Det ska du nog inte utgå från så där bara.
Du har mycket snäckor skriver du och det beror på två saker
- du har fått in dem med nån växt du köpt
- du matar så att de kan föröka sig explosivt.
Dra ner på matningen så löser sig problemet av sig självt efter ett tag.
Övermatning är ofta boven bakom nitrit.
Hur stora är siameserna? De blir så småningom stora fiskar som inte passar i ett så litet kar som 60 liter.
Siameser och kuhlii och guppy ovanpå det. Jag tycker det låter för mycket för 60 liter.En gissning är därför att du har nitrit i karet. Köp ett ordentligt dropptest och testa ofta så att du ser hur ev nitritnivåer fluktuerar.
Hur ofta byter du vatten och hur mycket varje gång? Har man nitrit pga övermatning så gör stora enstaka vattenbyten att nivåerna fluktuerar starkt vilket gärna gör att fiskarna dör. Jämför gärna med en tonåring som får torgskräck när man städat ur hans rum.
Innan du köper mer fiskar så måste du skaffa dig lite koll på det här så att inte ungarna blir ledsna igen.
Siameserna är ca 4 cm. Jag har helt gått på vad de sagt i djuraffären. Har talat om precis vad vi har i karet och frågat om de vi skulle vilja ha får plats.
Som ajg skrev i inlägget ovan var jag dålig under en perios och då vart vattenbytena tyvärr lidande. Nu har jag bytt ca 25% 2 ggr efter att jag gjorde ett stort vattenbyte. Så 25% en gång i veckan ska jag göra och har gjort utom då när jag var sjuk och de flesta fiskarna dog.
Jag har ingen nitrit i vattnet nu och jag har inte haft något dödsfall sedan jag tog tag i allt efter att jag varit sjuk.
Men kan ajg inte ha någon fisk i karet då? Jag hade 5 guppy (som yngla så med ynglena var de 25-30 ett tag), 4 ålar och 2 siameser. Nu har jag 1 guppyyngel kvar av guppyna och ålarna och siameserna
Förmodligen kommer snäckorna från någon växt för vi matar max i flinga per fisk och dag av vårt flingfoder