Neolamprologus leleupi i 180l?

#1 - 23 januari 2011 19:04
Hej hur många Neolamprologus leleupi kan man ha i ett 180l om det redan finns några andra arter i karet? Är det bäst att ha ett par? eller är det bättre med flera honor och en hane?
Är det lätt att få ungar av dom även om de inte är själva i ett kar?
/Firreforden
#2 - 23 januari 2011 21:20
Vad är det för andra fiskar?

Det är en parfisk, men svårt att se skillnad på kön. Jag skulle föradre att köra en stor grupp på minst 10 och se hur det går (har hört det ska vara lyckat)

Det är inte så svårlekta heller.
#3 - 23 januari 2011 21:40
De andra fiskarna är ett par multisar, ett par jullar och fyra andra yt fiskar.
Om man skulle släppa i 10st Neolamprologus leleupi, hur många skulle bli utstötta då efter ett tag? skulle bara två vara kvar?
En akvarist som jag inte kommer ihåg vad han heter sa att det var bra med flera honor för hanen kunde vara väldigt aggressiv. Alltså att de inte levde i par.
#4 - 25 januari 2011 18:46
Ingen annan som vet något om att dom gillar att vara flera?
Tacksam för svar:)
Firreforden
#5 - 25 januari 2011 18:57
Ingen annan som vet något om att dom gillar att vara flera?

Tacksam för svar:)

Firreforden

Jo, jag vet!
I ett 180-litare kan det vara en god strategi att låta en grupp på kanske fyra-sex stycken ungdjur para ut sig! Du kommer ganska snabbt att få ett till två par. Är utrymmet lite pressat - som det lätt blir i ett kar på 180-liter - så blir det par som bildas först rejält dominanta och kommer att jaga de andra intensivt - det är hårdföra rackare! Om du kan kolla så att du får lämna tillbaka överbliva exemplar så är metoden ok, tycker jag.

Multisarna kan nog klara sig hyfsat undan leleupiernas räder, om de har sin plats lite avsides - men du har ett par jullar där också och det kan skapa lite problem - dessa är också ganska tuffa när de känner sig trängda.
Vad är det för jullar du har?
Kan du ta någon/några blider på karet - det blir lite lättare att få en överblick då.

Kolla in den här tråden; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133867

Det är två par leleupi på 600-liter och de slogs konstant trots enoma mängder gömställen, grottor och skrevor.
:)
#6 - 25 januari 2011 19:30
De andra fiskarna är ett par multisar, ett par jullar och fyra andra yt fiskar.

Om man skulle släppa i 10st Neolamprologus leleupi, hur många skulle bli utstötta då efter ett tag? skulle bara två vara kvar?

En akvarist som jag inte kommer ihåg vad han heter sa att det var bra med flera honor för hanen kunde vara väldigt aggressiv. Alltså att de inte levde i par.

Jo, det borde nog funka ihop.

"Ytfiskar". Vad är det för ytfiskar?
#7 - 26 januari 2011 19:06
Hej, här kommer en bild på akvariumet som det ser ut i dag men jag kan mycket väl tänka mig att ändra om med
grotter och sådant om det skulle behövas till Neolamprologus leleupi.
Yt fiskarna är Paracyprichromis nigripinnis.
Mats Bryzell du skrev att det kunde bli problem med jullarna, jag har julidochromis ornatus är det "bra" eller "dåligt"?
Multisarna jag har just nu är 2 hanar och har halva akvariumet för sig själv! ska snart byta ut en hane mot 2 honor och då har jag hört att de håller sig vid sina snäckor hela tiden.
Just nu har jag även 2 prinsessor i karet men dom ska bort så fort så möjligt!
Hanen är väldigt kaxig mot alla andra i karet så dom är inte kvar när jag ska köpa Neolamprologus leleupi, vet inte heller hur jag ska göra med mina Paracyprichromis nigripinnis eftersom jag vet att dom egentligen vill ha ett större kar än mitt.
Många man pratar med säger att Neolamprologus leleupi bara är aggresiva mot sina egna men du menar att dom kan ge sig på även andra arter? Låter som att det varierar hur aggresiva dom är.
[ATTACH=CONFIG]41705[/ATTACH]
#8 - 26 januari 2011 19:44
Äsch, det är väl inte så himmla falrigt. Testa och se hu det går.

Jag har blandat alla de arter du har i karet. Funkat för mig. Men du hade jag 240 l
#9 - 27 januari 2011 00:00
Hej, här kommer en bild på akvariumet som det ser ut i dag men jag kan mycket väl tänka mig att ändra om med

grotter och sådant om det skulle behövas till Neolamprologus leleupi.

