Hej! :)
Jag har haft ett 160l igång sedan 16/7-15. Den 4/8 fick första fisken flytta hem. 2 hanar+5 honor Endlers guppy, var. 'Tiger'.
Det är mitt första akvarium och jag älskar min nya vänner bakom glaset!!! :):d:)
...och de verkar trivas jättebra.
Jag undrar nu: Måste jag ha mer fisk...för vattenbalans eller så? Har mycket växter, rötter, kokosnötsskal, sjösten (2-3mm i diameter) på jordbotten från Tropica. Håller 24 grader. dKh 6. dGh 7. No3 0. No2 0. Cl2 0. Ph mellan 6,8-7,2...dvs 7? Mätt på teststicka. Jag har mycket indirekt ljus från fönstren från två håll och trötta ljusrör som ändå lyckas göra den rosanerviga polysperman alldeles underbart rosa i topparna. :p En del vallisneria, najas och polysperma flyter på ytan. Har några snäckor som jag gärna vill ska få leva. ;) ...så inga snäckätare mao. :)
De fiskar jag har är otroligt harmoniska och utforskar hela akvariet så fridfullt. Jag vill inte störa harmonin. Tycker också mycket om att kunna skilja på alla individerna. :) De har nu även fått namn. ;)
Om mer fisk ska i: Vilka skulle passa bra?
...eller kan man ha i lite räkor som tar bort lite skräp och alger istället för mer fisk?
Ja, kom gärna med lite uppslag, tankar och idéer! :)
/Glad nybörjare som gillar lugnet i akvariet.