No2, No3, Kh, Ph, Gh Vad är det, vad påverkar det och vad minskar/höjer det???

#1 - 11 mars 2007 21:15
HEJ!!!
Jag är en nybörjare, har bara haft akvarium i 1 år, som har 4st frågor:

1: Vad är No2, No3, Kh, Gh och Ph?
2: Vad har de för inverkan i vattnet?
3: Hur höjer/sänker man dem?
4: Hur ska de vara i ett Syd-Amerikanskt akvarium?

Tack på förhand!

MVH
Matte
#2 - 12 mars 2007 05:41
hej!

No2=Nitrit. biladas bland annat av fiskskiten och är mycket giftigt för fisken
No3=Nitrat nyttobakterier i karet bryter ner nitriter till mindre giftiga nitrater
KH=Karbonathårdheten. du behöver ett stabilt KH värde för att få ett stabilt Ph värde
Gh=Totalhårdheten, totalhårdheten består av kalcium och magnesium.

vad det har för inverkan på vattnet?.. nitrit och nitrat ska du inte kunna mäta i ditt vatten eftersom dom är giftiga. höga nitritvärden får man ofta i ett nystartat akvarium med väldigt få nyttobakterier. nyttobakterierna bryter ju som sagt ner nitriten.

ph:t är antigen surt,neutralt eller basiskt .
du kan höja och sänka ph och kh på många sätt, tex genom att lägga i rötter för att sänka eller lägga i något som innehåller kalk för att höja.
lägger du i en rot sänker du både ph och Kh, lägger du i nåt med kalk höjer du både ph och kh.

hur det ska vara i ett SA akvarium kan du först komma på vad du vill ha för fiskar, sen kan du kolla på artbeskrivningen vad dom olika fiskarna har för krav, men väldigt många (om inte alla?) vill ha surt till neutralt vatten och väldigt mjukt.

OBS.ni får gärna rätta mig om jag har fel för jag är inte säker på det jag skriver, men jag hoppas att nåt blev rätt i alla fall :)
#3 - 12 mars 2007 06:13
<quote>nitrit och nitrat ska du inte kunna mäta i ditt vatten eftersom dom är giftiga. höga nitritvärden får man ofta i ett nystartat akvarium med väldigt få nyttobakterier. nyttobakterierna bryter ju som sagt ner nitriten.
</quote>
Nitrit är giftigt, men nitrat kan gå upp till 50 ppm utan att vara giftigt sägs det.
#4 - 12 mars 2007 06:19
helt rätt men varför ha det? desutom får man mer alger av höga nitratvärden.

jag strävar alltid för att ha låga nitratvärden eftersom det är negativt med högre.
ligger man på gränsen hela tiden räcker det ju att mata lite för mycket eller nåt för att det ska gå illa, tycker det är dumt att ha höga nitratvärden bara för att man kan ha det. verkar onödigt enligt mig.
#5 - 12 mars 2007 09:28
Nitrat är inte giftigt .

Vi börjar från början istället .

När fiskar andas o bajsar bildas amonium. har du PH över 7 så omvandlas de till amoniak.
Detta bryts ner av bakterier till Nitrit
Nitriten bryts sen ner av andra bakterier till Nitrat.
Nitrat är ren gödning för alger och växter så dom förbrukar det i viss mån.

Problemet är att det lättare bildas bakterier som bryter ner amonium/amoniak till nitrit än vad det är för bakterierna som bryter ner nitriten .

Därför bildas massa nitrit i början som är svår att bli av med eftersom bakterierna förökar sig långsammare. därför ska man ta det lungt i starten av ett akvarium så alla bakterier hinner bildas.

Nitriten påverkar Fiskarnas syreuptagningsförmåga så för höga nitrit nivåer gör att fisken kvävs tuvär så har de gått för långt så fins det ingen räddning utan fisken dör.

Nitrit och amoniak irriterar fiskens slemhinnor så fiskarna kliar sig (simmar in i sand o grus o gnider sig mot inredning) Har du höga halter kan du käna av de själv genom o stoppa ner hela armen i akvariumet så känner du hur de sticker i armen (käns nästan som det är elektrisitet i vattnet)

Nitrit kan endast brytas ner av Bakterier som bildas sakta men säkert. Delvattenbyte hjälper dig på travet att bli av med det också.