Yt fiskarna är Paracyprichromis nigripinnis.

Mats Bryzell du skrev att det kunde bli problem med jullarna, jag har julidochromis ornatus är det "bra" eller "dåligt"?

Multisarna jag har just nu är 2 hanar och har halva akvariumet för sig själv! ska snart byta ut en hane mot 2 honor och då har jag hört att de håller sig vid sina snäckor hela tiden.

Just nu har jag även 2 prinsessor i karet men dom ska bort så fort så möjligt!

Hanen är väldigt kaxig mot alla andra i karet så dom är inte kvar när jag ska köpa Neolamprologus leleupi, vet inte heller hur jag ska göra med mina Paracyprichromis nigripinnis eftersom jag vet att dom egentligen vill ha ett större kar än mitt.

Många man pratar med säger att Neolamprologus leleupi bara är aggresiva mot sina egna men du menar att dom kan ge sig på även andra arter? Låter som att det varierar hur aggresiva dom är.

[ATTACH=CONFIG]41705[/ATTACH]

OK! Nu kommer ett av mina långa (och förjävla tråkiga svar som är dödsjobbiga att läsa) så håll ut så skall vi bena lite i grejerna, OK?

Man kan givetvis, och skulle jag vilja påstå, gärna testa sig fram och liksom kolla vad som händer om man släpper i - låt oss säga 10 stycken leleupi i ditt kar! Om förutsättningarna för revirbildande finns så kommer ett eller två par att bildas - det är ungefär vad som rent fysiskt kommer att kunna fungera - två par alltså, max! De överblivna kommer obönhörligen att bli hunsade. Tycker man det är okej att 6-8 fiskar inte trivs så kan man såklart ha dessa kvar och titta på eländet - eller så ser man till att det finns en "reservutgång", alltså att man kan lämna tillbaka överblivna eller kan placera dom någon annanstans.

Låt oss nu titta lite på vad du har för övriga fiskar i karet, prinsessorna glömmer vi för dessa skall du ju ta bort.
Vi kan börja med P. nigripinnis som för tillfället går som "ytfisk". Detta med ytfisk är en sanning med modifikation. De uppehåller sig i de övre regionerna av karet därför att de vill ha mörka, trånga passager av utskjutande stenar och klippformationer. I akvarium bygger man lättast en "nigripinnismiljö" av lodräta långa skifferstenar som bildar hyllor eller långsmala lodräta fack som hanarna tar i besittning. Dessa utrymmen är svagt belysta, nästan helt mörka, och här står hanarna och håller sina revir och lockar in honorna i näheten av sina dunkla "rum" för lek i öppet vatten. Jag skulle vilja påstå att man inte har sett nigripinnis in action förrän man ordnat dessa ungefärliga förhållanden - och de har en aldeles otrolig färg, men enbart i svagt ljus!

Nu tar vi Julidochromis Ornatus. Detta är vad man brukar kalla en "mild" julle, som oftast sköter sina affärer i ganska snävt hållna revir och som inte jagar helvetet ur andra invånare i ett "tanganyika-sällskapskar" - förutom artfränder. Tar vi en jämförelse i generell aggressivitet tror jag att J. transcriptus ligger högt på en skala. J. ornatus är i detta fallet "bra", men kommer givetvis att jaga bort allt som kommer i närheten av reviret och lekplatsen.
Fråga; Har du ett etablerat par av ornatus idag - med yngel?

N. leleupi är, som man kan se, ganska lik jullarna i kroppsform och även i beteende - med krypande, "korvande" och undflyende rörelsemönster - det handlar inte om samma grupp, men de är ändå lika. Alltså kommer det bli konfrontationer i ditt kar mellan ornatusarna och lelupierna, med förutsättning att ditt ornatuspar är etablerat. Detta borgar för att det endast blir ett par av leleupi - om ornatusarna håller dom stången! Detta i sin tur innebär att du kommer få åtta leleupi som hamnar utanför "gemenskapen"... om du nu släpper i 10 stycken...

Ålrajt, då fortsätter vi med multisarna. Det här är i viss mån kolonigenererande ciklider som fördrar artfränder på ganska små ytor. När du har en hane och två honor kommer din multisbesättning snart att bli multifierad - alltså, det bli fler av dom. De ungefär 13 snäckor du har kommer att bli befolkade snabbt. När kolonien växt till sig och de som inte får plats i snäckorna vill flytta till nya områden kommer de att vilja ta de stenrösen du har till vänster och höger i bild i förfogande. Men, där blir det garanterat stopp - för om du har tur, och har "snälla" jullar och leleupier så håller dessa två arter hov i varsitt stenröse - med hyfsad balans. Multisarna är inte välkomna där.

