Varför växer de inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Vad gäller näringsämnen så borde det rimligtvis finnas något i mitt akvarium som inte ska finnas där eller som det finns för mycket av. Fiskarna fortsätter nämligen att dö av vad som mest liknar fenröta och ibland av mystiska sår som inte läker, och jag begriper inte varför. Kan inte låta bli att undra om det inte trots allt är för höga halter av nitrat....... och då känns det lite obehagligt att ösa i så mycket av det som jag gör nu. Kanske är det något fel på pumpen för den verkar ha lite dåligt drag trots alla försök att åtgärda problemet.

    En möjlighet är förstås att det var all skiten i pumpen som avgav gifter och att fiskarna fortsätter att dö i fenröta även fast problemet kanske är åtgärdat. Har det väl blossat upp är det kanske svårt att hejda, eller?

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      och då känns det lite obehagligt att ösa i så mycket av det som jag gör nu
      10 ppm nitrat som du får av en dubbeldos är ingenting jämfört med vanliga sällskapsakvarier. Det är vad vissa har i sitt kranvatten. Jag vet inte vad mer jag kan säga för att övertyga dig om att det verkligen inte kan påverka fiskarna.

      En möjlighet är förstås att det var all skiten i pumpen som avgav gifter och att fiskarna fortsätter att dö i fenröta även fast problemet kanske är åtgärdat. Har det väl blossat upp är det kanske svårt att hejda, eller?
      Filter avger inte gifter. Allt organiskt material som byggs upp där brukar tvärtom bilda organiska komplex med metalljoner osv som kan vara aggressiva. Visst avger dom nitrat, men för att du ska se stresssymptom på fiskarna av nitrat så behövs det seriöst höga halter.

      På den tiden jag hävde ner 10 ppm nitrat om dagen så fick jag aldrig några problem med mina fiskar. Jag fick däremot yngelvård på både Fjärilsciklider och Scalarer. Jag har heller aldrig haft några fisksjukdomar under de 6 år jag använt PMDD - och ofta mer PMDD än vad de flesta någonsin vågat dosera.

      Om fiskar börjar tackla av så skulle jag be vattenverket undersöka sitt kranvatten i ditt område och kolla om det är dags för en ledningsspolning. Har för mig att dom gör sånt när man har kranvatten som luktar illa eller är färgat tex.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        Ursprungligen postat av defdac
        Om fiskar börjar tackla av så skulle jag be vattenverket undersöka sitt kranvatten i ditt område och kolla om det är dags för en ledningsspolning. Har för mig att dom gör sånt när man har kranvatten som luktar illa eller är färgat tex.
        Ja, fast missfärgat är det inte och luktar gör det inte heller så det är väl tveksamt om de drar igång en undersökning på basis av att fiskar dör i ett akvarium........ Tror tyvärr jag har små utsikter där.

        Men jag har för mig att det var du som skrev någon gång att om genomströmningen och därmed syresättningen i filtret är mindre än avsett så kan det leda till gifter i vattnet? Kan mina problem ha något med pumpen att göra?

        Det är så konstigt för jag tycker jag sköter mig bättre än många andra som ändå får sina akvarier att fungera (med regelbundna vattenbyten, håller efter vissnande växter, ingen övermatning och inte överbefolkat etc). Fattar inte vad jag gör för fel ( om det nu inte handlar om kranvattnet vill säga).

        Är det nitrit och ammonium jag behöver mäta för att se om det finns gift, eller finns det något ytterligare?
        Senast redigerad av Björken; 06 April 2009, 19:27.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          Är det nitrit och ammonium jag behöver mäta för att se om det finns gift, eller finns det något ytterligare?
          Ammonium brukar vara väldigt kortvarigt, så främst nitrit isåfall.

          Hur ser filtermassan ut när du gör rent filtret? Är det svart och luktar illa eller är det brunt och luktar "gott" (lite svårt att förklara doften av ett glatt filter, det är en lite jordig doft som luktar friskt).

          Jag är själv fantastiskt ointresserad av fiskar och de jag har haft har varit alltifrån känsligare arter till mer robusta sådana - och alla har mått kalas med PMDD. Det är lite som med alger. Fokuserar man helt på växterna så försvinner alger och fiskar brukar må prima.

          Att begränsa vissa PMDD-ingridienser pga vad vattentest visar brukar få växter ledsna och allt går ganska snabbt ner sig. De nivåer man doserar är fantastiskt låga så skiter man i att dosera vissa ämnen blir det mycket snabbt begränsade växter som därmed inte tar upp giftiga ämnen som t ex ammonium.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            Ursprungligen postat av defdac
            Hur ser filtermassan ut när du gör rent filtret? Är det svart och luktar illa eller är det brunt och luktar "gott" (lite svårt att förklara doften av ett glatt filter, det är en lite jordig doft som luktar friskt).

