Nybörjarsaltvattenskar, värt att satsa på?

#1 - 4 augusti 2008 10:55
I min lokala fiskaffär såg jag idag att de sålde ett komplett saltvattenskar på 54 liter + möbel, skummare av påhängsmodell, innerfilter, 5kg levande sten och diodbelysning för ca 3000kr.

Kan det vara värt att satsa på, om man som jag är komplett nybörjare på saltvatten och mest är intersserad av att ha lite saltvattensskaldjur och små fiskar?
#2 - 4 augusti 2008 11:03
Är det ett s.k. Clown hotel? Här är en ypperligt intressant tråd av Lasse med massor av bilder och information.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106104
#3 - 4 augusti 2008 11:09
[quote=Nils Holmström;1173419]I min lokala fiskaffär såg jag idag att de sålde ett komplett saltvattenskar på 54 liter + möbel, skummare av påhängsmodell, innerfilter, 5kg levande sten och diodbelysning för ca 3000kr.

Kan det vara värt att satsa på, om man som jag är komplett nybörjare på saltvatten och mest är intersserad av att ha lite saltvattensskaldjur och små fiskar?[/quote]

då jag inte vet så mycket om hur pass bra kvalite det är på karet, innerfilter, skummare osv... skulle jag vilja rekomendera ett clownhotell istället... då får du något som fungerar med ytterst liten modifiering (en extra pump och biobollar) sen behöver du bara fylla på med Levande sten salt och ifall du vill.. en osmos... jag säger till dig redan nu.. att 3000 kronor kommer inte att räcka ifall du inte kör begagnat... läs gärna igenom lasses tråd i saltvattens avdelningen.. sen har jag en tråd om mitt clownhotell.. dock inte lika intressant men det kan ju finnas något som är bra tt veta där med :D
#4 - 4 augusti 2008 11:11
nej, det var inte ett clownhotell, utan det var de i butiken som själv plockat ihop delarna. akvariet var helglas, innerfiltret ett fluval tror jag. skummaren såg jag inte vad det var för märke på.
#5 - 4 augusti 2008 11:12
jag tänkte om jag köper det köpa till mer levande sten, och ett större innerfilter.
#6 - 4 augusti 2008 15:36
var det inte med någon cirkulationspump utöver innerfiltret?
#7 - 4 augusti 2008 15:44
vet inte om innerfiltret fungerar i Saltvatten... den måste ju ha rostfri eller Keramisk axel... sen skulle du behöva en typ koralia 2 ifall du vill ha lite cirkulation... 5 kilo ls kommer se lite ut och är egentligen i den undre marginalen.. 10 kilo skulle jag rekommendera.... om du gör det så tror jag det skulle funka bra. om du bara vill köra fiskar och eremiter.. så kan du köra utan osmosvatten.. såklart kan du ha lite lättare koraller.
#8 - 4 augusti 2008 17:47
Där var även någon typ av cirkulationspump inbyggd i delen med skummare. Jag hade som sagt tänkt skaffa mer levande sten också.

Och vad gäller invånare så är det främt räkor av olika slag samt mindre gobisar som jag är intresserade av att hålla, iaf till en början.
#9 - 5 augusti 2008 04:04
Har sett paketet.. belysningen duger inte till något.. inte i korallväg dvs. för oss som kör saltvatten så är ännu diod belysning lite av en dröm.. det som sitter i detta paketet är vad vi kallar månbelysning.. dvs nattljuse.
#10 - 5 augusti 2008 12:09
Jag är som sagt inte särsklit intresserad av att hålla några svåra koraller, utan är mer intresserad av fisk och skaldjur. Vad tror du om settet för det syftet?
#11 - 5 augusti 2008 21:25
hade man bytt belysningen mot 2-3 lysrör så funkar resten..
#12 - 5 augusti 2008 21:43
vanliga lysrör?
#13 - 6 augusti 2008 09:01
typ.. finns speciella rör för saltvatten.. så man får rätt typ av färg i vattnet o blå fiske ser blå ut osv..

Annons