Kanske dumma PMDD frågor...

#1 - 17 februari 2006 08:56
Har två frågor om PMDD:
1. Kan man blanda ner alla de tre kemikalierna i en och samma behållare för förvaring, har suttit och tjuvläst lite på Peter Nymans hemsida (vilket underbart akvarium...) och har förstått det som att han har allt i en och samma dunk...:confused:

2. Här på forumet kan man ibland läsa om folk som göder med PMDD flera fulldoser i veckan. Det står ju på hemsidan att man ska byta vatten (50%) varje gång, men självklart gör man väl inte det om man göder flera gånger i veckan:confused: :confused:
#2 - 17 februari 2006 09:03
Mikro-påsen innehåller en massa olika kemikalier så det är inte bara 3 stycken. Jag har inte testat men antar att det finns en anledning till att man ska ha tre flaskor. Varför skulle de annars sälja det i tre påsar? Det kanske bildas svårlösliga salter om man blandar. Kanske blir hållbarheten sämre.

Har man full sprut på växterna behöver de mer näring och då kan man öka dosen utan att halterna blir farligt höga. De tar upp det. Men man måste ha känsla för det.
#3 - 17 februari 2006 09:04
[QUOTE=Axeru]Har två frågor om PMDD:
1. Kan man blanda ner alla de tre kemikalierna i en och samma behållare för förvaring, har suttit och tjuvläst lite på Peter Nymans hemsida (vilket underbart akvarium...) och har förstått det som att han har allt i en och samma dunk...:confused:

2. Här på forumet kan man ibland läsa om folk som göder med PMDD flera fulldoser i veckan. Det står ju på hemsidan att man ska byta vatten (50%) varje gång, men självklart gör man väl inte det om man göder flera gånger i veckan:confused: :confused:[/QUOTE]

1. kan och kan. Risken är ju att ämnena går samman och bildar fällningar eller binder till varann så att växterna inte kan ta upp dessa....

2. nej klart man inte byter vatten varje gång man pytsar i pmdd. ser man bristsymtom så häller man i mer av det som behövs... "nollar" gör man nog inte mer än nödvändigt i regel...
#4 - 17 februari 2006 09:09
1: Det går till en viss gräns. Ämenas löslighet gör det omöjligt att blanda efter den styrkan som finns på pmdd.se.

2: Receptet på pmdd.se är extremt lågt räknat och funkar troligtvis bara i extremt tunnplanterade sällskapsburkar. Att docera mer på en gång ger en ostabilare miljö som algerna älskar. Då brukar nybörjaren så småningom öka genom att docera en extra gång i veckan utan vattenbyte. Nivåerna sveps ju ändå undan en gång i veckan.

Sen finns det olika faktorer som styr vilken mängd man behöver. Mer ljus=större behov, Co2=större behov, mer växter=större behov, få fiskar=större behov. OSV.

När jag körde med metallhalogen och co2 controller gödde jag med 2 fulldoser om dagen. En på morgonen och en på eftermiddagen. Jag bytte vatten en gång i veckan. Då hade jag tokfullt med växter, 1W/l belysning, perfekta co2 nivåer och få fiskar. Numera har jag ett fiskkar med mycket fisk, fett filter, klen belysning, inget co2 och få växter. Däri göder jag med halvdos micro dagligen (försvinner i filtret) och fulldos makro en gång i veckan. I det karet har jag slutat att byta vatten, mer än vad som går åt vid slamsugning.
MVH
Magnus
#5 - 17 februari 2006 09:09
1) Ja det går om man först blandar 3 väldigt svaga lösningar (myyyycket vatten) och sedan försiktigt häller ihop dom. Peter får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att hans färdiga lösning ligger på runt 25 liter.

Det som främst kan hända om du blandar ihop de tre blandningarna är att mikron(järnet) och fosfatet binder med varandra och bildar olösligt salt som Krax nämner. Det betyder i praktiken att växterna då får betydligt svårare att ta upp järnet och fosforn.

Jag har testat att göra de standardlösningarna som finns på pmdd.se och hälla ihop i en 1,5 liters blandning och det verkar funka utan att det blir någon fällning, men det är onödigt att riskera och det är ofta man vill öka doseringen enbart av KNO3-flasksan eller mikroflaskan.

2) 50% vattenbyten är bara för dom som kör med CO2 och doserar flera gånger i veckan. Kör du inte CO2 så kommer det fungera bättre om du slutar gör vattenbyten och bara doserar en fulldospuls när du märker att nya blad blir bleka. Då kommer du slippa alla toffsalger också.
#6 - 17 februari 2006 09:48
[quote=defdac] Kör du inte CO2 så kommer det fungera bättre om du slutar gör vattenbyten och bara doserar en fulldospuls när du märker att nya blad blir bleka. Då kommer du slippa alla toffsalger också.[/quote]

Vaddå slutar göra vattenbyten? Det låter livsfarligt för fiskarna.......
#7 - 17 februari 2006 09:51
Växterna tar upp långt mer ämnen än vad fiskarna någonsin kan producera, så nej det är inte farligt det är nödvändigt om man har mycket växter.
#8 - 17 februari 2006 10:02
[quote=defdac]Växterna tar upp långt mer ämnen än vad fiskarna någonsin kan producera, så nej det är inte farligt det är nödvändigt om man har mycket växter.[/quote]

Vad menas med mycket växter i sammanhanget? Något vattenbyte måste man väl ändå göra nån gång ibland eller? I så fall, hur ofta?
#9 - 17 februari 2006 10:17
Mycket växter har man när man inte ser bottnen uppifrån eller runt 50% av akvarievolymen.

Ja man gör vattenbyte om man ska skrubba alger/rota upp växter. Mitt low-tech klarar sig fint runt 1 år utan vattenbyten. Dom två undre är low-techs som körs så:
http://www.defblog.se/pictures/picture1536.jpg
#10 - 17 februari 2006 10:21
[quote=defdac]Mycket växter har man när man inte ser bottnen uppifrån eller runt 50% av akvarievolymen.[/quote]

Och om man inte har fullt så mycket växter.......då gäller koldioxid och PMDD ca en gång i veckan eller? Det funkar inte utan koldioxidtillförsel? Kan man inte bara hälla i lite Sera Florena istället?

/ Maria
#11 - 17 februari 2006 10:33
Ett enklare och bättre sätt är att sluta göra vattenbyten helt och dosera en fulldos PMDD när växterna blir blekare, kommer blir runt varannan vecka.

Sera Florena innehåller i princip bara järn som växterna bara tar upp pyttelite av. I normala akvarier får man alltid kväve/kaliumbrister först och då måste du köra PMDD eftersom komersiella växtgödningar inte innehåller kväve (och fosfor).

Det största problemet med 20-30%-veckovattenbyten är toffsalgerna och Cyanobakterierna. Toffsalgerna älskar den lilla mängd CO2 som kommer via kranvatnet och blir panikslagna i slutet av veckan när CO2-halten varit obefintlig och därför slänger ut vilosporer som blommar upp med nästa vattenbyte. Cyanobakterierna älskar den kvävefria miljö som 20-50%-vattebyte medför, speciellt om du bara använder Sera Florena/TMG.
#12 - 17 februari 2006 10:41
Så man kan alltså sluta göra vattenbyten även om man bara har kanske hälften så mycket växter som 50% av karet? Hur kan det då komma sig att inte alla gör så?

Vad kommer att hända med ph- värdet? Behöver inte växterna koldioxid för att trivas?

Hur vet man om man har cyano?
#13 - 17 februari 2006 11:15

Så man kan alltså sluta göra vattenbyten även om man bara har kanske hälften så mycket växter som 50% av karet? Hur kan det då komma sig att inte alla gör så?

Därför att alla är itutade att fiskarna dör om man inte gör ett 30% vattenbyte i veckan. Visst, fiskarna klagar inte men man får iövrigt en algodling - ofta toffsalger och Cyanobakterier.

Vad kommer att hända med ph- värdet? Behöver inte växterna koldioxid för att trivas?

En stor del av tricket med att sluta göra vattenbyte handlar just om koltillgången. Växter vill naturligtvis helst använda CO2 eftersom det är enklast, men dom kan även utveckla bikarbonatsenzymer (karboanhydras, CA) om dom står tillräckligt länge i ett CO2-fattigt vatten.

Gör man ett 20-30%-vattenbyte en gång i veckan så kommer växterna aldrig bilda dessa enzymer eftersom dom hellre använder CO2 och det tar energi och näring och skapa karboanhydrasmaskineriet. När dom får CO2 så återanvänder dom maskineriet ganska omgående så dom kan växa snabbare.

20-30% vattenbyte varje vecka är alltså ur växternas synpunkt det absolut sämsta man kan göra ironiskt nog.

Alla vet att lyckliga växter = ledsna alger, men även lyckliga fiskar. Så får man växterna lyckliga med att sluta göra vattenbyten så kommer fiskarna sannolikt må bra också.

Märk väl att växterna är extremt viktiga i det här sammanhanget. Man slutar inte med vattenbyten i ett akvarium som inte innehåller växter.

Hur vet man om man har cyano?

Det ser man lätt:
http://www.aquaticscape.com/articles/algae/bga1.jpg
(det gröna slemskiktet)
#14 - 17 februari 2006 11:38
Tack snälla för att du delade med dig av dina kunskaper! Det var informativt och intressant.

/ Maria
#15 - 17 februari 2006 11:48
Kan man alltså HELT sluta med vattenbyten?

I mitt sällskapsakvarium (70 liter) har jag lite för mycket fiskar, tror jag... Men där byter jag bara var 14:e dag nu eftersom allt fungerar bra. Suger ju också upp skräp på botten samtidigt.

Så allt fungerar, utom dom relativt små problemen med växterna som jag skrev om ovan.

Ska jag inte byta ens var 14:e dag?

I yngelkaret och i kakaduakaret byter jag oftare. Ibland 2 ggr i veckan eftersom jag övermatar kakaduorna för att alla ska få och yngelkaret är så litet (33 liter) och där är lite för mycket yngel just nu...
#16 - 17 februari 2006 12:03
Som sagt, man slutar bara göra vattenbyten för växternas skull så dom får mer näring - som dom helst ska kunna utnyttja genom att få bra med ljus.

En yngelburk med väldigt dålig ljustillgång där man slängt ner lite javamossa "bara för att" kommer aldrig vara ett riktigt bra ställe för växter eftersom:
1) Man har ett pyttelitet filter/enbart genomluftning med dålig nitrifikation vilket är en stor anledning till att:
2) Man måste byta vatten ofta. Därmed får man låga/obefintliga näringsnivåer och CO2-förvirrade växter enligt ovan.
3) Det finns ingen botten och därmed ingen mineralisering av fiskskit till ickeorganiska näringsämnen som växterna kan ta upp eller alternativt:
4) Sönderslamsugen botten utan fungerande mineralisering.