Nu till PH GH o KH

PH är ju måttet för hur surt eller basiskt/alkaliskt vattnet är.
Du kan ändra PH genom olika preparat Vill du ha surt vatten så kan du köra med Rötter o kottar samt Torv detta ger en långsam sänkning vill du att det ska gå fortare använder du citronsyra.

Vill du höja PH så får du använda dig av Kalksten osv enklast är att använda bikarbonat. billigt och enkelt.

Ang KH så kan man säga att det är buffertförmågan ... ju högre KH destå mindre skiftar PH dock hänger högt KH ihop med högt PH.
#6 - 12 mars 2007 10:23
matte159 skrev:
HEJ!!!

Tack på förhand!

MVH

Matte

Kanske det finns något här http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm
#7 - 12 mars 2007 11:16
helt rätt men varför ha det? desutom får man mer alger av höga nitratvärden.

jag strävar alltid för att ha låga nitratvärden eftersom det är negativt med högre.

ligger man på gränsen hela tiden räcker det ju att mata lite för mycket eller nåt för att det ska gå illa, tycker det är dumt att ha höga nitratvärden bara för att man kan ha det. verkar onödigt enligt mig.

Sen jag skaffade jordbotten har nitrat legat på 0 i mitt kar. Jag håller med om att det inte finns något egenvärde i att ha nitrathalter över 0, men det sägs ju att det inte är giftigt i låga doser.
#8 - 12 mars 2007 12:08
Sen jag skaffade jordbotten har nitrat legat på 0 i mitt kar. Jag håller med om att det inte finns något egenvärde i att ha nitrathalter över 0, men det sägs ju att det inte är giftigt i låga doser.

Nja, byter du vatten varje dag?
Har du inga växter?
#9 - 12 mars 2007 12:39
har han jordbotten har han nog självklart växter.

Roliga är att vanlig jord är smockad med nyttobakterier ... många Gamla skolade som kör med vanlig jord för o starta upp akvarium. en gammal diskus odlare berätta de för mig
#10 - 12 mars 2007 12:52
Kramfors skrev:
Nja, byter du vatten varje dag?

Har du inga växter?

Massor med växter och en hel del fiskar. Matar ymnigt en gång om dagen.
Har varit igång ungefär tre månader med jordbotten, och innan dess ett år med grus och PMDD.
#11 - 12 mars 2007 14:12
hur kan du mayday säga att nitrat inte är giftigt? vid höga mängder är det visst giftigt. så att skriva "nitrat är inte giftigt" tycker jag är fel.
#12 - 12 mars 2007 15:26
Men ge upp

Syre är dödligt i höga doser också ska vi sluta mes syresättning nu också

du ska upp i så höga doser av nitrat så du besväras nog mer av lukten än av döda fiskar... Att nitrat är så skadligt är en överdrift
#13 - 12 mars 2007 16:23
Om jag alltså har fattat det rätt:
Nitrat=Inte bra/giftigt
Nitrit=Bra till viss del
Kh=Man behöver ett stabilt Kh för ett stabilt
Ph=Om vattnet är surt eller basiskt (0-14). Det har en rätt stor betydelse i akvariet, men om man har ett Ph värde som passar fiskarna leker de lättare då?
Gh=Hur hårt vattnet är, men hur ökar/minskar man det?

Det här om att om man har för hög nitrithalt i akvariumet så gnider sig fiskarna mot sanden. Det är just vad mina guppysar håller på med. =( VAD SKA JAG GÖRA!!!

tack för alla bra svar! =)
#14 - 12 mars 2007 16:32
mayday skrev:
Men ge upp

Syre är dödligt i höga doser också ska vi sluta mes syresättning nu också

du ska upp i så höga doser av nitrat så du besväras nog mer av lukten än av döda fiskar... Att nitrat är så skadligt är en överdrift

ok, jag ger mig, jag kan ha fattat fel när det gäller nitraten, har bara läst att vid för höga värden så är det skadligt för fiskarna. typ över 50ppm är det skadligt, men det kanske är otroligt svårt att komma upp i 50ppm?
#15 - 12 mars 2007 16:32
120 mg/l nitrat anses om giftigt.
Redan vid 50 mg/l påverkar det fiskens immunförsvar negativt.
#16 - 12 mars 2007 16:34
matte159 skrev:

Nitrat=Inte bra/giftigt

Nitrit=Bra till viss del

Kh=Man behöver ett stabilt Kh för ett stabilt

Ph=Om vattnet är surt eller basiskt (0-14). Det har en rätt stor betydelse i akvariet, men om man har ett Ph värde som passar fiskarna leker de lättare då?

