Fiskarna ligger på botten och flämtar, En död i det nya akvariet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JP!
    • March 2012
    • 61

    Fiskarna ligger på botten och flämtar, En död i det nya akvariet!

    Kom hem och hittade en död Placidocromis blue otter i akvariet , Flera andra fiskar ligger på botten och flämtar. Igår stoppade jag i dom i mitt nya 540l akvarie. Vad kan gått snett, Tempen stämde, Jag hade i vatten, pump, stenar, och lite grus ifrån det gamla akvariet. Tror alla kommer att dö nu. Verkar inte som att dom får något syre. Vissa av dom ser pigga ut. Flyttade i fiskarna igår från ett 220 liters. Ottrarna har fått mörka fläckar på kroppen och ser verkligen inte ut att må bra. Vad har jag gjort för fel? Har kollat nitrit och PH är ok.

  • Jojje81
    • April 2012
    • 17

    #2
    Hur många fiskar hade du stoppat i? I början kan ju både nitrit och PH svänga ganska snabbt, särskilt om du lägger i många fiskar på en gång.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • JP!
      • March 2012
      • 61

      #3
      Ursprungligen postat av Jojje81
      Hur många fiskar hade du stoppat i? I början kan ju både nitrit och PH svänga ganska snabbt, särskilt om du lägger i många fiskar på en gång.

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
      Jo jag stoppade ju i ca 20 fiskar, Väldigt många men jag flyttade över dom från ett 220 liters med samma pump/filter sten. Nitriten är noll och PH är på ca 8.

      Tack för svar!
      Senast redigerad av JP!; 03 May 2012, 18:25.

      Kommentar

      • ecco
        • November 2010
        • 500

        #4
        Förutom att flytta nästan allt från gamla karet hade du i något vattenberednings medel??
        Blev ju nämligen ett vattenbyte på över 50% när du fyllde på med nytt vatten..
        Har du utblåset riktat så det krusar sej på ytan eller inte??
        Kan ju vara så att det helt enkellt inte kommer ner tillräckligt med syre i vattnet..
        Växter?? har du några??
        Sambons blogg om våra akvarium.
        http://mizan3.bloggsida.se/
        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Nystartat kar, alltså? Skit i vad dina testpinnar säger, det är ammoniak och nitrit. Gör ett stort vattenbyte, lös upp en deciliter bordssalt i vatten och häll i, och dra ned kraftigt på matningen i en vecka.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • JP!
            • March 2012
            • 61

            #6
            Kan helt utesluta nitrit, Har testat med stickor, Seras dropptest och varit inne i butik där dom testade med JBL's dropptest. Ingen nitrit.

            Önskar nästan att det var nitrit för då hade jag kunnat göra någonting åt det.

            Ecco jag hade i vattenberedningsmedel, Har bra cirkulation. En Eheim 2080 och en Fluval 4+. Det borde ju räcka. Mina mbunas är ju hur pigga som helst. Bara mina Placidocromis Blue Otter som dött. fyra av fem är nu döda. Flyttade över dom i ett annat kar med kraftig cirkulationspump och salt i vattnet, Men två till var döda idag. Ska avliva den sista. Den är nästan svart på kroppen och runt munnen ögonen och gälarna. Kippar med gapande mun och gälarna ser nästan svarta ut.
            Senast redigerad av JP!; 04 May 2012, 15:45.

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Men du har inte testat ammoniaken genom nitrittest, så gör du som Azur säger, han vet vad han talar om!
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • JP!
                • March 2012
                • 61

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin
                Men du har inte testat ammoniaken genom nitrittest, så gör du som Azur säger, han vet vad han talar om!
                Absolut, Jag har ju redan gjort det, Ändå så dör dom. Mina mbunas mår ju hur bra som helst. Jag flyttade ju över ottrarna till ett mindre kar med 50% akvarievatten och 50% vatten renat genom aktivt kol. Saltade vattnet och ingen mat.

                Tack för alla svar och hjälp jag får!

                Finns det test för ammoniak? Har dom det i akvarieaffärerna?
                Senast redigerad av JP!; 04 May 2012, 17:40.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Azur och Mumin,
                  Vad glad jag blir när i alla fall 2 svenska akvarister uppmärksammar problemet med ammonium/ammoniak!
                  Bara för att klargöra det hela lite. Ammonium/ammoniak är förstadiet till Nitrit. Så man har redan skadat sina fiskar innan det ger utslag på ett nitrit test!
                  Detta gäller framför allt i akvarier med relativt högt pH detta beror på att delen ammoniak ökar.
                  Man kan gruppera ihop detta och då kallas det TAN Total ammonium Nitrogen.



