Killis funderingar

#1 - 11 december 2008 15:30
Hej,

jag har ett litet akvarium på c:a 30l och funderar på om jag kan hålla några Killis i det?

Årstidskillis och vanlig killis? vad är det för skillnad?

Vad ska jag isf tänka på vid inredning?

1. Vill dom ha strömt?(räcker 200l/h?)
2. Mycket växter? Finbladigt eller ?

Kom gärna med lite information och tips.
#2 - 11 december 2008 16:32
Varför inte räkor? Du är ju dessutom inne på bräckvatten och det finns en del räkor som behöver det för få räklingar att växa upp.
#3 - 11 december 2008 16:39
Jag är inte så intresserad av räkor tyvärr.. :)
#4 - 11 december 2008 16:43
Läs mer här: killisidan
Strömt - nej helst inte alls.
växter helst - gärna flyt och finbladigt
täckglas på! dom kan hoppa och gärna
bra foder - mjukt eller levande - glöm vanliga flingor om du menar allvar...
#5 - 11 december 2008 16:46
Tack erik jag väntade på att du skulle svara :)

har du nåt speciellt märke på foder dom gillar?

Vilken art skulle passa att ha någar få av?

10st i 30 liter går det eller hur många skall man hålla?
#6 - 11 december 2008 16:52
Foder: moina, grindalsmask, bananflugor t ex. Rivna räkor går också bra.
Någon Fundulopanchax gardneri eller nigerianus är bra förslag till första försök.
Helst mindre än 10 styck i 30 liter men visst går det om man byter vatten ofta och rikligt.
#7 - 11 december 2008 16:52
Epiplatys annulatus är verkligen fin..
Aphyosemion exigoideum har jag sett i min lokale fiskaffär tror jag.. åtminstone väldigt lik..

Vad kostar dessa fiskar stycket ungefär?
Känner du till nån som odlar dessa i Västerås eller i närheten?
#8 - 11 december 2008 16:55
Om jag bestämmer mig för 2 arter och har 3st av varje?
Vilken könsfördelning borde jag ha?
#9 - 11 december 2008 16:57
Helst artakvarier - inte 2 arter i samma burk om den är på 30 liter.
Könsfördelning rekommenderar 1 eller 2 hannar till 2 eller 3 honor.
#10 - 11 december 2008 17:03
Okej då blir det så till att börja med.

2hanar och 3 honor...av samma art

Ingen aning om vilken art jag ska välja då jag tycker att alla är fina..
de ser ut som små färgglada laxar ;D

Hoppas jag kan få tag i nån som odlar dessa i närheten av mig...

Jag har läst runt lite på sidan och kommer med all säkerhet besöka den då och då..

Jag funderar på att ha svart grus 1-2mm från Akvastabil som jag har liggande(oanvänt).. tror du dom gillar det? :)
#11 - 11 december 2008 17:18
Efter att ha läst om Pseudepiplatys annulatus "Clownkillin" och tittat på lite fler bilder står det klart att det blir denna. Om jag kan få tag i den..

Trots namnet så hittade jag denn fisk under Killis - ej årstidfiskar.. så hur gamla blir det ungefär?
#12 - 11 december 2008 17:45
clownkillis kan nog bli ett par år gamla.
ett säkert ställe att få tag på dom i mälardalen är södermalms akvarieaffär
#13 - 11 december 2008 17:55
Okej, jag ber nog min lokale affär ta hem åt mig isf. Eller så ber jag tjejen ta med dom hem på tåget.. hon jobbar i sthlm..
#14 - 16 december 2008 14:40
Killisfunderingar

Markus1984 skrev:
Trots namnet så hittade jag denn fisk under Killis - ej årstidfiskar.. så hur gamla blir det ungefär?

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ja... lite märkligt är det - namnet [COLOR=Green]annulatus [/COLOR]tyder ju på att det skulle vara en årstidsfisk, kan man tycka. :) Men nej, det är en utpräglad så kallad växtlekare, och alltså inte årstidsfisk. Det finns ju dessutom en mellanform av killis - halvannuella arter - där man antingen kan torka äggen under en ganska kort period, eller låta dem utvecklas i vatten under en något längre period. Exempelvis kan många, förmodligen de flesta [COLOR=Green]Fundulopanchax [/COLOR]räknas dit. Men [COLOR=Green]Psuedepiplatys annulatus[/COLOR] hör inte dit, och deras ägg dör troligen inom loppet av på sin höjd en timme om de läggs i fuktig torv snarare än ligger i vatten.

Jag har själv odlat den framgångsrikt förr i världen - köpte en trio, eller var det en grupp, av Erik - och håller med honom om att de kan bli ett par år gamla; de är dock inte särskilt produktiva när de blivit äldre än ungefär ett och ett halvt år. (Och även annars är de oftast mindre produktiva än de flesta andra killiarter.) Viktigast för att de ska må bra är enligt mig att de får ett mycket bra foder - levandefoder minst två-tre gånger i veckan, gärna av varierande sort, och så fryst eller likvärdigt foder däremellan - och att man är noga med vattenbytena. Mina fick aldrig torrfoder, utom TetraPhyll någon gång i månaden , som de av någon underlig aanledning tyckte mycket om, trots att de egentligen är utpräglade köttätare. Jag bytte en fjärdedel av vattnet, två gånger i veckan. Fiskarna gick i tolvlitersakvarier (30x20x20cm), vilket är ett alldeles utmärkt mått för de flesta mindre killis, om man håller ett lekpar eller en trio i varje (plus yngel).

Precis som Erik nämner så vill fiskarna helst ha massor med växter, och viktigast där är förmodligen flytväxter - antingen finbladiga som exempelvis [COLOR=Green]dammlevermossa[/COLOR] ([COLOR=Green]Riccia fluitans[/COLOR]) eller sådana som har fintrådiga rötter som hänger ner i akvariet, exempelvis någon art av [COLOR=Green]vattenormbunke[/COLOR] ([COLOR=Green]Ceratopteris[/COLOR]). Fiskarna lägger gärna ägg bland Riccians "blad" eller i vattenormbunkarnas vackert nedhängande rötter.

Den enda tekniska utrustning jag använde var belysning, och ibland en termometer - täta vattenbyten och mycket växter gör att det då inte behövs någon pump, vilket förstås är extra bra eftersom flertalet killis som sagt föredrar mer eller mindre helt stillastående vatten.

[/SIZE][/FONT]
#15 - 16 december 2008 15:31
Hej PixelHermit!

Tack för ditt långa och utförliga svar!!

Jag kan med andra ord eventuellt skippa den lilla pumpen jag hade tänkt ha..tåls att tänka på. Blir det inte mycket smått skräp trots vattenbyten?

Det enda jag känner mig orolig inför är levandefodret då jag aldrig haft sånt..och inte vet så mycket om det. (Förutom syrsor och daggmask)

Akvariumet jag kommer hålla dom i är 25 djupt,25 högt och 50 långt.

Belysning? Vilken belysning borde jag ha till detta kar för att flytväxterna skall trivas?

Angående inredning tror jag att det kommer bli såhär:

Grus: 1-2mm Svart grus från Akvastabil.
Stenar: Vita eller grå stenar som bildar några små stenrös.
Växter: 2-3 små javaormbunkar och 2 flytväxter.

P.s jag håller just nu på att limma om akvariet.

/Markus
#16 - 16 december 2008 20:18
Grus och mat

Om du skall köpa fiskarna på Södermalms akvarieaffär så kan du köpa hopp stjärtar där. De är enkla att odla (äter torrjäst) och mata med, bara att lyfta upp den med följande oasisen (grön svamp liknande sak), och skaka av ovan vattentyan.
Han har också ett bra grus som det inte växer alger på. Det är en sorts röd lekasten. Gruset väger lite mer än vattnet och några procent flyter till en början. Eftersom stenarna är ihåliga trivs de nyttiga bakterierna där som bryter ner avfallet i akvariet.
En växt som kan vara bra är javamossa. bra för ynglen att gömma sig i.
#17 - 16 december 2008 21:02
Tjena ztam,
blir nog så att jag beställer fisk här i västerås.. det är lite väl att åka 10+mil fram och tillbaka för lite fisk.

Jag har läst om det där gruset förut och kommer säkrligen använda det i något framtida projekt.

Just nu blir det som jag skrev ovanför med eventuellt nån ändring på växterna.

Kan ju lätt bli så att man vill ha fler kar med killis när man väl börjat, då ska jag defenitivt prova det där gruset..shysst om man inte använder pump.
#18 - 17 december 2008 10:47
Skippa gruset och använd fibertorv som bottensubstrat. Det är mycket bättre än grus. Växter kan du plantera i små krukor som du döljer i torven. Även i krukorna använder jag ganska hårt packad torv, det gillar växterna mycket bättre än grus.
#19 - 17 december 2008 15:53
Vad är fibertorv och vart får man tag på det? Torv gör väl vattnet surt m.m?
#20 - 18 december 2008 08:01
Markus1984 skrev:

Fibertorv kan du köpa i ovan nämda akvarieaffär. Kostar inte mycket och är lätt så det funkar nog att skicka med posten.
Vattnet blir surt ja, och det trivs de fiskarna som du var intresserad av i. Håller själv annulatus så.
#21 - 18 december 2008 12:53
Okej, ska se om jag kan handla lite sånt :)
Blir vattnet gult och skitigt av torven?
Flyter det?
#22 - 18 december 2008 23:30
Markus1984 skrev:
Okej, ska se om jag kan handla lite sånt :)

Blir vattnet gult och skitigt av torven?

Flyter det?

Hej!

Ja, torven flyter. Det löser du antingen genom att blötlägga i hink under ngr dagar eller om du har lite mer bråttom så kan du koka torven i en emaljerad alt. teflonbehandlad gryta (avger ej metaller) en stund. Då sjunker den genast.

Färgen är ... te-färgad. Brungult. Som vatten ofta ser ut i sjöar och dammar. Själv tycker jag det är väldigt vackert menas andra tycker det ser ut som pi... urin. :p

Torven gör också att java-mossan trivs. Det verkar som om den behöver ngn form av humus genom torv, rot, alkottar etc... Men men. Lycka till! ANN är v ä l d i g t trevliga!

:D
#23 - 18 december 2008 23:35
Tack för era tips..synd bara att jag missat detta med torv sen tidigare..nu har jag ju en säck med fint och dyrt grus som jag hade tänkt ha...

Gult är fult...njae inte i alla lägen..
men just i detta kar skulle jag gärna haft "rent" vatten..

