Hej, här kommer en bild på akvariumet som det ser ut i dag men jag kan mycket väl tänka mig att ändra om med
grotter och sådant om det skulle behövas till Neolamprologus leleupi.
Yt fiskarna är Paracyprichromis nigripinnis.
Mats Bryzell du skrev att det kunde bli problem med jullarna, jag har julidochromis ornatus är det "bra" eller "dåligt"?
Multisarna jag har just nu är 2 hanar och har halva akvariumet för sig själv! ska snart byta ut en hane mot 2 honor och då har jag hört att de håller sig vid sina snäckor hela tiden.
Just nu har jag även 2 prinsessor i karet men dom ska bort så fort så möjligt!
Hanen är väldigt kaxig mot alla andra i karet så dom är inte kvar när jag ska köpa Neolamprologus leleupi, vet inte heller hur jag ska göra med mina Paracyprichromis nigripinnis eftersom jag vet att dom egentligen vill ha ett större kar än mitt.
Många man pratar med säger att Neolamprologus leleupi bara är aggresiva mot sina egna men du menar att dom kan ge sig på även andra arter? Låter som att det varierar hur aggresiva dom är.
[ATTACH=CONFIG]41705[/ATTACH]
OK! Nu kommer ett av mina långa (och förjävla tråkiga svar som är dödsjobbiga att läsa) så håll ut så skall vi bena lite i grejerna, OK?
Man kan givetvis, och skulle jag vilja påstå, gärna testa sig fram och liksom kolla vad som händer om man släpper i - låt oss säga 10 stycken leleupi i ditt kar! Om förutsättningarna för revirbildande finns så kommer ett eller två par att bildas - det är ungefär vad som rent fysiskt kommer att kunna fungera - två par alltså, max! De överblivna kommer obönhörligen att bli hunsade. Tycker man det är okej att 6-8 fiskar inte trivs så kan man såklart ha dessa kvar och titta på eländet - eller så ser man till att det finns en "reservutgång", alltså att man kan lämna tillbaka överblivna eller kan placera dom någon annanstans.
Låt oss nu titta lite på vad du har för övriga fiskar i karet, prinsessorna glömmer vi för dessa skall du ju ta bort.
Vi kan börja med P. nigripinnis som för tillfället går som "ytfisk". Detta med ytfisk är en sanning med modifikation. De uppehåller sig i de övre regionerna av karet därför att de vill ha mörka, trånga passager av utskjutande stenar och klippformationer. I akvarium bygger man lättast en "nigripinnismiljö" av lodräta långa skifferstenar som bildar hyllor eller långsmala lodräta fack som hanarna tar i besittning. Dessa utrymmen är svagt belysta, nästan helt mörka, och här står hanarna och håller sina revir och lockar in honorna i näheten av sina dunkla "rum" för lek i öppet vatten. Jag skulle vilja påstå att man inte har sett nigripinnis in action förrän man ordnat dessa ungefärliga förhållanden - och de har en aldeles otrolig färg, men enbart i svagt ljus!
Nu tar vi Julidochromis Ornatus. Detta är vad man brukar kalla en "mild" julle, som oftast sköter sina affärer i ganska snävt hållna revir och som inte jagar helvetet ur andra invånare i ett "tanganyika-sällskapskar" - förutom artfränder. Tar vi en jämförelse i generell aggressivitet tror jag att J. transcriptus ligger högt på en skala. J. ornatus är i detta fallet "bra", men kommer givetvis att jaga bort allt som kommer i närheten av reviret och lekplatsen.
Fråga; Har du ett etablerat par av ornatus idag - med yngel?
N. leleupi är, som man kan se, ganska lik jullarna i kroppsform och även i beteende - med krypande, "korvande" och undflyende rörelsemönster - det handlar inte om samma grupp, men de är ändå lika. Alltså kommer det bli konfrontationer i ditt kar mellan ornatusarna och lelupierna, med förutsättning att ditt ornatuspar är etablerat. Detta borgar för att det endast blir ett par av leleupi - om ornatusarna håller dom stången! Detta i sin tur innebär att du kommer få åtta leleupi som hamnar utanför "gemenskapen"... om du nu släpper i 10 stycken...
Ålrajt, då fortsätter vi med multisarna. Det här är i viss mån kolonigenererande ciklider som fördrar artfränder på ganska små ytor. När du har en hane och två honor kommer din multisbesättning snart att bli multifierad - alltså, det bli fler av dom. De ungefär 13 snäckor du har kommer att bli befolkade snabbt. När kolonien växt till sig och de som inte får plats i snäckorna vill flytta till nya områden kommer de att vilja ta de stenrösen du har till vänster och höger i bild i förfogande. Men, där blir det garanterat stopp - för om du har tur, och har "snälla" jullar och leleupier så håller dessa två arter hov i varsitt stenröse - med hyfsad balans. Multisarna är inte välkomna där.
Så, för att sammanfatta "situationen" i ditt kar nu; Vi glömmer nigripinnis ett slag - för de utgör inget direkt faromoment (men dessa kräver en annan inredning än den du har nu för att komma till sin rätt).
Du har multisar, som kommer att bli fler - ingen fara, det tar sin tid och de kan nog få vara hyfsat ifred från både jullar och leleupi.
Du har ornatus i nuläget - och är det så att det är ett par eller fler som håller på att para ut sig, så har du en ganska kraftigt revirhävdande och aggressiv motpart till leleupi redan där. De flesta tanganyikaciklider är uttalat aggressiva mot artfränder men även mycket bitska mot andra invånare i karet.
Sedan planerar du att introducera leleupi - vilket inte är något hinder alls, men räkna inte med mer än ett par i karet. N. leleupi är mycket aggressiv mot artfränder, något lugnare mot andra, men fortfarande starkt revirhävdande - det kommer att bli bråk med jullarna, men om du har tur kan en balans uppstå där det endast blir "gränsstrider" som inte behöver vara alltför jobbiga.
Nu kommer vi till antalet leleupi. 10 stycken är helt enkelt för många - det räcker bra med fyra, upp till möjligtvis sex stycken - innan de parar ut sig. Så här är det; finns inte förutsättningar för revirbildning, så uppstår heller inga par. Med andra ord kan man ha exempelvis 30 stycken leleupi i ett kar där avsaknad av adekvat inredning sätter stopp för deras naturliga beteende. Ditt kar har några väl utstakade platser för revirbildning - därför tar ett par leleupi den plats som inte jullarna redan har (om de nu har det) - och två par leleupi kommer inte att kunna etableras i ett stenröse.
Sedan är det så att det finns inga regler utan undantag. Det jag skriver är allmän kunskap om Tanganyikaciklider, hur de beter sig och hur de bildar revir och gränser i trånga utrymmen. Det är faktiskt inte så himla farligt - och man kan testa och se hur det går, och man kan blanda dessa arter i sina kar - men räkna med att du måste ta bort en del överbliven fisk, för det kommer att bli fisk som behöver plockas bort innan en bra balans uppstått!:)