Ett vanligt tätbefolkat inkört sällskaps akvarium med en inte alltför sönderslamsugen botten, halvmycket växter och övergödda fiskar är däremot en riktigt bra kandidat till att testa low-tech enligt Diana Walstads principer (The Ecology of the Planted Aquaria) där man slutar med vattenbyten.
#17 - 17 februari 2006 12:08
[quote=defdac]Ett vanligt tätbefolkat inkört sällskaps akvarium med en inte alltför sönderslamsugen botten, halvmycket växter och övergödda fiskar är däremot en riktigt bra alternativ till att testa low-tech enligt Diana Walstads principer (The Ecology of the Planted Aquaria) där man slutar med vattenbyten.[/quote]

Vad menar du nu? Alternativ till....... alltså om man har ett akvarium enligt ovan och byter vatten som vanligt är det lika bra som att ha mycket växter och inte byta vatten...eller?
#18 - 17 februari 2006 12:09
Tack för svaret! Det sistnämnda stämmer ganska exakt med mitt sällskapsakvarium... :p

I "yngelburken" däremot har jag mycket växter som växer otroligt, klipper dom jämnt tycker jag för jag vill inte ha dom i ytan så dom stör cirkulationen.
Men jag slamsuger nog noggrannare där... har ett ancistrusyngel (4 cm) där som frossar i rötter så det blir ganska smutsigt...

Ska dra ner på vattenbytena ännu mer i sällskapsakvariet. Inte mig emot!:D
#19 - 17 februari 2006 12:18

Vad menar du nu? Alternativ till....... alltså om man har ett akvarium enligt ovan och byter vatten som vanligt är det lika bra som att ha mycket växter och inte byta vatten...eller?

Jag bytte ut "alternativ" mot "kandidat" i mitt inlägg ovan.

I "yngelburken" däremot har jag mycket växter som växer otroligt, klipper dom jämnt tycker jag för jag vill inte ha dom i ytan så dom stör cirkulationen.

Men jag slamsuger nog noggrannare där... har ett ancistrusyngel (4 cm) där som frossar i rötter så det blir ganska smutsigt...

Kanon, då vet du hur mycket växter uppskattar näring. Tror även växter kan vara aktiva i näringsjagandet och även klippa organiska föreningar så att mineraliseringen i bottnen inte är lika viktig. Jag tror det är precis så upptag av chelaterade näringsämnen fungerar. Dom sprutar ut typ protoner för att knäcka chelatet .. eller nått. Nu blev det överkurs 8)
#20 - 17 februari 2006 12:35
[quote=defdac]Jag bytte ut "alternativ" mot "kandidat" i mitt inlägg ovan.[/quote]

Förstår fortfarande inte ....(skäms lite) [:I] . Antingen överbefolkar man akvariet, byter vatten som vanligt och behöver ingen näring för fiskarna skiter så mycket, eller så överbefolkar man det inte och då måste man sluta med vattenbyten och bara göda med PMDD när växterna visar bristsymtom...... har jag fattat rätt? Är det de alternativ som enligt dig är bäst?
#21 - 17 februari 2006 12:36

Antingen överbefolkar man akvariet, byter vatten som vanligt och behöver ingen näring för fiskarna skiter så mycket

Nej det är inget bra alternativ eftersom växterna med varje vattenbyte kommer bli CO2-förvirrade.

eller så överbefolkar man det inte och då måste man sluta med vattenbyten och bara göda med PMDD när växterna visar bristsymtom

Om du inte överbefolkar akvariet så kommer det ingen näring så då spelar det ingen roll om du slutar göra vattenbyten.

Du ska helst överbefolka, ha bra med ljus, mata friskt och utöver det sluta med vattenbyten. Då blir det bra med näring.
#22 - 17 februari 2006 12:39
Ville bara visa min uppskattning för ditt OTROLIGA tålamod mot oss totalt okunniga, defdac!!! [:o] :p :)
#23 - 17 februari 2006 12:40
[quote=defdac]Du måste överbefolka, ha bra med ljus, mata friskt och utöver det sluta med vattenbyten. Då blir det bra med näring.[/quote]

Jag tycker inte om att överbefolka eftersom jag tror att fiskarna inte gillar att vara trångbodda. Är det kört för mig och mina växter då alltså? [:o]
#24 - 17 februari 2006 12:46
Okej, formulerade om mig igen. Poängen är att om växterna ska trivas måste dom få näring någonstans ifrån. Vill du köra ekologiskt utan PMDD så blir enda alternativet för växterna att klara sig på det som kommer från fiskarna.

Har du få fiskar som inte producerar speciellt mycket näring så kan du ju alltid välja saktaväxande växter som inte tar upp så mycket näring, typ Anubias och Javaormbunke.

Men det är enklare att sluta göra vattenbyten och skjutsa i en fulldos PMDD när du ser på växterna att dom börjar bli lite bleka. Dina fiskar kanske skiter bättre än du tror ;)
#25 - 17 februari 2006 12:49
Tack så hemskt mycket för all denna kunskap! Jag håller på och försöker lära mig detta med växter och näring och det är en hel djungel. Nu har jag lärt mig en hel del. Tack för din uthållighet :)
#26 - 17 februari 2006 13:06
Får jag komma in lite här?
Jag har oxå frågat om detta många gånger och måste hålla med BirgittaW om defdacs fantastiska tålamod. Hurra för sånna människor

Alltnog, om detta med att inte göra vattenbyten hörde jag nånstans att det kan bli problem att sätta in nya fiskar i ett sådant akvarium. Och även att flytta fiskar därifrån till ett annat "vanligt" akvarium.

Vad sägs om det?
#27 - 17 februari 2006 13:11
Mjo, det blir ju med tiden ganska annorlunda förhållanden i ett low-tech.

Jag har funderat på att flytta över 4 Scalarer från mitt low-tech till min high-techare. Skillnaden i t ex GH är stor, samtidigt så har jag gjort ett stort vattenbyte i low-techaren som förändrade vattenvärdena kraftigt vilket gick bra.

Det enda som kommer byggas upp är typ natriumnivåerna, eventuellt även calcium/magnesium eftersom man fyller upp med vanligt kranvatten allterftersom vattnet dunstar och detta ökar GH:t.
#28 - 17 februari 2006 13:19
GH, natriumnivåer, calcium/magnesium...
Vad skulle detta betyda för fisken som ska flyttas in/ut? Räcker det alltså att göra ett stort vattenbyte så funkar det?

Den jag talade med trodde inte att fiskarna skulle överleva helt enkelt!
#29 - 17 februari 2006 13:40
Okej, den som är orolig kan ju alltid koppa in fiskarna som normalt rekommenderas när man t ex köpt ny fisk.
#30 - 17 februari 2006 14:08
Dina low-tech är alltså helt utan yttre tillförsel av CO2? Sory, men jag har aldrig kollat det där med low-tech. Börjar dock bli intressant, då jag inte har investerat i "riktig CO2".

Ska pilla bort mäsken och se vad som händer....

Edit: Ska man inte ha specialbotten till low-tech?
#31 - 17 februari 2006 14:11
får ja hoppa in med en fråga???

hur ska man då göra om man göder med pmdd och har inte så mycke växter o byter vatten varje vecka o ändå ser blommorna hängiga o tråkiga ut o har svarta kanter o bladen är de lite hål på??

tacksam om nån kunnig kunde svara lite enkelt bara
#32 - 17 februari 2006 16:32
mohlin, ja precis. Dom är utan CO2. Det går och göra fantastiska scapes utan CO2 vilket vinnaren av APC-tävlingen verkligen visar:
http://www.aquaticplantcentral.com/contest/index.php?action=image&id=134&num=1&size=fullviewfirst
Den här low-techaren är inte tokig den heller:
http://www.aquaticplantcentral.com/contest/index.php?action=image&id=174&num=1&size=fullviewfirst

andreassofus, svarta kanter på blad är toffsalger så det är pga dina veckovattenbyten du har dom. Är du helt stenhård med att inte kunna sluta göra vattenbyten och vill behålla veckovattenbytet så behöver du lufta ur koldioxiden ur vattnet innan. Typ låta det stå i badkaret dagen innan vattenbytet med en pump som vispar runt vattnet.

Vill du tumma på din vattenbytesregim så skulle jag antingen gå över till att göra typ ett 10% vb om dagen med tillhörande 10% PMDD-dos, eller sluta med vattenbytena helt.
#33 - 17 februari 2006 16:37
[quote=defdac]mohlin, ja precis. Dom är utan CO2. Det går och göra fantastiska scapes utan CO2 vilket vinnaren av APC-tävlingen verkligen visar:

andreassofus, svarta kanter på blad är toffsalger så det är pga dina veckovattenbyten du har dom. Är du helt stenhård med att inte kunna sluta göra vattenbyten och vill behålla veckovattenbytet så behöver du lufta ur koldioxiden ur vattnet innan. Typ låta det stå i badkaret dagen innan vattenbytet med en pump som vispar runt vattnet.

Vill du tumma på din vattenbytesregim så skulle jag antingen gå över till att göra typ ett 10% vb om dagen med tillhörande 10% PMDD-dos, eller sluta med vattenbytena helt.[/quote]

hmm sluta o byta vatten helt?? funkar de? behöver inte fiskarna färskt o nytt vatten ibland?
trodde pmdd skulle va bra för växterna ja men... o de som står på www.pmdd.se är fel alltså? de står att man ska byta 50% i veckan..

ja gör vad som helst ja, bara ja får fina växter.
har tröttnat på att ALDRIG lyckas med mina växter
#34 - 17 februari 2006 17:43
Att byta 50% av vattnet varje vecka är för oss som kör Estimative Index (EI).
Vi kör med CO2 gödning och kan därför byta vatten, då våra växter alltid kör på CO2 och inte behöver växla över till bikarbonat. Du ska däremot bara byta 10% och göda för 10% som defdac skriver, eller hoppa vattenbytena helt och bara fylla på det som dunstar och göda när växterna ser "ledsna" ut.
#35 - 17 februari 2006 17:50
[quote=M.W]Att byta 50% av vattnet varje vecka är för oss som kör Estimative Index (EI).
Vi kör med CO2 gödning och kan därför byta vatten, då våra växter alltid kör på CO2 och inte behöver växla över till bikarbonat. Du ska däremot bara byta 10% och göda för 10% som defdac skriver, eller hoppa vattenbytena helt och bara fylla på det som dunstar och göda när växterna ser "ledsna" ut.[/quote]

ok men mina växter ser alltid vissna ut.. problemen börjar redan efter ett par dagar efter de att ja har köpt dom.
idag skulle ja egentligen bytt vatten men ja hoppar över de då, ska ja inte tillsätta pmdd heller?

går det alltså inte o få fina o friska växter utan svindyr co2 anläggning?
#36 - 17 februari 2006 18:00
andreassofus, läs tråden från början igen så tror jag det klarnar för dina frågor är redan besvarade (varför man inte bör göra vattenbyten i akvarier utan CO2 och varför det funkar med fiskar).
#37 - 17 februari 2006 18:00
jajaja ok ja läser en gång till.- tack
#38 - 17 februari 2006 18:35
[quote=andreassofus]ok men mina växter ser alltid vissna ut.. problemen börjar redan efter ett par dagar efter de att ja har köpt dom.[/quote]
Detta kan vara ett anpassningsproblem också, många växter kan behöva anpassa sig till dina förhållande.
En del växter odlas ovan vatten, och då behöver växterna anpassa sig för vattenliv, jag har även sett att det blir skillnad på bladen om man har CO2 eller inte (jag har funderat på om det jag ser är anpassning för att ta upp CO2 eller karbonater).
#39 - 17 februari 2006 18:37
hur länge måste dom anpassa sig då innan dom blir bra?? ja haft igång karet i ca 3månader nu o 2st växter har redan dött o dom andra har svarta kanter och många blad blir blekare o blekare o till slut dör dom o lostnar.
väldigt tråkigt
#40 - 17 februari 2006 19:15
Jag har oxå en liten fråga ang PMDD, har precis beställt min första laddning och jag undrar bara om det på något sätt är skadligt för fiskarna? Har ju ingen lust att köpa massa nya fiskar.

