Nästan alla döda nu så vad stoppa i?

#1 - 13 maj 2010 12:16
Skrev för några månader sedan att jag startat mitt kar igen och på ungarnas begäran stoppat i guppy. De yngla som själva sjutton men dör lika snabbt. Nu har vi alltså då bara 1 enda liten guppy kvar av alla.
I karet har jag cokså 2 stycken siamesiska algätare och 4 kuhliålar.
Så vad ska vi stoppa i istället? Vill inte ha guppy mer för ungarna blir så ledsna när de dör. Tänkte kanske köpa någon siames till. Karet är 60 liter ungefär.
Skulle även behöva ha tips om det finns något annat än snäckor som kan äta snäckor som passar i vårt lilla kar. Har massor av dessa as och hur mycket jag än mördar dem så förökar de sig.
Funderar på räkor äter de sådana pyttesmå snäckor?
#2 - 13 maj 2010 12:20
ne de gör de inte. men praktbotia äter snäckor. har du kollat vattenvärdena. inte normalt att fiskar dör sådär.
Bilagor:
#3 - 13 maj 2010 12:22
Alltså guppyna har dött ut efter hand här under loppet av två månader ungefär och värdet är det inte något fel på
#4 - 13 maj 2010 12:22
hannesc skrev:
ne de gör de inte. men praktbotia äter snäckor. har du kollat vattenvärdena. inte normalt att fiskar dör sådär.

Fast botior är för stora för mitt lilla akvarium. Vad kan man ha istället då?
#5 - 13 maj 2010 12:24
60 liter är väl för litet för Praktbotia...då tror jag heller på Dvärgbotia...tror de heter så....Den är iaf bra mycket mindre än andra Botier....Pakistanbotia kan också funka, men jag tror även de måste ha större när de vuxit till sej.....

Annars frågar jag som hannesc....hur är det med vattenvärdena, visserligen kan Guppy vara känsliga, men inte SÅ känsliga tycker jag...
#6 - 13 maj 2010 12:24
Mysaan skrev:
Fast botior är för stora för mitt lilla akvarium. Vad kan man ha istället då?

Oj nu postade vi visst förbi varandra...;)
#7 - 13 maj 2010 12:28
Mysaan skrev:
Alltså guppyna har dött ut efter hand här under loppet av två månader ungefär och värdet är det inte något fel på
Vad har du för värden då?
ph
nitrit
nitrat
kh
(Siamesika algätare behöver mycket mer yta förresten, de blir stora och vill kunna sträcka ut ordentligt för de är väldigt snabba och livliga)
#8 - 13 maj 2010 12:29
ah jag var lite snabb o svara. tänkte inte på att det bara var 60L. dvärgbotia kanske kan vara nått
#9 - 13 maj 2010 12:30
åheim skrev:
Vad har du för värden då?

ph

nitrit

nitrat

kh

Vet inte vad jag har för värden nu faktiskt. Är några veckor sedan sista guppyn dog av dem som dött. Har sedan dess gjort stort vattenbyte och städat ordentligt.
#10 - 13 maj 2010 12:32
Mysaan skrev:
Hm.. du skrev att värdena var bra lr menade du att du hade bra värden förut? vad var värdena då isåfall...
#11 - 13 maj 2010 12:33
åheim skrev:
Hm.. du skrev att värdena var bra!?

Sist jag kollade ja. så jag utgår från att de är det nu också
#12 - 13 maj 2010 12:42
Sprang och leta upp lappen jag hade skrivit på Ph låg då på ca 7,5 och KH på ca 4. Har ingen nitrit i vattnet elelr hade inte för 2 veckor sedan
#13 - 13 maj 2010 12:43
Assumption is the mother of al fuck-ups sa min förra chef.
när testade du sist?
de kan ju ha ändrat sig. har fiskarna sett sjuka ut? nån parasit eller bakterie. inte behandlat mot nått sånt?
dumt att köpa nya fiskar nu när du inte vet vad som är fel med karet. utred o åtgärda innan du köper nya fiskar.
#14 - 13 maj 2010 12:43
Ska man vara lite petig är karet alldeles för litet för Siameser så du kanske ska nöja dig med de två du har. Ottosar passar bra mycket bättre men de är känsliga för dåliga vattenvärden. Märkligt med Guppydöden tycker jag. Byter man vatten varje vecka borde det funka, så gör vi.
#15 - 13 maj 2010 12:44
Så vad kan man tänka sig stoppa i för fisk i karet då? Vill inte ha guppy igen i alla fall
#16 - 13 maj 2010 12:45
hannesc skrev:
Assumption is the mother of al fuck-ups sa min förra chef.

när testade du sist?

de kan ju ha ändrat sig. har fiskarna sett sjuka ut? nån parasit eller bakterie. inte behandlat mot nått sånt?

dumt att köpa nya fiskar nu när du inte vet vad som är fel med karet. utred o åtgärda innan du köper nya fiskar.