Gh=Hur hårt vattnet är, men hur ökar/minskar man det?

Det här om att om man har för hög nitrithalt i akvariumet så gnider sig fiskarna mot sanden. Det är just vad mina guppysar håller på med. =( VAD SKA JAG GÖRA!!!

tack för alla bra svar! =)

tvärtom. nitrit är aldrig bra, det ska alltid vara NOLL. och nitrat är inte lika farligt tydligen så det kan du ha i karet utan att det gör nånting, bry dig inte om nitraten.

att fiskarna kliar sig behöver inte betyda att du har nitrit i vattnet,, det kan vara parasiter eller nåt på fisken. kör en saltkur och höj tempen lite för o se om dom slutar, även ett vanligt vattenbyte kan hjälpa.
#17 - 12 mars 2007 16:35
Kramfors skrev:
120 mg/l nitrat anses om giftigt.

Redan vid 50 mg/l påverkar det fiskens immunförsvar negativt.

hmm inte enligt mayday, nitrat är ofarligt, vem ska man tro på? jag försöker lära mig detta.
#18 - 12 mars 2007 16:38
hmm inte enligt mayday, nitrat är ofarligt, vem ska man tro på? jag försöker lära mig detta.

Jag hade lagt min peng på Kramfors. Det han säger stämmer med vad jag läst tidigare
#19 - 12 mars 2007 16:55
Jag hade lagt min peng på Kramfors. Det han säger stämmer med vad jag läst tidigare

ok då tror jag på de ;)
#20 - 12 mars 2007 18:29
ok, jag har lite svårt med det här men det ni har skrivit har lärt mig en hel del.

TACK SÅ HÄMSKT MYCKET!!!
#21 - 13 mars 2007 11:59
Låga nitrathalter kan ge cyano
#22 - 13 mars 2007 12:31
Det kliar i fingrarna.

Den enda trovärdiga referensen på nitrats eventuella giftighet jag sett gäller laxyngel och tillväxttakt. I studien kunde man isolera nitraten som en tillväxtnedsättande substans. Inget i studien visade på samband mellan nitrat och fiskhälsa. De nivåerna som användes var 100 ppm nitrat. Vi snackar om extremt känsliga och syrekrävande yngel. Jag skulle ha väldigt svårt att tro att kramfors siffra på 120 skulle led till fiskdöd.

Om man har växter i karet brukar nitrathalter mellan 20-80 ppm sitta som en smäck. Då är växterna garanterat inte kvävebegränsade och man slipper glesa tråkig tillväxt.

Jag har sett flertalet studier som försökt att fastställa samband mellan nitrathalt och algtillväxt, ingen har dock lyckats. Det har handlat om studier gjorda både i naturliga vatten och i akvarium. I hightecakvarium är det snarare ett omvänt samband, vid låga nitratvärden blommar algerna, om du får upp nivåerna så blir det ordning på algtillväxten.

Jag har aldrig förr hört att nitrat skulle lukta dåligt på något sätt, det förvånar mig då jag hanterar dessa kemikalier dagligen. Har man ett illaluktande akvarium så anser jag att man främst skall se över filtrering, syrgashalt och matningsrutiner.
MVH
Magnus
#23 - 13 mars 2007 12:52
Cyps.yngel räknas som väldigt känsliga och dom har jag haft i 100 ppm nitrat utan några tecken från fisken på ohälsa. Möjligen kan man säga att högt nitratvärde hämmar tillväxten på fisken så därför är det god ide att hålla nere nitrathalten. Så vill man ha snabb tillväxt på fisken så byt vatten när du kommer över 30 ppm. Men i hobbyakvariet hemma på hyllan så kan man utan problem lugna sig tills man är över 50-80 ppm:)

Det där med lukt,,, så finns det en bra tumregel. Så länge det luktar jord från filter och vatten så är inget alarmerande.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 13 mars 2007 12:57
Det finns väl lika många åsikter i ämnet som det finns akvarister.