Men om fisken och växterna trivs bättre i det så why not.. kanske kan ha ett tunt lager grus ovanpå torven ;D

Vi får se hur det går...meddelar och bifogar kort när allt har kommit på plats..
Har dragit ut lite på tiden med akvarie limningen..

om ni vill kan ni kika in hur det går med detta projekt i en tråd som heter : Ett litet projekt! (den finns i Projekt-tråden)
#24 - 18 december 2008 23:39
Markus1984 skrev:
/.../om ni vill kan ni kika in hur det går med detta projekt i en tråd som heter : Ett litet projekt! (den finns i Projekt-tråden)

Det vore tacknämligt med en länk! ;)
Du, om du är i Sthlm så besök den omtalade affären Södermalms akvarieaffär. Där kan Janne visa hur ett killikar ofta ser ut. Det är aldrig fel att få lite handgripliga tips och se och känna på't på plats ...
Lycka till!
#25 - 19 december 2008 16:26
Tackar! för tips, det är faktiskt så att vi ska till sthlm imorrn får se om vi har tid att springa förbi där..

Här är länken till mina små projekt..kommer handla en hel del om mitt Killis projekt framöver..skulle vara skönt med lite feedback när man väl har fått i vatten och inrett.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125917
#26 - 19 december 2008 16:48
God idé. Imorgon är det öppet 12-16.
Annars är öppettiderna bäst att kolla upp:
http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/
och klicka vidare (ingen idé måndagar t ex och kvällsöppet tisdagar)
#27 - 19 december 2008 18:14
Får se om jag hinner dit som sagt! Annars blir det ett besök hos akvarieleasing i sumpan..
#28 - 19 december 2008 20:26
Hoppas du hinner för gällande killis är Akvarieleasing i jämförelse med Janne på Södermalms Akvarieaffär som om en golffantast skulle köpa och spela med klubbset han köpt på vinterrea på Shell. Försök hinna. Ett tips bara!
#29 - 20 december 2008 11:45
Han hade en väldigt fin sida och många killis arter inne :)

Hur är han med priser ? Åker om c:a 30 min nu..
#30 - 20 december 2008 11:55
Du kommer att kunna köpa killisarter där du vet exakt vilken damm de fiskar du får hem är fångade i. Alltså inte bara underart utan också namnet på byn dammen i fråga ligger vid. Det ex. heta:
• Chrom. bit. "Afanyangan TMBB 90/131"
• Chrom. bit. "Iljebu Ode"
• Chrom. bit. "Lagos"
• Chrom. bit. "Umudike"
• Chrom. bit. "Yemoji River"
• Chrom. bit. "Zaganado"
dessa är alla samma art men är endemiska så till vida att de olika fångstplatserna (lokaliteterna) skiljer sig i utseende rätt markant. En annan vanlig killis är F. gardneri. Men de finns i en rad underarter som i sin tur finns från olika fångstplatser:
• Fp. gard. nigerianus "Akure yellow"
• Fp. gard.nigerianus "Misaje"

För detta får man betala någon krona, men det är inte på ngt sätt en dyr affär.

Lycka till och hälsa gärna Janne från mig, Ricard Hulteke.

Vänligen
#31 - 20 december 2008 12:55
Markus1984 skrev:

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fibertorv är torv där man låtit den vara kvar i sin trådiga, ursprungliga form. Torv säljs också finfördelad, och kallas då "torvströ". Fibertorv används bland annat som filtermaterial, och brukar finnas i akvarieaffärerna. Billigast brukar det vara om man istället köper den på en plantskola eller (kanske i blomsteraffär), men det är då mycket viktigt att man ser till att det är ren torv! Många som säljs för trädgårdsbruk är berikade med växtnäring eller har anti-mossmedel tillsatt, och det tar effektivt död på fiskarna...

Fibertorv flyter normalt sett, men brukar sjunka efter några dygn. Om den vägrar sjunka så kan man koka den i vatten ungefär 10-15 minuter, så brukar den sjunka direkt sedan. Kokning är även effektivt om man vill bli av med en del av de färgämnen som annars färgar vattnet brunt.

Den bruna färgen kommer av humus-syror, som mest är nyttiga - de gör vattnet lite mindre aggressivt mot fiskarnas "hud", plus att det är milt bakteriedödande. Att vattnet blir brunt är en bieffekt som inte alla akvarister gillar - fast jag tycker det är snyggt - och då funkar kokning. Men kokningen tar ju då förstås också bort en del av humus-syrornas positiva egenskaper...

Det är också humus-syrorna sm gör vattnet surare, men hur mycket surare det blir beror främst på kranvattnets egenskaper. Här i Uppsala var kranvattnet tidigare hårt (16 dH och 12 KH) och basiskt (pH 7,6-8,2) och mycket välbuffrat. Det gjorde att akvarievatten visserligen först blev lite surare om man tillsatte torv, men redan efter tre-fyra timmar hade pH buffrats upp till minst 7,6 igen. (Sedan tidigare i år har Uppsala nya vattenverk, som levererar ett mycket mjukare vatten, som heller inte är lika välbuffrat.)

För [/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=Green]clownkilli[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3] så är 16 dH alldeles för hårt, och hanarnas mjölke klarar inte ett vatten med ett pH på uppemot 8. Därför oxalsyra-behandlade jag mitt vatten först, och hamnade då på 3-4 dH och pH 6,8. Det var utmärkt för [COLOR=Green]annulatusarna[/COLOR], och de lekte gärna. Emellertid hade det vattnet i princip ingen buffertverkan alls, och skulle jag ha tillsatt torv så var pH snabbt nere på under 5, vilket är nära dödligt för fiskarna. Av den anledningen hade jag inget bottensubstrat alls i mina [COLOR=Green]annulatus[/COLOR]-akvarier - då var det dessutom mycket enklare att hålla rent...[/SIZE][/FONT] :)

Markus1984 skrev:
Det enda jag känner mig orolig inför är levandefodret då jag aldrig haft sånt.. och inte vet så mycket om det.

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Angående levandefoder så är tidigare nämnda Södermalms Akvarieaffär en bra utgångspunkt. Gå in på [COLOR=Green]deras hemsida[/COLOR], och klicka på länken "Foder" i menyn till vänster. Med utgångspunkt från informationen där kan du sedan hitta mer om du söker vidare på nätet. Det finns en massa typer av levandefoder - bäst och naturligast för just [COLOR=Green]annulatus[/COLOR] är förmodligen bananflugor, som dessutom är synnerligen enkla att odla. Om du har svårt att få tag på en startkultur, så kan jag tänka mig att Janne Wester (som äger Södermalms Akvarieaffär) kanske kan skicka dig ett litet paket på posten - givetvis mot skälig ersättning. Han är dessutom Sveriges förmodligen mest kunniga vad gäller just killis. Hälsa från Tommy Kronkvist! [/SIZE][/FONT]:D

Markus1984 skrev:
Belysning? Vilken belysning borde jag ha till detta kar för att flytväxterna skall trivas?

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad gäller belysningen så funkar vilken normal akvariebelsysning som helst. Eftersom flytväxterna tar det mesta ljuset, måste man tänka på att de växter man planterar på botten bör vara sådana arter som tål att stå ganska skuggigt. Till de bättre - som dessutom inte blir så stora - så hör [COLOR=Green]Anubias barteri var. nana[/COLOR], någon mörkgrön eller brun [COLOR=Green]Cryptocoryne[/COLOR], exempelvis [COLOR=Green]Cryptocoryne beckettii[/COLOR], samt [COLOR=Green]javaormbunke[/COLOR] som du redan nämnt. De är alla vackra, lättskötta, och icke ljuskrävande. Dessutom är de alla relativt långsamväxande, så man slipper gallra så himla ofta... ;)

Mvh,
Tommy[/SIZE][/FONT]
#32 - 20 december 2008 13:05
Och om du vill titta på bilder på de olika varianterna så är detta en bra hemsida
http://www.killifish.f9.co.uk/Killifish/Killifish%20Website/Index.htm
#33 - 20 december 2008 13:31
... och när vi ändå hivar på med info och länkar så titta på det här! Det är Alf & Anita som i sin villa har 160 akvarier som de sköter pedantiskt! Se hur de möblerat och titta på bilderna! Kvalle!
#34 - 21 december 2008 13:03
Oj tackar så mycket för alla svar!

Tyvärr hann jag inte förbi där igår.

Men jag ska ta en sväng dit på tisdag med en kompis...!

återkommer med hur det går!

Alf & Anita har det inte lite mysigt!!
#35 - 21 december 2008 16:52
Spännnade!
Alf och Anita har det mysigt och är väldigt mysiga!
#36 - 21 december 2008 19:43
Synd alla mysiga fiskmänniskor bor så långt bort från mig! ;P

Imorrn inhandlar jag 2st beg kar på ca 60-70L ett av dom ska de också få gå killis i.

En hel del planer på gång som man kan läsa i min projekt tråd om man vill...men allt fixande är ju så kul! speciellt när det inte kostar allt för mycket..

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125917
#37 - 23 december 2008 09:44
Idag ska jag ut på jakt får att se vad som går att få tag i elelr beställa..

har gjort en inköpslista ;D

Fick hem 2st 70L akvarier igår men det blir nog bara 1 till killisen.

Uppdaterar i min tråd när det börjar inredas osv =)

tack alla för hjälpen hittils...komemr antagligen massor med mer frågor! =)
#38 - 23 december 2008 18:09
Vart ingen killis idag då jag måste meka lite mer med karen för att det ska bli ordentligt gjort.
#39 - 24 december 2008 02:03
Hej ! lite frågor och funderingar igen...inför mina planerade killis köp.

Nu har jag 2 st akvarium till förfogande som jag säkerligen nämnt.

73L (60x35x35) & 31L (ganska lång-sträckt men inte så djupt-högt..

Jag är innte på Annulatus i ett av dom...och sen vill jag ha en till art i 73L..tips gärna om nån mer art som jag skulle kunna gilla med tanke på att jag verkligen gillar annulatus clownen.

Vilket akvarium passar bäst för det 2 arter jag tänkt ha?

Funderar även på ett botten filter med väldigt låg cirk i 73L...kan det vara nåt som skulle kunna funka?