Patrik
#41 - 17 februari 2006 19:18
mina fiskar verkar ju inte sämre pga de men däremot så mår växterna sämre pga alla stora vattenbyten som man blir informerad av att göra när man göder med pmdd
#42 - 17 februari 2006 19:19
Detta är en väldigt intressant tråd måste jag säga. Följer den med spänning. Jag har dock några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på innan jag sätter igång och ändrar mina vattenbytesrutinerna.

Om jag har förstått low-tech och walstad-modellen rätt så krävs det att man har jordbotten och ovanpå det ett lager med ganska grovt grus, men detta nämns inte i denna tråden. Kan man alltså köra low-tech med bara vanlig 0,8-1,2 mm rådasand?

Sen detta med slamsugning. Jag vet att det i vanliga fall förekommer olika åsikter om detta, om man ska göra det eller inte. Men i det här fallet där man utelämar vattenbytena, matar friskt och göder bara vid behov, ska man definitivt sluta med slamsugning då för att växterna ska trivas?
#43 - 17 februari 2006 19:22
Det tar tid för växterna att ställa om sig till bikarbonat. Varje gång du byter vatten så kommer det med lite CO2, och växterna försöker använda det, men det räcker inte länge och växterna måste ställa om sig till bikarbonat. Sen byter du vatten osv.... Dom hinner inte anpassa sig, så ge dom lite tid. Prova defdacs modell 2-3 veckor och se vad som händer. Lite trist men.. prova.
#44 - 17 februari 2006 19:22
andreassofus: växterna behöver få nya blad av "rätt"typ de gammla brukar dö bort, tid beror på tillväxttakt tror jag.

sundlof: ja det kan vara skadligt, men då ska du upp i ganska höga koncentrationer, mycket högre än de som normalt rekomenderas för växternas skull.
#45 - 17 februari 2006 19:29
[quote=NE]andreassofus: växterna behöver få nya blad av "rätt"typ de gammla brukar dö bort, tid beror på tillväxttakt tror jag.

sundlof: ja det kan vara skadligt, men då ska du upp i ganska höga koncentrationer, mycket högre än de som normalt rekomenderas för växternas skull.[/quote]

ok jo ja får väl vänta o se. men ja har ju väntat i 3 månader nu o växterna dör ju bara.. skall ja sluta o byta vatten o sluta med pmdd tycker du?
#46 - 17 februari 2006 19:38
[QUOTE=andreassofus]ok jo ja får väl vänta o se. men ja har ju väntat i 3 månader nu o växterna dör ju bara.. skall ja sluta o byta vatten o sluta med pmdd tycker du?[/QUOTE]

Sluta med vattenbytena men inte med PMDD, för då får ju inte växterna mat..
#47 - 17 februari 2006 19:39
full dos eller?
#48 - 17 februari 2006 19:39
Jag tror inte att detta är problemet i ditt fall, 3 månader, då är det säkert näringsbrist och inte anpassning.
Hur göder du och vad har du för ljus, jag förstår det som om att du inte använder CO2?
Vad är det för växter du har?
#49 - 17 februari 2006 19:44
hur ja göder? när ja har gjort ett 50% vattenbyte så häller ja i pmdd. 40ml från varje flaska rät ner i karet.
har två st rör. ett sera daylight brilliant tror ja o ett sera blue nånting tror ja
är tänt från halv tolv på dan till halv tolv på kvällen.
nej ingen co2.
ja du.. växtnamn kan ja inte, men ja tror att några är nån typ av svärdplanta och nån valisneria (stavning) och två st låga växter med stora bleda blad, nästan som små näckrosor , o två st små jättelåga "bollar" om du förstår va ja menar
#50 - 17 februari 2006 20:05
Detta är hur jag gjort,
Byt 20-30% vatten en gång per månad, efter detta vattenbyte hade jag tillsatt en normal fulldos gödning.
När man gör lite eller få vattenbyten blir det lite mer fingerkänsla, man kan lätt få för hög eller låg koncentration av gödning i vattnet, det kan hjälpa att hitta rutinerna genom att göra mätning av något nyckelämne t.ex. NO3.

De flesta av dina växter är ganska bra på att leva av karbonater (kan de små näckroserna vara någon form av anubias?), så det kan eventuellt hjälpa lite genom att tillsätta lite bikarbonat med jämna mellanrum.
#51 - 17 februari 2006 20:09
anubias va de ja.. stämde väldigt bra på bilden när ja kollade på växtregistret.
hur ofta ska ja tillsätta bikarbonat? och hur mucke är "lite"?? vattnet kommer ju bli hårdare av bikarbonat.. gör inte det nåt fast ja har scalare tigerbarb o segelfelnsolly?
#52 - 17 februari 2006 20:10
skall ja bara tillsätta pmdd en gång i månaden då när ja gör ett 20-30% vattenbyte? ursäkta alla dumma frågor men ja vill bara va säker o att mina växter ska va fina
#53 - 17 februari 2006 21:09
såg även nu att alla mina blad va fulla av ludd. tofsalger?
#54 - 17 februari 2006 21:45
Testa att gå ner i vattenbytesfrekvens till varannan/var tredje vecka och göd för hela akvarievolymen 1-2 ggr i veckan och se om det tar sig.
#55 - 17 februari 2006 21:46
ok. de ska ja testa.. då ska ja hälla i pmdd nu direkt, för de skulle ja göra idag, men ja har inte bytt vatten.
#56 - 17 februari 2006 21:49
Jopp.
#57 - 17 februari 2006 21:55
stort tack för att du tar dig tid defdac, du är till stor hjälp till oss okunniga när de gäller växter o så
#58 - 17 februari 2006 22:10
Det är lugnt, men du får lova att återkomma med resultaten så det blir lite återkoppling. Göda low-techs kräver lite känsla som NE är inne på, speciellt om man ska behålla en massa vattenbyten och inte gå hela vägen till antingen low-tech utan vattenbyten eller high-tech med CO2.
#59 - 17 februari 2006 22:14
[quote=defdac]Det är lugnt, men du får lova att återkomma med resultaten så det blir lite återkoppling. Göda low-techs kräver lite känsla som NE är inne på, speciellt om man ska behålla en massa vattenbyten och inte gå hela vägen till antingen low-tech utan vattenbyten eller high-tech med CO2.[/quote]

low-techs betyder alltså att göda utan o göra vattenbyten?
vad är det för känsla?? är de nåt ja ska tänka på eller kolla efter nu när ja göder utan vattenbyten?
#60 - 17 februari 2006 23:06
Ja man måste ha känsla för minsta tecken för när växterna börjar bli begränsade, typ aningens blekare osv. Det krävs lite erfarenhet för att bedöma rätt och att vara kritisk i sin bedömning, samt att välja rätt växter att kolla på. Vissa visar tydligare med färgförändring att något är fel, ofta handlar det om en ljusblekare grön färg på hela växten och nya skott.

Kryper Cyano fram ur vrårna har man varit för feg med KNO3, får man prickalger på framrutan har man varit för feg med KH2PO4, är nya skott betydligt ljusare är det för lite NutriSi, är nya skott rödaktiga trots att växten egentligen ska vara grön så är det för lite KNO3, markant kortare nya blad generell makrobrist (mer kol, KNO3, KH2PO4) osv.

50% vb med CO2 gör den här bedömningen lättare för att man märker mycket tydligare när växterna producerar betydligt mindre syre/bubbel.
#61 - 17 februari 2006 23:15
[quote=defdac]Ja man måste ha känsla för minsta tecken för när växterna börjar bli begränsade, typ aningens blekare osv. Det krävs lite erfarenhet för att bedöma rätt och att vara kritisk i sin bedömning, samt att välja rätt växter att kolla på. Vissa visar tydligare med färgförändring att något är fel, ofta handlar det om en ljusblekare grön färg på hela växten och nya skott.

Kryper Cyano fram ur vrårna har man varit för feg med KNO3, får man prickalger på framrutan har man varit för feg med KH2PO4, är nya skott betydligt ljusare är det för lite NutriSi, är nya skott rödaktiga trots att växten egentligen ska vara grön så är det för lite KNO3, markant kortare nya blad generell makrobrist (mer kol, KNO3, KH2PO4) osv.

50% vb med CO2 gör den här bedömningen lättare för att man märker mycket tydligare när växterna producerar betydligt mindre syre/bubbel.[/quote]

ja det här är ju en hel vetenskap. va ja kan minnas så har ja aldrig sett några nya skott på mina växter..
men ja får väl se vad som händer nu när ja slutar med vattenbyten.
kanske ja planterar växterna fel???
o lite alger finns de allt på framrutan, brungröna saker
#62 - 18 februari 2006 08:15
En sista liten sak från mig, ha tålamod, det tar ganska lång tid innan man ser resultat efter förändringar.

Edit: En annan sak att tänka på är att PMDD tar inte bort alger, det hjälper växterna att få rätt förhållande att växa.
När växterna sedan får bra förhållande dämpas (eller försvinner) tillväxten av alger, MEN de alger som finns i akvariet försvinner oftast inte av sig själv, dessa måste man ta bort själv genom att gallra bort gammla blad när det kommer nya.
#63 - 18 februari 2006 09:51
Kan man misslyckas?

Finns det några risker eller negativa konsekvenser med att helt sluta göra vattenbyten? Kan något oförutsett hända om man ger sig i kast med det utan att egentligen kunna så mycket, något som fiskarna eller växterna kan fara illa av? Kan något hända i övergångsperioden innan akvariet så att säga har "ställt om sig" till de nya förhållandena, som att det byggs upp skadliga halter av något ämne eller så? Och vad händer med pht? Kort sagt: kan man misslyckas?
#64 - 18 februari 2006 12:27
Nej inte direkt, både EI och Walstad har utvecklat två ganska idiotsäkra metoder som är *välbeprövade*.
#65 - 18 februari 2006 12:56
[quote=defdac]Nej inte direkt, både EI och Walstad har utvecklat två ganska idiotsäkra metoder som är *välbeprövade*.[/quote]

Vilket innebär att om man bara gör som du beskriver här i tråden, så går det bra? Inget mer man behöver ta reda på och läsa om eller?
#66 - 18 februari 2006 13:12
[quote=NE]En sista liten sak från mig, ha tålamod, det tar ganska lång tid innan man ser resultat efter förändringar.