1/ Själv har jag aldrig haft problem med sjuka eller döda fiskar pga nitrat i vattnet - dock har jag aldrig haft extremt höga nivåer av nitrat (över 60-70) så jag kan inte uttala om hur det ligger till med sådana värden. Självklart finns det dock en övre gräns där det börjar bli giftigt men den gränsen ligger sannolikt så högt att den i praktiks tillämpning är rätt ointressant.
2/ Dock så finns det några enstaka arter som lär skall vara nitratkänsliga (anges Zoopets artbeskrivningar)
3/ När jag har haft höga nitratnivåer så har jag ofelbart drabbats av algproblem - något som har rättat till sig när jag fått ner nivån.
Flera håller dock inte med mig om detta (bl.a. Tropfrog enligt ovan) och det har diskuterats tidigare i forumet.
Så slutsatsen får väl då bli att det helt enkelt fungerar lite olika i olika akvarier
#25 - 13 mars 2007 12:59
Nitrat i trädgårdsdammar ger sväv och trådalger pga solljuset.
Det finns källor som anger 300 mg/l som skadligt.
Tropfrog menar du att man inte behöver byta vatten då inte nitrat är skadligt.
#26 - 13 mars 2007 13:07
matte159 skrev:

Nitrat=Inte bra/giftigt

Nitrit=Bra till viss del

Nitrat= Prova dig fram vad som funkar i ditt kar men se upp över 50
Nitrit=0 (det tar ca: en månad innan ett nystartat kar är i någorlunda balans)
Ph= Bestäms av ditt kranvatten i första hand. (kolla vid vad just dina fiskar vill ha). Justera med kalk och/eller bikarbonat om du strävar efter ett ph över 8. Justera med Ekextrakt, torv eller någon ph-buffert om du vill ha ett ph under 7,5 (se upp lite grann om du sänker ph-värdet för att vattnet blir lätt ostabilt och ph kan börja svänga över dygnet).

Kh= om du har ett kh under 4 så kan ph i akvariet vattnet börja svänga (det går att göra vattnet stabilare med ett uns bikarbonat)
#27 - 13 mars 2007 13:12
Angående vattenbytandets vara eller inte så finns det en rätt rolig tråd här:
http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=55245
#28 - 13 mars 2007 14:00
ja här var det fortfarande olika åsikter :) kul att läsa men man blir ju inte direkt klokare.
jag har då aldrig märkt att jag har fått mer alger pga låga nitratvärden, men som tidigare är sagt så är väl det olikla från akvarium till akvarium.

och så länge ingen har bevis på om det är farligt eller inte så kommer jag att hålla nere mina nitratvärden i alla fall.
#29 - 13 mars 2007 14:41
Piscator skrev:
Låga nitrathalter kan ge cyano

Skrev inlägget som hastigast innan ett kundbesök.. Påståendet kommer från ett inlägg av defdac i en annan tråd och kändes relevant i denna :D

Men detta med cyano tycks ju vara något av ett lotteri..
#30 - 13 mars 2007 17:32
Det finns källor som anger 300 mg/l som skadligt.

Tropfrog menar du att man inte behöver byta vatten då inte nitrat är skadligt.

Visa gärna källorna.

Visst behöver man byta vatten. I växtkaret på jobb 50% en gång i månaden. I malawikaret 5% i veckan för att ge syrekicken. Här hemma byter jag 20-30% var tredje månad. Vad jag menar är att vattenbyten som är regelmässiga istället för behovsinitierade är enbart till ondo, då kväve en en förutsättning för liv

Jag har mätt kvävehalterna i massor av cyanodrabbade akvarium, inte ett av dem har haft mätbara nivåer. Cyanon är en sk kvävebindande fotosynterande bakterie, det är deras kvävebinande förmåga som gör att kväve kommer ner i vattnet. Utan dessa hade världshaven troligtvis inte befolkats alls, och förståss inte vår planet. Men varför försöka att återskapa den sterila miljön som naturliga vatten var innan de koloniserades.

