Massa nybörjarfrågor om guldfisk!!

#1 - 2 november 2005 08:15
Hej!
Har mitt första akvarium (ännu tomt!) hemma och försöker fundera ut vilka fiskar som skulle kunna passa! Guldfisken är ju jättefin tycker jag - men det finns ju en massa olika sorter av vad jag förstått. Vilken sort skulle i så fall passa i ett 100 liters akvarium och hur stor kan den bli? Hur stora stim trivs de i (vill bara ha 1 sorts fisk - tycker det är finast!)? Vilket temperatur är för varm för att de ska trivas? Vilken sorts filter ska man ha? Något annat som är viktigt innan man bestämmer sig för en guldfisk? Varför valde ni guldfiskar förresten?
* massor med frågor - svara på dem ni känner för om ni tycker det är för mycket;-)*
Jättetacksam för lite mer info!!!
#2 - 2 november 2005 08:39
#3 - 2 november 2005 08:57
Själv skulle ja valt den riktiga Guldfisken inte slöjstjärt utan den riktiga som sagt tkr den är finast med det är ju en smak sak dom blir oftast inte större än 15-20 cm Guldfiskarna behgöver ingen värmare det är en kallvattenfisk
#4 - 2 november 2005 09:00
[QUOTE=_mattias_w]dom blir oftast inte större än 15-20 cm [/QUOTE]

Guldfisken kan bli större än det där.. och även om dom 'bara' blev 20 cm så är det på tok för litet i ett 100L kar, som detta handlade om!
#5 - 2 november 2005 09:01
Jo just det tänkte ej på de
#6 - 2 november 2005 09:08
Om du ska ha Guldfisk så föreslår jag att du köper några varianter Shubunkin, Comet mf.
Slöjstjärt finns de fler att välja på http://www.kokosgoldfish.com/ftypes.html

Fem Guldfiskar blir ett stimm men då de blir större räcker inte 100 liter.
Om du hittar en butik som har Guldfiskar ska du köpa de som är minst för de kan ha anlag att inte bli så stora.
Du ska kolla att de är snabba på maten och inte är skygga och gömmer sig.
Temp upp till 25 grader är inga problem.
Foder ett bra foder avsett för Guldfisk.
Filter ett stort yttefilter, de som följer med akvariepaket är väldigt mycket för små.
Du kan också ha filtermatta med pumphuvud.

Jag har inga Guldfiskar nu.
http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm
Det finns länkar om Guldfisk på vår länksida.
#7 - 2 november 2005 10:50
Tycker absolut inte att AquaGold ska stödja guldfisk-mutationerna! Om du vill ha guldfisk gräver du antingen en djup damm eller så skaffar du dej ett betydligt större akvarium *tycker runt 600 är minimum* och har ca 5 st individer. Dock så tycker jag personligen att guldfiskar/slöjstjärtar är väldigt tråkiga *LÄS; PERSONLIGEN!*. Skulle gjort något mycket roligare och VACKRARE i ett 100l.
#8 - 2 november 2005 11:43
han kan ju alltid starta med skaldjur :p.
eller växtkar! eller både och!
#9 - 2 november 2005 11:52
Det är inte uppmuntrande att äga eller tänka köpa Guldfisk eller dess varianter när de ställer en fråga på Zoopet, de flesta svaren är s*it från de som inte har en susning om hur det är att ha Guldfiskar.
#10 - 2 november 2005 12:09
Trevliga

Guldfiskar är väldigt trevliga, tama och personliga fiskar men de kräver naturligtvis plats. Själv har jag common och shubunkin och har dem i damm sommartid.
#11 - 2 november 2005 14:43
[QUOTE=AquaGold]Hej!
Har mitt första akvarium (ännu tomt!) hemma och försöker fundera ut vilka fiskar som skulle kunna passa! Guldfisken är ju jättefin tycker jag - men det finns ju en massa olika sorter av vad jag förstått. Vilken sort skulle i så fall passa i ett 100 liters akvarium och hur stor kan den bli? Hur stora stim trivs de i (vill bara ha 1 sorts fisk - tycker det är finast!)? Vilket temperatur är för varm för att de ska trivas? Vilken sorts filter ska man ha? Något annat som är viktigt innan man bestämmer sig för en guldfisk? Varför valde ni guldfiskar förresten?
* massor med frågor - svara på dem ni känner för om ni tycker det är för mycket;-)*
Jättetacksam för lite mer info!!![/QUOTE]

Hejsan, :)

Slöjstjärt - gärna utav samma sort för de simmar alla olika fort och har du samma typ får du ej problem vid fodring

100l - köp 2-3 plus en algätare (25c).

Valdes för deras positiva personlighet - de kallas för akvariefiskarnas hundvalpar i vissa länder. Tänk dig en labrador valp i slöjstjärtsform...