            Att begränsa vissa PMDD-ingridienser pga vad vattentest visar brukar få växter ledsna och allt går ganska snabbt ner sig. De nivåer man doserar är fantastiskt låga så skiter man i att dosera vissa ämnen blir det mycket snabbt begränsade växter som därmed inte tar upp giftiga ämnen som t ex ammonium.
            Det är brunt snarare än svart men hur det luktar har jag inte tänkt på. Jag står inte med näsklämma och spyhinken beredd i alla fall .

            Nej då, jag doserar lika av alla ingredienserna, jag har lyssnat på det du säger.......

            När jag börjar tala om fiskarna har jag väl egentligen i viss mån frångått temat i denna tråd, men kan det inte ändå vara så att fenröta börjat frodas tidigare när miljön var sämre och nu är den svår att bli av med helt enkelt?

            För övrigt är det kopparrör här, och det är väl inte optimalt för fiskarna tycker jag mig ha hört, men å andra sidan har 90% av alla bostäder i Sverige kopparrör och om detta skulle vara en avgörande faktor borde det vara ytterst få i detta land som lyckas hålla friska fiskar.

            Tydligen har jag bara 770 l /h i cirkulation från ytterpumpen som kompletterats med mitt lilla Fluval 4+, och vad det bli sammanlagt vet jag inte men om det är så att man ska ha 5-10 ggr akvarievolymen så är detta kanske katastrofalt dåligt eller? Kan detta kanske förklara alger, cyano och sjuka fiskar?
            Senast redigerad av Björken; 08 April 2009, 20:56.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              Kopparrör trodde jag också kunde vara boven när jag inte fick igång min egen 310-litrare för några år sen, men jag avfärdade det sen dels pga det du säger och dels för att akvariet ju funkat bra tidigare.

              För stor filtermassa i förhållande till filtrets kapacitet tror jag kan ge lite instabila förhållanden. Mycket stor mulmuppbyggnad som ligger och tar syre tex. Av en händelse brukar Cyano gilla sådana förhållanden.

              När jag ändrade min filtrering till ganska precis 10 ggr akvarievolymen per timme och betydligt mer ljus så hoppade det mesta igång från att ha varit instabilt som sjutton.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                Ursprungligen postat av defdac
                När jag ändrade min filtrering till ganska precis 10 ggr akvarievolymen per timme och betydligt mer ljus så hoppade det mesta igång från att ha varit instabilt som sjutton.
                Är det alltså så att:
                - för liten effekt på pumpen i förhållande till akvarievolymen kan göra såväl att växterna växer sämre som att alger gynnas samt att fiskar mår dåligt?
                - Den genomströmning jag har är skandalöst dålig och bör åtgärdas om jag någonsin vill ha ett fungerande akvarium?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  Ja kanske det, vet inte om man kan generalisera. Om pumpen verkligen klarar de 770 l/h så kanske det kan räcka i 450 litersakvarium.

                  Min gamla ruttna Fluval 404 sades klara 1200 l/h men pumpade typ 200 l/h - utan filtermassa och ny impeller.

                  Växter gillar helt klart cirkulation som föser omkring näringsämnena i akvariet och tillför CO2 och sveper bort syre (som är deras avfallsprodukt).

                  Främst tror jag dock det handlar om att man med mycket otur kan få helt fel förhållanden i filtermassan om genomflödet är för lågt i förhållande till filtervolymen. Kör man vadd, skumplast eller annat tätt filtermaterial tillsammans med en trött pump är det att be om problem - medans man nästan aldrig behöver sköta om ett filter med överdimensionerad pump i förhållande till filtermassan. Mulm försvinner i princip av sig själv i de syrerika nedbrytningsprocesserna.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    Efter snart tre veckor med dubbeldos PMDD växer nu polysperman möjligen något bättre men är fortfarande inte i närheten av sessifloran. Cyano och alger gör växterna fula och till och med sessifloran som växer ohämmat blir full av alger, eller om det nu är cyano, i vissa delar trots hård ansning varje vecka. Ett parti på bakrutan invid utsuget har täckts av tofsalger och det finns vissa tendenser till detsamma på svärdsplantorna........