Edit: En annan sak att tänka på är att PMDD tar inte bort alger, det hjälper växterna att få rätt förhållande att växa.
När växterna sedan får bra förhållande dämpas (eller försvinner) tillväxten av alger, MEN de alger som finns i akvariet försvinner oftast inte av sig själv, dessa måste man ta bort själv genom att gallra bort gammla blad när det kommer nya.[/quote]

tack för tipset.. det har ja aldrig tänkt på. ja har i stort sett aldrig tagit bort gamla eller döda blad.. de ska ja göra :)
#67 - 18 februari 2006 13:19

Vilket innebär att om man bara gör som du beskriver här i tråden, så går det bra? Inget mer man behöver ta reda på och läsa om eller?

Ja. Jag kan sammanfatta de båda metoderna. Skötseln är superenkel:

1) Low-tech, Walstad, ingen CO2 och inga vattenbyten. Dosera en PMDD-dos för hela akvarievolymen när växterna ser bleka ut eller runt varje/varannan vecka. Vattenbyte görs bara om man måste rota upp växter/skrubba alger och då helst med genomluftat kranvatten som inte innehåller CO2.

2) High-tech, Estimative index, håll perfekt CO2-halt (svårt) och dosera en dubbel PMDD-dos för hela akvarievolymen när växterna bubblar sämre, vilket kan vara alltifrån varje dag till var tredje dag. Gör ett 50% vattenbyte en gång i veckan.
#68 - 18 februari 2006 15:50
Tack för sammanfattningen! Den första metoden låter onekligen enkel......:p Det enda är väl om man behöver skrubba alger ofta, då blir det ju ändå många vattenbyten om det inte ska se helt igengrott ut. Eller tanken är kanske att det inte ska bli så mycket alger om man kör enligt denna metod?
#69 - 18 februari 2006 16:16
En risk med att inte byta vatten och förlita sig på växternas bikarbonatupptag är sk buffertkrasch. Därför kan det vara bra att mäta ph regelbundet för att kolla i såna kar.
MVH
Magnus
#70 - 18 februari 2006 16:21
[quote=Tropfrog]En risk med att inte byta vatten och förlita sig på växternas bikarbonatupptag är sk buffertkrasch. Därför kan det vara bra att mäta ph regelbundet för att kolla i såna kar.
MVH
Magnus[/quote]

Buffertkrasch? Att pht börjar pendla eller att det sjunker för lågt eller vad menas? Hur ofta behöver man mäta pht för att vara på den säkra sidan (sker kraschen plötsligt)? Kan man tillämpa ph- sänkande metoder som vanligt i ett sådant akvarium (har högt ph och relativt hårt vatten)?

/ Maria
#71 - 18 februari 2006 16:33

Eller tanken är kanske att det inte ska bli så mycket alger om man kör enligt denna metod?

Exakt. Alger ogillar stabilitet överlag.

En buffertkrash är mer en teoretisk hypotes och inte direkt sannolik om man inte kör vansinnigt mycket ljus - inte ens då eftersom Walstadburkar kan stå i direkt solljus. Man fyller ju även på med nytt kranvatten vid avdunstning. Walstadburkar brukar även ha 2,5 cm torv som buffrar.

Men framförallt: Har aldrig hört talas om buffertkrash i en Walstadburk.
#72 - 18 februari 2006 17:03
[quote=defdac]Walstadburkar brukar även ha 2,5 cm torv som buffrar.quote]

:eek:, torv är inte min grej! Funkar det inte utan? Vill helst ha så klart vatten som det går.
#73 - 18 februari 2006 17:39
Nej jag har inte hört talas om buffertkrach i wahlstadt burkar heller. Så länge växterna är så kvävebegränsade som dom oftast är i wahlstadtkar så suger dom ju upp all amonium. Ingen amonium=ingen nitrifiering=ingen karbonatåtgång i filtret. Dessutom så lär växterna inte konsumera lika mycket karbonater när de är kvävebegränsade.

Men nu är det ju inte en wahlstadt burk du rekomenderar. Du skriver om en burk utan vattenbyte men med tillsats av gödning. I en wahlstadt burk göder man inte.

Om växterna får obegränsat med kväve genom kno3, man har hyffsat mycket fisk och väl fungerande filter så är det en reéll risk. Jag har bara råkat ut för buffertkrach en gång under min 22 åriga akvaristtid, och då i en high tecburk.

Jag kan inte riktigt bedöma hur stor risken är för buffertkrach i wahstadburken med pmdd tillsats, men den finns där och den är större än i ett wahlstadt kar utan pmdd tillsats och deffinitivt större än i ett highteckar. Det kan vara bra att mäta ph en gång i veckan och vid misstanke om att något är fel för att öka shansen att upptäcka det i tid. Det är en billig "livförsäkring".
MVH
Magnus
#74 - 18 februari 2006 20:35

torv är inte min grej! Funkar det inte utan?

Jo i ett inkört akvarium har man redan DOC iform av mulm (den bruna geggan i bottnen).

Sätter man upp ett nytt low-tech brukar man ha 2,5 cm torv toppat med 2,5 cm 2-3 mm grus för att få DOC från början.

Om växterna får obegränsat med kväve genom kno3, man har hyffsat mycket fisk och väl fungerande filter så är det en reéll risk.

Nitrifikation (ammonium->nitrit->nitrat) görs av litotrofer som måste använda ickeorganiskt kol typ bikarbonat, det är sant.

Men så har vi mikroorganismerna som bryter ner organiskt kol, DOC (torv, mulm etc) till ickeorganiskt kol och till ammonium. Torv och mulm i bottnen ser alltså till att det aldrig blir någon kolbegränsning som kommer leda till bufferkrash enligt din teori.
#75 - 18 februari 2006 20:46
Tropfrog: Skaffa en prenumeration på barrreport.com. Hans reports behandlar det här mycket mer ingående än vad som tidigare skådats inom akvaristiken. Det är helt bisarrt hur noggrannt han går igenom alla dom här processerna. Ett högre väsen inom akvaristiken får man leta efter. Det han skriver på forum osv skrapar bara lite på ytan. Han har verkligen belägg för varenda liten detalj.

Jag verkar bara så kunnig för att jag lusläser hans reports. Egentligen är jag bara en babblande översättande papegoja. Eller fisk. En babelfisk. =)
#76 - 18 februari 2006 20:57
[QUOTE=defdac]Jag verkar bara så kunnig för att jag lusläser hans reports. Egentligen är jag bara en babblande översättande papegoja. Eller fisk. En babelfisk. =)[/QUOTE]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nåja ;), är det inte så att du är kunnig p gr a att du läser [:-42], är intresserad och förstår :) och dessutom kan och vill förklara så vi andra oxå kan förstå. Det är vi många som är oändligt tacksamma för.:D Du berikar oss med kunskap och våra växter blir oxå glada och tacksamma. :D [/COLOR][/FONT]
#77 - 18 februari 2006 21:16
Visst är det så att det bildas en del co2 i mulmet i wahlstadtkar. Men man kan aldrig helt fullt och fast veta hur mycket bikarbonat som försvinner på lång sikt. Även om växterna får co2 via mulm så kommer dom likväl att utnyttja bikarbonat när co2 nivåerna inte är tillräckliga. Vilket de förståss är hela tiden. Hur mycket? Inte en aning! Men en sak är säker, det är inte så enkelt som att växter använder sig av antingen co2 eller bikarbonat. Det bevisar tydligt min buffertkrasch i perfekt co2 berikat kar.

Så att säga att det "aldrig kommer att leda till buffertkrach" är nog lite väl att ta i. Risken finns, sen verkar det onekligen som att vi bedömer den olika.

Angående barrreport så är det ett av mina krav för att förlänga min anställning. Så förmodligen har jag det om en månad. Givetvis så är det så att de flesta lär genom att läsa och vara interesserade. Men det kräver klart högre intelligens än en papegoja, så nedvärdera inte dig själv. Du gör ett bra jobb.
MVH
Magnus
#78 - 18 februari 2006 21:18
[quote=Maria - Sjöjungfru][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nåja ;), är det inte så att du är kunnig p gr a att du läser [:-42], är intresserad och förstår :) och dessutom kan och vill förklara så vi andra oxå kan förstå. Det är vi många som är oändligt tacksamma för.:D Du berikar oss med kunskap och våra växter blir oxå glada och tacksamma. :D [/COLOR][/FONT][/quote]
tackar och bugar för den information man får hoppas att man kan ge något tillbaks så småningom
mvh janne
#79 - 18 februari 2006 21:39

Även om växterna får co2 via mulm så kommer dom likväl att utnyttja bikarbonat när co2 nivåerna inte är tillräckliga. Vilket de förståss är hela tiden.

Ändrar strategi? Innan var det nitrifikationsbakterierna och nu växterna som utnyttjar bikarbonat? =)

Japp hela grejjen med low-techs är att växterna ska börja använda bikarbonat.

Samtidigt: Allt du stoppar ner är till stor del kol. Långt mer än tillväxten i low-tech.

Det bevisar tydligt min buffertkrasch i perfekt co2 berikat kar.

Varför skulle det bli en buffertkrasch i ett CO2-berikat akvarium? Växterna kommer aldrig bilda karboanhydras om dom får CO2 i den magnituden som förekommer i CO2-berikade akvarier. Man kör ju dessutom 50% vattenbyten varje vecka dessa + DOC-nedbrytningen.

Är du *helt* säker på att det var en buffertkrasch, och hur förklarar du den om växterna inte använder bikarbonat då dom får CO2?
#80 - 18 februari 2006 21:59
Ändrar strategi? Innan var det nitrifikationsbakterierna och nu växterna som utnyttjar bikarbonat? =)

Ja just det, slarvigt av mig. Men även växterna konsumerar bikarbonat precis som du själv påpekat på flertalet ställen i denna tråden. Det håller jag med om :)

Japp hela grejjen med low-techs är att växterna ska börja använda bikarbonat.

Samtidigt: Allt du stoppar ner är till stor del kol. Långt mer än tillväxten i low-tech.

Det är just på en del såna generaliseringar jag inte är lika säker som du är. Det beror förståss på hur många växter, hur mycket ljus, hur mycket du stoppar i och framförallt ditt kranvattens kh.

Varför skulle det bli en buffertkrasch i ett CO2-berikat akvarium? Växterna kommer aldrig bilda karboanhydras om dom får CO2 i den magnituden som förekommer i CO2-berikade akvarier. Man kör ju dessutom 50% vattenbyten varje vecka dessa + DOC-nedbrytningen.

Varför...Inte en aning. Men jag kan påpeka att jag inte bytte vidare mycket vatten i mitt highteckar. Vid kraschtillfället hade inget vatten bytts på ca 3 veckor.