Med höga nitrathalter och låga fosfathalter får man istället alla de snygga algerna, med god filtrering minskar också blommningasrna till ett minimum. Låga poppulationer av finalger är helt enkelt roligare än stora poppulationer fulalger.

och så länge ingen har bevis på om det är farligt eller inte så kommer jag att hålla nere mina nitratvärden i alla fall.

Problemet ligger i att vetenskapen inte kan bevisa ett negativt samband. Flera gånger har man försökt att bevisa nitrats skadlighet men inte lyckats. Det tolkar jag som att det är ofarligt. Studier som pekar på kvävets inverkan på tillväxt i primärproducenter är däremot mycket väl dokumenterat, vi kan bevisa de positiva samband men aldrig de negativa.
MVH
Magnus
#31 - 13 mars 2007 17:42
Här är en intressant, gammal länk som jag lånat ur tråden "cyano ljuva cyano" (eller vad den hette) [:o]
Sabina skrev:
Jag hade mycket stor nytta av att gå igenom denna tråd, här finns all information och lite till.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=62105

MVH

Sabina
#32 - 13 mars 2007 17:48
Tropfrog skrev:
Visa gärna källorna.

Visst behöver man byta vatten. I växtkaret på jobb 50% en gång i månaden. I malawikaret 5% i veckan för att ge syrekicken. Här hemma byter jag 20-30% var tredje månad. Vad jag menar är att vattenbyten som är regelmässiga istället för behovsinitierade är enbart till ondo, då kväve en en förutsättning för liv

räcker det alltså med så små vattenbyten? jag märker på mina malawis att om jag inte byter vatten på länge så börjar fiskarna att klia sig lite . kanske är ren tillfällighet?

mycket intressant i alla fall.
#33 - 13 mars 2007 18:07
Nitrat (NO3)
Nitrobakter bakteriene omformer nitrit til nitrat. Måleverdier for nitrat skal helst ligge under 20 mg/l. Men det er ingen fare med 50 mg/l og meir enn det. Det som skjer er at fisken veks seinare, fargene forsvinn, svekker immunsystemet m.m. Frå 300 mg/l og over kan vera dødeleg. Nitrat er meir giftig i salt vatn, ved lav pH og lite oksygen.
Källa Koi/no

Den naturliga nedbrytningen innehåller flera steg där olika bakterier bryter ned avfallsämnen. Ammonium som fiskarna, och olika förruttnelse processer alstrar, bryts ner av syrekrävande bakterier till först nitrit och sedan till slutprodukten nitrat. Den här processen är livsviktig för dammen biologiska hälsa, speciellt fiskarna är extremt känsliga för om det finns ammonium eller nitrit i vattnet. Nitrat är inte giftigt om inte koncentrationen är mycket hög (mer än 120 mg/liter) Produktionen av nitrat är en förutsättning för att bli av med giftigt ammonium och nitrit eftersom nitrat är slutprodukten.

Källa: Aqua Interiör

Ammoniak och ammonium står i ett jämviktsförhållande som är pH-beroende, där den övervägande delen är ammonium. Ammoniak/ammonium och nitrit kan redan vid mycket låga koncentrationer orsaka fiskdöd. I ett slutet vattensystem, som ett akvarium eller en fiskodling, är det därför absolut nödvändigt med ett biologiskt filter (alternativt ett kemiskt filter) för att hålla koncentrationerna av ammonium/ammoniak och nitrit så låga som möjligt. Nitrat är i normala fall ofarlig för fiskar. Men några studier har visat att nitrat vid mycket höga koncentrationer (> 100 mg / liter) under en lång period (månader) kan ha en negativ effekt på fiskarna.

Källa: ciklid. se
#34 - 13 mars 2007 18:20
Snyggt kramfors, men jag hade hoppats på vetenskapliga källor. Var har koi/no, aquainteriör och ciklid.se fått sina uppgifter ifrån?

Siffrorna går klart isär, det är en viss skillnad på 100, 120 och 300 ppm. Dessutom så används ordet kan vara i samtliga källor. Kan var är INTE ett bevis för giftighet.

