Nybörjarsaltvattenskar, värt att satsa på?

#1 - 4 augusti 2008 10:55
I min lokala fiskaffär såg jag idag att de sålde ett komplett saltvattenskar på 54 liter + möbel, skummare av påhängsmodell, innerfilter, 5kg levande sten och diodbelysning för ca 3000kr.

Kan det vara värt att satsa på, om man som jag är komplett nybörjare på saltvatten och mest är intersserad av att ha lite saltvattensskaldjur och små fiskar?
#2 - 4 augusti 2008 11:03
Är det ett s.k. Clown hotel? Här är en ypperligt intressant tråd av Lasse med massor av bilder och information.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106104
#3 - 4 augusti 2008 11:09
[quote=Nils Holmström;1173419]I min lokala fiskaffär såg jag idag att de sålde ett komplett saltvattenskar på 54 liter + möbel, skummare av påhängsmodell, innerfilter, 5kg levande sten och diodbelysning för ca 3000kr.

Kan det vara värt att satsa på, om man som jag är komplett nybörjare på saltvatten och mest är intersserad av att ha lite saltvattensskaldjur och små fiskar?[/quote]

då jag inte vet så mycket om hur pass bra kvalite det är på karet, innerfilter, skummare osv... skulle jag vilja rekomendera ett clownhotell istället... då får du något som fungerar med ytterst liten modifiering (en extra pump och biobollar) sen behöver du bara fylla på med Levande sten salt och ifall du vill.. en osmos... jag säger till dig redan nu.. att 3000 kronor kommer inte att räcka ifall du inte kör begagnat... läs gärna igenom lasses tråd i saltvattens avdelningen.. sen har jag en tråd om mitt clownhotell.. dock inte lika intressant men det kan ju finnas något som är bra tt veta där med :D
#4 - 4 augusti 2008 11:11
nej, det var inte ett clownhotell, utan det var de i butiken som själv plockat ihop delarna. akvariet var helglas, innerfiltret ett fluval tror jag. skummaren såg jag inte vad det var för märke på.
#5 - 4 augusti 2008 11:12
jag tänkte om jag köper det köpa till mer levande sten, och ett större innerfilter.
#6 - 4 augusti 2008 15:36