Lite tankar ang. bygga monster akvarium alá minst 10000

#1 - 30 januari 2008 10:01
Ja som topic säger så har jag lite funderingar.

Och jag nej jag menar inte ett helglas akvarium utan mer ett "betong" akvarium med endast en framruta. Det jag mest är yte efter är bilder och text (behöver inte vara svenska) som har byggt på det viset.

Alltså ett "U" uppifrån sett med betong eller dyl. och en stor glasruta fram.

Andledningen till att jag blivit sugen på detta är för att jag är väldigt liten, jag kan inte ha ett akvarium som är mer än 80x80 för då når jag verkligen inte ner.
sålde precis iväg mitt stora helglas på 85x85 (x200) och man fick ju peta med pinnar som en iddiot för att nå ner i det.
Med ett helgutet akvarium med betong platta i botten går det ju att hoppa ner, eller för den delen luta sig över kanten och hänga ner i akvariet, vilker jag inte riktigt vågar med ett helglas. höjden jag är ute efter är runt 80-100cm eller mer men då skall det vara så stort att man kan dyka ner och fibbla med växtriket.

Nu ska vi flytta till hus och i baren, eller källaren, så skulle det finnas plats för att gjuta ett akvarium, dock vet jag inte riktigt hur jag skall gå till väga, skulle vilja ha lite tips och ideér men också inspiration.

bilder och galna länkar, men även era teorier ang. detta.
#2 - 30 januari 2008 10:17
hehe tänk om de börjar läcka.
#3 - 30 januari 2008 10:21
hehe tänk om de börjar läcka.

haha, jo, men så är det ju med alla akvarier.
ett lokalt avlopp sväljer väl ganska mycket liter i sekunden.
om man nu är seriös och bygger på detta sätt så drar man väl in en fet brunn i rummet.
#4 - 30 januari 2008 10:22
och en kran för påfyllning.
#5 - 30 januari 2008 10:24
nej men kenny89 byggde ett kar på 1000l i betong kanske kan få nåra ideer där
#6 - 30 januari 2008 10:26
nej men kenny89 byggde ett kar på 1000l i betong kanske kan få nåra ideer där

orkar du leta fram en länk.

EDIT: tror jag hittade,
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106189&highlight=kenny89

gärna mer länkar!
#8 - 30 januari 2008 10:33
Har du räknat någto på driftkostnader? ett sånt kar kommer ju säker kosta 2000-4000:- i månaden.

Men om inte pengar är något problem så är det ju genomförbart :)
#9 - 30 januari 2008 10:34
#10 - 30 januari 2008 10:38
jag bara för en tankeverksamhet, sem om det blir 10000 är ju kanske tveksamt.
som redan sagt så kostar det ju att driva det också.

men fördelarna överväger nästan nackdelarna.
mer länkar som jag kan visa kärringen! :D
#11 - 30 januari 2008 10:41

"sittkant" smart.

mer inspiration!
#12 - 30 januari 2008 10:56
haha de va inget litet kar de:):D:D va ska du ha i? rockor,hajar? eller ska de bli en pool?;)
#13 - 30 januari 2008 11:13
haha de va inget litet kar de:):D:D va ska du ha i? rockor,hajar? eller ska de bli en pool?;)

flickor i 20års åldern såklart!:D:D

jag har testat lite av varje, stora hajmalar och påfågelciklider, tröttnade rätt snabbt.

dock vet jag att det är sällskapsakvarium jag vill ha. alltså en balndig av det bästa från världsdelarna. och även försöka blanda stora och små fiskar, vilket kanske är lite tabu, men tillexempel stora L-malar går ju garanterat ihop med små levandefödande, liknande guppy.

sen är det nog växterna som skall vara i överflöd i akvariet.
dock så måste vi först hinna flytta in i huset innan man börjar galenskapa, sen har jag en flickvän här hemma som är lite tveksam

"kan du inte köpa ett eller två 1000L helglas och vara nöjd med det, dem går ju alltid att ta bort enkelt sen"

äsch. här ska byggas, jag vet bara inte när. :(
men vill ha lite kött på benen, så mer länkar till stora byggen uppskattas.