Nitrats påverkan på fisks tillväxt är sedan innan bevisat för laxyngel, om det finns andra studier på andra arter så villl jag gärna läsa dem. Några trovärdiga källor som påvisar samband mellan nitrathalt och allmänhälsan hos fiskar skulle jag också väldigt gärna få fram.

Jag har plöjt en del källor i ämnet och har aldrig hittat några trovärdiga källor på nitrats giftighet. Skulle jag hitta en skulle jag omedelbart omvärdera mina åsikter i frågan.
MVH
Magnus
#35 - 13 mars 2007 18:26
fortfarande mycket intressant tycker jag.. fortsätt gärna o posta så jag får nåt kul o läsa om :)

lät nästan som om att detta var min tråd men så är ju inte fallet.
#36 - 13 mars 2007 18:36
Made from Nitrite by Nitrobacter
Toxic above 120 ppm (test)
Signs include red streaking in fins, dilated blood vessels in fins and skin, "heavy" smelling water, and lethargic fish. Folks with fish which are "poor doing" can be rewarded to check Nitrates. Chronic illness or susceptibility to disease are often caused by high Nitrates.
Ideal range: 20-60 PPM acceptable.
Källa: Dr. Timothy A. Hovanec is the Chief Science Officer of the Aquaria Group. A graduate of San Diego State University (B.S and M.S), Dr. Hovanec earned his Ph.D. in Ecology, Evolution and Marine Biology at the University of California, Santa Barbara.
#37 - 13 mars 2007 19:11
hmm då borde de flesta av mina fiskar vara stendöda vid det här laget då jag ligger på den övre gränsen av nitrat i mitt kar just nu...typ innan VB i söndags låg jag på 160ppm och inte en fisk som kliade sig inget fel alls nu ligger jag nere på 100 idag.
#38 - 13 mars 2007 19:12
ja där står det ju att det är farligt vid 120ppm och att man känner lukt,, hur luktar det? någon som vet?

vad betyder förresten "lethargic fish"?
#39 - 13 mars 2007 19:19
Jag litar inte på någon nitrat test, när vi jämfört olika tester med samma vatten visar alla olika.
#40 - 13 mars 2007 19:23
lethargic fish (letargisk, dvallik, slö, apatisk)
#41 - 13 mars 2007 19:24
Kramfors skrev:
lethargic fish (letargisk, dvallik, slö, apatisk)

tackar för det :)
#42 - 13 mars 2007 20:09
[quote=Piscator;939043]Låga nitrathalter kan ge cyano[/quote

Vad är cynao???
#43 - 13 mars 2007 21:22
Detta är saxat ur den länk jag lämnat i tråden:
"Blågrönalger eller cyanobakterier är encelliga organismer som ibland lever fritt flytande i vattnet och ibland bildar sammanhängade sjok på fasta föremål/växter. De har en slemmig yta och oftast en säregen lukt. Man brukar säga att de luktar jord, fast det egentligen är tvärtom – jorden luktar blågrönalger eftersom jord alltid innehåller blågrönalger. Blågrönalger har ofta en djup blågrön nyans, vilket de har fått en av sina samlingsbeteckningar efter. Det finns dock även svarta, röda och bruna arter. Forskarna har svårt att klassificera dem som enten alger eller bakterier, de uppvisar en del likheter med båda. Funktionellt uppvisar de mer likheter med alger, men de saknar liksom bakterierna cellkärna. För enkelhetens skull kommer jag att kalla dem för blågrönalger framöver.

Det finns minst 2000 olika arter blågrönalger, troligen fler. Långt de flesta lever i söt- eller saltvatten, ibland i symbios med andra organismer. Hur många av de minst 2000 arterna som förekommer i akvarierna vet jag inte, men enligt Claus Christensen så finner man i vart fall ofta arter ur släktet Oscillatoria i akvarier.

Ungefär en tredjedel av dem är så kallade kvävefixerare, vilket innebär att de kan ta upp kväve från luften. Claus Christensen menar att detta troligen inte har någon betydelse i akvarier, eftersom kväve nästan alltid finns tillgängligt i andra former i våra akvarier. Vissa arter kan för sin tillväxt utnyttja organiskt kol i stället för koldioxid.