Är du *helt* säker på att det var en buffertkrasch, och hur förklarar du den om växterna inte använder bikarbonat då dom får CO2?

kh=0 Ph=4,5 och döende fiskar. Om det inte var en buffertkrasch så vet jag inte. Vad tror du att det var? Hur jag förklarar det? Nej det gör jag inte, men när det gäller wahlstadt så går det att förutsäga en risk. Som jag sade innan: Jagkan inte avgöra hur stor den är men den är deffinitivt större än i co2 berikade kar och deffinitivt större om du göder med pmdd i wahstadtkaret. Att säga att det inte kan hända i ett wahlstadtkar är en generalisering som jag inte tror på. Då hade det heller aldrig hänt i mitt highteckar, där risken ju är avsevärt lägre.
MVH
Magnus
#81 - 18 februari 2006 22:12
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nu tänkte jag krångla till det lite ;)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag kör ju en liten mellanvariant som varken är High-tech eller Low-tech som egentligen inte borde fungera men som hos mig i växt/fisk-kar med lätta växter fungerar helt OK i mina ögon sett. Fast nog suger det i Co2-tarmen alltid.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men jag matar mina burkar med PMDD på lite olika maner.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]180:an får 50 % vattenbyte 1 gång/vecka och jag doserar P/N/M med 30 ml var vid vattenbyte och sedan varannan/var tredje dag lika mycket. Hade ju problem med mina javaormbunkar, men nu när jag ökat på doseringen så växer det som är kvar kanonbra.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]110:an som ju står på jobbet byter jag inte vatten lika ofta i, men efter ca 3 veckor kan jag inte "hålla" mig för då är det helt igenväxt och ser berövligt ut, så då blir det 50 % vattenbyte. Här doserar jag 15 ml 2 ggr/vecka.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]I bägge dessa hade jag diverse tofsar och andra alger, men detta har försvunnit helt. I 180:an får jag ta bort lite prickar och bruna stänk på rutan vid vattenbyte. I 110:an får jag gnugga dom där attans hårda prickarna på rutan. fick dessutom trådalger här i somras när jag inte hade i någon gödning på 4 veckor. Nu är det bara någon enstaka tråd kvar.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]20:an är ju så pass liten och dessutom med ett yttepyttefilter så här byter jag 50-80% 2 ggr/vecka och doserar med 7,5 ml varje gång. Detta är ju relativt nystartat så jag har haft en del kiselalger (tror jag) på rutorna men annars växer det som tusan här oxå.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Mina vattenbyten borde ju sabba växternas kolupptag hela tiden, men är det tillväxten som hämmas av detta eller är det nå´t mer som blir galet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kan tänka mig att i rena växtakvaristögon så finns det säkert mer att önska, men som växt/fisk med lite lagom betoning på båda delarna så kan det fungera i alla fall. :D[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hoppas jag inte rör till det ännu mera nu ;)[/COLOR][/FONT]
#82 - 18 februari 2006 22:21
Om det skett en biogen avkalkning pga extremt bikarbonatsupptag så går pH:t upp eftersom CaCO3 fälls ut.

Att både KH och pH går ner blir svårförklarat.
#83 - 18 februari 2006 22:23
Jag har ju sett dina kar maria, tycker nog att du lyckas bättre med växter i ickeco2 kar bättre än vad jag gör. Tänk på att detta är en teoretisk diskussion, det är möjligt att det skulle funka att ändra skötseln efter den. Men om det nu funkar bra, varför ändra på ett vinnande koncept? Kör på som innan. Så slipper du risken för buffertkrasch ;)
MVH
Magnus
#84 - 18 februari 2006 22:24
Maria, dina burkar låter som dom mår mycket bra. Prickalger på framrutan är himmelriket, då vet man att man gör något rätt.

Du har nog helt enkelt inte speciellt mycket CO2 i ditt kranvatten så växterna utnyttjar bikarbonat fullt ut och därmed kan använda PMDD fullt ut. Speciellt att toffsalgerna försvann tyder mycket på det. Dina doseringar låter helt rimliga och där jag känner att det borde ligga i ett hyffsat normalt akvarium med glada växter.
#85 - 18 februari 2006 22:27
[QUOTE=defdac]Om det skett en biogen avkalkning pga extremt bikarbonatsupptag så går pH:t upp eftersom CaCO3 fälls ut.

Att både KH och pH går ner blir svårförklarat.[/QUOTE]

Om caco3 fälls ut ökar ph, det är sant. Men det är en temporät ph topp. När bikarbonaten är slut och den temporära ph toppen är över så sjunker ph, det är just detta som är en ph krasch. Om jag haft ett extremt högt ph innan det låga vet jag inte, men det är troligt pga drabbade diskusar som egentligen skulle gilla det låga ph´t.
MVH
Magnus
#86 - 18 februari 2006 22:27
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tack skall ni ha :D båda 2.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag kör på som jag gör tills vidare. Får se vad som händer till hösten då det förhoppningsvis blir lite större burk hemma :)[/COLOR][/FONT]
#87 - 18 februari 2006 22:31
kanske dags att prova med lite torv till hösten kanske.
#88 - 18 februari 2006 22:33
[quote=Raven]kanske dags att prova med lite torv till hösten kanske.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nja, blir det att pröva nå´t nytt så hoppas jag det blir Co2 och kanske lite nya varianter på fiskar ;)[/COLOR][/FONT]
#89 - 18 februari 2006 22:44
[quote=defdac]Jo i ett inkört akvarium har man redan DOC iform av mulm (den bruna geggan i bottnen).

Sätter man upp ett nytt low-tech brukar man ha 2,5 cm torv toppat med 2,5 cm 2-3 mm grus för att få DOC från början.[/quote]Har en fråga i anslutning till detta. Är väldigt sugen på att skippa vattenbytena, men vill helst köra utan jordbotten. Jag ska dock byta ut mitt grova grus mot sand om ett tag. Det blir ju inte riktigt som en nystart, men all gegga förlorar jag ju (om jag inte sparar den på något sätt och tillsätter i nya sanden...)

Nu kanske man kan tycka att jag då borde fixa till en jordbotten när jag ändå ska röja och greja, men det känns inte rätt att starta med jordbotten. Om jag ändrar mig blir det lite svårt att ändra tillbaka till bara sand.

Så.. jag vill gärna köra på bara min rådasand om det skulle kunna funka. Dock kommer jag ju som sagt att förlora den här geggan i botten. Så jag undrar om det går att rekommendera något här? Måste jag vänta med att skippa vattenbytena tills det har bildats ny mulm i sanden, eller kan jag köra utan vattenbyten från start? Jag är lite förvirrad just nu... den här tråden har vänt upp och ner på en del saker. På ett positivt sätt :)
#90 - 19 februari 2006 09:47
Kör absolut inte jord under fin sand. Då får bottnen inte mycket syre och illaluktande giftigt svavelväte kan bildas. Om du skall ha jord i botten så bör du ha något grövre sand. Då är det ju bäst att inte ändra något alls.

Jag kör med fin sand som botten, inga vattenbyten och pmdd tillsats vid behov. Allt mulm som bildas sugs ur karet när man har fin sand. Det sjunker ju inte ner i bottnen som vid grus. Växterna får då nästan ingen annan kol än via bikarbonaten i såna kar, så det är viktigt att välja rätt växter. Sen har vi risken med buffertkrasch ;) Det kan vara bra att mäta ph. Men visst funkar det.
MVH
Magnus
#91 - 19 februari 2006 11:11
Om du inte vill köra en komplett jordbotten kan du göra en jordsörja och frysa in den i iskubsformer och peta ner runt växternas rötter vilket skapar lite bättre mineralisering och redox väldigt lokalt runt rötterna, där syrenivåerna även är bra pga att växterna skjuter ner syre.

Sen har vi risken med buffertkrasch

En gång på 20 år. Njaee. Skulle ta det som ett undantag som bekräftar regeln 8)
Bilagor:
#92 - 19 februari 2006 11:23
En gång på 20 år. Njaee. Skulle ta det som ett undantag som bekräftar regeln 8)

En gång på 20 år med sällskapskar och highteckar. Risken är ju större desto mindre vatten man byter. Jag har precis börjat med Wahlstadliknande kar, så där vet jag inte. Men risken är som jag påpekat innan större här. Givetvis är det inget ofrånkomligt faktum, utan som jag redan sagt ett par gånger en risk. Kan du inte bara hålla med om att det är bra att mäta ph i mellanåt för att minimera risken?

Frysa jordkuber....Bra idé, det skall jag ge mig på omedelbart. Men det får bli mulm från sumpen istället.
MVH
Magnus
#93 - 19 februari 2006 11:37
Mätte du före eller efter att fiskarna började bli konstiga? Om du inte haft ett KH och pH-test för att "bekräfta" din "bufferkrash", hade du inte gjort ett vattenbyte ändå?
Kommer pH:t långsamt gå ner vid en bufferkrash så man kan se att något är på gång eller kommer det plötsligt? Måste man mäta varje dag eller någon gång i veckan för att vara på den säkra sidan?

Jag är som du ser extreeeeeeeeeemt skeptisk, så det ska mycket mer övertalning till innan du övertygat mig =)
#94 - 19 februari 2006 11:39
En sak jag lärt mig de 5 år jag hållt på aktivt är att test förvirrar mer än hjälper, så det är inte konstigt att jag förespråkar två enkla metoder vars huvudsyfte är enkelhet och testlöshet.
#95 - 19 februari 2006 15:17
Kan alla växter tillgodogöra sig kol via bikarbonat, eller finns det växter man kan välja bort med en gång om man kör low-tech? Kan man ha som grundregel att svåra växter kräver CO2?

...Johan...
#96 - 19 februari 2006 15:38
[quote=defdac]Prickalger på framrutan är himmelriket, då vet man att man gör något rätt.[/quote]

Jag har lite såna! Jag började just bli orolig för att mina snäckor inte klarade av att tugga i sig dom. Vad är det och varför är det så bra defdac? Är det kiselalger?
#97 - 19 februari 2006 15:50
[quote=Jodahl]Kan alla växter tillgodogöra sig kol via bikarbonat, eller finns det växter man kan välja bort med en gång om man kör low-tech? Kan man ha som grundregel att svåra växter kräver CO2?[/quote]

Vet inte. Man kan i alla fall säga att växter som är friflytande inte nödvändigtvis måste ha CO2. De bör vara bättre på att ta upp bikarbonat än såna som har feta rotsystem. C02 finns framför allt i bottnen och mycket rötter är en anpassning till att ta upp CO2. Bland annat.

Men att sätta till CO2 är väl inte det svåraste? Växter som normalt växer väldigt djup och som kväver ett speciellt ljusspektrum och gillar högt vattentryck borde vara mycket svårare att odla.

Jag plockade in en ursnygg sten med knallgrön näckmossa i torsdags. Det såg ut som om den växte så det knakade (=flera millimeter per år) i den lilla bäcken med minusgradigt vatten. Jag räknar med att den dör i mitt 20-gradiga vatten. Men guppy-ynglen gillar den så den får stå och dö där tills den är för ful eller överlever.
#98 - 19 februari 2006 17:03
Mätte du före eller efter att fiskarna började bli konstiga? Om du inte haft ett KH och pH-test för att "bekräfta" din "bufferkrash", hade du inte gjort ett vattenbyte ändå?

