Jag har akvariet helt fyllt men byter hälften av vattnet.....testet heter Nitrit NO2 & är ett dropptest[:)]
Det var ju bra! Du får ursäkta att jag var påstridig om de 50 % men det kan bli riktigt tokigt om man antar saker och ting. Försök att vara tydlig när du skriver här så får du ofta bra hjälp. Exempelvis så kan man skriva ”byter 50 % av vattnet” i stället för ”tömmer 50 %” som du ser så blev det 100 % i det ena akvariet och endast 50 % kvar i det andra.
Samma med dropptesten. Det finns olika märken exempelvis Tetra och JBL skriver du det så vet man vad du använder. Att bara skriva Nitrit NO2 ger oss ingen information alla Nitrit tester är just Nitrit NO2. Det kan ju vara bra att skriva ut det eftersom många blandar ihop Nitrit och Nitrat men i alla fall.
Försök att vara mer inkluderande än exkluderande så är du snäll. Tänk på att andra med liknande problem kanske läser din tråd och om det blir bra frågor och svar kanske vi tillsammans kan hjälpa dem.
istället för att göra vattenbyte och störa de bakterier som kommit, så tillsätt istället mer bakterier. häll i en dos nitrivec och se om det inte blir bättre då :)
jag kör alltid nitrivec på helt nystartade kar för att hjälpa bakterierna att växa till i karet och filtret.
jag tycker det är helt galet av affären att säga att du ska göra 50& vattenbyten var dag i en vecka när nitriten bara är 0,05! det gör säkerligen bara mer skada än nytta.
Jag tror inte på dessa magiska bakteriekulturer på flaska. Vad dessa troligen innehåller är "mat" till bakterier vilket man ju har om det blivit Nitrit. Dessutom så innehåller de något som binder ammonium och då kommer hela processen troligtvis att gå saktare. Troligtvis bygger dessa preparat på principen att binda en del av Kvävet samtidigt som man säkerställer nog med näring tills den naturliga processen kommer i gång. Men några bakterier tror jag inte de innehåller.
Då tror jag det är bättre att man tillsätter något bra vattenberedningsmedel eller till exempel askorbinsyra/C-vitamin. Detta för att inte ha i en massa klor som tar död på bakterierna och skadar fiskarna. Det är ofta bättre att tänka ta bort i stället för att sätta till. Tyvärr har vi kulturellt lärt oss att är något sjukt så sätter man till medicin och då blir det bra.