Så, för att sammanfatta "situationen" i ditt kar nu; Vi glömmer nigripinnis ett slag - för de utgör inget direkt faromoment (men dessa kräver en annan inredning än den du har nu för att komma till sin rätt).
Du har multisar, som kommer att bli fler - ingen fara, det tar sin tid och de kan nog få vara hyfsat ifred från både jullar och leleupi.
Du har ornatus i nuläget - och är det så att det är ett par eller fler som håller på att para ut sig, så har du en ganska kraftigt revirhävdande och aggressiv motpart till leleupi redan där. De flesta tanganyikaciklider är uttalat aggressiva mot artfränder men även mycket bitska mot andra invånare i karet.
Sedan planerar du att introducera leleupi - vilket inte är något hinder alls, men räkna inte med mer än ett par i karet. N. leleupi är mycket aggressiv mot artfränder, något lugnare mot andra, men fortfarande starkt revirhävdande - det kommer att bli bråk med jullarna, men om du har tur kan en balans uppstå där det endast blir "gränsstrider" som inte behöver vara alltför jobbiga.

Nu kommer vi till antalet leleupi. 10 stycken är helt enkelt för många - det räcker bra med fyra, upp till möjligtvis sex stycken - innan de parar ut sig. Så här är det; finns inte förutsättningar för revirbildning, så uppstår heller inga par. Med andra ord kan man ha exempelvis 30 stycken leleupi i ett kar där avsaknad av adekvat inredning sätter stopp för deras naturliga beteende. Ditt kar har några väl utstakade platser för revirbildning - därför tar ett par leleupi den plats som inte jullarna redan har (om de nu har det) - och två par leleupi kommer inte att kunna etableras i ett stenröse.

Sedan är det så att det finns inga regler utan undantag. Det jag skriver är allmän kunskap om Tanganyikaciklider, hur de beter sig och hur de bildar revir och gränser i trånga utrymmen. Det är faktiskt inte så himla farligt - och man kan testa och se hur det går, och man kan blanda dessa arter i sina kar - men räkna med att du måste ta bort en del överbliven fisk, för det kommer att bli fisk som behöver plockas bort innan en bra balans uppstått!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 januari 2011 09:37
Instämmer med Mats - skaffa 4-5 stycken och de kommer att para ut sig så att du får ett par kvar. Brukar vara ganska lätt att håva upp de utparade eftersom de ofta ställer sig uppe i hörnen.

Se förövrigt artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=39&SOK=1
#11 - 27 januari 2011 09:45
Instämmer med Mats - skaffa 4-5 stycken och de kommer att para ut sig så att du får ett par kvar. Brukar vara ganska lätt att håva upp de utparade eftersom de ofta ställer sig uppe i hörnen.

Se förövrigt artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=39&SOK=1

Halloj Kjell! Skall bara "peta lite"; du menar att det är lätt att håva upp de som inte är utparade, va?:)

Ja, det är fördelen med överblivna fiskar - som inte "får plats" - samt även yngel som vuxit till sig och blir bortskuffade; de ställer sig högt uppe i karets hörnor och trycker och då är det lätt att med håven bara svepa ur dom.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 27 januari 2011 11:01
Halloj Kjell! Skall bara "peta lite"; du menar att det är lätt att håva upp de som inte är utparade, va?:)

Ja, det är fördelen med överblivna fiskar - som inte "får plats" - samt även yngel som vuxit till sig och blir bortskuffade; de ställer sig högt uppe i karets hörnor och trycker och då är det lätt att med håven bara svepa ur dom.

Ja bortparade vore kanske ett bättre ord;)
#13 - 27 januari 2011 15:19
Okej, det var mycket information!
Du skrev att jag hade "några väl utstakade platser för revirbildning" betyder det att jag borde ha fler grotter eller vad?
Ja, Ornatus paret är väl etablerat och har ungar.
Jag vet att mitt akvarium inte är optimalt för P. nigripinnis men i flera omgångar står honorna och tuggar med ägg i munnen ändå, så illa kan det väl inte vara?
Tycker Neolamprologus leleupi bäst om kalkstenar eller lavastenar? Eller något annat man borde veta innan man köper 4-5st?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 27 januari 2011 15:25
Tycker Neolamprologus leleupi bäst om kalkstenar eller lavastenar? Eller något annat man borde veta innan man köper 4-5st?

Fiskarna bryr sig minimalt om vad det är för stenar - bara de får lämpliga grottor och för dessa fiskar är det bättre med flata stenar.

