200L SA Mitt första projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasOne
    • December 2010
    • 79

    200L SA Mitt första projekt

    Hej Allihopa.
    Efter mycket om och men (tjat på sambon) så har jag äntligen fått mitt akvarium som jag ville ha. Jag är rätt ny inom det här men akvariskt, så detta forumet har varit mycket till hjälp. Därför tänker jag bjuda på en projekttråd så ni har fler att följa Samt att jag ska kunna få hjälp och tips när jag stöter på problem, OM jag stöter på några, vilket jag tror kommer att hända.

    Igår hittade jag en annons på blocket där det var ett 200liters ramakvarium, vit ram med heltäckande ramp. Perfekt eftersom sambon i stort sätt inte tillåter någon annan färg :P Till de så fanns det yttligare fem akvarium. Så nu har jag sex stycken kar står i gästrummet.Ett 200, Ett 150, ett 112 och tre stycken 100. Jag kan ju garantera att det inte var så populärt när jag kom hem med hela kalaset. Skulle sälja resten och bara ha 200 literskaret kvar eftersom de andra såg lite sådär ut. Men nu när jag har skrapat och putsat och utgett en hel del svordomar så ser alla kar väldigt fina ut. Så det återstår att se vad som händer med dom. Kanske kommer det upp fler trådar

    Som sakt så kommer jag att inrikta mig på SA. En del rötter och rätt mycket växter. Växterna kommer förmodligen bli lite från hela världen men vad gör de. Grönt som grönt.
    Fiskarna därimot kommer att bli rena SA. Vilka det kommer bli har jag inte riktigt bestämt mig för än.

    Jag vet iaf att det kommer att bli några fjärliar och kanske kakadua. Har ni några tips ?

    Teknik kommer förmodligen bli något innerfilter, antingen ska jag försöka mig på en frigolitbakgrund där jag gömmer allt eller så blir det bara solfilm på bakrutan. Dubbla lysrör, vilka det blir vet jag inte riktigt heller då jag måste köpa nya. Har ni några tips där också är jag väldigt tacksam.

    Så idag jag har putsat upp lysrampen som såg förjävlig ut rent ut sagt. Kommer upp bilder så fort mitt guld är klart Nu ska jag sätta mig och fortsätta putsa akvarium till en förbannelse. Uppdaterar mer inom kort. HÅLL UT!!
    Senast redigerad av JonasOne; 12 December 2012, 16:04.
  • Ziddhartha
    • November 2012
    • 39

    #2
    Hej.
    Sitter i liknande båt. Införskaffade i veckan ett 320L ramakvarium som jag nu måste måla vitt eftersom "chefen" bestämt ville ha det så.
    Helgen är räddad då etsande färg är inköpt. Även ställning skall målas och ramp byggas.
    Don't speak unless it improves on silence.

    Kommentar

    • JonasOne
      • December 2010
      • 79

      #3
      Ja, tänk vad vi måste stå ut med ibland :P Haha. Jag måste fixa en byrå av något slag nu innan jag kan starta igång, bygga en bänk finns inte på kartan då det inte passar in i inredningen. Även den måste vara vit. Men men. Jag är glad jag bara jag får ha mitt akvarie

      Kommentar

      • JonasOne
        • December 2010
        • 79

        #4
        Efter en hel dag med putsande, skrapande,svordommar, stön och stonk tar jag en paus. Har lyckats göra rent alla akvarium förutom det jag ska ha kvar. De andra har åkt ut på annons. Säljs dom inte så åker dom ner i källaren ett tag tills jag hittat plats åt dom. Har tänkt en hel del under dagen på vad jag ska ha för invånare i karet. Och kommit fram till Fjärilsciklider, ett gäng med corydoras panda till botten och eventuellt citrontetror. Skulle även vilja ha några Scalarer. Funkar det med dom i 200 liter?

        Till botten kommer det att bli julas blästersand. Har även hunnit med att kolla in lite pumpar men har inte bestämt mig ännu.

        Jag fick även med en del spillbitar BTN när jag köpte karet igår och jag ska nog försöka få med dom på något snyggt sätt också. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska sätta dom. Får testa lite imorgon.

        jag vill bara sätta igång med ALLT på en gång. Men denna gång blir det att ta det lugnt och sansat.