Jag värdesätter era kunskaper högt!!*Eloge till er*

Mvh Markus
#40 - 26 december 2008 22:23
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Det kan vara svårt att hitta en lämplig art att hålla samman med [COLOR=Green]Pseudepiplatys annulatus[/COLOR]. Den är mycket försynt av sig, och kan ha svårt att hävda sig mot andra arter - de flesta är ju både större och tuffare än clownen. En personlig favorit är annars [COLOR=Navy]Fundulopanchax gardneri[/COLOR], men risken är som sagt att den är lite för aggressiv för att det ska gå riktigt bra. [COLOR=Green]Fundulopanchax gardneri gardneri "Nsukka"[/COLOR] var den allra första art av killis jag själv odlade - jag köpte en trio av Erik Thurfjell år 1984, eller om det kanske var något enstaka år senare. (På den tiden inräknades dock arten till släktet [COLOR=Green]Aphyosemion[/COLOR].) Idag håller jag [COLOR=Green]Fundulopanchax gardneri nigerianus "Makurdi"[/COLOR], som är jättefina, och dessutom säkert en bra "nybörjarkilli".[/SIZE][/FONT]
#41 - 28 december 2008 12:22
Tack för tipsen Pixel, som vanligt när du svarar om dessa fina fiskar växer ideérna och mitt tycke om dessa små laxar ;D

Dock så blir det så att jag enbart håller en art i ett akvarium, och jag vill gärna börja med epiplatys annulatus....2.3
#42 - 28 december 2008 21:42
Nu så här på kvällningen när jag bökat med mina olika projekt så tror jag att jag får vänta lite längre med med Killis-planerna..tyvärr :(

Pengarna har tagit slut och även plats i lägenheten och passande akvarium. Jag har bestämt att 31L är för litet för mig för att hålla killisarna. Ska försöka få tag i något begagnat akvarium..för att fortsätta med planerna där...

Satt precis och funderade på om det skulle funka med bottenfilter under fibertorven till killis-karet?
#43 - 29 december 2008 00:01
Fundera på du Markus! :) Om du frågar mig så är 31 liter mer än nog till en grupp Ps. annulatus, förutsatt god plantering med mkt växter i hela akvariet inkl. i vattenytan. Men men. Lycka till! //R
#44 - 29 december 2008 00:15
Hej Ricard, det låter bra..tack för dina synpunkter!

Men nu när kosingen har sinat så får man vänta litet.
Och när pengarna rullar in skulle jag gärna ha något finare akvarium till de firrarna. Då har man ju råd igen helt plötsligt..

Jag har ju limmat om hela 31L och det vart inte för vackert...

Mvh

/Markus
#45 - 29 december 2008 21:06
Ramlade in här och fick veta mycket matnyttigt om Killis!!! Men har en fråga: om man bara håller ett par fiskar i låt oss säga ett 20-liters, hur ska näringen räcka till för växterna? Tilläggsgödning? Vad i så fall?
Tacksam för svar : )
mvh, Monica
#46 - 30 december 2008 14:41
Vad har du mer tänkt ha i 20-liters burken? Bottensubtrat osv?

Ljuskällan är väl en av dom viktigaste aspekterna för att växterna ska må bra.

Annars kan jag rekomendera PMDD ( http://www.pmdd.se/ )

Dock vet jag inte hur det fungerar om du har tänkt att ha fibertorv som bottensubstrat.

Det kanske någon mer kunnig kan svara på...
#47 - 15 januari 2009 13:00
Tillbaka till killisen!
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/advanced_search_result.php?keywords=torv&osCsid=c01ef229b76ed9cc880deb034534c24d&x=0&y=0

Är det fluvals fibertorv jag ska ha eller det översta Aqua Vital Svarttorv?
#48 - 15 januari 2009 13:54
Jag använder ogödslad fibertorv som jag har köpt i en handelsträdgård. Betydligt billigare än zooaffärernas varianter och fungerar lika bra. Du behöver bara koka den ett par timmar i en emaljerad kastrull innan du lägger den i akvariet.

Olle
#49 - 15 januari 2009 16:34
Jag använder ogödslad fibertorv som jag har köpt i en handelsträdgård. Betydligt billigare än zooaffärernas varianter och fungerar lika bra. Du behöver bara koka den ett par timmar i en emaljerad kastrull innan du lägger den i akvariet.

Olle

Okej tackar, har du nåt tips på vilken affär man kan köpa det? Plantagen? Lantmännen? skulle gärna beställa det över internet då jag inte har bil för tillfället.
#50 - 15 januari 2009 18:14
Jag köpte min Trädgårdstorv naturell (skånemylla) på Lantmännen för drygt fyra år sedan men den går inte ner i brevlådan precis. Leveransvolym 85 liter motsv 150 liter. Jag har väl knaprat något i ena kanten ser det ut som även om jag tagit många 5-litershinkar... Den räcker närmast en livstid. ;)
Men man måste nog hämta den själv annars kostar det ordentligt...
#51 - 16 januari 2009 00:28
erikthur skrev:
Jag köpte min Trädgårdstorv naturell (skånemylla) på Lantmännen för drygt fyra år sedan men den går inte ner i brevlådan precis. Leveransvolym 85 liter motsv 150 liter. Jag har väl knaprat något i ena kanten ser det ut som även om jag tagit många 5-litershinkar... Den räcker närmast en livstid. ;)

Men man måste nog hämta den själv annars kostar det ordentligt...

Alright får be mamms eller papps att åka ut och handla med mig.

Vad tror du om att ha lite grus ovanpå torven föresten?
#52 - 16 januari 2009 06:45
Själv tycker jag inte om det där med gruset men jag har princip torven i separat kremikbehållare (typ vas eller kopp). Om man skall ha torven som bottenunderlag så tror jag mer på det sätt som Azur beskrev någonstans (sorry kommer inte ihåg närvarhur). Han skar en lite för bred skiva av ett torvblock och pressade ner detta på botten av burken.
#53 - 16 januari 2009 08:41
Hej Markus, Olle, Erik och PixelHermit!

Råden du fått Markus, är från erfarna killioter och jag tror du har över ett sekels sammanslagen erfarenhet vilket ju inte är så illa! Gällande foder finns inga genvägar. Parafraserar gärna Erik som sa ungefär: skippa flingor om du vill göra det här på riktigt. Vill man odla finns inga genvägar. Jag har däremot erfarenhet av att när livet går för fort kunna ge ett torrfoder som för mig fungerat, både på annulatus och årstidare. De som var svårflörtade var Fundulopanchax rubrolabialis "Malende" och Fundulopanchax robertsoni medans små juveler som Fundulopanchax filamentosus "Ikeja", Chromaphyosemion splendeopleure ”Pdenda Mboko 2001” och Chromaphyosemion splendopleure
"Moliwe, GPE 90-5" (på bilden är en GPE 90-3 avbildad!)
åt och trivdes precis som Pseodepiplatys annulatus "Monrovia" och Pseodepiplatys annulatus "Maboshi".

Se följande länk för mer info om fodret!

Lycka till med allt Markus!

(vad skulle vi gjort utan Alfs fantastiska bilder!? TACK ALF!)
#54 - 16 januari 2009 14:34
Ricard skrev:
Hej Markus, Olle, Erik och PixelHermit!

Råden du fått Markus, är från erfarna killioter och jag tror du har över ett sekels sammanslagen erfarenhet vilket ju inte är så illa! Gällande foder finns inga genvägar. Parafraserar gärna Erik som sa ungefär: skippa flingor om du vill göra det här på riktigt. Vill man odla finns inga genvägar. Jag har däremot erfarenhet av att när livet går för fort kunna ge ett torrfoder som för mig fungerat, både på annulatus och årstidare. De som var svårflörtade var Fundulopanchax rubrolabialis "Malende" och Fundulopanchax robertsoni medans små juveler som Fundulopanchax filamentosus "Ikeja", Chromaphyosemion splendeopleure ”Pdenda Mboko 2001” och Chromaphyosemion splendopleure

"Moliwe, GPE 90-5" (på bilden är en GPE 90-3 avbildad!)
åt och trivdes precis som Pseodepiplatys annulatus "Monrovia" och Pseodepiplatys annulatus "Maboshi".

Se följande länk för mer info om fodret!

Lycka till med allt Markus!

(vad skulle vi gjort utan Alfs fantastiska bilder!? TACK ALF!)

Det enda jag är osäker på just nu är hur jag ska göra med torven...jag har trott att man ska ha det som bottensubstrat.

Anledningen till att jag tänkte ha grus ovanpå (inte så det täcker allt men mycket) var för att tynga ner torven.

Kan ni visa några bilder på hur ni menar med denna torv? Som erik skriver i en kopp eller kruka??

Tack för svar !

/Markus
#55 - 16 januari 2009 16:08
Två bilder från min zoon:
Notho över glasskål med torv
suzarti över lekkrukan dock med mopp i
Kommentarer som följer - övergivit glas då det teoretiskt kan tänkas störa äggläggningen om paret ser annan fisk genom glaset när de försöker gömma sina ägg i torven. Även övergivit den plana utformningen typ glasskålen då torven alltför lätt hamnar utanför skålen. Även övergivit experimenten med moppar för årstidare då åtminstone vissa arter alltför lätt kunde kalasa på egen rom och det möjligen kunde vara så att vissa arter behövde torven för att äggen att befruktas (t ex whitei). Dessutom kan det vara så att garnet innehåller oönskade skadliga kemikalier.
#56 - 16 januari 2009 17:56
Artikeln Erikthur tänker på är nog den här:
http://mikes-machine.mine.nu/blackwater_breeding_tank_se.htm

Missa inte länkarna på slutet, de är matnyttiga.
#57 - 16 januari 2009 18:29
Azur skrev:
Artikeln Erikthur tänker på är nog den här:

http://mikes-machine.mine.nu/blackwater_breeding_tank_se.htm

Missa inte länkarna på slutet, de är matnyttiga.

Intressant! Där ser man ju hur det går till/ ser ut...

Jag tycker faktiskt det var snyggt med torv på botten.. :)

Hur fungerar det med fiskbajs och annat skit som försvinner ner i gruset på vanliga akvarier?
#58 - 16 januari 2009 22:53
Eriks foton visar hur man kan göra om man vill ha en så effektiv och lättskött odling som möjligt. Man vet ju precis var man har ev. rom och var man skall leta. Om man däremot vill hålla en art eller kan tänka sig mer torv så har man hela botten täckt. Baksidan av detta är förhållandevis lite rom per volym torv. Kort sagt; kör som erikthur och effektivisera ditt romletande. Vill du köra på mer estetisk linje så låt botten täckas av fibertorv, antingen sådan från Fluval eller från plantskola. Glöm grus i dessa burkar. Knata ner till Janne på Södermalms akvarieaffär och be att få titta bakom kulisserna där han odlar killis så får du rätt snabbt en bild av hur det kan se ut ...
#59 - 16 januari 2009 22:54
Markus1984 skrev:
Hur fungerar det med fiskbajs och annat skit som försvinner ner i gruset på vanliga akvarier?

