Till att börja med. Tack för en seriöst gjord analys, även om jag inte håller med dig i alla lägen :)
Lite fakta:
[*] Kjell äger denna site
Ja, ingen har heller skrivit något annat?
[*] Zoopet är ingen demokrati, det är en privat ägd site där ägaren bestämmer vad som gäller och gör det bland annat genom att agera moderator.
Ja, det har även det varit klart hela tiden.
[*] Det är i princip helt omöjligt att vara 100 procentigt konsekvent när det gäller moderering, man måste alltid avgöra från fall till fall. Det blir alltid en subjektiv bedömning av moderatorn om ett inlägg skall raderas eller ej. Moderatorn använder uppsatta riktlinjer som en guide i denna bedömning.
Ja, som skrivits flertal gånger, det är svårt att moderera. Det är svårt att vara till 100% rätt hela tiden. Det är en subjektiv bedömning. Men eftersom Kjell bjuder in alla att deltaga i diskusionsforumet, så har väl även han tagit på sig något ansvar mot oss som är här och skriver? Exempelvis att förklara varför han gör så avgörande bedömningar av vad som skall raderas och inte.
Angående riktlinjerna, så verkar det som om han inte själv följer dessa.
[*] Kjell har satt upp riktlinjer vad som gäller på forumet för att man skall veta vad som gäller så man slipper riskera att få inlägg raderade. Skriver man något som på något sätt kan tolkas som en annons vet man att man ligger i riskzonen och bör då inte bli förvånad om ens inlägg blir raderat.
Nej, denna tråd är upprinnelsen för att MINST tre personer inte förstått varför inläggen raderas. Korta svaret från Kjell var "annons", men inte varför. Vi som hunnit läsa inläggen är inte bara förvånade, utan helt förbluffade över bedömningen. Och moderatorn vägrar ge vägledning i hur han tolkat dessa fall.
[*] Min personliga åsikt är att en moderator behöver aldrig motivera sin moderering, får man ett inlägg raderat har man skrivit något som låg i gränslandet och kan själv utifrån riktlinjerna gissa sig till varför inlägget blev raderat.
Se föregående notering. Vi kan inte gissa oss till det. Vi har i vart fall inte den fantasi och innlevelseförmågan att göra det. Så vi har bett moderatorn om guidning i hur han bedömmer just dessa raderingar.
[*] Det finns en separat annonsbörs som man får tillgång till som Guld medlem, är det så konstigt att Kjell inte vill ha annonser i själva forumet ? Förutom att det blir grötigt i forumet med en massa annonser så kan jag tänka mig att Kjell hellre ser att man betalar gold medlemskap och använder annonsbörsen som är speciellt gjord för annonser.
Vilket jag flera gånger har skrivit att jag har full förståelse för detta. Men det är inte annonsers vara eller inte vara som är problemet, inte för någon av oss tre. Vi har inte skrivit något som vi uppfattar som annonser. Hade vi uppfattat det så, så skulle vi inte skrivit inläggen.
[*] Kjell finansierar kostnaden för denna site, tidigare enbart med egna medel men numera även genom Gold medlemskap. D.v.s. han har enligt min mening full rätt att tillsammans med Christian bestämma vad som skall gälla för forumet.
Tillsammans med sina kunder, antar jag. Dvs Gold-medlemmarna. Det är ju de som betarar. Dessutom är jag inbjuden att vara närvarande och skriva i forumet, så länge jag följer reglerna. Men åter igen. Hur skall vi kunna följa reglerna om inte moderatorn talar om hur han tolkar dem? För uppenbart har många (många fler än vi tre drabbade) problem med att förstå tolkningen. (Ärligt talat så tror jag även Kjell har det).
[*] Vi som var med på tiden då det var diskussion om att föra in gold medlemskap vet att Kjell då tydligt uttalade att han inte hade något eget intresse att driva Zoopet vidare, utan skulle det drivas vidare skulle det göras för att tillräckligt många sitt intresse för siten genom att betala sitt goldmedlemskap. Som tur var så var det tillräckligt många som visade sitt intresse och vi har idag ett Zoopet som är mer levande än någonsin tidigare.
Jättebra, och jättesnällt av Kjell, Christian och Guldmedlemmarna. Jag var med vid omformningen, så jag vet lite om Zoopets historia, även om jag inte var inblandad i den.
Men vad har det med hur Kjell tolkar reglerna reglerna och vägrar förklara för oss andra hur vi skall undvika att få våra inlägg raderade i framtiden??? För helt uppenbart duger inte våra tolkningar av reglerna.