:)
#12 - 2 november 2005 15:38
[QUOTE=Kramfors]Det är inte uppmuntrande att äga eller tänka köpa Guldfisk eller dess varianter när de ställer en fråga på Zoopet, de flesta svaren är s*it från de som inte har en susning om hur det är att ha Guldfiskar.[/QUOTE]

Kramfors, jag har faktist haft guldfiskar, eller slöjsjtärtar för att vara exakt. Akta innan du talar.
#13 - 2 november 2005 15:40
Och jag tycker fortfarande att man absolut inte ska stödja dessa vidriga omänskliga mutationerna av de här oskyldiga djuren. De kan ju inte simma ens vissa av "odlingsformerna".
#14 - 2 november 2005 18:47
hmm måste få svar på frågan är slöjstjärtar = guldfiskar, eller är guldfisk nåt helt annat? den fisk jag tänker på när jag hör slöjstjärt är inte det minska lik den på zoopets artbeskrivning!
#15 - 2 november 2005 19:53
slöjstjärt är en underart av guldfisk om ja fattat de hela rätt.
sen finns det fler som "bubble eye".
#16 - 2 november 2005 21:25
Slöjstjärt är en framodlad variant på guldfisk och inte en underart.

Erik
#17 - 2 november 2005 21:29
Hej.
Skaffa gärna guldfisk-slöjstjärt.
Men jag tycker 100 liter akvarium är för litet.
Inte när dom är små men dom växer och behöver "svängutrymme":-)
Jag har 3 slöjstjärtar i ett 250 liter akvarium och det är på gränsen.
Måste behärska mig när jag ser en ny vill ha- slöjstjärt.
Lätt att köpa för många.
I akvarieaffären är dom precis lagom till vilket akvarium som helst.Men dom växer minst 5-6 ggr sin längd/storlek.
MVH Marita
#18 - 3 november 2005 07:30
Tack

Ok! Tack för svar! Nä - ska absolut inte ge mig på detta med guldfiskar då. Jag har läst att de kan bli stora ( den största jag sett har väl dock varit 10-15cm )
men tänkte eftersom folk ändå har dem i små skålar ( jo - sjävklart djurplågeri) så tänkte jag att 100 liter kanske ändå var ok. Fast då vet jag. Frågar man inte så får man ju inget veta - eller hur? Får leta vidare i fiskdjungeln.
#19 - 3 november 2005 09:06
En mycket lätt fisk att hålla och som har lika stor personlighet som GF/slöjstjärt är kampfisken. De blir mycket större än de är i affären och är väldigt trevliga. Inte alltid matglada så intresset de ger dig när du närmar dig akvariet är inte för mat. De är helt enkelt nyfikna. Ett stim på 5-7 honor och en hane ger ett lätt akvarie att underhålla :)

Be fiskhandlaren att köpa in honor i starka färger. Titta in på:
http://www.bettatalk.com/

Honor i färger:
http://images.google.com/images?q=betta+female&hl=en&btnG=Search+Images
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 3 november 2005 09:12
Tycker absolut inte att AquaGold ska stödja guldfisk-mutationerna

Guldfisken i sig är också en mutation
#21 - 4 november 2005 08:57
Tack Kjell ;)

Den kinesiska gibel karpen är orginalet och som många vet var det kinesiska munkar som avlade fram de första guldfiskarna från dessa.

Från vad jag har förstått avlades sedan den vita slöjstjärten fram med en röd wen, en utväxt, som ska likna en trana och bringa långt liv, därefter avlades de svarta teleskåpögonen fram, de ska likna drakar och bringa tur... Allt från kina. Pekineserna (hundrasen) avlades fram i samma syfte som teleskåp ögonen.

http://www.bristol-aquarists.org.uk/goldfish/info/info.htm
#22 - 5 november 2005 22:02
Hej:-)
Var inte meningen att vara negativ.
Slöjstjärtar är helt underbara fiskar.
Men om du har dom kvar måste du förr eller senare skaffa ett större akvarium!!
Beror på hur seriös du är??
[:-159]
MVH Marita:-)

MVH Marita
#23 - 5 november 2005 22:07
Blev egentligen fel:-)
[:-109]
#24 - 12 november 2005 03:04
Ska du skaffa slöjstjärtar ska du inte skaffa comets, de behöver mer utrymme än 100 l. 25 grader är lite för högt tycker jag, de brukar bli slöa och ibland sjuka av för hög temperatur. Rumstempererat vatten (runt 17-20 grader) räcker.
#25 - 19 november 2005 13:23
[QUOTE=Insomniac]Ska du skaffa slöjstjärtar ska du inte skaffa comets, de behöver mer utrymme än 100 l. 25 grader är lite för högt tycker jag, de brukar bli slöa och ibland sjuka av för hög temperatur. Rumstempererat vatten (runt 17-20 grader) räcker.[/QUOTE]

Mjo, men 17-20 grader är också en smula kallt för slöjstjärtar som i regel behöver någon eller några få grader varmare vatten än konventionella guldfiskar.

Annons