Besvaras av tidigare ställd fråga gällande växtnäring! :d
#60 - 17 januari 2009 18:14
Ricard skrev:
Besvaras av tidigare ställd fråga gällande växtnäring! :d

Får rota igenom tråden igen då :D

Ska försöka ta mig till Janne på södermalm..

Till en början har jag inte tänkt att odla nå killis, utan bara ha dom..så då blir det fibertorv i hela karet med andra ord.

Börjar närma sig nu...:)
#61 - 20 januari 2009 18:21
Tjena!

Nu har jag fått tag på ett torv-block.
Köpte även ett bottenfilter...(har alltid velat prova det)...och funderar på om det kan funka att ha under torv-kakan?

Ska jag koka torven eller lägga i den "som den är"?
#62 - 20 januari 2009 18:33
Bottenfilter är nog helt fel i det här set-up:et. Då skall du ha grus istället att filtrera genom.
Om du tänkte köra som Azur skall du inte koka torven bara ha en något för stor skiva att pressa ner så den sitter fast kanske med någon tyngd ovanpå.
Kokar man torvskivan löses den troligen upp och kan inte pressas ner utan det blir samma effekt som att använda lös torv typ skånemylla.
#63 - 20 januari 2009 19:16
Jag hade tänkt göra som Azur med en lite för stor bit att pressa ner.

Du säger att bottenfilter nog är helt fel...men kan det fungera?

Kanske kan lägga lite grus och sen en tunnare bit torv??
#64 - 20 januari 2009 19:55
Bottenfilter funkar genom att bottensubstratet funkar som filtermaterial. Torvskivan är förmodligen lite för tät för det syftet. Dessutom kommer du att få betydligt mer torveffekt (färg, pH- t ex) om du filtrerar den vägen. Själv har jag ingen filtrering i mina killburkar. Däremot försöker jag var mycket frikostig med vattenbyten för att kompensera detta.
#65 - 20 januari 2009 20:01
Om jag skär till en bit som täcker botten, och skär till 5cm hål runt om i torven och fyller med grus...skulle det då kanske fungera?

Förstår att jag låter lite envis och så nu...men bolla lite med mig!
#66 - 20 januari 2009 20:06
Jag kan inte påstå att det inte går men skulle själv aldrig tänka mej det.
För mej går grus och torv inte ihop.
Och finessen med bottenfiltret är just att använda grus som bottenmaterial.
Det finns dessutom inte många anhängare av bottenfilter kvar...
får se vad andra tycker...
#67 - 20 januari 2009 20:18
Funderade på en annan sak...Om jag kör bottenfiltret med grus på...sen tar en glas-skål och pressar ner torv i...(har sett detta med glas-burken nånstans)..

Skulle det kunna funka?
#68 - 20 januari 2009 22:25
Envis och envis ... :) Du frågar hur man bör göra och får då råd där de är unisona och på intet sätt ger utrymme för hur etablerat killifolk gör.

Om du har andra tankar eller spår du vill testa är det väl bättre att du gör det, fotar, lägger upp och delar med dig! Det vore jättespännande att se en hålborrad torvplatta med grus i som ligger på ett bottenfilter. Jag är i och för sig helt enig med erikthur om att inte kunna tänka mig att blanda torv och exv. engelsk sjösten eller vilket grus du nu har, men jag har de facto ej provat varför fältet ligger öppet för DIG Markus!

Testa, fota och ge oss dina erfarenheter! Vi kan hjälpa varandra här. Du kanske har kommit på en värstingidé som de gamla uvarna missat för de (vi) är så fast i våra gamla hjulspår ... :)

I min värld är hållandet av kilis så genant simpelt:
1. vattenbehållare, gärna med möjlig insyn
2. mjukt vatten, svagt till medelsurt
3. torv som substrat, kokt fibertorv
4. en klutt javamossa, ett gäng hornsärv eller vad som finns till hand, gärna ytväxt också
5. tätt täckglas
6. helst levande foder, ett krav för att ens kunna hålla vissa arter ...
7. belysning till växterna men hoppa över filtersystem, värme etc,

Så, testa med grus blandat med torv eller vad du nu har för egna idéer men du MÅSTE dokumentera och redovisa dina erfarenheter. Ser fram emot det med spänning!

Mvh
#69 - 21 januari 2009 03:07
Ricard skrev:
Envis och envis ... :) Du frågar hur man bör göra och får då råd där de är unisona och på intet sätt ger utrymme för hur etablerat killifolk gör.

Om du har andra tankar eller spår du vill testa är det väl bättre att du gör det, fotar, lägger upp och delar med dig! Det vore jättespännande att se en hålborrad torvplatta med grus i som ligger på ett bottenfilter. Jag är i och för sig helt enig med erikthur om att inte kunna tänka mig att blanda torv och exv. engelsk sjösten eller vilket grus du nu har, men jag har de facto ej provat varför fältet ligger öppet för DIG Markus!

Testa, fota och ge oss dina erfarenheter! Vi kan hjälpa varandra här. Du kanske har kommit på en värstingidé som de gamla uvarna missat för de (vi) är så fast i våra gamla hjulspår ... :)

I min värld är hållandet av kilis så genant simpelt:

1. vattenbehållare, gärna med möjlig insyn

2. mjukt vatten, svagt till medelsurt

3. torv som substrat, kokt fibertorv

4. en klutt javamossa, ett gäng hornsärv eller vad som finns till hand, gärna ytväxt också

5. tätt täckglas

6. helst levande foder, ett krav för att ens kunna hålla vissa arter ...

7. belysning till växterna men hoppa över filtersystem, värme etc,

Så, testa med grus blandat med torv eller vad du nu har för egna idéer men du MÅSTE dokumentera och redovisa dina erfarenheter. Ser fram emot det med spänning!

Mvh

Då får det bli så :)

Får helt enkelt prova mig fram...(utan fisk först givetvis)..

En fråga angående Bottenfilter bara...mitt filter täcker exakt hela botten...är det dåligt? Kan man klippa av en bit eller förstörs hela filtret då??

Hörde av nån att det inte skall täcka hela botten.
#70 - 21 januari 2009 04:43
det är jättebra om filtret täcker hela botten, om man eftersträvar hög effekt. Det finns MASSOR att skriva om bottenfilter och dess positiva eller negativa påverkan på växterna i ett akvarium och jag tänker inte skriva en enda bokstav om det då det inte hör till denna tråd, eller ens huvudrubrik (Killis), om man skall vara frank. Men men. Det är bra. Som regel kan man också klippa och kapa till bottenfilter efter behag men nästan alltid handlar det tvärtom om att koppla i hop fler plattor till större enheter då akvarierna snudd på alltid är större än en sådan platta!

mvh.
Ricard

ps. du måste fota och greja* också, så vi kan se hur det gick ... ds.

*med digitalkameran eller mobilen filmar du enkelt och laddar VÄLDIGT simpelt upp det hela på youtube! :)
#71 - 21 januari 2009 14:14
Ricard skrev:
det är jättebra om filtret täcker hela botten, om man eftersträvar hög effekt. Det finns MASSOR att skriva om bottenfilter och dess positiva eller negativa påverkan på växterna i ett akvarium och jag tänker inte skriva en enda bokstav om det då det inte hör till denna tråd, eller ens huvudrubrik (Killis), om man skall vara frank. Men men. Det är bra. Som regel kan man också klippa och kapa till bottenfilter efter behag men nästan alltid handlar det tvärtom om att koppla i hop fler plattor till större enheter då akvarierna snudd på alltid är större än en sådan platta!

mvh.

Ricard

ps. du måste fota och greja* också, så vi kan se hur det gick ... ds.

*med digitalkameran eller mobilen filmar du enkelt och laddar VÄLDIGT simpelt upp det hela på youtube! :)

Tack för svar Ricard!

har ett litet stativ till min digitalkamera så jag kanske kan greja nån film-snutt när jag grejar med det hela också..

Om du kommer på mer tips får du gärna skriva här...

P.s jag hojtar till när jag sätter igång.. Då startar jag en projekt tråd om det hela.

måste lösa belysningen! har funderat på en liten rolig grej till det hela. (3 LED spotlights med dimmer)

Funderar dock på att silikona om fogarna i akvariet först också...

Oj oj nu kliar det i fingrarna.

Har sökt runt för att försöka hitta bilder på hur det kan se ut där killis lever i det vilda men hittar inget...

Kan nån tipsa om nåt ställe med några bilder på deras naturliga miljö?
#72 - 5 februari 2009 00:53
Hur går det med killisarna markus?
#73 - 5 februari 2009 14:22
Bowman skrev:
Hur går det med killisarna markus?

Hallå!

Det ligger med i planeringen.

Just nu har jag bara tagit hand om 3st australe 'gold'. har dock ordnat ett ordentligt hem åt dom i en 6kantig 30L burk.

Dom har ett 'torv-förråd', mycket grenar och flytväxter.
ett ph på c:a 6.

Äter artemia och lite annat frysfoder.

Kan lägga in några bilder lite senare.(kameran är ej hemma)

När jag hade läckage på 2 akvarium på samma natt var jag tvungen att låna akvariet jag hade hade börjat experimentera med till killisarna.
Sen fick jag ta över dom 3 australe gold av en vän som inte ville ha dom kvar.
Så det vart lite som fick vänta här hemma.

/Markus
#74 - 5 februari 2009 17:27
Markus1984 skrev:
Hallå!

Det ligger med i planeringen.

Just nu har jag bara tagit hand om 3st australe 'gold'. har dock ordnat ett ordentligt hem åt dom i en 6kantig 30L burk.

Dom har ett 'torv-förråd', mycket grenar och flytväxter.

ett ph på c:a 6.

Äter artemia och lite annat frysfoder.

Kan lägga in några bilder lite senare.(kameran är ej hemma)

När jag hade läckage på 2 akvarium på samma natt var jag tvungen att låna akvariet jag hade hade börjat experimentera med till killisarna.

Sen fick jag ta över dom 3 australe gold av en vän som inte ville ha dom kvar.

Så det vart lite som fick vänta här hemma.

/Markus

Ok, jag förstår!

Födelsedagen bra annars?
#75 - 5 februari 2009 18:09
Bowman skrev:
Ok, jag förstår!