[*] Forumet hade kunnat vara stängt för icke gold medlemmar idag men Kjell har valt att även låta icke betalande medlemmar få full tillgång till diskussionsforumet utan att behöva betala ett enda öre.
Det hade kanske varit bäst så. Att man bara får skriva om man är betalande medlem.
Men tror du att Zoopet har varit "mer levande än någonsin tidigare" om så varit fallet? Zoopet lever för att många bidrar med innehållet, både Guldmedlemmar och icke-Guldmedlemmar. Det är därför Zoopet "är så levande" som du skriver. Inte bara pga Guldmedlemmarna eller Kjell. Kjell, Christian och Guldmedlemmarna är tre nödvändiga komponenter, men utan resterande icke-Guldmedlemmar lovar jag dig att Zoopet vore betydligt torftigare plats.
Däför skulle det vara trevligt med lite respekt för oss som bidrar till Zoopet på andra sätt än att betala med pengar.
Med tanke på allt detta har jag full förståelse för att Kjell ibland blir lite lätt irriterad när folk bara klagar, speciellt när klagomålen kommer från de som har fått tillgång till Zoopet utan att betala ett enda öre. Hade Kjell bara tänkt på sig själv hade Zoopet förmodligen varit ett utdöende forum idag, men som tur var så lyssnade han på användarna av Zoopet och valde att driva Zoopet vidare.
Hela den här tråden kunde ha "dött" efter tre inlägg om Kjell valt att motivera sina raderingar. Jag skulle varit nöjd(are) och även HazelCR. Men istället vägrar Kjell att svara på de konkret ställda frågorna om just dessa tre inlägg har bedömts. Först efter flera sidor inlägg förklarar han varför mitt inlägg raderades (det stod "Jag" i inlägget, hade jag formulerat det med "Någon" istället, så har det fått stått kvar). Men fortfarande inte en rad av motivering för raderingar av de två andra inläggen.
När det uppstår personangrepp och mobbing i forumet så beror det oftast på att båda parterna har sagt något man inte borde ha sagt, det är sällan den ena parten är helt skuldfri.
Så det är de mobbades skuld att de andra mobbar?
Jo, det är klart. Några skolor och arbetsplatser verkar ju arbetat och arbetar enligt den tesen. Men några av dessa skolor har åxå fått böta för den inställningen.
Jag kan hålla med om att den accelererande tonläget är till viss del båda sidors ansvar. Jag skulle kunnat gjort som många andra, och bara lagt ned utan att få svar. Men det lär ju inte ändra något, att lägga sig ned och acceptera. Hur skall saker kunna bli bätter då? Varken du eller jag får då veta hur vi skall undvika "annons"-bedömningar i framtiden.
Jag har har inga förhoppningar att denna diskussion kan sluta i något possitivt resultat, så mitt förslag är att vi lägger ned diskussionen och istället fokuserar tiden på diskussioner kring våra fiskar och akvarium.
Så ditt förslag är att fortsätta får inlägg godtyckligt raderade efter några okända, diffusa regler som bara Kjell känner till? Varför skall då vi då lägga ned åtskilliga timmar med att besvara och ställa frågor i forumet, som genast kan bli raderade? Var det inte forumet som gjorde att Zoopet är så levande?
Är det så mycket begärt att moderatorn skall kunna tala om hur han använder reglerna? Vad han har för kriterier för att bedömma inlägg varandes annons.
För att göra det klart:
Jag HAR full förståelse för att man inte vill ha annonser i forumet, även jag vill slippa dessa. Men det förekommer ju trots att moderatorn läser trådarna med annonser i. Dvs denna övernitiska tolkning (i vissa fall) ger ju inte ett annonsfritt forum.
Jag HAR läst reglerna och var medveten om dem innan jag skrev den artikel som Kjell raderade.
Jag HAR allvarligt försökt undvika att skriva annonser i forumet, eftersom reglerna säger så. Även med det inlägg som blev raderat.
Jag har INTE förstått och förstår fortfarande inte hur moderatorn gör sina bedömningar. Trots att jag har bemödat mig att ställa frågor så att jag skall kunna förstå.
Jag HAR tyckt att det varit en trevlig och bra site, varför tror du annars jag lagt ned så mycket tid på den här tråden?
Jag VET att det är svårt att moderera, därför är öppet redovisade bedömmningsregler viktiga för att minska problemen för alla, inklusiva moderatorn.
Jag VET att jag har varit med och bidragit att göra detta ställe fyllt med information som är användbart för andra.
Samtidigt VET jag att jag aldrig kommer att bli Guld-medlem här, så länge den drivs på detta viset. Det är inte värt att få mina pengar. Då lägger jag det på annat som är mer värt ("rädda barnen" kan exempelvis få lite mer pengar).