Jag mätte efter jag sett problemet, och visst skulle jag bytt vatten i vilket fall. Men om jag hade mätt kontinuerligt så hade jag kunnat upptäcka problemet innan fiskarna började ta skada.

Kommer pH:t långsamt gå ner vid en bufferkrash så man kan se att något är på gång eller kommer det plötsligt? Måste man mäta varje dag eller någon gång i veckan för att vara på den säkra sidan?

Hur snabbt det går beror på hur snabbt karbonaterna förbrukas i filter och/eller till växterna. Det kvittar hur ofta du mäter, du kommer aldrig att vara "på den säkra sidan". Men man kan ju se tendenser och vara förberedd genom mätning en gång i veckan.

Jag är som du ser extreeeeeeeeeemt skeptisk, så det ska mycket mer övertalning till innan du övertygat mig =)

Mitt mål i livet är inte (tro det eller ej) att övertyga dig Daniel. Du är så övertygad redan att inget förutsett kan hända i dina kar ;)

En sak jag lärt mig de 5 år jag hållt på aktivt är att test förvirrar mer än hjälper, så det är inte konstigt att jag förespråkar två enkla metoder vars huvudsyfte är enkelhet och testlöshet.

Menar du då att hightecmetoden är en av dem? Den metoden som du under flera år har förespråkat att ph testet är det absolut viktigaste redskapet för att lyckas med ;)

MVH
Magnus
#99 - 19 februari 2006 17:40
Hej,
Jag har också en fråga angående PMDD, är det bättre/sämre/lika bra att dela upp heldosen på 7 och hälla i lite varje dag eller bör man hälla i en heldos varje vecka?
#100 - 19 februari 2006 17:47
En fulldos är minimum. De flesta behöver minst 2 fulldoser i veckan. Den dosen du byter vid vattenbyte ersätter det som du tagit bort med vattnet så den måste till. Men sedan kan du dela upp en till på veckans 6 andra dagar som ersätter det som växterna tar upp varje dag.
MVH
Magnus
#101 - 19 februari 2006 17:55
Tack så mycket för det snabba svaret!
Ska genast börja göra så som du sa.
#102 - 19 februari 2006 18:26

Jag har lite såna! Jag började just bli orolig för att mina snäckor inte klarade av att tugga i sig dom. Vad är det och varför är det så bra defdac? Är det kiselalger?

Nej det är inte kiselalger (tror jag), namet är Choleochaete orbicularis:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200210/msg00589.html
Anledningen att det är "bra" är att det är tecken på att du har väldigt låga fosfathalter och enkelt kan avhjälpa problemet med lite extra KH2PO4.

Mitt mål i livet är inte (tro det eller ej) att övertyga dig Daniel. Du är så övertygad redan att inget förutsett kan hända i dina kar

Du tar det personligt vilket är lite dråpligt =)

Min poäng var inte att köra ner dig i skorna vad gäller hur lönlöst det är att använda tester, utan bara att påvisa att du 1) inte skulle varit hjälpt av testet eftersom du gjorde det efter att du märkte att något var fel 2) hade behövt mäta flera gånger varenda dag för att kunna se trender, ungefär samma problem som att ammoniumtest är totalt poänglösa eftersom ammoniumspiken som gjorde att grönvattnet blommade upp sannolikt kom och gick mellan tiden du testade.

Men test är som placebo. Det känns bra och säkert.

Menar du då att hightecmetoden är en av dem? Den metoden som du under flera år har förespråkat att ph testet är det absolut viktigaste redskapet för att lyckas med

Hörredu vi pratade om low-techs här =D men faktiskt: Det går så fantastiskt mycket bättre nu när jag kör CO2-mist och slipper mäta pH:t =)
#103 - 19 februari 2006 19:17
Vad är Co2-mist ? Låter intresant .
#104 - 19 februari 2006 19:39
Det här var en grymt bra tråd...Nu ska jag byta vatten typ 20% en gång i månaden och köra pmdd en gång i veckan tack alla för denna grymma tråd
#105 - 19 februari 2006 20:03
Du tar det personligt vilket är lite dråpligt =)

Då har du nog missuppfattat mig. Detta är en mycket givande diskussion. Vad jag menade att jag inte förväntar mig att övertyga dig, bara vara en motpol till "så här är det och det är alltid så". För att alla kar har inte alltid de förutsättningarna som dina generaliseringa omspänner. Även om jag tycker att det mesta du skriver är bra så tycker jag att det ibland saknas nyansering. En risk är alltid en risk och det vore dumt att inte ta med den i beräkningarna. I mitt nya kar har jag haft med det i beräkningen från början, jag har kalkhaltigt material i karet som skyddar mig mot buffertkrasch. Då slipper jag mätningar. Trots detta använder jag min ph controller som finns kvar sedan highteckaret, men det är mest för att det är kul (inte placebo).

1) inte skulle varit hjälpt av testet eftersom du gjorde det efter att du märkte att något var fel

Där har du faktiskt rätt, och det har jag lärt något av. Om du också lär något av det så slipper det hända dig, eller frågeställaren som undrade om det fanns några risker, för det finns det.Detta oavsett hur stora eller små de är.

2) hade behövt mäta flera gånger varenda dag för att kunna se trender, ungefär samma problem som att ammoniumtest är totalt poänglösa eftersom ammoniumspiken som gjorde att grönvattnet blommade upp sannolikt kom och gick mellan tiden du testade.

Amoniumtest har jag aldrig förespråkat så var snäll att lämna det ute ur diskussionen, det bara förvirrar för den som inte är lika säkra på alla beteckningar som du och jag. Vi diskuterar ph test som är hyffsat pålitliga och enkla tester och vi pratar om en konsumtion av bikarbonat i karet som tar avsevärt längre tid än en amoniumspik. Om det hade gått lika snabbt så hade ingen av oss kunnat starta ett kar utan att det skulle kracha bums. Filtret tömmer inte karet på karbonater på en sekund och inte växterna heller.

Men test är som placebo. Det känns bra och säkert.

Det är här jag inte håller med dig, test är en bra säkerhet. Att test är en placebo är en av dina generaliseringar som inte håller när man väl sitter där och önskar att man testat tidigare.

Hörredu vi pratade om low-techs här =D men faktiskt: Det går så fantastiskt mycket bättre nu när jag kör CO2-mist och slipper mäta pH:t =)

Visst talar vi om lowtec. Men det var du som tog upp två testfria metoder.

Men, men....Vad synd att du hittat en metod som gör att du tror att du slipper mäta ph. Då fick jag fel där också ;)
MVH
Magnus
#106 - 19 februari 2006 20:12
Blir det inte problem med att göra få vattenbyten om man ska hålla diskus i karet, som jag har tänkt?

Intresserad av att använda PMDD i mitt kommande 375 liters akvarie.
#107 - 19 februari 2006 20:23

Vad är Co2-mist ? Låter intresant .

Det är egentligen bara en ny variant på en gammal vanlig syresten men skillnaden att man ser till att sprida mikrobubblorna/dimman (mist på engelska) till alla delar av akvariet och framförallt ser till att mikrobubblorna hamnar under växternas blad i så stor omfattning som möjligt.

Antingen använder man en keramisk diffusor som klarar att producera riktigt små bubblor och ser till att sprida iväg dessa med utblåset på filtret, eller så gör man en loopback-mist-reaktor som klarar att skjuta iväg dom själv:
http://www.defblog.se/permalink/1598.html
#108 - 19 februari 2006 20:33
[quote=Tropfrog]Då har du nog missuppfattat mig. Detta är en mycket givande diskussion. Vad jag menade att jag inte förväntar mig att övertyga dig, bara vara en motpol till "så här är det och det är alltid så". För att alla kar har inte alltid de förutsättningarna som dina generaliseringa omspänner. Även om jag tycker att det mesta du skriver är bra så tycker jag att det ibland saknas nyansering.
[/quote]
Det roliga med växter är att dom är ganska nyanslösa. Dom vill ha alla näringsämnen och det finns ett par enkla metoder man kan använda för att garantera det, utan tester.

Att använda pH-test för att undvika buffertkrasch är verkligen en nyansering, men knappast en pragmatiskt användbar sådan.

En risk är alltid en risk och det vore dumt att inte ta med den i beräkningarna. I mitt nya kar har jag haft med det i beräkningen från början, jag har kalkhaltigt material i karet som skyddar mig mot buffertkrasch. Då slipper jag mätningar. Trots detta använder jag min ph controller som finns kvar sedan highteckaret, men det är mest för att det är kul (inte placebo).

Humm.. Hur ställer du in pH-controllern när KH:t stiger pga det kalkhaltiga materialet?

Där har du faktiskt rätt, och det har jag lärt något av. Om du också lär något av det så slipper det hända dig, eller frågeställaren som undrade om det fanns några risker, för det finns det.Detta oavsett hur stora eller små de är.

Rör man aldrig akvariet så är riskerna för att man själv ska sjabbla till det väldigt små. Ingen har rapporterat en buffertkrash i ett low-tech och du har inte kört det, så jag tycker ditt inlägg om att använda pH-test för säkerhets skull inte tillför annat än en komplicering av en i övrigt väldigt säker metod.
#109 - 19 februari 2006 21:23
Det här är ju riktigt kul:)

Det roliga med växter är att dom är ganska nyanslösa. Dom vill ha alla näringsämnen och det finns ett par enkla metoder man kan använda för att garantera det, utan tester.

Den ena är estimated index som jag tycker är mycket bra. Det andra är wahlstadt som också funkar bra utan tester. Men du och jag sysslar med en variant av wahlstadt genom att kombinera med pmdd. Jag anser att nybörjaren har alltför svårt att avgöra i ett wahlstadkar+ pmdd när det är dags att docera. Att inte mäta alls i såna kar leder förmodligen till att de docerar för lite för att de är rädda att överdocera. Jag själv trots viss erfarenhet blir osäker ibland och tar fram testerna. Genom att ha förmånen att arbeta på en akvarieanläggning har jag också haft möjligheten att kontrollera mina JBL dropptester mot riktig analysutrustning. De är inte exakta, men de duger mycket gott för att ha en cirkakoll så att inget tar slut eller blir tokhögt.

Att använda pH-test för att undvika buffertkrasch är verkligen en nyansering, men knappast en pragmatiskt användbar sådan.

Där har vi helt klart olika åsikter.

Humm.. Hur ställer du in pH-controllern när KH:t stiger pga det kalkhaltiga materialet?

Mitt kar är helt utan co2, som sagt. Jag har också bekymmer med tofsalger som sagts i denna tråden. Controller=Mätare på engelska. Att min råkar inehålla en styrfunktion innebär ingalunda att jag på något sätt är tvungen att använda den. Kh harjag mätt 2 gånger på 6 månader och fått samma resultat båda gångerna, något högre än i kranen.