Födelsedagen bra annars?

Japp, trevligaste hittils skulle jag nog säga.. :)

kompisar,familj och släkt allting på samma gång..kompisarna gick hem vid 04.00 typ..släkten drog väl innan 21.00.
#76 - 5 februari 2009 18:16
Trevligt!
#77 - 5 februari 2009 18:17
Några bilder.

Här kommer några bilder som jag tog förra veckan på det lilla killi karet.

[ATTACH]17260[/ATTACH][ATTACH]17261[/ATTACH]
[ATTACH]17262[/ATTACH][ATTACH]17263[/ATTACH]
[ATTACH]17264[/ATTACH]

Inte bästa kvalité på bilderna och där är akvariet "nystartat" (använde gammalt vatten+filter)

kokosnöten är full med torv.

/Markus
#78 - 5 februari 2009 18:23
Markus1984 skrev:
Här kommer några bilder som jag tog förra veckan på det lilla killi karet.

[ATTACH]17260[/ATTACH][ATTACH]17261[/ATTACH]

[ATTACH]17262[/ATTACH][ATTACH]17263[/ATTACH]

[ATTACH]17264[/ATTACH]

Inte bästa kvalité på bilderna och där är akvariet "nystartat" (använde gammalt vatten+filter)

kokosnöten är full med torv.

/Markus

Hur är beteendena på killis? Jag gillar ju verkligen Apistos tex.
Är det massa karaktär på killis med?

Fina bilder, jag gillar "svartvatten"
Det komme bli det i mitt nästa kar.
#79 - 5 februari 2009 18:34
Jag har inte mycket erfarenhet av killis som du kanske förstår om du läst hela tråden.

Men jag tycker att dom väldigt fina och intressanta.
Och visst har dom karaktär :)

Nu när jag bara har 3st i en burk är det väldigt kul att följa en fisk under några minuter. De 2 hanarna åker nästan aldrig till samma ställe medans honan typ vaktar kokosnöten med torv i.

mina favoriter hittils är epiplatys annulatus "Clown-killi" och gabunense gabunense. Otroligt vackra färger!

Psst. Nån av de andra kan säkert berätta lite mer om släktets karaktär.

/Markus
#80 - 5 februari 2009 18:36
Japp, ok. Jo jag har läst tråden, och förstått att du precis börjat med denna arten.
Skall kolla upp dessa lite, verkar lite roliga.
#81 - 5 februari 2009 18:43
Bowman skrev:
Japp, ok. Jo jag har läst tråden, och förstått att du precis börjat med denna arten.

Skall kolla upp dessa lite, verkar lite roliga.

Det tycker jag du ska göra! :) Finns många tips i denna tråd på olika 'set-ups' osv.

Kommer även dokumentera noggrant om det andra 'bygget' jag håller på med när jag väl kommer igång med det --> Bottenfilter+torv..

/M
#82 - 5 februari 2009 18:51
Markus1984 skrev:
Det tycker jag du ska göra! :) Finns många tips i denna tråd på olika 'set-ups' osv.

Kommer även dokumentera noggrant om det andra 'bygget' jag håller på med när jag väl kommer igång med det --> Bottenfilter+torv..

/M

Japp jag har allt lusläst. Kollar kanske på att prova killis.

Är dock som innan riktigt sugen på ett art-kar med bara en sort apistos och svartvatten.
#83 - 10 februari 2009 08:38
Har nu fått ett c:a pris på Epiplatys Annulatus...75kr styck kommer dom gå på ungefär. Får se om affären kan ta in dom.

Idag åker jag ut till föräldrarnas lya och limmar lite akvarium(mer plats där).

Det börjar närma sig :)

Vad tror ni förresten om denna pump till mitt bottenfilter?
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/sicce-shark-p-243?osCsid=e55d5b973691b1892aa6b966ab061f71
#84 - 10 februari 2009 09:21
Får jag vara helt ärlig mot dig? Ps. annulatus är 2,5-3cm små och om du kör 600l/h i deras akvarium så är det ok om akvariet är över 300 liter. Annars kan du nog spola ner fiskarna med en gång. Bottenfilter och kraftig genomströmning i ett killiakvarium är ... inte så bra.
Du behöver inte bry dig om vad jag och över 100 års samlad erfarenhet av killis har att säga dig och du skall självklart pröva vad du vill men jag förstår inte ...
Önskar dig, men framför allt de stackars små annulatusarna lycka till!

Välmenat
#85 - 10 februari 2009 09:30
Ricard skrev:
Får jag vara helt ärlig mot dig? Ps. annulatus är 2,5-3cm små och om du kör 600l/h i deras akvarium så är det ok om akvariet är över 300 liter. Annars kan du nog spola ner fiskarna med en gång. Bottenfilter och kraftig genomströmning i ett killiakvarium är ... inte så bra.

Du behöver inte bry dig om vad jag och över 100 års samlad erfarenhet av killis har att säga dig och du skall självklart pröva vad du vill men jag förstår inte ...

Önskar dig, men framför allt de stackars små annulatusarna lycka till!

Välmenat

Det är precis såna här svar jag vill ha!

Har letat i veckor efter en pump som kan monteras på Bottenfiltrets rör , pumpen måste se ut ungefär som den jag länkade till ovan..pga att den måste ner i röret som går till bottenfiltret..

Kan du tipsa om nån annan liknande pump skulle det vara mycket uppskattat!

Jag tar gärna emot tips/råd och liknande från Er som har hållt på. Jag blir inte ledsen om du säger till mig att - det där blir nog inge bra! ;)

Hade jag vart bättre i paint (skratt) eller något annat ritprogram hade jag kunnat rita upp ungefär hur jag tänkt att det skall se ut.

Kom med tips!!

Vänliga hälsningar

Markus

P.s det fanns en Shark som var på 300l/h kan den orka driva det hela?

Torven kommer antagligen att sno en hel del kraft får man nog lägga ner i beräkningen...den kommer ju täcka c:a 85-90% av botten..bara lite små hål fyllda med grus där smutsen ska åka ner, om du förstår vad jag menar..

Pumpen ska även sitta vid ytan så den får ju trycka ner vattnet c:a 30cm till filtret.
#86 - 10 februari 2009 11:54
Själv har jag helt pumpfritt i mitt annulatus kar, och det är inga problem över huvudtaget. Är det något självända mål med att klämma ner elektronik i burken?
#87 - 10 februari 2009 15:25
JonasN skrev:
Själv har jag helt pumpfritt i mitt annulatus kar, och det är inga problem över huvudtaget. Är det något självända mål med att klämma ner elektronik i burken?

Njae, det är väl lite av ett experiment.

Skulle vilja prova bottenfilter, vill gärna ha ett killis-kar, och vill inte byta vatten i det varje dag. :)

Vem vet dom kanske tycker det är jätte mysigt med lite "botten-sug"..
JonasN: Hur stort är ditt annulatus kar och hur ofta byter du vatten?

Tar gärna emot tips på en pump som skulle kunna fungera i ovannämnda ändamål!

/Markus
#88 - 10 februari 2009 19:52
Är på 35 liter. Byter 50% veckovis. Går ett par CB. 3 annulatus, 5 pygmecorydoras och 5 boras micros där i.

Verkar trivas, och har inga problem med vattenvärden. Men antar att det kan gå lite snett om jag slackar med vattenbyten.
#89 - 11 februari 2009 02:14
JonasN skrev:
Är på 35 liter. Byter 50% veckovis. Går ett par CB. 3 annulatus, 5 pygmecorydoras och 5 boras micros där i.

Verkar trivas, och har inga problem med vattenvärden. Men antar att det kan gå lite snett om jag slackar med vattenbyten.

Okej, låter som ett mysigt kar.. lägg in en bild?:)

Som ja sa ovan så är dett lite som ett experiment, och jag är fortfarande intresserad av tips på pump med ett 'rör' som insug, som skulle kunna tänka sig fungera till 40-50L.
#90 - 11 februari 2009 06:42
Du har varit inne och kommenterat på min projekttråd, så antar att du sett bilderna. HÄr är iallafall länken: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127051
#91 - 11 februari 2009 07:51
Markus1984 skrev:
Njae, det är väl lite av ett experiment.

Skulle vilja prova bottenfilter, vill gärna ha ett killis-kar, och vill inte byta vatten i det varje dag. :)

Vem vet dom kanske tycker det är jätte mysigt med lite "botten-sug"..

JonasN: Hur stort är ditt annulatus kar och hur ofta byter du vatten?

Tar gärna emot tips på en pump som skulle kunna fungera i ovannämnda ändamål!

/Markus

Har odlat P.annulatus i flera år i 11l med torvbotten och växter. Ingen pump/cirkulation. Bytt 10% från 1 gång i veckan till var 14 dag. Fungerat utmärkt. Om du matar rätt (fryst och levande)så håller en sån burk minst ett år. Sedan byter jag ut torven (tar en timme) och börjar om.
#92 - 11 februari 2009 09:31
BengtO skrev:
Har odlat P.annulatus i flera år i 11l med torvbotten och växter. Ingen pump/cirkulation. Bytt 10% från 1 gång i veckan till var 14 dag. Fungerat utmärkt. Om du matar rätt (fryst och levande)så håller en sån burk minst ett år. Sedan byter jag ut torven (tar en timme) och börjar om.

Jag har samma erfarenhet som du Bengt men vår vän Markus vill testa med torv, sand och bottenfilter. Men men. Metoden du beskriver är mkt effektiv!

Kör du akvariestam eller monroviae etc?

//R
#93 - 12 februari 2009 11:10
Ricard skrev:
Jag har samma erfarenhet som du Bengt men vår vän Markus vill testa med torv, sand och bottenfilter. Men men. Metoden du beskriver är mkt effektiv!

Kör du akvariestam eller monroviae etc?

//R

Monroviae
#94 - 12 februari 2009 12:59
Och vad är skillnaden mellan akvariestam och monroviae ? Eller vad är det? :D

Kommer bli ett sånt kar som ni nämner ovan också...men vill gärna testa nått nytt!

Återigen...Belysning?

Antar att jag får prova mig fram med pumphuvudet och hoppas att jag inte kastar för mkt i sjön!

Är mycket tacksam för att ni är med och diskuterar då och då!

/Markus
#95 - 12 februari 2009 13:01
JonasN skrev:
Du har varit inne och kommenterat på min projekttråd, så antar att du sett bilderna. HÄr är iallafall länken: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127051

Det har jag! Ursäkta måste blandat ihop namnen ...