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      Ursprungligen postat av defdac
                      Är det svart och luktar illa eller är det brunt och luktar "gott" (lite svårt att förklara doften av ett glatt filter, det är en lite jordig doft som luktar friskt).
                      Doften av syrlig tomatplanta blandad med doften av nytvättad färskpotatis vilket naturligtvis varierar beroende på typ av foder, växter osv..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        Ursprungligen postat av Björken
                        Efter snart tre veckor med dubbeldos PMDD växer nu polysperman möjligen något bättre men är fortfarande inte i närheten av sessifloran. Cyano och alger gör växterna fula och till och med sessifloran som växer ohämmat blir full av alger, eller om det nu är cyano, i vissa delar trots hård ansning varje vecka. Ett parti på bakrutan invid utsuget har täckts av tofsalger och det finns vissa tendenser till detsamma på svärdsplantorna........
                        Hmm.. dubbeldos EC varje dag och samtidigt toffsar som börjar sprida sig samt cyano som fortsätter ohämmat trots mer kväve via PMDD.

                        Din burk låter sådär bråkigt tvärtom som min var när jag hade dåligt med ljus och halvkass cirkulation. Jag testade allt vad gäller CO2-insprutning och PMDD-doseringar men ingenting hjälpte.

                        Mer ljus och bra cirkulation och sedan var saken biff.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Björken
                          • November 2005
                          • 1174

                          Ursprungligen postat av defdac
                          Hmm.. dubbeldos EC varje dag och samtidigt toffsar som börjar sprida sig samt cyano som fortsätter ohämmat trots mer kväve via PMDD.

                          Din burk låter sådär bråkigt tvärtom som min var när jag hade dåligt med ljus och halvkass cirkulation. Jag testade allt vad gäller CO2-insprutning och PMDD-doseringar men ingenting hjälpte.

                          Mer ljus och bra cirkulation och sedan var saken biff.
                          Inte dubbeldos EC utan PMDD. Ec kör jag enkeldos.

                          Usch! Mer ljus och cirkulation, det blir den dyra vägen då . Men det kanske bara är att skåda sanningen i vitögat och åtgärda bristerna i utrustningen (fortfarande sur på PWSS). Det lär bli åtskilliga tusenlappar som går åt till detta.

                          När jag sveper runt bland växterna i samband med vattenbyte yr det alltid upp ett moln av skit som tydligen ansamlats där, är det ett tecken på dålig cikulation eller blir det så i alla akvarier? Jag kör med strilrör, kan det minska kapaciteten?
                          Senast redigerad av Björken; 16 April 2009, 20:00.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            Det är inte PWSS fel utan mer ett symptom på att de flesta akvariepaket som erbjuds överallt inte riktigt räcker till när det kommer till växter. Det efterfrågas inte paket med kraftigare ljus så då görs det inte heller.

                            Moln av skit finns i de flesta akvarier, även mitt, men jag har märkt att skit (sk mulm) i mycket högre grad bryts ner med väldigt glada växter som producerar mycket syre till de organismer som bryter ner det. Snäckor hjälper till väldigt mycket där också då dom hackar sönder större döda växtdelar till mindre som bakterier och enzymer kan sätta tänderna i. Detta förtutsätter bra med ljus och även bra cirkulation som kan svepa runt syret. Jag vet att folk generellt hatar snäckor, men jag kommer aldrig mer köra ett akvarium utan dom. Jag tycker Physa är både snygga och deras population verkar aldrig gå överstyr som tex populationer av kanelbullesnäckor kan göra. Såhär ser Physa ut http://www.defblog.se/picture/1782.html

                            Strilrör är bra för att få bra gasutnjämning i vattnet. I CO2-berikade akvarier ser det till att svepa bort syre från växterna och att CO2 når bladen och i low-techs minskar det CO2-fattiga prandtl-lagret runt bladen. Samtidigt så blockerar det flödet lite från pumpen, speciellt om den redan får jobba hårt med ett tätt filtermaterial.
                            Senast redigerad av defdac; 16 April 2009, 20:56.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Björken
                              • November 2005
                              • 1174

                              Det är tydligen inte ett xp 4 jag har utan ett xp 3 (som ska räcka för 250-600l), ca 1300 l/h. Mitt Fluval 4+ innerfilter ska tydligen vara nästan lika effektivt (1000 l/h) men verkar mycket piggare faktiskt. Jag har börjat fundera på om man kan satsa på att bara ha innerfilter istället eftersom det verkar vara så mycket problem med ytterfilter och jag tror att de drar mer el än innerfiltren gör. Skulle det då kunna räcka med två Fluval 4+ (det skulle ju bli ca 2000 l/h isf) eller tänker jag fel? Blir det sämre med bara innerfilter när filtermassan är så pass mycket mindre? Det blir ju bara filtermattor då......

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                Jag själv föredrar ytterfilter för att man får ur en massa grunkor ur akvariet, och man kan använda dom som CO2-reaktorer om man skaffar CO2. Men smaken är som baken =)
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...