        Kommentar

        • JonasOne
          • December 2010
          • 79

          #5
          Blev en vända till loppis med sambon idag. Hittade en byrå som jag kommer att ha karet stå på. Såklart ska det målas vitt enligt regeringen. Ska fixa bilder på den också

          Kommentar

          • Ziddhartha
            • November 2012
            • 39

            #6
            Har slipat och grundmålat ramen idag.

            Även påbörjat bakgrunden.
            Jag hade 4 paket av den här hemma http://www.bauhaus.se/brick-svart-10x40cm.html.
            Tror det kan bli bra som "hobby"bakgrund.
            Don't speak unless it improves on silence.

            Kommentar

            • JonasOne
              • December 2010
              • 79

              #7
              Jag har tänkt på sånna innan också. kan nog bli bra. En fråga. När man ska göra rent insidan av glasen från kalk och så. Vad händer med vattenkvaliten om man använder fönsterputs? Ni vet sån där blå på sprayflaska. Är det Big nono eller?

              Kommentar

              • Ziddhartha
                • November 2012
                • 39

                #8
                Det gick bra med bara rakblad för mig.
                Don't speak unless it improves on silence.

                Kommentar

                • JonasOne
                  • December 2010
                  • 79

                  #9
                  Fick ett tips om att använda pressad citron. Funkade utmärkt måste jag säga. Utan större problem var nästan allt glasklart Men när all skit försvann kom en massa repor fram. Dum som man är så kollade man inte in glasen allt för noga när jag skulle köpa de. Mitt eget fel, men förhoppningsvis "försvinner" en del när vatten kommer in.

                  Fortfarande inget guld, så bilder får vänta ett tag till.

                  Min tanke är ju att försöka konsten med frigolitbakgrund, med plats för pump och värmare bakom i ena hörnet. Då är min fråga, vad är det man ska ha? Är det bara en vanlig cirkulationspump som man lägger på botten och massa filterkuber uppe på den? Självklart göra hål för insug och sådant.

                  Kommentar

                  • JonasOne
                    • December 2010
                    • 79

                    #10
                    Lika tomt här som i karet..

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      #11
                      Det finns en hel del som gjort egna filterkammare. Kolla t.ex. Hannes tråd - http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149966

                      Jag har för mig att det visades och diskuterades rätt bra där hur det skulle göras. Kanske få lite tips därifrån? Minns inte vilken sida det kom igång på men nog rätt långt bak.

                      Bättre än så kan jag tyvärr inte hjälpa dig med det.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • JonasOne
                        • December 2010
                        • 79

                        #12
                        Tack! Jag tror jag löser det på något vis iaf har läst en del trådar här bl.a. Den du länkar till.

                        Idag var jag och sambon iväg till Karlskrona en vända, och jag fick med mig frigolit och en rasp. Så nu måste jag fixa silikon, lite fix, färg och lack. Sen ska det karvas bakgrund. Wooh

                        ska även försöka lägga in bilder på datorn idag så nu får några att titta på

                        Kommentar

                        • JonasOne
                          • December 2010
                          • 79

                          #13
                          Så nu har jag hållt på en del idag. Var iväg och köpte lite silikon, fix och färgpulver idag. Så jag började med bakgrunden och grovkarva lite, får fortsätta imorgon. Slänger upp lite bilder
                          Klicka på bilden för större version

Namn: Jonas akvarium 010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,6 KB
ID: 2144701Där har ni karet med frigoliten
                          Klicka på bilden för större version

Namn: Jonas akvarium 011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 177,6 KB
ID: 2144702
                          Klicka på bilden för större version

Namn: Jonas akvarium 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,8 KB
ID: 2144703Klicka på bilden för större version

Namn: Jonas akvarium 005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,9 KB
ID: 2144704Lite skillnad blev det iaf efter allt putsande

                          Kommentar

                          • JonasOne
                            • December 2010
                            • 79

                            #14
                            Lite mer gjort idag, ena sidan är klar och modulen är limmad. Väntar tills imorgon och gör den. Lite bilder

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Jonas akvarium 012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,3 KB
ID: 2144715Snart så
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Jonas akvarium 013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,6 KB
ID: 2144716Limning

                            Kommentar

                            • gonzo44
                              • October 2007
                              • 2770

                              #15
                              Det där ser lovande ut, synd då att jag inte visste om tråden inna och kunde länka till tråden hannes har lagt upp här på zoopet
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153901 där står en del som man kan ha nytta va kanske )
                              men som sagt ska bli spännande att se hur detta blir =))
                              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...