Clown - fiskhotell

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    Clown - fiskhotell

    Hej

    Det kommer det ena efter det andra kompletta saltvattensakvarierna i de mindre storlekarna. senaste tillskottet är Clown - fiskhotel från samma tillverkare som gjort Molly och Guppyhotellen.

    [ATTACH]6412[/ATTACH]


    Detta senaste är dock helt anpassat för salt. Relativ kraftig belysning (2x18 watt kompaktrör), skummare och hör och häpna även ett litet UV-C.

    [ATTACH]6409[/ATTACH] [ATTACH]6408[/ATTACH]

    Det innehåller en "sump" där UV-C och skummaren får plats i de första två facken. det tredje är avsett för en värmare och det fjärde för biobollar, aktivt kol och "biokeramik".

    [ATTACH]6410[/ATTACH]

    Måtten framgår av skissen nedan.

    [ATTACH]6411[/ATTACH]

    Akvariet är enligt min mening ganska snyggt och ger ett rejält intryck. Rampen är mycket solid och kraftig, två fläktar kyler själva elektroniken. Däremot finns ingen fläkt för att kunna öka avdunstningen och på det sättet kyla karet på somrarna. Hur det kommer att fungera blir att testa - jag tror personligen inte på att man skall behöva den medsända värmaren normalt.

    [ATTACH]6413[/ATTACH]

    Som ni kanske förstår så kunde jag inte låta bli detta kar utan kommer nu starta ett nytt kar. Det är avsett för min dotter som bor utanför Eslöv (hon har blivit lovad ett kar länge nu) men jag skall starta upp det hemma och leverera det till henne när det börjat att bli stabilt så det går att flytta. Jag funderade (och funderar fortfarande på) om jag skall "modda" karet eller försöka köra det så nära orginal som möjligt. Jag har i alla fall beslutat mig för att använda den medföljande skummaren och även ha med UV-C från start även om jag inte kommer att köra den. UV-C:n var faktiskt en ganska smart sak - den första dränkbara UV-C:n jag sett. Den monteras på insuget av pumpen och har en filtreringssvamp runt sig! Den lilla klumpen är UV-C:t. Om det fungerar bra - vet ej.

    [ATTACH]6414[/ATTACH]

    UV_C:t är på 12 volt, 6 watt. Ballasten är separat och utvändig

    [ATTACH]6416[/ATTACH]


    Det var en antal saker som var medskickade!

    [ATTACH]6415[/ATTACH]

    Skummaren sitter fast på pumpens utblås men i ett separat fack. Detta fack i sig utgör en del av skummaren - det är bara "reaktor" delen och skummarkoppen som går att plocka ut.

    [ATTACH]6417[/ATTACH]

    Nåväl även om jag inte gör några ändringar här så kommer jag att göra några ändringar på de två sista facken. Det tredje facket (efter skummaren) kommer jag att lägga i biobollar och i det sista facket sätter jag troligtvis en extra pump. Eftersom skummaren och pumpen är en enhet så går det inte att räkna med att det blir något extra flöde genom insugningsgallren om jag sätter i en pump i fack nummer fyra.

    [ATTACH]6418[/ATTACH]

    Därför kommer jag att ta upp ytterligare ett insug i det fack som är tvåa från vänster i bilden ovan.

    Eftersom jag inte är någon vänn av att sitta och titta i en svart akvarieväg så vill jag ha lite inredning. Kan jag kombinera denna med en funktion så är lyckan fullständig. På bilden nedan är det tänkt att den stora klippan är min ytavrinningskammare, den vänstra lilla blir en fördelningskammare för det inrusande vattnet. Den lilla åt höger kommer att användas som hållare för koraller.

    [ATTACH]6419[/ATTACH]

    Detta blir sista bilden för idag - kommer fortsätta uppdatera allteftersom.

    MVH Lasse
    Senast redigerad av Lasse; 19 July 2007, 22:32.
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    ojojoj... Lasse med skummare... det var faktiskt oväntat!

    snyggt kar, vad kan ett sånt gå på? Mina saltdrömmar väntar på att hösten ska infinna sej...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • Tenkare
      • May 2005
      • 2519

      #3
      2 små frågor.
      Vad kostar det och vilka har det inne?
      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


      Min zon Min Tenkare

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Alla affärer som handlar med Imazo bör kunna ta in karet - pris ja det varierar nog kraftigt över landet. Gjorde en googling på Clown och fiskhotell och fick fram ett pris från Akvarium Ronneby på 2.800. I Göteborgstrakten har jag hittat det i Lerum för ca 2.400:-

        MVH Lasse

        Appropå mig och skummare - ja jag är oberäknelig . Jag testar. Det är en typ som inte skapa så små bubblor som de mest effektiva och kan därför kanske göra sitt jobb med proteiner bra och lämna de andra ämnena.
        Senast redigerad av Lasse; 19 July 2007, 20:03.
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          detta kar med tanke på pris och allt är nog något jag kommer köpa.. ska följa denna tråd och se hur det går för dig.. så jag kan lära mig av dina "misstag" om det nu blir några..

