilden är bäst, de vita stenarna passar inte in riktigt med den bakgrunden enligt mig om man som jag vill ha det ganska enhetligt... annars är karet en väldigt bra start och lite grön valle kommer att bli pricken över i:t
Den stensorten som Anders visar på bild är mycket snygg och hade passat ypperligt i ditt fina kar,Apeviax :)

och flytta termometern.... ;)[/QUOTE]

Tjosan Pia

Japp det kommer bytas sten, var inte helt nöjd och dessutom ville jag se reaktionerna här med den vita stenen :P
Kommer flytta termometern ja ;)
#136 - 18 februari 2013 18:00
Att en del teknik är synlig bryr inte jag mig om, utan det blir ofta lite mer lätthanterligt på det viset. Men det funkar att ha termometern vid pumpen, sätter du den inte kloss an mot doppisen är det lugnt:).
Jag har köpt mina stenar på www.aquaristic.net om du inte hittar dem, men det tror jag inte ska vara några större problem:).
#137 - 18 februari 2013 18:01
[QUOTE=ApeviaX;1637825]Anders, är det nån av dessa du tänker på?

Landscape rock
Landscape...[/QUOTE]
Fullträff:)!
#138 - 18 februari 2013 18:02
[QUOTE=ansjo;1637827]Att en del teknik är synlig bryr inte jag mig om, utan det blir ofta lite mer lätthanterligt på det viset. Men det funkar att ha termometern vid pumpen, sätter du den inte kloss an mot doppisen är det lugnt:).
Jag har köpt mina stenar på www.aquaristic.net om du inte hittar dem, men det tror jag inte ska vara några större problem:).[/QUOTE]

[QUOTE=ansjo;1637828]Fullträff:)![/QUOTE]

Då kommer följdfrågan, är det precis samma typ både på P.W.S.S som Aquaristic? Ska nämligen beställa från P.W.S.S ev. i veckan, annars får jag väll ta Aquaristic och leta upp resten jag ska ha där ;)
#139 - 18 februari 2013 18:04
Jepp, det är likadana:).
#140 - 18 februari 2013 18:05
[QUOTE=ansjo;1637831]Jepp, det är likadana:).[/QUOTE]

Kanoners, vilken size är de du har i bilden du slängde in?
Och hur många är det på 1 kg om man väljer mini (Aquaristic) eller är det styck?
#141 - 18 februari 2013 18:07
De är lite väl små för ett lite större kar, mina väger under kilot allihop och några ligger på bara något hekto. Jag har sett sådan sten i Tyskland på säkert 10 kilo som var helt grymma, men de är å andra sidan för stora för ditt kar:).
#142 - 18 februari 2013 18:12
Några lite större sådana stenar hade varit maffigt att ha i karet :)
#143 - 18 februari 2013 19:45
Det blev ju riktigt snyggt det där men jag håller nog med Pia och Anders om dom två vita stenarna.
Men den bakgrunden ska du vara stolt över :)

Vallisneria är ju perfekt att dölja pumpar och annat bröte med, har gjort så själv i mitt Tanganyika :)
#144 - 18 februari 2013 19:54
[QUOTE=ansjo;1637834]De är lite väl små för ett lite större kar, mina väger under kilot allihop och några ligger på bara något hekto. Jag har sett sådan sten i Tyskland på säkert 10 kilo som var helt grymma, men de är å andra sidan för stora för ditt kar:).[/QUOTE]

Okej, haha men när man beställer är det då så att man får ange i nr. hur många man vill ha? Om jag nu inte kan ha XL för att de är för stora så är det ju bara mini kvar att välja på, så då är frågan om man ska ha några mindre i en grupp eller om man ska inhandla någon stor o "slå sönder"?

[QUOTE=Jesper Broman;1637864]Det blev ju riktigt snyggt det där men jag håller nog med Pia och Anders om dom två vita stenarna.
Men den bakgrunden ska du vara stolt över :)

Vallisneria är ju perfekt att dölja pumpar och annat bröte med, har gjort så själv i mitt Tanganyika :)[/QUOTE]

Tackar :D
Japp just därför jag ska ha vallisneria bl.a ;)
#145 - 20 februari 2013 21:28
Tja på er :)

Nu har mina tangafirrar anlänt, precis ikoppade :D

MEN!!! Jag är lite orolig då jag tyckte att ytan på vattnet hade en tunn nästan "oljig" hinna... Har jag lyckats förgifta med lacken trots min försiktighet?! Jag använde Epolan V 2 komponentslack, lät det härda mer än rekommenderat för båda lager samt har strykt mkt tunna lager lack... Ingen lukt fanns och allt var stenhårt och genomskinligt och fint... Använde förvisso varken Flügger eller Nordsjö utan Beckers variant men det skulle vara samma innehåll enligt handlaren?!

Gjorde ett litet vattenbyte på typ 25 liter nu i samband med inkoppningen i hopp om att dryga ut ev. löst ämne?

Nicke
#146 - 22 februari 2013 09:24
Den oljiga hinnan är borta, men fiskarna "flämtar" fortfarande för mkt och utan vattenbyten för att dryga ut det jag misstänker är nåt skadligt ämne som trots allt släpper från lacken så tror ja inte det skulle funka.

Satans skit, vad göra nu? torrlägga allt och försöka lacka med nån annan epolan ovanpå?

En av mina Variabilichromis moori är tyvärr ute ut leken och de 2 andra flyttade till ett 54 L för återhämtning, de mår bättre där i renare vatten men det konstiga är att multisarna inte verkar bry sig nämnvärt, inte heller min gibbiceps som har gått där ett par dagar mer? Märkligt...
#147 - 25 februari 2013 10:41
Verkar som att de flesta är med mig i teorin om att lacken är boven i dramat, jag tänkte på avsaknaden av kommentarer, kan ju även vara som så att ni inte har en susning.

MEN! Nu har multisarna gått sedan lördags förmiddag då senaste vattenbytet på ungefär 30L ägde rum utan att efter det fått fler byten, de har börjat röra sig mer, "flämtar" inte alls på samma vis, och de börjar göra små utfall för maten. Jag tar dessa tecken som att det är på G i rätt riktning. Sakta men "säkert"...

Dessutom så har det börjat bildas alger :D Jag anser att detta är positivt, för då bör inte lacken vara dunderfarlig dessutom så tror jag att de hjälper till att sluka en del ämnen i vattnet?

[ATTACH=CONFIG]60246[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60247[/ATTACH]

Annons