Skall du köra ett litet kar (under 100 liter) så kan du utan problem köra enligt mitt recept med de enklaste korallerna (mjukkoraller) och olika små gobies. Det finns flera olika trådar både här och på saltvattensguiden där du hittar min metod på olika kar. Det som är viktigast är bra med ljus, bra cirkulation och vattenbyten (10 - 25 %) varje vecka till man börjar bli lite varm i kläderna. en bra städpatrull - som dessutom brukar vara skoj att titta på hjälper också till. Det finns ett färdigt kar - Clownhotellet - på 57 liter som fungerar utmärkt som nybörjarkar utan större ändringar. Läs Knopps bok och titta på de många trådar som numera finna om små kar.
Det UV du använde till sköldpaddan är ett som ger UV-A och UV-B och det används inte idag till saltvattensakvaristik (även om det börjar att smygas in lite UV-a i de högre våglängderna i en del kar :)) Man använder UV-C för att döda parasiter i ett saltvattenskar men jag har aldrig använt det i mina hemmakar - behövs oftast inte om man inte har speciellt känsliga fiskar.
MVH Lasse
Tackar tackar för svar :)
En del grejer här inne har jag svårt att förstå dock många säger olika saker.
En del säger komplicerade grejer en del säger lätta grejer.
Har läst om hur man startar upp och värderar akvariumet fram tills dess att man släpper i fiskar det enda jag tänkte på är att jag läste här inne någonstans att någon byter akvarium vattnet helt?
Men det får jag inte riktigt ihop då dom säger att akvariumet ska vänja sig in från 3-4 veckor är det enbart vatten på fyllning som gäller med bättre ph balans med mera?
Är uv ljus att ute sluta helt med andra ord? vad är det för lampa som gäller till de mindre lätt hanterliga och tåligare koraller och fiskar? :)
Allt annat är rätt glas klart läste om värderna är det enbart ph värde och kh värde jag behöver hålla reda på och nitriten samt salt halten ?
Eller är det ännu mera fick reda på värderna räcker det hela tiden om man har ph:t på 8-8.3 nitrot på 0 och kh på 8 inget annat så man måste tänka på ?
Nu blir det ett 100 eventuellt 110 liters kar kände att det blir lite ostadigt om man vill ha i lite koraller och stenar " klippaktigt och så " känns som det kommer bli trångt i ett 57 liters.
Det jag hade tänkt mig blir ett par putsar räckor,
2 clown fiskar någon goby och en blenider.
Då kändes det för litet men kanske även är för litet för 100 liters ? anledningen till att jag frågar så mycket är att jag varit inne i alla djur affärer i närheten då dom mest verkar vilja lura på mig stora jobbiga saker på en gång dock jag säger att jag är nybörjare och att det kommer bli större när jag vant in mig och känt mig för och kan lite mer.
Annars är det inget mer komplicerat än så bara man har bra belysning pumpar cirkulationer skummare och värmare? bra värden och fiskar koraller trivs det är inget mer man behöver tänka på om allt det är bra? vitaminer behöver man inte till korallerna va?
Sen en sista fråga av mitt jobbiga tjat " jag har kalk i mitt hemma vatten hur går detta om jag inte använder mig av en osmos utan rent kran vatten kan jag blanda via kran låta det cirkulera en timme ihop med saltet eller finns det ännu lättare lösning om man inte ska ha osmos så att säga "
Så glad att alla här inne är hjälpande och trevliga är tacksam från alla svar av de erfarna * Ler * :)