[quote=pelle;1074196]Borellii har liksom några andra apistoarter två färgformer, en gul och en blå, (samt en del variationer på temat). Ap. Luelingi och Ap. Gibbiceps är exempel på ett par andra arter som har en blå och en gul färgform. [/quote]...eller också egentligen är art-par.
Om man har två färgformer på samma lokal, finns det två möjligheter: bägge färgformerna korsar sig fritt, och avkomman får antingen blå eller gul färgform, aldrig något mellanting (dvs färgen är två konkurrerande alleler för samma gen, som blå eller brun ögonfärg hos människa).
Alternativet är att honorna (som väljer vilka hanar de skall para sig med, det är inte hanarna som väljer) föredrar att para sig med hanar av sin egen färgmorf - och då är det två separata arter.
För att utreda vilket, behöver man antingen göra en genetisk populationsstudie, eller göra korsningsförsök där man kollar om honorna väljer hane av sin egen morf och ifall "tvingade" korsningar ger en avkomma som är ett mellanting mellan gul och blå färgform.
Detta är en ganska grundmurad kunskap om Borelli, jag tror inte någon idag tvivlar på till ex. Wolfang Staecks studier av Borellii, när det gäller färg former och geografisk utbredning.
Jag har inte läst hans studier, kanske han har gjort såna korsningsförsök, men har han inte det finns det defintivt utrymme för tvivel.
På svenska kan du läsa detta från ciklidbladet 1991. Artikel av Wolfgang Staeck
http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=9104&lopnr=2
I åtminstone den artikeln gör Staeck ett logiskt felslut: han drar slutsatsen att bägge morferna är samma art
på grund av att de finns på samma lokal, men det finns ingenting som säger att två arter, ens två närbesläktade arter, måste leva åtskilda. Sarv och Mört är närbesläktade men defintivt olika arter, och de finns i samma sjöar.
Han nämner också att han hittat ett fåtal individer som förefaller vara mellanting, och om två former när de korsas ger mellanting
kan de inte förkomma på samma lokal. Inte annat än under det fåtal generationer det tar för den genetiska skillnaden att jämna ut sig i alla fall. Det är som om man befolkade en ö med 50% svarta och 50% vita människor: efter, säg, hundra generationer kan du kallt räkna med att alla på ön är bruna.
Undantaget är om gul x blå hybriderna är sterila eller på annat sätt har kraftigt nedsatt fitness, så de konstant sorteras bort - dvs man har en korsningsbarriär, dvs man har två arter.
En förutsägelse man kan göra är att
om de är olika arter, skall skillnaden mellan dem vara tydligast (blåaste opalerna med mest rött på huvudet; yellowheads med mest & klarast gulfärg) på de lokaler där bägge förekommer, pga att avkomman från de honor som "väljer fel" hela tiden sorteras bort, vilket "driver isär" arterna utseendemässigt.
Jag kan scanna artikeln och skicka den till dig om du är intresserad. Mycket uttömmande, men tyvärr på Tyska.
Det vore vansinnigt snällt av dig. Jag skulle hemskt gärna läsa artikeln.
Drömmen vore ju ändå att på plats, själv kunna fånga Borellii och studera hur olika färgformer förekommer. :)
Japp. Tills dess får jag leta efter opaler och för att göra ett enkelt korsningsförsök med mina yellowhead-honor. Tyvärr verkar det nu mer vara rätt ont om
borelli över huvud taget i handeln, men det dyker säkert upp några vad det lider.