          Ps är det bättre att börja med ett litet kar då man ska satsa på saltvatten? eller är för och nackdelarna i samma nivå oavsätt storlek på karet ? (förutom prisskillnaden då)

          Mvh Amaro
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Ursprungligen postat av Amaro
            detta kar med tanke på pris och allt är nog något jag kommer köpa.. ska följa denna tråd och se hur det går för dig.. så jag kan lära mig av dina "misstag" om det nu blir några..

            Ps är det bättre att börja med ett litet kar då man ska satsa på saltvatten? eller är för och nackdelarna i samma nivå oavsätt storlek på karet ? (förutom prisskillnaden då)

            Mvh Amaro
            Många anser att ju större - desto bättre. Jag håller inte riktigt med här. Man får ha bättre diciplin med ett mindre - svägningar kommer snabbare vid mindre misstag (framförallt vad gäller övermatning), ett mindre är värmekänsligare (för att kunna ha de flesta koraller bör man inte över 28 grader - 25 - 26 är lagom.) och ett mindre behövs fyllas på vatten (avdunstningen) oftare. Det finns en del fördelar också. En av dem är att man utan problem (och utan att gå i konkurs) lätt kan byta 50 % av vattnet - två hinkar ut - två hinkar in. En annan är att det är relativt lätt att fylla med koraller och andra djur. På sätt och vis tycker jag att det är lättare att sköta ett litet salt än ett litet sött. Detta beror på alla de lägre djuren man får med när manköper levande sten och koraller. Dessa gör att det bildas otagliga näringsnivåer i karet och när det är stabilt så blir det stabilt på grund av mångfalden.

            De här små kompletta karen ger en möjlighet att testa ett saltvattensakvarium till en relativt lindrig penning.

            Jag hoppas att det inte blir för många misstag under detta projekt men den som lever får se. Jag kommer att göra detta så jag blir nöjd med utseende och biologi och som jag har sagt tidigare - det finns fler sätt att flå en katt på.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Lasse
              Många anser att ju större - desto bättre.
              MVH Lasse
              Nja - men det stämmer väl att i princip så är det lättare att få balans i ett stort än i ett litet akvarium och det skriver du ju också egentligen i de efterföljande meningarna.
              Ett fullt utrustat större akvarium är lättare att få bra balans i än ett litet.
              Dock kan man väl säga att nackdelen med ett stort är ju som nämnts pengarna och risken är att den som satsar på ett stort saltkar kanske snålar och köper för lite tillbehör, levande sten etc. för att det stora akvariet skall bli fullt utrustat.
              Då är det ju bättre att starta med ett litet så man har råd att skaffa det som behövs för att driva akvariet på ett bra sätt.
              Här fyller ju Lasses artiklar en mycket stor roll som visar på att ett saltvattensakvarium inte måste vara stort för att fungera bra.
              Det skall bli kul att följa hur det hela utvecklas.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Nu kommer det dröja några veckor innan jag fortsätter med karet men jag skall gå vidare och visa en del andra fördelar med just detta akvarium.

                Pumpen sitter i insugsfacket och den suger igenom en skummgummipatron som sitter kloss an i facket. Insuget från akvariet är lite speciellt vilket framgår av bilden. Det finns en ytavrinning men även så att det går att suga från olika nivåer - även från botten. I min tillämpning kommer de fyra översta insugen sitta i min överinningskammare och det understa ute i karet. Varje insug går att indivduellt reglera och möjligen kommer jag inte abvända insug 2 nerifrån eftersom jag planerarar att göra en RDSB i överininningskammaren. Vad en RDSD är - ja det får ni ge er tilltåls med tills jag kommer till den delen av min start.

                [ATTACH]6442[/ATTACH]

                Det undre insuget kommer att vara öppet men ligga nere bland stenen i botten.

