[QUOTE=Bluewing;1705336]Jag tror vi är lika du och jag Tommy, på ett sätt. Vi älskar kunskap. För egen del har det lett till en kamp mellan hjärna och hjärta speciellt i början. Du gillar prylar och smarta lösningar precis som jag (och förstås en massa andra människor).
Nu vill du ju förkovra dig i växter, vattenkemi och Diskusar. Tror du kommer att gilla denna hobby. Men det kommer att dra iväg nu.
När det gäller växter så är det mera strikt logiskt varför det går som det går. Växter är mycket enkla på många sätt och helt kompromisslösa på andra sätt.
Får växterna exakt vad de behöver kommer de att växa och ge dig en rejäl belöning. Det gäller den enskilda växten/arten. Så det som en växt älskar kan få andra arter att föra en smått tynande tillvaro. Håller man sig till enkla växter så är det inget problem. Men många av de toksnygga växterna är medelsvåra till svåra. Tyvärr kan växters och diskusars behov ibland stå i motsats till varandra.
Grunden gällande växters behov är ju näring (av samtliga ämnen) Co2 och ljus som matchar växtens behov.
När det gäller ljuset så "försvinner" mer ljus än vad man kan tro. Ju mer växtmassa det finns i karet ju mindre ljus reflekteras ner till botten. Så med mycket växter, så kan ljuset vara extremt dåligt på botten trots bra kräm i rampen.
För upp till medelsvåra växter går det helt ok med 0,5w ljus per liter vatten. För svåra och med avancerad växthållning (läs Mathias Nillsons klass) kan det nästan vara knappt med 1w per liter. Till ditt kar skulle du då behöva ha belysning på 240w ;)
Diskusar vill ju egentligen ha lite dov belysning, så redan där är det krock. Men många har Diskusar i rena växtkar och de vänjer sig efter ett tag.
Ljuset är ju ett gasreglage så ju mer ljus, desto mer näring kräver växterna. PMDD är bäst och mest beprövat som jag ser det. Jag kör med 1,5 normaldos
PMDD per vecka i mitt 180 med växter som knappt vill ha näring. Tror t.ex. Mathias klämmer i mer än så dagligen nästan i vissa av hans kar.
I denna näring så finns No3 Nitrat som en del av näringen. I högre doser så är Nitrat irriterande på fiskar (speciellt Diskusars) slemskikt, gälar etc. Ger du en mängd näring som växterna hela tiden förbrukar så går det ganska bra. Diskusar tenderar att reagera på de flesta tillsatserna i vattnet som om vattnet är orent.
Men för att kunna bygga växtmassa krävs kol, dvs. Co2 i en mängd som växterna kräver. Co2 och Syre går sida vid sida så att säga, inte i motsats som många tror. Så du kan ha mycket Co2 och mycket Syre i karet samtidigt. Men har du mycket Co2 och låg syremättnad i vattnet då blir det snabbt kris. Ju högre temp i vattnet ju lägre förmåga får vattnet att lagra syre. Så därför är Diskus och mycket Co2 en vandring på slak lina. Men många akvarister fixar detta perfekt. Men du får små marginaler.
Så kör du växtkar med Diskus tror jag du måste ha en PH kontroller som styr mängden Co2 i vattnet.
Sedan så behöver du ju ha en komplett utrustning gällande Co2, men det står ju i många trådar. Utmaningen blir lösningen av Co2 i vattnet. Bäst blir det med ett extra ytterfilter med lösning via en reaktor kopplat till den. Så du kör med 2 filter.
När det gäller botten så går många rena växtkar bättre med specialsubstrat på botten (som ofta läcker en del Nitrit i början). Jag har näring under sanden i mitt 180 i ett eget skikt.
Lite uppmjukande tankar bara kring din fråga.
Egentligen skulle jag nästan råda dig att skaffa ett kar till för att träna växter. Ett rent växtkar med få fiskar. Nu vill du testa allt i ditt diskuskar. Diskusar är svåra! Det är ingen slump att det inte finns så många stora diskusar till försäljning som har växt upp som små i akvarium. Det säljs massor med små. Det beror ju på att de flesta dör innan de når vuxen ålder tyvärr.
Så mitt råd är att planka Mathias linje fullt ut. Ett nytt rent växtkar där du kan gå bananas utan att det drabbar din fisk.[/QUOTE]
Tack för ett utomordentligt bra svar. Nu har jag många ämnen att förkovra mig vidare i som jag i nuläget kan typ noll om :)
En följdfråga för resonemangets skull:
Om man skulle välja att inte tillsätta någon näring alls utan endast låta växterna leva på det som karet har att erbjuda naturligt och då acceptera att de växter som klarar sig, klarar sig och de som inte gör det dör. Finns det då någon negativ påverkan växternas existens i karet kan ha på Diskusarna?