Flera arter blågrönalger har förmåga att bilda toxiner, gifter. De har bevisligen dödat fiskar, hundar och boskap, samt otvivelaktigt orsakat klåda, utslag, kontaktallergi, diarré, feber, huvudvärk, lunginflammation, ögoninflammation, leverinflammation, illamående och kräkningar hos människor. Såvitt jag förstår är det mestadels saltvattenslevande blågrönalger som gett dessa effekter. Toxiner kan dock bildas även av sötvattenslevande arter. De toxiner som blågröna alger kan bilda i sötvatten är av tre olika typer: nervtoxin som kan påverka nervimpulserna till andningen, levertoxin som kan ge leverpåverkan och tarmtoxin som kan ge mag- och tarmsymtom (källa: Smittskyddsinstitutet). Det är en öppen fråga hur många arter av blågrönalger som förekommer i våra akvarier, men jag tror inte att akvarister behöver oroa sig särskilt mycket. Vidare kommentarer kring toxiner finns längst ner i inlägget.

Blågrönalger har en mycket lång historia och är sannolikt de äldsta livsformerna av alla organismer. Genom årmiljonerna har de spelat en otroligt viktig roll, framför allt som syresättare av vår planet. Det innebär att de fotosyntetiserar, och därmed omvandlar solenergi till kemisk energi och avger syrgas i processen. Deras viktiga roll i utvecklingen av vår planet hindrar dock inte att de kan vara rätt obehagliga att ha att göra med både i akvarium och annars. "

Kort sagt, så är det en illaluktande, grönaktig smet som ligger över grus, stenar och ibland växter. Inget man vill ha om man säger så.. ;)
#44 - 14 mars 2007 11:48
Kramfors skrev:
Made from Nitrite by Nitrobacter

Toxic above 120 ppm (test)

Signs include red streaking in fins, dilated blood vessels in fins and skin, "heavy" smelling water, and lethargic fish. Folks with fish which are "poor doing" can be rewarded to check Nitrates. Chronic illness or susceptibility to disease are often caused by high Nitrates.

Ideal range: 20-60 PPM acceptable.

Källa: Dr. Timothy A. Hovanec is the Chief Science Officer of the Aquaria Group. A graduate of San Diego State University (B.S and M.S), Dr. Hovanec earned his Ph.D. in Ecology, Evolution and Marine Biology at the University of California, Santa Barbara.

Har du någon länk till publikationen? Skulle vara kul att läsa den. Rent spontant så känns det som att problemen med fisken i ovan nämnda studie är det samma som det som ger kraftigt illaluktande vatten. Nitrat luktar inte. Om man har illaluktande vatten och höga nitratnivåer så skulle jag inte skylla dålig fiskhälsa på nitrathalten utan på det som luktar. Kan man inte isolera en faktor så kan man inte dra slutsatser. Känns tunt.
MVH
Magnus
#45 - 14 mars 2007 12:05
Nitrat luktar inte iaf inte illa eller mycket...

Och mina fiskar visar inte tecken på "lethargic" apati vid höga halter nitrat men vid nitrit får de de symptomerna och fråga är om han använt sig av nitrit av nitrobactorer så kanske han har legat högt på skalan nitrat men haft en jäkla massa nitrit...

Och som Tropfrog säger tror jag med om det luktar i karet så får man leta efter det som luktar ist (fisken kanske bara skall ha samarin/kolla fiskar som det kommer bubblor ur "fel" ände)
#46 - 14 mars 2007 13:42
Jag har fått artikeln skickat till mig, kanske från en bok eller nätet.
Googla på Timothy A. Hovanec, Ph.D. nitrate så finns artikeln kanske där.
#47 - 14 mars 2007 17:00
Dr Tim har inte gjort en enda vetenskaplig artikel som handlar om nitrats giftighet. Dock hittade jag en del mycket interessanta artiklar om bakteriepoppulationer i kväveoxiderande filter, Hans artikelbibliotek kommer lätt att ligga bland favoriterna här. Tack kramfors. Dock ger jag inte mycket för hans "poppulärvetenskapliga" sida.

