Oj vad tiden går... har jobbat för mycket och sånt, så jag har inte hunnit med annat än att byta vatten... och absolut inte Zoopeta på fler veckor... Sedan sist har min sista cory gått hädan, annars verkar alla må bra...
1. Ha inte i några onödiga medel i karet.
ANvänder bara PMDD och EC.
2. Kolla så du inte har för mycket EC.
Ingen fara!
3. Fortsätt med PMDD, och om du har mycket växter och stark belysning så ha inte i för lite.
Ligger nog rätt bra där.
4. Glänta på täckglaset för att cirkulera luften så att du inte har någon kudde/barriär där, och ha så hela tiden.
Mmm, det står på tur, ska lägga silokonkluttar under den ena glasskivan (har redan under en skiva, det lyfter ca 5 mm)
5. Gör rent filtret och slangar ordentligt så att det blir bra genomströmmning och så att du får bort grums och algrester som förgiftar och tar syre. Blev inte på det klara med vad du hade för filter, men förfiltrera gärna till det att du blir väck med böset i akvariet, så det inte sätter sig i filtret.
Done! Glömde säga förut att jag ökat till en 1150-literpump, som kompletteras med en 350. Filtret är alltså en "hamburgerfilter",
http://de.wikipedia.org/wiki/Hamburger_Mattenfilter, och det ska räcka till i volym och genomströmning...
6. Se till att du får bort skadade växter och löst grums i akvariet, men bottensug inte för hårt, utan bara ytligt.
Done!
7. Efter du gjort rent allt så tillsätt Nitrivec varje dag i 10 dagar.
Inte done! Men jag hade i JBL FIlterstart för någon månad sedan, efter att jag haft problem ett tag.
[quote=Johan Ågren;1285678]8. Vänta med att köra CO2 tills problemen löst sig.
Har inte satt i gång... vilket syns på vissa växter!
9. Gör små vattenbyten varje dag; 10-20%, inte mer (om inte något skulle dra iväg). Använd Aquasafe för säkerhets skull.
Har jag provat förut, i vintras, men eftersom det inte hjälpte återgick jag till 20-25% i veckan.
10. Skaka av växterna varje dag, och skölj ur förfiltret varje dag. Virvla upp botten lite med en håv och hova in löst grums, men bottensug inget.
Har inte behövt bottensuga alls sedan jag bytte till 1150-pumpen!
11. Sänk temperaturen en grad eller två.
Hm, svårt... men den brukar ligga stadigt på 26-27.
Om det där inte fungerar så har du något giftigt i akvariet som måste bort. Kör hårt!
Jo, jag har ju tänkt det... men vad? Jag har inte haft i nya grejer sedan i somras, och så började problemen i vintras...
Edit: Du har en filtermatta i ett av hörnen? Såg någon läskig bild på den. Är inte så hemma på sådana. Har du ett ytterfilter också eller bara en cirkulationspump i akvariet? Har en känsla av att du inte har något fungerande biologiskt filter i akvariet.
Jag har också haft den tanken emellanåt... men har i olika omgångar haft i både Nitrivec och JBL Filterstart, så det borde vara i gång tycker man.
Om vi utesluter att det inte är att du inte får in nytt syre mellan täckglaset, så skulle jag ändå tro att det är syresättningen, nedbrytningen och sekundärt fiskdöd. Kan vara kombinationen av syresättningen av ytan, och cirkulationen i förhållande till ett felaktigt dimensionerat filter. Algerna, mängden av ansamlande bös, och snuskiga uppbyggnader i filtret tyder på det. I med mer snabbväxande växter så att de konkurerar med algerna. Har du någon bild på akvariet som det ser ut nu?
Bild här:
http://i42.tinypic.com/2u586tk.jpg men obs att den är tagen INNAN jag bytte ut 650 mot 1150-pumpen, numera har jag (i princip) ingen skit på botten.