Ett litet projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Ett litet projekt

    Hejsan alla!

    även om mina projekt inte kommer komma i närheten av de flesta av era projekt så har jag iallfall beslutat för att dela med mig lite av mina.

    Jag har alldeles för många projekt för att själv komma ihåg alla, för att inte tala om de som aldrig når mål-linjen.(Inte bara akvarie-projekt dock)

    I denna projekt/experiment-tråd tänkte jag visa upp mina 3 akvarier, varav 2 som jag har planer på att möblera om lite i och även en ljusramp ska byggas till ett av dom.(Och eventuellt nya akvarium jag skaffar, i mån av att jag lyckas övertala sambon)

    60L Aqua-El:
    Detta akvarium är jag själv stolt över hur fint det är. Och kommer inte göra så mycket åt det.(Men jag tänkte ändå visa er). Just nu går det några guppys och en gibbiceps där i.


    100L (Dala/Zooline?):

    Här har vi mitt 'nystartade' mal-uppfödnings-kar.
    Som det även ska byggas en ny ljusramp till. Och växterna ska möbleras om lite.
    Det var tänkt att jag skulle börja med L-015(Peckoltia Vittata), men bestämde mig för något 'lättare' och iallfall vanligare.
    Ansitrus sp. "Albino"

    Här går nu 1 hane och 2 honor som jag ivrigt tänker följa
    i deras utveckling! (och hoppas på lek!!)


    180L Juwel Rio:
    Detta är en enda röra. I detta kar ska jag fixa en hel del med inredningen och även uppgradera Juwels egna innefilter med ett nyt pumphuvud på 1000l.
    Har även planer på att byta ut den lilla pumpen på vänster sida mot ett pumphuvud på 1400l(som jag måste bygga en liten filter-låda till, om jag använder mig av den.) har även tänkt introducera lite nya fiskar i detta kar.




    p.s ni får nöja er med länkar tills jag får fakturan där jag ska betala mitt gold-medlemskap.

    Mvh

    Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    #2
    Vad spännande! Detta kommer jag att följa.
    Den du själv var stolt över är riktigt nice!
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Ska försöka ta lite bättre bilder sen när jag blir guld-medlem.(Att ta kort är inte min starkaste sida)

      Angående 60L akvariet så har den 0.5% salthalt, och jag rengjorde allting mycket nogrant innan jag startade upp det igen.
      Jag tror att salthalten och att jag var så noga med allt har spelat stor roll i att det är kristallklart utan tillsatser. Inte ens en tillstymmelse till alger nu på c:a 2 månader.
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Passar på att lägga in en bild på en av mina RCC som jag har i 180L akvariet.(det är sammanlagt 5 RCC)

        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Och ytterligare några bilder på malarna.

          Hanen:


          och ena honan:
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Nu har jag betalat mit gold-medlemskap också. Då lägger jag in bilderna direkt så man slipper följa massa dryga länkar.

            Jag tänkte köpa nytt lysrör till mitt 100L kar idag, vi får se vad det blir för något. Och återkommer med bilder...
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Markus1984
              • November 2008
              • 2606

              #7
              Nytt lysrör inhandlat på Coop. Ett helt vanligt 18w Varmvit 1350lumen. 59kr.
              Det vart iallfall stor skillnad mot de förra jag hade som var c:a15 år gammalt från Asea-skandia som numera heter Elektroskandia..

              Jag sitter och funderar på om jag ska göra mitt 180L Rio till bräckvatten.

              Men det finns inte jätte många fiskar som jag gillar (som jag känner till) som skulle passa i det.

              Om det blir bräckvatten får vi se.

              Fiskarna som jag hittils har tänkt ha där i blir då följande:

              Kardinaltetra
              "Humlor"
              2 arter Corydoras
              Samt en grå mal-liknande fisk med skäggtummar som ser lite ut som en haj.(glömt bort namnet)
              och eventuellt nån gobi.

              Men då måste jag ju starta upp ett till akvarium för att hålla fiskarna jag har i 180L nu....hmmm får se om det finns några billiga på blocket eller i mellandags-rean..

              Dom få som hittat hit till denna tråd får gärna ge synpunkter speciellt på100L akvariet där jag är lite osäker på inredningen.

              Ska göra lite VB och plantera om lite nu... återkommer senare..
              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                jag är lite intressrad över vad som kommer att hända i ditt 100 liter med ancistrusarna. se bara att ha mycket håligheter i form av rötter eller kanske en kruka. mitt ancitrus par leker under en stor lavasten som har typ en liten urgropning som min hane grävt ut och så ligger han där och försöker locka till sig honan :P. ser roligt ut^^
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #9
                  Hade jag varit dig så hade jag i 180 litersburken tagit bort termometern och satt den i någon hörna istället och riktat utblåset uppåt.

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • ATIX
                    • September 2006
                    • 96

                    #10
                    Är inte corydoras känsliga för salt?

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      #11
                      Ursprungligen postat av ATIX
                      Är inte corydoras känsliga för salt?
                      De ska ju enligt de flesta föreskrifter vara det, men det är nog många med mig som kan bestrida påståendet.

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        Ursprungligen postat av NIC
                        Hade jag varit dig så hade jag i 180 litersburken tagit bort termometern och satt den i någon hörna istället och riktat utblåset uppåt.
                        Varför ha utblåset uppåt?


                        Angående fiskar som tål salt...

                        En kompis har ett 450l bräckvattens kar.

                        För c:a 2 månader sen tog jag med mig, neon tetra och rosentetra dit. För nån dag sen fick jag hem dom igen. Stora och tjocka

                        Vissa corydoras går ju i bräckvatten och de som "inte" gör det har nog ltie salt i sitt vatten ändå stundtals.

                        Massor med fisk som klarar 1.012 i salthalt.
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #13
                          Ursprungligen postat av macke_fisk
                          jag är lite intressrad över vad som kommer att hända i ditt 100 liter med ancistrusarna. se bara att ha mycket håligheter i form av rötter eller kanske en kruka. mitt ancitrus par leker under en stor lavasten som har typ en liten urgropning som min hane grävt ut och så ligger han där och försöker locka till sig honan :P. ser roligt ut^^
                          Jag har som synes väldigt mycket grottor.

                          Men jag valde att ha allting i naturmaterial.. så som rötter och stenar..

                          angående deras beteende så tycker jag att malarna är den mest intressant fisken
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • NIC
                            • January 2008
                            • 5121

                            #14
                            Ursprungligen postat av Markus1984
                            Varför ha utblåset uppåt?


                            Angående fiskar som tål salt...

                            En kompis har ett 450l bräckvattens kar.

                            För c:a 2 månader sen tog jag med mig, neon tetra och rosentetra dit. För nån dag sen fick jag hem dom igen. Stora och tjocka

                            Vissa corydoras går ju i bräckvatten och de som "inte" gör det har nog ltie salt i sitt vatten ändå stundtals.

                            Massor med fisk som klarar 1.012 i salthalt.
                            Har du utblåset uppåt så det rör om vattenytan så syresätts vattnet mycket bättre än om vattenytan står stilla.

                            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                            Kommentar

                            • Raggsockan
                              • April 2007
                              • 644

                              #15
                              Jag har lyckats få tre kullar med ancistrusar i mitt 110L akvarie. Kungen har sitt favorittorn. Dock så har ingen överlevt eftersom det är andra fiskar som varit hungriga.

                              Fina projekt!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...