Två veckor sedan jag testa sist och sedan dess har inga fiskar dött heller. Nej de har inte sett sjuka ut utan bara varit döda på morgonen.
#17 - 13 maj 2010 12:45
Det ska du nog inte utgå från så där bara.

Du har mycket snäckor skriver du och det beror på två saker
- du har fått in dem med nån växt du köpt
- du matar så att de kan föröka sig explosivt.
Dra ner på matningen så löser sig problemet av sig självt efter ett tag.
Övermatning är ofta boven bakom nitrit.

Hur stora är siameserna? De blir så småningom stora fiskar som inte passar i ett så litet kar som 60 liter.

Siameser och kuhlii och guppy ovanpå det. Jag tycker det låter för mycket för 60 liter.En gissning är därför att du har nitrit i karet. Köp ett ordentligt dropptest och testa ofta så att du ser hur ev nitritnivåer fluktuerar.

Hur ofta byter du vatten och hur mycket varje gång? Har man nitrit pga övermatning så gör stora enstaka vattenbyten att nivåerna fluktuerar starkt vilket gärna gör att fiskarna dör. Jämför gärna med en tonåring som får torgskräck när man städat ur hans rum.
Innan du köper mer fiskar så måste du skaffa dig lite koll på det här så att inte ungarna blir ledsna igen.
#18 - 13 maj 2010 12:47
Dexter skrev:
Ska man vara lite petig är karet alldeles för litet för Siameser så du kanske ska nöja dig med de två du har. Ottosar passar bra mycket bättre men de är känsliga för dåliga vattenvärden. Märkligt med Guppydöden tycker jag. Byter man vatten varje vecka borde det funka, så gör vi.

Tyvärr var jag under en period (mest dödsfall då) dålig på att byta varje vecka så det gick 10-12 dagar mellan bytena pga att jag hade mycket runt mig och mycket smärta = ej fungerande kropp. NU har vi löst vattenbytenrutinerna på annat sätt så min kropp inte ska kunna påverka eventuella byte.

Jävla skitaffär då som sa att siameserna passa jättebra i mitt kar och att jag gott kunde köpa fler senare
#19 - 13 maj 2010 12:53
Mumin skrev:
Det ska du nog inte utgå från så där bara.

Du har mycket snäckor skriver du och det beror på två saker

- du har fått in dem med nån växt du köpt

- du matar så att de kan föröka sig explosivt.

Dra ner på matningen så löser sig problemet av sig självt efter ett tag.

Övermatning är ofta boven bakom nitrit.

Hur stora är siameserna? De blir så småningom stora fiskar som inte passar i ett så litet kar som 60 liter.

Siameser och kuhlii och guppy ovanpå det. Jag tycker det låter för mycket för 60 liter.En gissning är därför att du har nitrit i karet. Köp ett ordentligt dropptest och testa ofta så att du ser hur ev nitritnivåer fluktuerar.

Hur ofta byter du vatten och hur mycket varje gång? Har man nitrit pga övermatning så gör stora enstaka vattenbyten att nivåerna fluktuerar starkt vilket gärna gör att fiskarna dör. Jämför gärna med en tonåring som får torgskräck när man städat ur hans rum.

Innan du köper mer fiskar så måste du skaffa dig lite koll på det här så att inte ungarna blir ledsna igen.

Siameserna är ca 4 cm. Jag har helt gått på vad de sagt i djuraffären. Har talat om precis vad vi har i karet och frågat om de vi skulle vilja ha får plats.
Som ajg skrev i inlägget ovan var jag dålig under en perios och då vart vattenbytena tyvärr lidande. Nu har jag bytt ca 25% 2 ggr efter att jag gjorde ett stort vattenbyte. Så 25% en gång i veckan ska jag göra och har gjort utom då när jag var sjuk och de flesta fiskarna dog.