                Rampen ja, den är värd ett kapittel för sig. Det sitter två stycken 18 watts kompaktrör och de levereras som delade rör vad gäller färgtemperaturen. Varje kompaktrör består av två mindre rör - i detta fall är det ena av dem blått och det andra håller 10000 K, dvs är mycket kallt mot det blåvita hållet. Mellan kompaktrören sitter två LED (blå) för att ge nattljus. Tyvärr går det inte att tidstyra dem var för sig, men med ett mindre ingrepp skulle man kunna gå in och styra LED för sig och kompaktrören för sig. Drosslen för kompaktrören är en gammal hederlig järndrossel och fördelen med en sådan är att en sådan inte är så värmekänslig som de mer moderna elektroniska drosslarna. Hela härligheten kyls av två ganska tysta fläktar.

                [ATTACH]6443[/ATTACH]

                Själva lockkonstruktionen är också ganska smart. Man kan öppna locket som ovan - det finns även en frontlucka att öppna (vid matning exempelvis)

                [ATTACH]6446[/ATTACH]

                Vill man göra lite mer kan hela härligheten skjutas bakåt

                [ATTACH]6444[/ATTACH]

                Och slutligen kan locket fällas bakåt men fortfarande med belysning så man ser ner i filterfacken

                [ATTACH]6445[/ATTACH]

                Nedan ses lite av den vitblå känslan man får när kompaktrören är igång.

                [ATTACH]6447[/ATTACH]

                Det var allt för denna gång - den spännande fortsättningen kommer runt vecka 31

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • CBR
                  • January 2005
                  • 292

                  #9
                  Ska bli väldigt intressant och följa detta. Nu kanske man tom kan våga sig på saltvatten när det finns ett färdigtutrstat och litet akvarium att köpa.
                  The Zone

                  Kommentar

                  • abbimicke
                    • May 2007
                    • 599

                    #10
                    Väldigt intressant projekt!
                    Trodde det skulle vara väldigt väldigt dyrt med saltvatten men det verkar inte vara så som jag trodde. Men det är nog väldigt svårt att få tag på sötvatten fiskar och växter? Man hittar den inte precis överallt.
                    http://kiwi.msun.se <- blogg

                    Kommentar

                    • jarecki68
                      • September 2005
                      • 453

                      #11
                      Ska bli mycket kul att följa detta projekt
                      jarecki

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #12
                        Ursprungligen postat av jarecki68
                        Ska bli mycket kul att följa detta projekt
                        Ja du har ju möjligheten att följa det in real life också

                        Nåväl dags för lite uppdateringar. Jag har nu börjat med lite mer konstruktioner i akvariet. jag skall försöka köra det så basic som möjligt men har beslutat att komplettera med en pump till. Det blev en Ehiem power compact på 300 liter. Drar bara 4 watt. jag skulle helst vilja ha en pump med bättre kapacitet men då blir watt-talet högre och därmed även värmealstringen. Vi provar detta till en början.

                        [ATTACH]7037[/ATTACH]

                        Den anslöts och monterades så här

                        [ATTACH]7038[/ATTACH]

                        [ATTACH]7040[/ATTACH]

                        På höger sida syns den avrinningskam som jag monterade till ytavrinningskammaren

                        [ATTACH]7042[/ATTACH]

                        Även en avrinningskammare skall monteras - ungefär som följer.

                        [ATTACH]7039[/ATTACH]

                        Nu började det knepiga - att montera skummare och skummarpump. Facken är inte precis gjorda för plåtslagarnävar och skummaren skulle monteras med en rörbit och förskruvning mellan fack 2 och 1. Sedan skall pumpen monteras upp och ner i den rörbiten som sticker ut i fack 1.

                        [ATTACH]7044[/ATTACH]


                        [ATTACH]7045[/ATTACH]

                        Efter några väl vald ord och lite mer så kom det på plats. Sen skulle UV monteras som ett insug och över detta trä insugningssvampen samt sätta ditt skummarkoppen i fack 2. Lätt som en plätt .

                        [ATTACH]7046[/ATTACH]

                        [ATTACH]7047[/ATTACH]

                        Bilderna under visar hur det ser ut när man kör med de inbyggda kompaktrören - ett trevligt och blått sken.

                        [ATTACH]7041[/ATTACH]

                        [ATTACH]7043[/ATTACH]

                        Nästa steg blir nu att provköra med gammalt saltvatten (när jag byter på mitt Red Sea och se att det fungerar på det sätt som jag tänkt. Kommer också att fylla fack 3 med biobollar.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • SomethingFishy
                          • August 2007
                          • 6

                          #13
                          Hur många liter är detta kar??

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #14
                            Ursprungligen postat av SomethingFishy
                            Hur många liter är detta kar??
                            57 liter

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • abbimicke
                              • May 2007
                              • 599

                              #15
                              Hur många clowner kan man ha i akvariet? hur fort förökar de sig?
                              http://kiwi.msun.se <- blogg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...