För dom som liksom jag vill snöa in en hel eftermiddag på oxiderande och reducerande bakterier:
http://www.marineland.com/science/dr_tim/drtims_peerreview.asp
MVH
Magnus
#48 - 14 mars 2007 18:44
Sökte på den text som jag fått uppgift att dr Tim skrivit och hittade det här http://www.koivet.com/html/articles/articles_details.php?article_id=81&category=12&name=Water%20Quality

Doc Eric Johnson är en amerikansk veterinär, som specialiserat sig på koi och guldfiskar. Han genomför allt från enkla parasitkontroller till avancerade operationer på fiskar, har utgivit en bok med tillhörande video om koisjukvård.

Var det inte han som opererade en Koi i programmet som gick på TV?
#49 - 14 mars 2007 19:31
I den källan hittar jag minst två direkt felaktigt påstående........Den om illaluktande nitrat och: Höga halter av nitrat kan ge blågröna alger, pytsan.

Enda anledningen att jag inte längre lägger någon större vikt vid annat än vetenskapliga publikationer är att det helt enkelt är för mycket felaktigheter i de som inte är det. Dr eller phd hjälper inte, även de snackar mycket skit när de inte har andra vetenskapsmän som kontrollerar.

Bollen ligger ute sedan länge, ge mig en peer rewued artikel om nitrats giftighet så skall jag omvärdera mitt förhållningsätt. En har jag redan fått, den diskuterar laxyngels tillväxt vid 100 ppm. Inget samband mellan hälsan och nitratet kunde fastställas.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
#50 - 14 mars 2007 19:45
Håller man sig innom de här värdena så får man en tillväxt på 40 cm på två åringa Koi. http://www.coloradokoi.com/waterqual.htm

Vid nedbrytning av 1g protein bildas 0,708 mg nitrat.
#51 - 15 mars 2007 09:05
Kramfors skrev:
Håller man sig innom de här värdena så får man en tillväxt på 40 cm på två åringa Koi. http://www.coloradokoi.com/waterqual.htm

Vackra siffror kramfors, men vad bygger de på? Var finns källorna?

Jag kan med största säkerhet lyckas med sämre tillväxt av koi i vatten med "bättre vattenkvalité" än det. Gissa hur!

Jag kan med största säkerhet lyckas med tillväxt som är lika eller kanske rent av större med vatten som håller "sämre vattenkvalité" än det. Gissa hur!
MVH
Magnus
#52 - 15 mars 2007 11:23
De flesta anser att hög nitrat påverkar fiskar negativt över tiden.
#53 - 16 mars 2007 19:50
Enl, JBL, ska det inte vara mer än 50mg/L, under det är normalt! Att man kan mäta NO3 betyder att det biologiska filtret fungerar, så noll är inget gott tecken!
#54 - 16 mars 2007 21:54
matte159 skrev:
HEJ!!!

Tack på förhand!

MVH

Matte

Bakteriemedel = Nitritförbättring
#55 - 19 mars 2007 22:25
Så jag kan i princip göra såhär i mitt inkörda kar med bra bakterieflora: Mata lite extra för att få mer ammonium/ammoniak -> som i sin tur blir nitrit -> sedan nitrat som är näring till växterna -> Snyggare växter (alger?)

Enligt mayday så omvandlas ammonium till ammoniak vid ph över 7 som i sin tur blir nitrit. Men om jag har ett surt kar? Då måste väl också ammonium bli till nitrit eller? Alla kar med surt vatten kanske har en enorm halt ammonium (jag vet detta inte stämmer, ville bara poängtera:p)

Hur sänker man nitrat? Större filteryta och/eller mindre matning och/eller fler växter? Om jag har Malawi och Tanganyika utan växter, hur gör jag då?

Har problem med alger i mina tanganyika kar. Har tyvärr inte hunnit köpa ett nytt nitrat-test men det måste väl bero på att jag inte har några växter som tar upp kvävet, därför ökar bara kvävehalten som i sin tur gynnar algerna? Dessa alger täcker alla ytor och ger från sig en gas (O2?) Någon som vet något:p?

Väldigt intressant diskussion!

MVH Henrik Goth
#56 - 19 mars 2007 22:37
Vid pH 7 blir 2 mg/l ammonium något skadlig.
Om du vill ha lite nitrat så blir det att byta vatten ofta eller ha färre fiskar.
Eller Zeolit i filtret.

Annons