Jag har ingen nitrit i vattnet nu och jag har inte haft något dödsfall sedan jag tog tag i allt efter att jag varit sjuk.
Men kan ajg inte ha någon fisk i karet då? Jag hade 5 guppy (som yngla så med ynglena var de 25-30 ett tag), 4 ålar och 2 siameser. Nu har jag 1 guppyyngel kvar av guppyna och ålarna och siameserna

Förmodligen kommer snäckorna från någon växt för vi matar max i flinga per fisk och dag av vårt flingfoder
#20 - 13 maj 2010 12:55
Jupp, det är tydligen en allmän erfarenhet att affärer inte vet något om fiskar, men desto mer om ekonomi.
Jag har också paj på kroppen, men maken satte in en utdragbar slang i badrummet och en snabbkoppling på badkarskranen så jag behöver inte bära en liter ens när jag byter. Kan verkligen rekommenderas.

En handlingsplan skulle kunna vara så här;
-skaffa nitrit test och testa varannan dag så du ser om det är det som är problemet.
-byt vatten, lite men ofta och regelbundet.
-dra ner på matningen, både mängd och tillfällen. Fiskar är kallblodiga och behöver inte äta för att hålla kroppstemperaturen uppe. En gång varannan dag är lagom.

Tänk igenom vad ni har i karet, har ni plastleksaker, stenar eller grenar utifrån? Ibland
är det så enkelt...

Tyvärr när man har barn så blir det lite tråkigt om man inte kan köpa nya fiskar, men tålamod ÄR en av de viktigaste egenskaper en akvarist måste ha.
Kräv av affären att de tar tillbaka siameserna eftersom de har lurat dig.
#21 - 13 maj 2010 12:56
Mysaan skrev:
Tyvärr var jag under en period (mest dödsfall då) dålig på att byta varje vecka så det gick 10-12 dagar mellan bytena pga att jag hade mycket runt mig och mycket smärta = ej fungerande kropp. NU har vi löst vattenbytenrutinerna på annat sätt så min kropp inte ska kunna påverka eventuella byte.

Jävla skitaffär då som sa att siameserna passa jättebra i mitt kar och att jag gott kunde köpa fler senare

Vi har också lärt oss den hårda vägen att det de säger i Zoo-affärerna ska man ta med en STOR nypa salt. Tyvärr verkar merparten av dem bara vilja sälja...:( Hur det går med djuren de säljer är tydligen mindre intressant.:(
#22 - 13 maj 2010 13:00
Mumin skrev:
Jupp, det är tydligen en allmän erfarenhet att affärer inte vet något om fiskar, men desto mer om ekonomi.

Jag har också paj på kroppen, men maken satte in en utdragbar slang i badrummet och en snabbkoppling på badkarskranen så jag behöver inte bära en liter ens när jag byter. Kan verkligen rekommenderas.

En handlingsplan skulle kunna vara så här;

-skaffa nitrit test och testa varannan dag så du ser om det är det som är problemet.

-byt vatten, lite men ofta och regelbundet.

-dra ner på matningen, både mängd och tillfällen. Fiskar är kallblodiga och behöver inte äta för att hålla kroppstemperaturen uppe. En gång varannan dag är lagom.

Tänk igenom vad ni har i karet, har ni plastleksaker, stenar eller grenar utifrån? Ibland

är det så enkelt...

Har nitrittest hemma och den visar inget nitrit.
Vattenbytena har nu underlättast tack vare min sambo som fixar allt. :)
Men rä alltså en liten flinga per fisk och dag för mycket? Räknar inte ålarna så 3 små flingor om dagen max ibland glömmer vi mata dem så då får de inte förrän nästa dag.
Allt som finns i karet är köpt från affären. för det misstaget gjorde första gången vi starta kar att vi stoppa i någon döskalle som var snygg men som inte var köpt i djuraffären. Resultera i att alla ansistrus dog.
#23 - 13 maj 2010 13:03
Det är lite mystiskt, men förhoppningsvis så är du på rätt väg nu och det är därför det inte visar någon nitrit.
lämna tillbaka siameserna i alla fall eftersom de blir så stora. Finns det ingen annan akvarieaffär som du kan byta till?
#24 - 13 maj 2010 13:05
Mumin skrev:
Det är lite mystiskt, men förhoppningsvis så är du på rätt väg nu och det är därför det inte visar någon nitrit.

lämna tillbaka siameserna i alla fall eftersom de blir så stora. Finns det ingen annan akvarieaffär som du kan byta till?

Kanske kan lämna siameserna till en kompis som har 300 liter.