Rör man aldrig akvariet så är riskerna för att man själv ska sjabbla till det väldigt små. Ingen har rapporterat en buffertkrash i ett low-tech och du har inte kört det, så jag tycker ditt inlägg om att använda pH-test för säkerhets skull inte tillför annat än en komplicering av en i övrigt väldigt säker metod.

Om jag inte minns fel så hade åke-k en krasch i sitt lowteckar som gått i typ 15 år utan vattenbyten. Om det berodde på buffertkrasch eller annat vet varken du, jag eller han. Men det är ju ganska så troligt med tanke på gbgs låga kh. Så fort jag hör om buffertkrasch i ett wahlstadtkar skall jag länka till denna tråden. Du själv ökar schansen tillatt det händer i och med din aktoritet på detta forumet och att du nu predikar mer och mer lowtec.

Jag kör själv, som jag påpekade tidigare, lowtec i mitt västafrikakar och har gjort det i 6 månader nu. Jag har några undantag som gör att det inte är något riktigt lowtec. Ett undantag är att jag har bytt mycket lite vatten en gång var 14e dag. Men det är slut med det nu. Ett annat är att jag kör fett filter pga den feta fisklasten. Sen använder jag pmdd, vilket krävs på grund av att mycket näring, främst micro, fastnar i mulmet i mitt feta filter.

Jag anser att wahlstadt är en mycket säker metod för fiskarna, men det lämnar lite övrigt att önska för växterna. I teorin är det en fin idé, men det funkar inte altid. Därför tillsätter du och jag pmdd, med pmdd så minskas den säkerheten till förmån för friskare finare växter. Det tycker jag är en bra prioritering
MVH
#110 - 19 februari 2006 21:32
[quote=Tropfrog]
Men du och jag sysslar med en variant av wahlstadt genom att kombinera med pmdd. Jag anser att nybörjaren har alltför svårt att avgöra i ett wahlstadkar+ pmdd när det är dags att docera. Att inte mäta alls i såna kar leder förmodligen till att de docerar för lite för att de är rädda att överdocera. Jag själv trots viss erfarenhet blir osäker ibland och tar fram testerna.
[/quote]
Doserar man en fulldospuls varannan vecka i en Walstad-burk så kör man väldigt safe. Det är för dom som kör låg fisklast och inte matar så mycket där det lätt blir näringsbrister snabbt annars.

Att nedvärdera nybörjare och säga att det är svårt håller jag inte med om.

Mitt kar är helt utan co2, som sagt. Jag har också bekymmer med tofsalger som sagts i denna tråden. Controller=Mätare på engelska. Att min råkar inehålla en styrfunktion innebär ingalunda att jag på något sätt är tvungen att använda den. Kh harjag mätt 2 gånger på 6 månader och fått samma resultat båda gångerna, något högre än i kranen.

Okej, så det kalkhaltiga materialet är inte kalkhaltigt eftersom du inte kan mäta någon KH-förändring?

Jag skall länka till denna tråden första gången jag hör om någon som får buffertkrasch i sitt lowteckar. Du själv ökar risken till att det kommer att hända snart med den aktoritet du besitter på detta forumet.

Nu är det ju några fler utomlands som kör low-tech och har kört det sammanlagt en oherrans massa år utan att någon rapporterat en pH-krash, så det innebär att jag är väldigt lugn =)

Du kan ju slänga in en fråga till Walstad själv på Aquabotanic och höra vad hon säger om risken för buffertkrash =)

Jag kör, som jag påpekade tidigare, lowtec i mitt västafrikakar och har gjort det i 6 månader nu. Jag har några undantag som gör att det inte är något riktigt lowtec. Ett undantag är att jag har bytt mycket lite vatten en gång var 14e dag. Men det är slut med det nu. Ett annat är att jag kör fett filter pga den feta fisklasten. Sen använder jag pmdd, vilket krävs på grund av att mycket näring, främst micro, fastnar i mulmet i mitt feta filter.

Ja att det fastnar i filtret är ju mer sannolikt än att växterna tar upp mer än vad du stoppar ner fiskmat *ironisk* ;)
Om du kör NutriSi kan du kolla lite på att blanda ut den med avjoniserat vatten med citronsyra så att inte chelatet förstörs (och fastnar i filtret).

Jag anser att wahlstadt är en mycket säker metod för fiskarna, men det lämnar lite övrigt att önska för växterna. I teorin är det en fin idé, men det funkar inte altid. Därför tillsätter du och jag pmdd, med pmdd så minskas den säkerheten till förmån för friskare finare växter. Det tycker jag är en bra prioritering

Absolut. Man märker snabbt att man inte kommer långt med fiskskit när växterna väl utvecklat karboanhydras och börjar växa ordentligt. PMDD är ett krav i low-techs tycker jag själv. En nyansering jäntemot Walatads bok. =)
#111 - 19 februari 2006 21:46
Roligt att dumma frågor blev en väldigt uppskattad tråd. Ville bara tacka Defdac som är så sjukt duktig på att beskriva och att svara på alla inlägg, därför slänger jag in en till fråga:vad innehåller egentligen NutriSi, den tredje pmdd ingrediensen?
#112 - 19 februari 2006 21:57
NutriSi är mikrodelen. Man brukar dela in näringsämnen i makro och mikroämnen. Makroämnen tas upp i stor mängd (Kol, väte, kväve, kalium, fosfor) och mikroämnen i mindre mängd (järn, zink, koppar, molybden, bor osv).

Många av mikroämnena är svåra att hålla lösta i vattnet, speciellt järn, då de reagerar med andra ämnen osv. Så man låter dessa reagera med lite större organiska molekyler (chelat) som växten kan bryta och ta ur det göttaste ur.

Jag har under en längre period haft problem med mikrobrister sedan jag helt gick över till NutriSi och djupdök i chelateringsdjunglen och hittade en referens som sa att man ska blanda ut mikrogödningspulver i vatten med väldigt lågt pH (4-5). Avjoniserat "batterivatten" från en mack och lite Citronsyra från Beckers löste problemet. Jag har numera inte längre mikrobrister, trådalgerna och färgerna är tillbaks =) Här utreddes det genomförligt (tack till alla som hjälpte mig irra rätt):
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=84585
#113 - 19 februari 2006 23:18
[quote=defdac]Om du inte vill köra en komplett jordbotten kan du göra en jordsörja och frysa in den i iskubsformer och peta ner runt växternas rötter vilket skapar lite bättre mineralisering och redox väldigt lokalt runt rötterna, där syrenivåerna även är bra pga att växterna skjuter ner syre.[/quote] Tack för svaret defdac. Tack Tropfrog också för att du svarade.

Då kommer jag köra på min plan med rådasand och vara väldigt restriktiv med vattenbytena. Då blir det ju nån variant av low-tech i alla fall.

Dessa iskuber med jordsörja låter intressant. Är det nån idé att jag sparar min gamla gegga från botten när jag byter ut gruset eller är denna jordsörja du nämner nån ny blandning man kan göra?
#114 - 20 februari 2006 05:34
[quote=defdac]Det är egentligen bara en ny variant på en gammal vanlig syresten men skillnaden att man ser till att sprida mikrobubblorna/dimman (mist på engelska) till alla delar av akvariet och framförallt ser till att mikrobubblorna hamnar under växternas blad i så stor omfattning som möjligt.
Antingen använder man en keramisk diffusor som klarar att producera riktigt små bubblor och ser till att sprida iväg dessa med utblåset på filtret, eller så gör man en loopback-mist-reaktor som klarar att skjuta iväg dom själv:
http://www.defblog.se/permalink/1598.html[/quote]

Man slår alltså sönder luft i akvariumet till en dimma och tillsätter ingen Co2 och om man anväder sig av det här systemet behöver man inte oroa sig för PH värdet och man behöver inte en dyr Co2 anläggning ?

Har försökt att söka reda på en ritning av en loopback-mist-reaktor men hittar ingen. Förstår inte riktigt hur det fungerar .

Jag måste också tillägga att den här tråden är fantastisk . :D
#115 - 20 februari 2006 07:31
Någon som har svar på min fråga?
Hur påverkar avsaknaden av vattenbyten diskusar? Behöver inte dessa konstanta vattenbyten?
#116 - 20 februari 2006 08:20

Är det nån idé att jag sparar min gamla gegga från botten när jag byter ut gruset eller är denna jordsörja du nämner nån ny blandning man kan göra?

Det är en ännu bättre idé! Har du gegga från bottnen/filtret så är det guld värt!

Man slår alltså sönder luft i akvariumet till en dimma och tillsätter ingen Co2 och om man anväder sig av det här systemet behöver man inte oroa sig för PH värdet och man behöver inte en dyr Co2 anläggning ?

Nej det är en CO2 man matar in, inte luft.

Men det blir ändå som du säger ang. pH-värdet. Det sjunker inte alls lika mycket eftersom man inte löser upp gasen lika mycket, men man får ändå bättre tillväxt och mer bubbel.

Har försökt att söka reda på en ritning av en loopback-mist-reaktor men hittar ingen. Förstår inte riktigt hur det fungerar .

Såg du bilden på min blog? En pet-flaska, ett powerhead och en bit silikon/luftslang från toppen av flaskan till insuget (loopback). Bildas det större gasbubblor så sugs dom in i loopbacken och trasas sönder igen av impellern. Den andra slangen som går in i insuget är CO2-slangen.
http://www.defblog.se/permalink/1598.html (bilden är en tumnagel som du kan klicka på och få upp en stor bild).

Det här är Barrs variant, men min defdac-nyanserade reaktor är bättre 8)
http://www.barrreport.com/gallery/files/2/3/Venturi1.jpg
http://www.barrreport.com/gallery/files/1/3613ebbd2724cc9aa0f22f3133963372-120.jpg
http://www.barrreport.com/gallery/files/1/7a93d05d2e3c793e06144bf127591831-125.jpg
#117 - 20 februari 2006 08:21

Hur påverkar avsaknaden av vattenbyten diskusar? Behöver inte dessa konstanta vattenbyten?

Du kan antingen sluta göra vattenbyten eller göra ett 10% vb varje dag med en 10% PMDD-puls. Det senare är väl att föredra med Discus tippar jag.
#118 - 20 februari 2006 08:26
Att nedvärdera nybörjare och säga att det är svårt håller jag inte med om.

Jag nedvärderar ingen. Jag själv har svårt att veta ibland. Den mängd frågor som handlar om docering här på forumet tyder på att det inte bara är jag.

Okej, så det kalkhaltiga materialet är inte kalkhaltigt eftersom du inte kan mäta någon KH-förändring?

förstår jag inte vad du menar. Kalkhaltigt är materialet oavsett om det finns mätbar kh förändring eller inte. I mitt fall så är det dessutom en kh förändring, kh är ju högre i karet än i kranen utan tillsatt karbonat.

Ja att det fastnar i filtret är ju mer sannolikt än att växterna tar upp mer än vad du stoppar ner fiskmat *ironisk*

Jag stoppar i fulldos micro varje dag. Att växterna skulle ta upp så mycket är inte troligt.

Om du kör NutriSi kan du kolla lite på att blanda ut den med avjoniserat vatten med citronsyra så att inte chelatet förstörs (och fastnar i filtret).