Mycket fint kar det där.
#96 - 12 februari 2009 13:16
För att göra en rätt lång historia kort, finns många av killiarterna på en mycket begärnsad yta. Ja, man kan tom tala om endemiska till vissa dammar eller små vattensamlingar. Samma art kan alltså påträffas i olika vattensamlingar med någon kilometers avstånd, och även vara av samma underart men ändå skilja sig åt. För att skilja dessa ger man dem namnet efter den plast där de hittas ELLER efter de personer som hittar den. Ps. annulatus finns i en rad stammar. När man skriver "akvariestam" menar man fisk man inte vet ursprunget på och då kan det vara fisk som kommer från en fiskaffär och där är såld som clownkillis eller en Kap Lopez alt. lyrstjärtskillis, som egentligen heter Aphyosemion australe och finns i ett antal lokaliteter (har själv två). Hoppas detta var svar nog. Ha en skön dag och lycka till med pumpar.
#97 - 12 februari 2009 13:22
Ricard skrev:
För att göra en rätt lång historia kort, finns många av killiarterna på en mycket begärnsad yta. Ja, man kan tom tala om endemiska till vissa dammar eller små vattensamlingar. Samma art kan alltså påträffas i olika vattensamlingar med någon kilometers avstånd, och även vara av samma underart men ändå skilja sig åt. För att skilja dessa ger man dem namnet efter den plast där de hittas ELLER efter de personer som hittar den. Ps. annulatus finns i en rad stammar. När man skriver "akvariestam" menar man fisk man inte vet ursprunget på och då kan det vara fisk som kommer från en fiskaffär och där är såld som clownkillis eller en Kap Lopez alt. lyrstjärtskillis, som egentligen heter Aphyosemion australe och finns i ett antal lokaliteter (har själv två). Hoppas detta var svar nog. Ha en skön dag och lycka till med pumpar.

ja jag tror jag förstår...men en Ps.Annulatus kan väl inte 'bli' en australe ? Om du förstår hur jag menar...

Finns ju många olika modeller på Ps.annulatus vad jag sett..

Men en clownkilli(ps.annulatus) är väl alltid en clowkilli ps.annulatus?

Du har inga tips på Belysning till detta projekt Ricard?
#98 - 12 februari 2009 14:35
Dock vad gäller Ps annulatus så angavs oftast monroviae som fyndort på allt som skeppades ut just därifrån. Man skall nog ta typlokaliteten med en aning nypa salt när det gäller annulatusen om den inte är försedd med någon listad fångstkod som identifierar vem som fångade vad var...
#99 - 12 februari 2009 15:57
bra komplettering erikthur. Och Markus. Nej, jag har inga fler tips.
#100 - 12 februari 2009 23:36
Ricard skrev:
bra komplettering erikthur. Och Markus. Nej, jag har inga fler tips.

Tack båda 2, jag samlar på mig all information ni 'ger' här.

Erik har du nå tips på belysningen?
#101 - 13 februari 2009 05:15
Nej belysning är inte min starka sida.
#102 - 14 februari 2009 03:53
vad kör du med själv i dina killi kar?
#103 - 14 februari 2009 07:09
På botten ingenting egentligen. Som belysning Ikeas energisparlampor. Och i burkarna ungefär följande arter samt några överlevande plantor som t ex javamossan. Inga filter eller luftpumpar - bara vattenbyten av radikal typ.
#104 - 14 februari 2009 13:08
erikthur skrev:
På botten ingenting egentligen. Som belysning Ikeas energisparlampor. Och i burkarna ungefär följande arter samt några överlevande plantor som t ex javamossan. Inga filter eller luftpumpar - bara vattenbyten av radikal typ.

Okej, alltså ingen speciell belysning som krävs här..det låter bra...kan man kanske mecka ihop nån egen ramp med några spots eller så.

Spännande killis du har...men ingen annulatus? :D
#105 - 14 februari 2009 13:28
Vi får väl se tiden an. Gillar arten gör jag ju.
Jag hade ju dom på 1980-talet. Se här.
;)
#106 - 14 februari 2009 13:51
erikthur skrev:
Vi får väl se tiden an. Gillar arten gör jag ju.

Jag hade ju dom på 1980-talet. Se här.

;)

Ah intressant att läsa, fina bilder..

Ska köpa ett 720L vid månadsskiftet så jag får kompensera med att göra mig av med några akvarium.(för att göra sambon lite gladare)

Men killi-projektet ska få vara kvar. Väntar på att deras 73L ska torka helt. Har funderingar på att sätta i en skiva och dela på akvariet, då jag förstått att dom inte behöver ha så stor yta.

Men vi får se...då blir det en till limning och ytterligare väntetid..
#107 - 14 februari 2009 14:26
Bilderna hade den mycket duktige fiskfotografen Alf Persson knäppt och jag fick tillstånd att använda dem i internetartikeln.
;)
#108 - 14 februari 2009 14:29
erikthur skrev:
Bilderna hade den mycket duktige fiskfotografen Alf Persson knäppt och jag fick tillstånd att använda dem i internetartikeln.

;)

Jag läste det längst ner på sidan ;)
#109 - 18 februari 2009 19:33
73L akvariet är nu Helt torrt efter limningen.. Vad säger ni om att dela på det ? Då får dom c:a 35L styck..då måste jag dock köpa 2st små bottenfilter..men dom kostar inte mycket.. eller så köper jag bara 1 litet bottenfilter och kör den beprövade metoden i halva karet och 'min' idé i andra halvan...

Tror förresten jag fått lek på mina australe gold, dom simmar in och ut ur kokosnöten med torv. Men springan är för liten för att man ska se om där finns nå rom.
#110 - 4 oktober 2010 17:57
Ni som har torvbotten, borde inte vattenvärdena bli väldigt svajiga? Dels vid vattenbyten och dels för att olika torv är så olika.
#111 - 5 oktober 2010 07:35
Caj skrev:
Ni som har torvbotten, borde inte vattenvärdena bli väldigt svajiga? Dels vid vattenbyten och dels för att olika torv är så olika.

Beror på. Är torven verkligt urlakad (kokt och använd många gånger) så påverkar den knappt pH. Är den pinfärsk är det annorlunda. Torven kan kokas många gånger om och användas om igen.
#112 - 5 oktober 2010 09:41
Ja det är sant. Ett annan sak som jag kom på, om man inte vill ha hela botten täckt av torv är följande. Gå till en leksaksaffär eller nåt ställe där leksaker säljs och köp en sån där sandsil som barn kan ha i sandlådor, oftast rund till formen. Lägg torv i den och ställ på botten eller ner i gruset eller sanden så inte kanterna sticker upp, om man vill ha det lite snyggare. Eftersom många killi-fiskar verkar vilja lägga ägg, åtminstone årstidsfiskar, i torv, så kommer de kanske lägga äggen där. Då är det bara ta upp silen och låta vattnet rinna av. Det kanske hade fungerat.
#113 - 5 oktober 2010 10:18
När det gäller arstidare rekommenderar jag en vas med avsmalnande hals då förlorar man inte lika mycket äggtorv ut i akvariet.
I formen (kanske inte i färg eller höjd) något liknande den här:
http://www.areglashytta.se/produkter.htm
#114 - 6 oktober 2010 07:12
Busenkel och billig lösning på torvburk för annuella arter är en hög (ca 15 cm) plastburk med lock. Gör ett rätt stort hål i locket, lägg ev. i lite grus/sten längst ned som tyngd (om burken flyter, onödigt annars) och så i med torven och ned i akvariet. Har du ingen sådan burk så gör något lite för återvinningen och sno en burk från soprummet. Har fått mycket lekinredning gratis därifrån. Klockers!

Hilsen,
Bilagor:
#115 - 20 oktober 2010 15:56
Fyra frågor

Hur stort akvarium kräver Epiplatys dageti som minst för ett gäng? De är väl rätt stora så akvariet ska väl vara rätt stort?

Finns det någon killi-fisk som inte är speciellt benägen att hoppa? Kanske clownkilli-fiskarna?

Hur kommer det sig att många av de som har killi-fiskar verkar ha dem för att odla men inte som vackra akvarium att njuta av som till exempel ett fint sällskapsakvarium?

Det är väl vanligare ed killi-fiskar än med små ovanliga labyrintfiskar i stil med olika parosphromenus-fiskar?
#116 - 20 oktober 2010 17:16
Caj skrev:

Hur kommer det sig att många av de som har killi-fiskar verkar ha dem för att odla men inte som vackra akvarium att njuta av som till exempel ett fint sällskapsakvarium?

Jag tar den här frågan - om inga odlar dem tar dom "slut". Och mina annuella arter t ex är oftast "slut" inom ett år åtminstone. Visst kan man placera dem i sällskapsakvarier. Men varför inte placera vackra överskottshannar där men fortfarande jobba för fortplanta dem för framtiden.
:)

OK - jag tar clownfiskfrågan också - ju närmare ytan en killi brukar vara desto oftare kan man räkna med att de hoppar...
Jag har sett ett undantag och det var en stam av Golden Wonders jag köpte i en akvarieaffär som aldrig hoppade ut. Jag misstänker att den som odlade dem lät dom hoppvilliga begå harakiri och odlade vidare på dom som stannade kvar.
#117 - 20 oktober 2010 17:53
erikthur skrev:
Jag tar den här frågan - om inga odlar dem tar dom "slut". Och mina annuella arter t ex är oftast "slut" inom ett år åtminstone. Visst kan man placera dem i sällskapsakvarier. Men varför inte placera vackra överskottshannar där men fortfarande jobba för fortplanta dem för framtiden.

OK - jag tar clownfiskfrågan också - ju närmare ytan en killi brukar vara desto oftare kan man räkna med att de hoppar...

Jag har sett ett undantag och det var en stam av Golden Wonders jag köpte i en akvarieaffär som aldrig hoppade ut. Jag misstänker att den som odlade dem lät dom hoppvilliga begå harakiri och odlade vidare på dom som stannade kvar.

Tack för svaren! Jo det förstås, och inget hindrar ju en från att ha både ett vackert akvarium att avnjuta samtidigt som det fungerar som odlingsakvarium.

