Bakteriekultur på tablett...?

#1 - 29 augusti 2009 21:13
Köpte till mitt nya 120 liters en tablett som skulle vara bakteriekultur. Såg ut som en slemmig boll när jag särade på plasten. hur snabbt funkar sånt här egentligen? När kan jag ha i mina fiskar? Har 4 barber o 2 små ancistrus i karet nu.
i affären sa dom att jag kunde släppa i dom direkt, men litar inte helt på det....:)
#2 - 30 augusti 2009 04:31
Fiskarna kan du släppa i direkt, men utöka inte antalet den närmsta tiden. Sedan när karet börjat gå in sig efter ett par veckor, kan du sakta utöka antalet till vad som är rimligt:).
#3 - 30 augusti 2009 07:29
Mata väldigt försiktig nu i uppstarten. Bara några flingor mat var annan till var tredje dag. En bra regel jag har är att första veckan, väldigt lite mat var tredje dag, andra veckan väldigt lite mat varannan dag, vecka tre ger man väldigt lite mat varje dag. Vecka fyra kan man sedan öka försiktigt matmängden man ger per dag. Du bör vänta tre veckor innan du tillsätter mer fisk.

MVH Lasse
#4 - 30 augusti 2009 10:16
Lasse skrev:
Mata väldigt försiktig nu i uppstarten. Bara några flingor mat var annan till var tredje dag. En bra regel jag har är att första veckan, väldigt lite mat var tredje dag, andra veckan väldigt lite mat varannan dag, vecka tre ger man väldigt lite mat varje dag. Vecka fyra kan man sedan öka försiktigt matmängden man ger per dag. Du bör vänta tre veckor innan du tillsätter mer fisk.

MVH Lasse

3 veckor så mkt?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 30 augusti 2009 10:17
vargunge skrev:
3 veckor så mkt?

Jag rekommenderar 4;)
#6 - 30 augusti 2009 15:12
:) Okej alla tycker jag ska vänta minst 2 veckor iaf...
men är det någon som använt eller hört talas om sådan bakteriekultur förr. Eller har alla använt sig av flytande?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 30 augusti 2009 16:49
Falconer skrev:
:) Okej alla tycker jag ska vänta minst 2 veckor iaf...

men är det någon som använt eller hört talas om sådan bakteriekultur förr. Eller har alla använt sig av flytande?

Men du kan som flera har sagt släppa i de första fiskarna tämligen omgående.

Jag har aldrig använt bakteriekultur i tablettform
#8 - 3 september 2009 21:32
Jag har heller aldrig köpt bakterie kultur till karet , men jag skulle hålla mig till Kjell och Lasses råd så slipper du köpa ersättnings fiskar till de som dött av övergödning i karet. De [COLOR=Red]vet[/COLOR] vad de snackar om.
Jag kör de med Lasses nitraväck när jag hade problem med vattnet i mitt kar. Länk till receptet nedan till =)

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1116375&postcount=66

Annons