P.S monsterfishkeepers.com är ju ett underbart forum med mycket galenskaper :D
#14 - 30 januari 2008 13:15
Mitt akvarum är 1400 liter:P

Ska du gjuta/bygga ett 10 000 liters kar? glasrutan där kommer kosta j*vligt mycke!

Jag började att bygga mitt akvarium ca 4 dagar efter ja kom på ideen att bygga de hehe.
Och kan ju säga att planering inte är fel. Man lär sig av sinna misstag iallafall.
#15 - 30 januari 2008 14:11
galet e bara förnamnet på detta projekt, rena vansinnet!
#16 - 30 januari 2008 21:03
Här får man även börja titta på försäkringar och liknande då det rör sig om 10 kubik som kan sippra ut ur karet, 10kubik är en faslig massa vatten!
#17 - 30 januari 2008 22:42
Sultanen skrev:
Här får man även börja titta på försäkringar och liknande då det rör sig om 10 kubik som kan sippra ut ur karet, 10kubik är en faslig massa vatten!

Trygg hansa var helt ointresserade om hur stort mitt akvarium var eller om det var hemmagjort, dem sa simpelt att våran försäkring gäller vid vattenskador.

jag ringde faktiskt en gång till till supporten för jag blev lite förundrad över det simpla svaret, och då sa dem samma sak igen (annan kille). så jag är nöjd :D

dock skulle jag vilja ha det i klartext på papper innan jag fyller ett så stort akvarium. annars kanske dem knåpar fram någon fin liten notis, och då är man i skiten [B)]
#18 - 30 januari 2008 23:49
Får du det på papper så är det ju lungt, låter väldigt simpelt, lite för simpelt för att vara sant, men som sagt var, du kommer inte sättas i skiten om det är korrekt forumlerat på ett påskrivet papper:)
#19 - 31 januari 2008 10:58
Försäkringsbolagen är i dagsläget väldigt generösa när det gäller reglerna om akvarium, frågan är om detta projekt går under akvarium eller något annat?
Har själv Länsförsäkringar och dom har meddelat ( skriftligt ) att dom ersätter allt utom akvariet.
Inga begränsningar på volymen heller.

Skitsamma, klart att du ska bygga, strunta i alla som tycker att normaliteter ska följas, bygg, bygg, bilder :D

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer [:-96]

Följer med spänning denna tråd :D
#20 - 31 januari 2008 11:57
jo, men i västa fall kanske man får försäkra det som inomhus pool eller dyl, för det finns det ju folk som har. satt det är inget stort problem.

har läst enmassa trådar [COLOR=Black]på monsterfishkeepers.com[/COLOR] och känner mig mer och mer peppad, dock så finns det så mycket annat som behöver göras förs, som det är nu lever vi bland alla kartonger i en stor härva.

så det blir nog en ny tråd när/om bygger startar, men visst tusan skall ett akvarium gjutas, vet bara inte hur och när man ska ha tid med det dom närmaste veckorna. vi får se.

men jag har lite kött på benen i varjefall, men mer länkar uppskattas. :)
#21 - 31 januari 2008 12:31
känns både billigare och enklare att köpa dykarutrustning och ett klippkort på flyget till thailand...
#22 - 31 januari 2008 16:11
Spännande projekt om du tar det hela vägen imål :)
#23 - 31 januari 2008 16:51
Håller med.
#24 - 31 januari 2008 18:47
Ett gjutet kar blir så krånligt att göra sig av med om du tex ska sälja huset. Jag skulle kört på plywood+glasfiber+epoxy. Det finns en massa bra trådar om det på Reef Cental om du är nyfiken.

Jag skulle dessutom bygga ett kar som är djupare än det är långt, det blir både snyggare och billigare glaskostnad då.

Ett annat sätt att spara pengar, samtidigt som det blir snyggt är inte belysa hela karet, det behövs ju bara stark belysning där du ska ha växterna, och framrutan blir det ju bara alger på om den är belyst.

Annons