Jag läste någonstans att clownkilli inte var så värst hoppbenägen trots att den verkar vara en ytfisk, men det finns olika uppgifter om det. Jag har lite funderingar på att eventuellt skaffa några killi-fiskar nämligen. Jag tycker om ganska små akvarier, det är mysigt och trevligt att inreda och titta på. Stora akvarier är också fina, men ganska små passar mig.
#118 - 20 oktober 2010 18:42
Dom clownfiskar jag hade på 80-talet hoppade heller aldrig ut. Men har man en lugn trygg miljö med rikligt med flytväxter minskar risken.
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=204130
#119 - 20 oktober 2010 19:03
Då är det ganska enkelt att lösa. Mycket trevlig artikel! Tack för den.
#120 - 20 oktober 2010 21:32
E. dageti kan man hålla i ett rätt litet kar, om det är ett par och proppat med växter. Tippar på att 20 liter räcker långt, kanske även 10 liter. När jag hade dem körde jag dem i större burkar, från 50 liter och uppåt, och det blev yngel ändå. Den enda art jag haft som förökat sig värre än guppy. Otroliga firrar.

Vad jag vet finns ingen speciellt ohoppbenägen killi, bara "grader i helvetet". De värsta verkar vara Rivulus, som jag aldrig haft, bara sett. Vid besök hos en kille som odlade dem så hoppade mängder med fiskar _ned_ från undersidan av täckglaset. De trivdes tydligen med att sitta där. Har även hört från folk som fångat dem i naturen att när man kommer fram till en bäck där det finns Rivulus, så är det massor med fisk som hoppar _ned_ i vattnet, från t ex flytväxter.

Varför fler inte kör killis i sällskapskar är både kristallklart och svårbegripligt. En del lämpar sig dåligt för sällskapskaret, kortlivade, hoppbenägna, grymma på först till maten unt so weiter. En del är dock strålande i ett större kar. Körde under några år ett lyktöga, P. normanni, i ett större stim i ett kar på drygt 200 liter. Det beteendet jag såg har jag aldrig sett dem köra i mindre kar. De kan verkligen röra sig som trollsländor i vattnet, om två jämnbördiga hannar utmanar varandra. De höll ca 10 cm avstånd och drog imponeringsrundor så man kunde gråta... bakåt, framåt, uppåt, you name it. Såg ut som man hade fäst dem ihop med en pinne, så synkroniserat rörde de sig. Finns fler i lyktögonfamiljerna som funkar klockrent som stimfiskar i större burkar.

Varför inte fler kör killis som ytfiskar förvånar mig också. Även varför inte fler kör killis öht - i många fall perfekta akvariefiskar. Både trivs och funkar bra i mindre akvarium, och en hel del är inte särdeles känsliga.

Clownkillin är däremot en luring. Har haft den i flera omgångar och alltid lyckats bra med dem avseende yngel (könsfördelningen blev däremot åt helsike, viktigt med temp för att få jämn könsfördelning). Det finns dock ett helt gäng populationer, där somliga är busenkla och andra omöjliga, även för vassa killioter. Hittar du någon med beteckningen P. annulatus "CI *årtal* så verkar de vara rätt enkla. CI står för commersial import. De är ruskigt trevliga akvariefiskar, och dessutom snygga!!

Hilsen,

/P
#121 - 20 oktober 2010 21:55
E. dageti kan man hålla i ett rätt litet kar, om det är ett par och proppat med växter. Tippar på att 20 liter räcker långt, kanske även 10 liter. När jag hade dem körde jag dem i större burkar, från 50 liter och uppåt, och det blev yngel ändå. Den enda art jag haft som förökat sig värre än guppy. Otroliga firrar.

Åh tusan! Förökar de sig så kraftigt blir det problem vad man ska göra av alla yngel, kanske de nykläckta kan ges som levande foder. Men ingen fisk som ger lite utmaning att odla då med andra ord. Jag hade tänkt mig någonstans runt 25-40 liter. Huvudsaken är att fiskarna mår bra.

Vad jag vet finns ingen speciellt ohoppbenägen killi, bara "grader i helvetet". De värsta verkar vara Rivulus, som jag aldrig haft, bara sett. Vid besök hos en kille som odlade dem så hoppade mängder med fiskar _ned_ från undersidan av täckglaset. De trivdes tydligen med att sitta där. Har även hört från folk som fångat dem i naturen att när man kommer fram till en bäck där det finns Rivulus, så är det massor med fisk som hoppar _ned_ i vattnet, från t ex flytväxter.

Hehe! Jaha, nå men ett bra övertäckt akvarium tillsammans med en del flytväxter kan nog avhjälpa de problemen. Helt otroligt egentligen, fascinerande är det rätta ordet! Tänk att inreda att ganska högt akvarium med en strand längs med bakre långsidan liksom och så en del övervattensväxter också, det hade nog kunnat bli rätt häftigt!

Varför fler inte kör killis i sällskapskar är både kristallklart och svårbegripligt. En del lämpar sig dåligt för sällskapskaret, kortlivade, hoppbenägna, grymma på först till maten unt so weiter. En del är dock strålande i ett större kar. Körde under några år ett lyktöga, P. normanni, i ett större stim i ett kar på drygt 200 liter. Det beteendet jag såg har jag aldrig sett dem köra i mindre kar. De kan verkligen röra sig som trollsländor i vattnet, om två jämnbördiga hannar utmanar varandra. De höll ca 10 cm avstånd och drog imponeringsrundor så man kunde gråta... bakåt, framåt, uppåt, you name it. Såg ut som man hade fäst dem ihop med en pinne, så synkroniserat rörde de sig. Finns fler i lyktögonfamiljerna som funkar klockrent som stimfiskar i större burkar.

Det där verkar ha varit underhållning på hög nivå, verkligen något att titta på kan jag tänka mig.

Varför inte fler kör killis som ytfiskar förvånar mig också. Även varför inte fler kör killis öht - i många fall perfekta akvariefiskar. Både trivs och funkar bra i mindre akvarium, och en hel del är inte särdeles känsliga.

Ja visst, en del arter verkar ju vara bra lämpade just för det. Visst, artakvarium har sin tjusning med, men kanske en orsak att folk inte köper killifiskar oftare kan bero på att utbudet i affärerna inte är så stort. Fast ofta kan ju affärer beställa hem fisk.

Clownkillin är däremot en luring. Har haft den i flera omgångar och alltid lyckats bra med dem avseende yngel (könsfördelningen blev däremot åt helsike, viktigt med temp för att få jämn könsfördelning). Det finns dock ett helt gäng populationer, där somliga är busenkla och andra omöjliga, även för vassa killioter. Hittar du någon med beteckningen P. annulatus "CI *årtal* så verkar de vara rätt enkla. CI står för commersial import. De är ruskigt trevliga akvariefiskar, och dessutom snygga!!

Hilsen,

/P

Ja det verkar vara lite beroende på vilken stam man får, jag såg ett gäng i en affär, jag talade med innehavaren och han tyckte inte de var problematiska. Sedan läste jag om fiskarna och den informationen jag fick där var att det var en väldigt svår fisk. Tack för tipsen!

Vet du annars någon killi-fisk som inte förökar sig jättelätt men som inte är jättesvår heller. Jag har ju osmosfilter så det är inga problem även om det ska ner lite i Ph, annars kanske det blir några E. dageti eller clown-killi. Min "stil" vad gäller akvarium är ganska små akvarier och enkel utrustning eller bara lite utrustning. Att hålla bra vattenvärden och se till att fiskarna trivs är väldigt viktigt, men det verkar som om man kan hålla en hel del fiskar under rätt enkla omständigheter om man håller koll på vattnet. Små delvattenbyten rätt ofta har jag märkt underlättar mycket.
#122 - 21 oktober 2010 03:44
Det där med "Rivulus på tork" har jag också upplevt. Det är ju ett sätt att komma undan sina fiender (verkliga eller inbillade) i vattnet. Även ibland en reaktion på att något är på tok i vattnet. Efter ett vattenbyte (på 80-talet) som tydligen innehöll något mindre lämpligt hade jag i stort sett alla mina Rivulus hängande på akvarierutorna. Jag har för mej att det var Riv holmiae den gången.
#123 - 21 oktober 2010 06:26
Börja med några clownkillis, två-tre par blir nog fint i burken du tänkt dig. Är det rätt variant (dvs en enkel) så blir det lite yngel efterhand, men inte jättemånga. Vill du ha fler kids måste du plocka bort de större syskonen. De är märkliga för föräldrarna kalasar inte på ynglen, men de större syskonen kniper de mindre. Själv har jag bara lyckats få yngel när föräldrarna gått kvar i akvariet, när jag satt dem till lek har det blivit nada. Kör dem i rätt mjukt vatten (KH 3 eller under), gärna med lite torvfiltrering eller torv i burken. Har funkat fint för mig. Bra med flytväxter också, täck iaf halva ytan. Jag gillar flytormbunken, deras blad ger ofta fint skydd åt småttingar.

Jag är inte särdeles insatt i killivärlden, så jag har svårt med fler tips. De fiskar du nämnde har jag haft, så de vet jag hur de har funkat för mig. Du kan säkerligen hitta mer info (och köpa en del fisk) här:

http://www.alfanita.se/

Kan tänka mig att det finns några hyfsat tåliga och lättodlade arter inom Aphyosemion och Fundulopanchax.

Hilsen,

/P
#124 - 21 oktober 2010 16:09
Börja med några clownkillis, två-tre par blir nog fint i burken du tänkt dig. Är det rätt variant (dvs en enkel) så blir det lite yngel efterhand, men inte jättemånga. Vill du ha fler kids måste du plocka bort de större syskonen. De är märkliga för föräldrarna kalasar inte på ynglen, men de större syskonen kniper de mindre. Själv har jag bara lyckats få yngel när föräldrarna gått kvar i akvariet, när jag satt dem till lek har det blivit nada. Kör dem i rätt mjukt vatten (KH 3 eller under), gärna med lite torvfiltrering eller torv i burken. Har funkat fint för mig. Bra med flytväxter också, täck iaf halva ytan. Jag gillar flytormbunken, deras blad ger ofta fint skydd åt småttingar.

Jag är inte särdeles insatt i killivärlden, så jag har svårt med fler tips. De fiskar du nämnde har jag haft, så de vet jag hur de har funkat för mig. Du kan säkerligen hitta mer info (och köpa en del fisk) här:

http://www.alfanita.se/

Kan tänka mig att det finns några hyfsat tåliga och lättodlade arter inom Aphyosemion och Fundulopanchax.

Hilsen,

/P

Stort tack! Man kan ju köpa ett gäng till ett akvarium och sedan se om man kan få ihop ett par eller tre par och flytta över dem till ett odlingsakvarium.
#125 - 23 oktober 2010 08:34
Caj skrev:
Stort tack! Man kan ju köpa ett gäng till ett akvarium och sedan se om man kan få ihop ett par eller tre par och flytta över dem till ett odlingsakvarium.

