Vad är fibertorv och vart får man tag på det? Torv gör väl vattnet surt m.m?
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fibertorv är torv där man låtit den vara kvar i sin trådiga, ursprungliga form. Torv säljs också finfördelad, och kallas då "torvströ". Fibertorv används bland annat som filtermaterial, och brukar finnas i akvarieaffärerna. Billigast brukar det vara om man istället köper den på en plantskola eller (kanske i blomsteraffär), men det är då
mycket viktigt att man ser till att det är ren torv! Många som säljs för trädgårdsbruk är berikade med växtnäring eller har anti-mossmedel tillsatt, och det tar effektivt död på fiskarna...
Fibertorv flyter normalt sett, men brukar sjunka efter några dygn. Om den vägrar sjunka så kan man koka den i vatten ungefär 10-15 minuter, så brukar den sjunka direkt sedan. Kokning är även effektivt om man vill bli av med en del av de färgämnen som annars färgar vattnet brunt.
Den bruna färgen kommer av humus-syror, som mest är nyttiga - de gör vattnet lite mindre aggressivt mot fiskarnas "hud", plus att det är milt bakteriedödande. Att vattnet blir brunt är en bieffekt som inte alla akvarister gillar - fast jag tycker det är snyggt - och då funkar kokning. Men kokningen tar ju då förstås också bort en del av humus-syrornas positiva egenskaper...
Det är också humus-syrorna sm gör vattnet surare, men hur mycket surare det blir beror främst på kranvattnets egenskaper. Här i Uppsala var kranvattnet tidigare hårt (16 dH och 12 KH) och basiskt (pH 7,6-8,2) och mycket välbuffrat. Det gjorde att akvarievatten visserligen först blev
lite surare om man tillsatte torv, men redan efter tre-fyra timmar hade pH buffrats upp till minst 7,6 igen. (Sedan tidigare i år har Uppsala nya vattenverk, som levererar ett mycket mjukare vatten, som heller inte är lika välbuffrat.)
För [/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=Green]clownkilli[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3] så är 16 dH alldeles för hårt, och hanarnas mjölke klarar inte ett vatten med ett pH på uppemot 8. Därför oxalsyra-behandlade jag mitt vatten först, och hamnade då på 3-4 dH och pH 6,8. Det var utmärkt för
[COLOR=Green]annulatusarna[/COLOR], och de lekte gärna. Emellertid hade det vattnet i princip ingen buffertverkan alls, och skulle jag ha tillsatt torv så var pH snabbt nere på under 5, vilket är nära dödligt för fiskarna. Av den anledningen hade jag inget bottensubstrat alls i mina
[COLOR=Green]annulatus[/COLOR]-akvarier - då var det dessutom mycket enklare att hålla rent...[/SIZE][/FONT] :)
Det enda jag känner mig orolig inför är levandefodret då jag aldrig haft sånt.. och inte vet så mycket om det.
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Angående levandefoder så är tidigare nämnda Södermalms Akvarieaffär en bra utgångspunkt. Gå in på
[COLOR=Green]deras hemsida[/COLOR], och klicka på länken "Foder" i menyn till vänster. Med utgångspunkt från informationen där kan du sedan hitta mer om du söker vidare på nätet. Det finns en massa typer av levandefoder - bäst och naturligast för just
[COLOR=Green]annulatus[/COLOR] är förmodligen bananflugor, som dessutom är synnerligen enkla att odla. Om du har svårt att få tag på en startkultur, så kan jag tänka mig att Janne Wester (som äger Södermalms Akvarieaffär) kanske kan skicka dig ett litet paket på posten - givetvis mot skälig ersättning. Han är dessutom Sveriges förmodligen mest kunniga vad gäller just killis. Hälsa från Tommy Kronkvist! [/SIZE][/FONT]:D
Belysning? Vilken belysning borde jag ha till detta kar för att flytväxterna skall trivas?
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad gäller belysningen så funkar vilken normal akvariebelsysning som helst. Eftersom flytväxterna tar det mesta ljuset, måste man tänka på att de växter man planterar på botten bör vara sådana arter som tål att stå ganska skuggigt. Till de bättre - som dessutom inte blir så stora - så hör
[COLOR=Green]Anubias barteri var. nana[/COLOR], någon mörkgrön eller brun
[COLOR=Green]Cryptocoryne[/COLOR], exempelvis
[COLOR=Green]Cryptocoryne beckettii[/COLOR], samt
[COLOR=Green]javaormbunke[/COLOR] som du redan nämnt. De är alla vackra, lättskötta, och icke ljuskrävande. Dessutom är de alla relativt långsamväxande, så man slipper gallra så himla ofta... ;)
Mvh,
Tommy[/SIZE][/FONT]