Däremot så bryr de sig om vilket vatten de lever i och detta kan ju påverkas av vilka stenar man har i och kalkstenar stabiliserar vattnet och detta är bättre för de allra flesta fiskar. Men det klart om du använder något annat för det som bikarbonat så behöver du inte kalkstenar
#15 - 27 januari 2011 15:36
Okej, det var mycket information!

Du skrev att jag hade "några väl utstakade platser för revirbildning" betyder det att jag borde ha fler grotter eller vad?

Ja, Ornatus paret är väl etablerat och har ungar.

Jag vet att mitt akvarium inte är optimalt för P. nigripinnis men i flera omgångar står honorna och tuggar med ägg i munnen ändå, så illa kan det väl inte vara?

Nej, det är inte illa med dina nigripinnis - jag är helt säker på att de leker och donar runt! Det är bara det att med en annan typ av inredning så skulle dom visa ett annat beteende - och färger! Ingen kritik i övrigt.
Jag tror nästan att det är läge att du helt enkelt bara testar en liten grupp leleupi, så kan du kolla hur det utvecklar sig.
Vad jag menar är att du har två grotthögar på vänster och höger sida. Jag antar att ornatusarna är i ett av dessa grottsystem, eller hur?
Den grotta som i nuläget inte är okuperad av ornatusarna blir troligtvis hemvist för ett par leleupi. Mer stenar och grottor bildar förvisso mer gömställen - men jag tror det räcker och blir över med dessa två par - leleupi och ornatus, samt gruppen med multisar i mitten.
Testa att introducera en liten grupp leleupi och, som sagt, kolla vad som händer!:)
#16 - 27 januari 2011 15:47
Ja oratusarna och prinsessorna delar på den högra lavastens grottan och den grottan till vänster står "tom".
Tack så mycket för alla tipps och råd, ska köpa en liten grupp och testa:)
Firreforden
#17 - 27 januari 2011 18:32
Ja oratusarna och prinsessorna delar på den högra lavastens grottan och den grottan till vänster står "tom".

Tack så mycket för alla tipps och råd, ska köpa en liten grupp och testa:)

Firreforden

Det låter bra!:)

Hoppas det är ok att jag tar upp ytterligare någon decimeter skärmspejs här i tråden?

Till att börja med; det finns inga fasta regler för hur tanganyikaciklider, och föralldel övriga arter ciklider, beter sig i olika akvariemiljöer! Ibland, och jag har sett det själv, kan det bli lyckade blandningar i Tanganyika-kar - blandningar som på "papperet" ser omöjliga ut. Men, ofta följer de vanligaste T-cikliderna ganska väl utstakade "riktlinjer".

Att ha T-ciklider brukar oftast resultera i att man skaffar fler mindre kar och kör arterna i strikta artkar. Själv har jag pysslat med T-ciklider sedan ungefär 1975, i olika intensiva perioder, och i början varit inne på att ha flera arter i samma kar, men det har slutat med att de till slut gått för sig själva, art för art, i kar på runt 200-liter. Ett experiment som finns dokumenterat här på zoopet var att starta upp ett Tanganyika-sällskapskar i 960-liter. Det funkade ganska bra och det blev härliga områden med revir där flera arter kunde samsas hyfsat.

Blir man "hooked" på T-ciklider, så bildas ett nästan nördigt intresse och man specieliserar sig på ett antal arter och liksom lär sig hur dessa fungerar. Håller man på med detta så överger man ganska snabbt tanken på att försöka fösa ihop för många arter i ett och samma kar. Man sväljer liksom bort lusten att skaffa en speciell art direkt och planerar istället in ytterligare ett kar som man specialinreder och väntar in tillfälle att skaffa fisken ifråga.
Det är väldigt lätt att som "erfaren" T-ciklidhållare vilja peka med hela handen och ge råd och tips - kanske ibland där detta inte är önskvärt - men jag hoppas och tror att jag inte framstår som någon jädra messerschmidt utan någon man kan fråga om lite grejer när det behövs.

En sak till; Man måste få prova sig fram, det är enbart på egna erfarenheter man lär sig hur de fiskar man är intresserad av fungerar - och det som fungerar i en akvarists kar kanske inte fungerar i en annans. Så, jag tycker du gör rätt nu som tar det lite kallt, skaffar en lagom grupp leleupi och kollar läget. Snabbt märker du om det funkar eller inte - och går något tokigt kan vi (alla här på forumet) alltid diskutera möjliga lösningar och se hur man kan tråckla sig igenom besvär som kan uppstå!

Lycka till nu!:)
#18 - 29 januari 2011 12:49
Tack så mycket, det är bra med mycket info :)
Bilagor:

Annons