Så vad ska vi då stoppa i karet när vi ser att vi har en säker balans igen?
Någon algätare och någon fisk måste vi ha. Tips?

Har en akvarieaffär till men där är det jätteberoende av vem som jobbar alla utom 1 i princip säljer allt de kan medans ena killen är duktig och säger till om man kommer med dålliga ideer
#25 - 13 maj 2010 13:08
Otocinclus är bra algätare. liksom unga ancistrusar.
Om du har någon bra akvarieaffär inom rimligt avständ så finns det ju massor med fina småfiskar som man kan ha ett stim av, galaxyrasbora och andra rasboror, endlersguppy som är små och fina och fr a inte får så vansinnigt många yngel som vanlig guppy. Gå in i artregistret och sskriv in dina parametrar så får du bra förslag.
#26 - 14 maj 2010 07:13
Mumin skrev:
Otocinclus är bra algätare. liksom unga ancistrusar.

Om du har någon bra akvarieaffär inom rimligt avständ så finns det ju massor med fina småfiskar som man kan ha ett stim av, galaxyrasbora och andra rasboror, endlersguppy som är små och fina och fr a inte får så vansinnigt många yngel som vanlig guppy. Gå in i artregistret och sskriv in dina parametrar så får du bra förslag.

När vi startade upp karet denna gång så satsade vi faktiskt på Otocinclus men de dog allihop. de ska tydligen vara svåra. Ansictrus skulle vi undvika tänkte vi men vi får nog köpa någon sådan då.
Fundera på drottningrasbora (tror jag de hette) såg sådana i ena affären och de var jättefina. Men är rasbororna lätta fiskar?
#27 - 14 maj 2010 07:29
Otocinclus är väldig känsliga för dålig vattenkvalité men sköter man sina vattenbyten ska det inte vara några problem. Dock är nog det allra vanligaste att de svälter ihjäl. De måste ha tillgång till annan mat än alger att äta för säkerhets skull. Algtabletter och färska grönsaker är att rekommendera. (Är själv superförtjust i dessa fiskar.:))
#28 - 14 maj 2010 07:48
Dexter skrev:
Otocinclus är väldig känsliga för dålig vattenkvalité men sköter man sina vattenbyten ska det inte vara några problem. Dock är nog det allra vanligaste att de svälter ihjäl. De måste ha tillgång till annan mat än alger att äta för säkerhets skull. Algtabletter och färska grönsaker är att rekommendera. (Är själv superförtjust i dessa fiskar.:))

Vi matade med algtabletter också enligt affärens instruktioner 1 tablett i veckan per fisk.
#29 - 14 maj 2010 08:55
Hej

Satsa på ett par ciklider istället, palettciklider brukar vara omtyckta och får yngel som kan klara sig, särskilt om det finns en rejäl ¨buske¨ med Javamossa i akvariet.
Kör paletterna så länge ni tycker det är kul och så skänker ni bort dom sedan och provar någon annan ciklidsort eller något helt annat.
Att skänka bort fisk är ett sätt att få köpa nytt och få lite variation om man bara har plats för ett akvarium. Dom som svarar på skänkesannonser brukar ofta vara entusiaster som tar väl hand om firrarna.

Mvh UB
#30 - 14 maj 2010 10:15
Mysaan skrev:
Skrev för några månader sedan att jag startat mitt kar igen och på ungarnas begäran stoppat i guppy. De yngla som själva sjutton men dör lika snabbt. Nu har vi alltså då bara 1 enda liten guppy kvar av alla.

I karet har jag cokså 2 stycken siamesiska algätare och 4 kuhliålar.

Så vad ska vi stoppa i istället? Vill inte ha guppy mer för ungarna blir så ledsna när de dör. Tänkte kanske köpa någon siames till. Karet är 60 liter ungefär.

Skulle även behöva ha tips om det finns något annat än snäckor som kan äta snäckor som passar i vårt lilla kar. Har massor av dessa as och hur mycket jag än mördar dem så förökar de sig.

Funderar på räkor äter de sådana pyttesmå snäckor?