Du behöver nog inte köpa ett gäng för att "para ut" de kommer att para sig ändå. Det enda som kan vara lite problematiskt är att de är en smula hierarkiska och en del hannar undertrycker sin utveckling så de ser mer ut som honor. Det innebär att det kan vara lite lurigt att avgöra om det är ett par eller en dominant och en underordnad hanne du får. Men det är inte jättesvårt att skilja dem se bara till att de kollar noga när du köper. Annars är det en lättodlad och trevlig fisk.
#126 - 23 oktober 2010 21:21
Du behöver nog inte köpa ett gäng för att "para ut" de kommer att para sig ändå. Det enda som kan vara lite problematiskt är att de är en smula hierarkiska och en del hannar undertrycker sin utveckling så de ser mer ut som honor. Det innebär att det kan vara lite lurigt att avgöra om det är ett par eller en dominant och en underordnad hanne du får. Men det är inte jättesvårt att skilja dem se bara till att de kollar noga när du köper. Annars är det en lättodlad och trevlig fisk.

Tack för svaret, jag hittade beskrivningar på hur man kan skilja hanar och honor åt. Kan ju vara bra att köpa ett gäng så de kan para sig bäst de vill.
#127 - 24 oktober 2010 05:45
Köper man bara ett par och olyckan är framme så blir det ju inga ägg längre. Minst två par är nog att förorda och yngla av dom hellre tidigare än senare.
#128 - 24 oktober 2010 20:25
erikthur skrev:
Köper man bara ett par och olyckan är framme så blir det ju inga ägg längre. Minst två par är nog att förorda och yngla av dom hellre tidigare än senare.

Jo ett litet gäng får det nog vara ändå. Blir det inga yngel så är det ju inte hela världen, men visst hade det varit roligt! Men de är fina att titta på och studera ändå.
#129 - 26 oktober 2010 16:42
En annan sak jag kom att tänka på, i hur små akvarier kan Notobranchius-arter gå i utan att det är elakt? Jag tänkte köpa ett akvarium i dag men väntade lite med inköpet. Jag såg ett mycket litet akvarium, men sådana är väl tillfälliga odlingsakvarier? Då är det väl smidigare att sätta ner en burk med torv i akvariet istället för att ha ett separat.

Min fråga grundar sig på om jag efter clownkillier skulle vilja fortsätta med någon Notobranchius. Till ett litet gäng clownkillier hade jag tänkt mig ett ganska lågt akvarium på omkring 20 liter. Det är inte taskigt eller? Annars blir det lite större.
#130 - 26 oktober 2010 17:11
Kanske jag är elak men mina små nothogrupper håller jag i 3-litersburkar. Nanolek kallar jag det. Jag byter dock vattnet nästan dagligen. Så om vi räknar vatten här skulle detta motsvara ungefär ett 80-liters med 25% vattenbyte varje vecka. Vattenmässigt i alla fall.
#131 - 26 oktober 2010 17:17
Tack för ditt svar. Men där är de bara tillfälligt eller?

Angående värmare, filter tänker jag klara mig utan vilket nog ska gå bra, men små värmare antar jag att clown-killier behöver, annars får de gå i 20 grader eller så. Är det något man får beställa på nätet sådana små värmare?
#132 - 26 oktober 2010 18:53
Värmare och clown-killis är lurigt. En del populationer vill ha varmt (över 25), andra trivs bäst i svalare (runt 20 eller strax över). Eller snarare, så har jag greppat det. Ger mycket olika könsfördelning beroende på temp iaf, så långt är jag säker. Kanske kan det handla om att det är en extrem ytfisk, så att tempen egentligen inte spelar större roll för de vuxna, men däremot för könsfördelningen efter lek (finns bägge delar, somliga ger överskott på honor i högre temp, andra ger tvärtom). Hur säkert detta är vet jag dock inte exakt, spekulerar bara - jag har som sagt sett populationer där även rutinerade killifolk gått duktigt bet, men har samtidigt själv haft populationer som jag lyckats med (räknar mig inte till rutinerat killifolk).

Hilsen,

/P
#133 - 26 oktober 2010 19:27
Det verkar lurigt, man får experimentera i så fall. Kanske skulle en något mindre lurig art vara lämplig att börja med. Notobranchhius finns det ju en del, men även de kanske är luriga på sina vis. Det tål att tänkas på lite kanske, utmaningar är roligt, men är man inte van vid att odla kanske det är lite för svårt i början.

Nåja, jag kan ju börja sätta upp ett litet akvarium till att börja med. Hade tänkt mig massa hornsärv i det, tyvärr verka hornsärv liksom barra en del i nya akvarium åtminstone.
#134 - 26 oktober 2010 20:42
Inte om clown-killier visserligen här, men ändå intressant och enligt den informationen så skulle Nothobranchius guentheri vara en lämplig nybörjar-killi. http://www.petfish.net/articles/Killifish/gue.php

Hur kommer det sig att man kan få just flera killi-fiskar att trivas i så små akvarier? Eller är det bara tillfälliga odlingsakvarier?
#135 - 27 oktober 2010 04:02
De flesta killiarter vi håller i hobbyn kommer från mindre vattendrag. Många årstidsfiskar lever ju tom och i vattenpölar som torkar ut fullständigt. Det gör att det är möjligt att hålla dem i mindre burkar. Vi som håller på med killis brukar dessutom vilja hålla många olika arter och då blir burkarna inte större än nödvändigt för att få plats med många av dem. Man kan ju normalt inte blanda dem. Närbesläktade arters honor kan vara mycket svåra att skilja på och finns det fler som lägger ägg i burken vet man ju inte vem som lagt dom.
#136 - 27 oktober 2010 08:53
erikthur skrev:
De flesta killiarter vi håller i hobbyn kommer från mindre vattendrag. Många årstidsfiskar lever ju tom och i vattenpölar som torkar ut fullständigt. Det gör att det är möjligt att hålla dem i mindre burkar. Vi som håller på med killis brukar dessutom vilja hålla många olika arter och då blir burkarna inte större än nödvändigt för att få plats med många av dem. Man kan ju normalt inte blanda dem. Närbesläktade arters honor kan vara mycket svåra att skilja på och finns det fler som lägger ägg i burken vet man ju inte vem som lagt dom.

I och för sig, ungefär som den där videofilmen som finns om killi-fiskar i ett vattenfyllt elefantspår, det är riktigt häftigt!

Antingen jag ber affären ta hem clow-killier eller någon Notobranchius, så går det alltså bra med ett litet akvarium, ingen utrustning förutom lampa, urkokt långfibrig torv som bottenmaterial och massvis med hornsärv? Norobranchius ska väl ha lite salt i sitt vatten, clow-killier ska inte ha det.

Jag läste någon artikel som du har skrivit om killi-odling i hårt och mjukt vatten, mycket intressant. Du använde jonbytare där, men jag antar att osmosvatten går bra med.
#137 - 27 oktober 2010 10:08
R/O fanns iaf inte i hobbyn på den tiden. Idag är det det R/O som gäller om man inte redan har mjukt vatten i kranen vill säga som t ex vättervatten. Nothos bör ha koksalt i vattnet (2 tsk per 10 liter vatten) annars får dom lätt velvet. Och som sagt man behöver inte ssk mycket "teknik" till killis.
Bilagor:
#138 - 27 oktober 2010 10:19
erikthur skrev:
R/O fanns iaf inte i hobbyn på den tiden. Idag är det det R/O som gäller om man inte redan har mjukt vatten i kranen vill säga som t ex vättervatten. Nothos bör ha koksalt i vattnet (2 tsk per 10 liter vatten) annars får dom lätt velvet. Och som sagt man behöver inte ssk mycket "teknik" till killis.

Ja men då så! Jag har förvisso ganska mjukt vatten i kranen men Ph är en aning högt. Hur mycket ledningstal spelar roll vet jag inte.

Bör man tillsätta salt vid vattenbyten också? Tänkte på risken att det ansamlas i bottenmaterialet till exempel. Bra, lite vanlig belysning torde räcka då! En grej till bara, var köper man små akvarier som är lämpliga? Behöver inte vara så djupa. Jag har sett sådana där täckglas inte ingick och det fanns inga, liksom stag, där man kunde lägga på täckglas. Man kanske hade kunnat fästa ett nät över eller bara lägga på en glasskiva kanske.
#139 - 27 oktober 2010 12:14
Små akvarier av plast eller glas brukar väl finnas i akvarieaffärerna.
Koksaltet är ju löst i vattnet och det skall därför vara lika mycket salt vid vattenbytet men inte om man fyller på pga avdunstning.
Mina Nothos går bra i kranvatten med salt.
Clown-killin har jag inte haft på ett tag men jag antar att jag skulle försöka få ner pH:et på något sätt.
#140 - 27 oktober 2010 20:02
För mig har clown-killisar varit mycket lättskötta. De ääääälskar hoppstjärtar som mat.
#141 - 27 oktober 2010 20:10
erikthur skrev:
Små akvarier av plast eller glas brukar väl finnas i akvarieaffärerna.

Koksaltet är ju löst i vattnet och det skall därför vara lika mycket salt vid vattenbytet men inte om man fyller på pga avdunstning.

Mina Nothos går bra i kranvatten med salt.

Clown-killin har jag inte haft på ett tag men jag antar att jag skulle försöka få ner pH:et på något sätt.

Jag ska försöka komma över ett lämpligt akvarium.

Att sänka Ph ska nog inte vara några större problem. Torv och osmosvatten och sedan spä ut med vanligt kranvatten till exempel.

legob skrev:
För mig har clown-killisar varit mycket lättskötta. De ääääälskar hoppstjärtar som mat.

Det verkar som om det skiljer sig en del från "stam till stam" liksom, men testar man inte får man inte veta.

Killifiskar är väl sådant som vanliga akvarieaffärer kan ta in?
#142 - 28 oktober 2010 03:49
Det borde dom - och annars finns ju Alf&Anita i söder och Södermalms akvarieaffär i Stockholm.
#143 - 28 oktober 2010 07:46
Då löser det sig, det finns nog att få tag i på närmare håll också om man letar lite skulle jag tro! Torvbotten på 3-4 centimeter borde nog räcka. En hel del växter, kanske hornsärv eller javamossa, kanske en blomkruka som gömställe för säkerhets skull och en eller ett par lampor. Det ska nog lösa sig det här!

Annons