                  Detta består då av NH4 vilket inte är så skadligt och NH3 vilket är otroligt giftigt även i små doser.

                  Hur mycket av var man har beror alltså på pH.



                  Skickar med ett litet diagram som visar förhållandena.



                  Det finns akvarietester från bland annat JBL för detta men jag vet inte hur exakta dom är. Jag har kollat Tetras droppar och stickor mot Lab utrustning och dessa kan man slänga och slicka på fingret i stället.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: TAN.jpg
Visningar: 3
Storlek: 201,6 KB
ID: 2140688
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Nystartat kar, alltså? Skit i vad dina testpinnar säger, det är ammoniak och nitrit. Gör ett stort vattenbyte, lös upp en deciliter bordssalt i vatten och häll i, och dra ned kraftigt på matningen i en vecka.
                    Man borde nog rekommendera att sänka pH lite långsamt till en nivå runt 7 också.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #11
                      Så även om man som jag har noll i nitritvärde kan ha skadligt vatten ?

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Christer5
                        Så även om man som jag har noll i nitritvärde kan ha skadligt vatten ?
                        Absolut!
                        Jag tror faktiskt det dör massor med fisk I Sverige pga detta. Man stirrar sig blind på nitrit helt enkelt.

                        Orsaken till detta tror jag är att man i Sverige och kanske Europa har haft bra vatten och det som kommer ur kranen inte varit speciellt manipulerat. Här på andra sidan Atlanten har man använt kloramin och allehanda buffert ämnen en lång tid och har därför haft dessa problem länge.

                        Ta en titt på mitt diagram (detta är dock ej 100 % verifierat men bör duga)så ser du att 0,5 mg TAN är relativt ofarligt vid pH 7,5 men är direkt dödligt vid 8.1
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Svenskt vatten är ofta buffrat över pH7 för att inte få skadliga utfällningar från ledningarna.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mumin
                            Svenskt vatten är ofta buffrat över pH7 för att inte få skadliga utfällningar från ledningarna.
                            Exakt och därför får man nu mer problem. Komm ihåg att jag är en gammal man och inte bott i Sverige sedan man började med detta. Vissa saker var bättre förr! På min tid drattade de i en skvätt klor i bland.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Kanske lite OT men i alla fall.
                              Hur jag gör när jag startar ett akvarium eller vilket det ofta är i mitt fall en stor damm utan växter eller alger. Jag har ett vatten som naturligt har ett ganska högt pH, runt 8. Jag har ofta inte möjlighet att gå sakta fram utan måste stoppa i mycket fisk i helt nytt vatten. Jag sänker då pH med syra ned till strax under 7 i vattnet där fisken går. Jag gör det samma i det nya vattnet. Sedan byter jag vatten och håller koll på Ammonium och låter det sakta krypa upp i pH beroende på ammoniumnivåerna.
                              Vad jag TOR händer i många nystartade Svenska akvarier:
                              Man startar upp ekvariet med buffrat kranvatten. Drar igång det hela enligt konstens alla regler. Man mäter Nitrit flera gånger om dagen och väntar på den hemska nitrit spiken samtidigt som man förfasar sig över alla alger. När Nitritspiken kommer har ofta pH sjunkit ned några snäpp men det har man inte koll på och man gör ett rejält vattenbyte med buffrat vatten. Man fick bort en del Nitrit och ammonium men pH går upp och det kavarvarande ammoniumet går upp till skadliga och ibland dödliga nivåer. Har man sedan en hälsosam dos av kloramin i vattnet ser man till att mörda en massa bakterier vilka i sin tur producerar mer ammonium innan pH har hunnit ned till oskadliga nivåer.
                              Jag är faktiskt ganska säker på att detta samspel mellan ammonium och pH är orsaken till at man säger att snabba pH förändringar är skadliga. Min erfarenhet är att snabba pH förändringar är skadliga medan en relativt snabb pH sänkning inte har samma effekt.
                              Men viktigt att komma ihåg är att Nitrit tycks ha ett motsatt förhållande. Det blir mer skadligt vid lågt pH.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...