Har haft samma problem för länge sedan i ett litet akvarium, alla guppys dog. men inte nån annan fisk. dem mådde prima, då påstog akvaristen att det finns nån parasit eller sjukdom som endast drabbar Guppys, vet inte om det stämmer, men tipset ja fick av honom var att inte ha guppys på några månader, testade sedan med guppys igen efter 4månader, och dem levde tills ja tog bort akvariumet, för övrigt tycker jag att Guppys är en riktigt känslig fisk. dem dör av stress fort om man har några större fiskar. skaffa Platys, eller Black molly, dem ynglar lika mycket och dem är mer tåliga. + att dem är finare
#31 - 16 maj 2010 14:13
Gälande otocinclus så har jag 5 i mitt akvarie, köpt totalt 6 stycken, en dog. Har inte märkt av att de skulle vara så känsliga, mitt akvarie var rät så nystartat då jag stoppade i de första. Väntade några månader, sen köpte jag några fler. matar dem då och då med en algtablett vilket de inte är så glada i, men de älskar broccoli, samt spenat(babyspenatblad). Som jag då kokat/förvällt innan.

I mitt 74 liters hade jag tigerbarber 5 st, men de kan vara bitska, hade sebrafiskar 5 st, och 5 st kardinaltetror. Tetror är ju ofta fredliga och många är trevliga att se på, så någon sorts tetra i ett stim? 5 stycken är lite få för alla dess fiskar det vet jag idag, men alla funkade fint tillsammans och inga dog.
Bilagor:
#32 - 16 maj 2010 15:42
Jag skulle föreslå att du precis som de flesta andra lämnar tillbaka siameserna, skaffar någon trevlig, enkel ciklid (tex. palettciklid, som ubjs redan nämnt) och sedan ett gäng ottisar på ca 6 st som algätare. Vattenvärdena verkar ju vara rätt stabila, så om du vill borde du säkert kunna skaffa guppys igen, särskilt om du skaffar ciklider, då de brukar vara väldigt duktiga på att käka guppyyngel ;) Sedan är det nog stopp med fisk i ett 60-liters.
#33 - 17 maj 2010 21:40
Okej så om jag lämnar tillbaks siameserna och skaffar några ottisar. Kan jag då stoppa i några molly också? UNgarna hade sett dalmatinmolly när de var på stan med pappan och gillat dem och pappan hade sett typ guldfärgade molly. Så nu är de sugna på mollyn. Men jag bör väl inte köpa alla på en gång nu va? Alltså både ottisarna och annan fisk samtidigt?
#34 - 18 maj 2010 08:40
Köp Mollyn, De äter, pökar ;) de är som små undervattenskaniner och riktigt roliga att titta på. Äter ALLT och super trevliga fina fiskar :) De ynglar av sig väldigt lätt, barnen kan nog uppskatta en sån fisk :)

Har du inga alger på rutan/växterna så kommer Ottosarna att dö. De äter främst alger. De syns nästan aldrig heller.
#35 - 19 maj 2010 10:35
Kan inte riktigt hålla med Nubi om det där med att ottisar inte syns ;) Mina är framme mycket och man ser alltid minst 4 st av mina 8 utan att ens kolla ordentligt. De dör inte om man är noga med att ge dem grönfoder, tex. gurka, ärtor, brysselkål eller liknande en gång i veckan eller så.
#36 - 19 maj 2010 10:42
Vimsa skrev:
Kan inte riktigt hålla med Nubi om det där med att ottisar inte syns ;) Mina är framme mycket och man ser alltid minst 4 st av mina 8 utan att ens kolla ordentligt. De dör inte om man är noga med att ge dem grönfoder, tex. gurka, ärtor, brysselkål eller liknande en gång i veckan eller så.

Håller med dig Vimsa. De ottosar vi har köpt, de lever i högsta välmåga, inte en enda har dött, och de är alltid i främre delen av karet här. Inga små blygisar inte.:) Supersöta!
#37 - 19 maj 2010 11:37
Jag läste någonstans att guppyhonor kan dö efter ett par gånger när de fått ungar.
Är temperaturen rätt? Häller du i kranvatten direkt utan att tempa den?

Själv har jag fått in någon sjukdom i mitt 112l så mina firrar dör hej vilt, barnen blir inte glada precis...
Hoppas det ordnar sig för dig!

här kan du skriva mer utförligt så är det lättare att komma på vad det kan vara.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133927
#38 - 20 maj 2010 19:59
Tack för alla svar. Nu har det gått ännu någon vecka sedan tråden startades och ajg har fortfarande inga fler dödsfall och fortfarande inte köpt nya fiskar.
Ska göra ett litet vattenbyte i morgon och sedan får vi börja titta på nya fiskar.
de äckliga små snäckorna är nästan helt borta nu cokså

Annons