Tack för tipset, det skall jag testa. Tror du att det räcker med osmosvatten?

MVH
Magnus
#119 - 20 februari 2006 08:32
[quote=defdac]Du kan antingen sluta göra vattenbyten eller göra ett 10% vb varje dag med en 10% PMDD-puls. Det senare är väl att föredra med Discus tippar jag.[/quote]

Tack för svaret, defdac :)
Det senare lät bra enligt mig!
#120 - 20 februari 2006 08:37
Japp det borde räcka med Osmosvatten eftersom det verkar som det är det låga pH:t man egentligen är ute efter (avjoniserat vatten och osmosvatten behöver man inte kämpa så hårt med att få riktigt lågt pH på).

Ang. alla frågor om doseringar tror jag det vore mer intressant att få reda på alla lurkers eller hur många unika användare som besöker pmdd.se varje givet ögonblick. Just nu är det t ex 4 stycken inne samtidigt på kalkylatorn. Varenda gång jag är inne där är det alltid fler än 1 vilket tyder på att det är ganska fet trafik. Tangoman kan säkert svara ingående på det =)

Kommer det en fråga någon gång i veckan så känns det som det är en bråkdel av alla som aktivt använder PMDD, och frågorna är ofta av typen "gör jag rätt om jag gör såhär?".

Enbart jord och fiskskit ("original-Walstad") har inte funkat någon längre tid för mig, oftast är det kvävebristen som bankar på dörren först. Jag undrar egentligen hur mycket man måste mata för att tillgodose en hyffsad växtmängd med alla näringsämnen från flingfoder. Har för mig att jag försökte räkna på det, typ att 1 gram protein blev x g nitrat.
#121 - 20 februari 2006 08:42
[quote=defdac]Men det blir ändå som du säger ang. pH-värdet. Det sjunker inte alls lika mycket eftersom man inte löser upp gasen lika mycket, men man får ändå bättre tillväxt och mer bubbel. [/quote]

Det där förstår jag inte. Reaktorer går väl ut på att få så bra uppblandning av CO2 som möjligt? Hur får man bättre bubbel och tillväxt med sämre upplösning av gasen?

...Johan...
#122 - 20 februari 2006 09:11
Denna tråd är väldigt trevlig må jag säga. Har lusläst den och fått mycket funderingar i huvudet. Ska nog börja bikarbonata igen. Hitta receptet precis med hur mycket man doserar. Kanske det hjälper mig att få igång växterna då de nu har stått i stiltje länge trots pmmd.
#123 - 20 februari 2006 10:38

Det där förstår jag inte. Reaktorer går väl ut på att få så bra uppblandning av CO2 som möjligt? Hur får man bättre bubbel och tillväxt med sämre upplösning av gasen?

Ja det är fiffigt. Man sparar in mecket med att behöva lösa upp gasen i vattnet som sedan ändå måste ut ur vattnet igen och in i stomatorna under bladen. CO2-bubblorna lägger sig direkt under bladen så man slipper upplösningssteget. Man minimerar även det förhatliga tunna prandtl-lagret under växternas blad där CO2-fattigt vatten ligger och blockerar. Detta lager minimeras av två anledningarna: Dels för att gasbubblorna ligger direkt mot bladen och dels för att man har sådan koll på cirkulationen som i sig minimerar lagret.

Så den största finessen är förmodligen att man så tydligt ser var man har brister i sin cirkulation. Ibörjan fick jag bara kanontillväxt runt mistreaktorn (som var gjord enligt Barrs anvisningar) för att jag inte lyckades sprida iväg mikrobubblorna överallt, men efter min uppfinning med skåran och helt sluten reaktorkammare så kan jag nu rikta mikrobubbel-dimman rakt in bland buskagen.

Så fördelarna är att man slipper kämpa så hårt för att lösa upp gasen i ett mellansteg i vattnet, och man får minskat motstånd för gasen att nå dit den ska och dimman visar tydligt vart gasen inte når.

Plus att fiskarna inte blir lika berörda såklart.
#124 - 20 februari 2006 10:46
Får man bubbel i low-tech akvarier också?
#125 - 20 februari 2006 10:47
Nope.
#126 - 20 februari 2006 10:55
Hur många veckor tar det ungefär innan växterna börja ta fort när man börjar med bikarbonat? Använder mig av pmmd sen innan.
#127 - 20 februari 2006 12:05
[quote=defdac]Det är en ännu bättre idé! Har du gegga från bottnen/filtret så är det guld värt![/quote] Tack, då ska jag köra på det!
#128 - 20 februari 2006 12:19
Om bikarbonatsenzymerna redan är på plats borde man kunna se det hyffsat omgående. Det är ju dock lite halvsvårt att bedöma tillväxttakt överlag i low-techs, men med en översiktigt bild om dagen borde man kunna avgöra om bikarbonatet förändrat tillväxttakten.
#129 - 20 februari 2006 12:39
Lite mer info om växters bikarbonatsupptag från Roger Miller:
"When plants start using bicarbonate as their carbon source, I think the pH
is usually higher than the 7.5 max in Alex's tank. Also, as near as I can
tell from studies on the mechanism for bicarbonate use, plants shouldn't
decrease alkalinity when they use bicarbonate to supply carbon. The
bicarbonate is simply replaced with a lesser amount of carbonate that
creates the same alkalinity. And the pH skyrockets - I've read pH over 9
in a couple of my tanks when the plants were really cooking."
från: http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9903/msg00050.html

Så välmående växter i ett low-tech kan alltså inte skapa en buffertkrash i meningen KH går mot 0. Däremot ökar pH:t dramatiskt och KH:t står still.

Lite längre ner spekulerar han i ett läge som är mer likt Magnus situation:
"The drop in KH from 3 at the tap to 1.5 in the tank is something I'd
usually associate with nitrification rather than with bicarbonate use by
plants. Of course, that wouldn't be a night-to-day variation [vilket det inte var i Magnus fall]".

En överdriven nitrifikation (pga för mycket DOC från fiskskit/rutten mat/för mycket fisk - som stämmer med Magnus beskrivning av sitt akvarium) ger alltså en risk för KH-sänkning.

från George Booth
http://www.thekrib.com/Chemistry/nitrate.html
"Note that in nitrification, nearly 2 mEq of bicarbonate are consumed
as 1 mEq of ammonium is oxidized to 1 mEq of nitrate while in
[de]nitrification, only 1 mEq of bicarbonate is produced by reducing 1 mEq
of nitrate. On balance, a progressive loss of alkali and an increase
in carbon dioxide will result unless some means are taken to correct
this."

Det här gör att det låter mer som man bör ha ett KH-test när man kör low-tech, snarare än ett pH-test 8) Nu blev jag själv sugen på att gå hem och mäta KH och skaffa lite bikarbonat åt low-techaren. =)
#130 - 20 februari 2006 14:12
[quote=Marie J]Denna tråd är väldigt trevlig må jag säga. Har lusläst den och fått mycket funderingar i huvudet. Ska nog börja bikarbonata igen. Hitta receptet precis med hur mycket man doserar. Kanske det hjälper mig att få igång växterna då de nu har stått i stiltje länge trots pmmd.[/quote]

Det receptet skulle jag åxå vilja ha :) Jag tycker det här verkar intresant och tänkte prova .
#131 - 20 februari 2006 16:03
[quote=defdac]Så välmående växter i ett low-tech kan alltså inte skapa en buffertkrash i meningen KH går mot 0. Däremot ökar pH:t dramatiskt och KH:t står still.[/quote]

Så pht stiger i ett Walsteadakvarium? Om man då har sydamerikaner i ett vatten som från början har högt ph och gör allt för att försöka sänka det så är denna metod inte att rekommendera?
#132 - 20 februari 2006 16:05
Samtidigt har du den pH-sänkande och buffrande effekten av torv-botten och nitrifikationen. Så nej, pH:t går inte upp i normalfallet. Det krävs väldigt kraftigt bikarbonatsupptag, dvs kraftigt ljus - som man inte kör med i low-techs.
#133 - 20 februari 2006 16:07
[quote=defdac]Samtidigt har du den pH-sänkande och buffrande effekten av torv-botten och nitrifikationen. Så nej, pH:t går inte upp i normalfallet. Det krävs väldigt kraftigt bikarbonatsupptag, dvs kraftigt ljus - som man inte kör med i low-techs.[/quote]

Fast jag hade ju tänkt att det skulle gå utan torvbotten, gör det inte det? Jag är inte så stor anhängare av tefärgat vatten [:o]
#134 - 20 februari 2006 16:11
Normalt sett så sätter man ju upp ett Walstad low-tech med 2,5 cm jord toppat med 2,5 cm 2-3 mm grus. Går man utanför den bottnen så kör man sitt eget race.

Hur hade du tänkt göra mer exakt?
#135 - 20 februari 2006 16:21
Det vet jag inte, håller på och klurar ut vilka alternativ som finns :). Jag trodde nog man kunde lägga i sandbotten som vanligt och bara köra enligt ovan beskriven metod, men jag kanske får försöka hitta på något annat...... Jag behöver nog ha sandbotten eftersom jag vill ha corydoras. Och torv är inte min grej, som sagt. Kanske får fortsätta med mina vattenbyten och göda försiktigt med PMDD så blir det kanske en halvhyfsad kompromiss. Eller kan man köra en halvhjärtad Walstad, typ byta vatten bara var tredje vecka eller så? Tror inte det finns så mycket koldioxid i mitt akvarium pga kraftig ytcirkulation. De bristsymtom växterna visar nu är ljusa nya blad plus att det är lite alger här och var. Så då är det väl främst mer mikro som behövs just nu?
#136 - 20 februari 2006 19:10
Puh, lååång tråd!

Jag har ett problem som till viss del liknar de tidigare nämnda och trots olika försök med pmdd så får jag det inte att fungera.

Det ser ut som följande: 110l Juvel akvarium med 2 lysrör + reflektorer, inbyggt filter.
I akvariet går ett 60-tal Hongsloi-yngel och deras mor, dessa matas 1-2 ggr dagligen med en tilltagande mängd nykläckt artemia (mycket mat).

I akvariet har jag rejält med snabbväxare (Limnophila, vattenpest, hygrophila, hornsärv, andmat), men dessa blir hela tiden övervuxna av någon form av trådalger samt cyano.

Jag byter 30l vatten varannan dag och har den senaste veckan testat att lufta vattnet under natten innan jag häller i det, jag tillsätter även KNO3 och nutrisi för den bytta mängden vatten men jag har inte sett någon nämnvärd förbättring.

Växterna står mer eller mindre still i växten och är som sagt helt "överalgade" trots att jag vid varje vattenbyte försöker att ta bort så mycket som möjligt mha. blompinne, rycka med fingrarna och suga med slangen.

Är lite inne på att testa med mäsk CO2 men är lite skeptisk pga andras erfarenheter.

Ett annat alternativ vore ju att minska ljus mängden men tyvärr så kan man inte ta bort ett rör på Juvels armatur.

Vad ska jag ta mig till egentligen?

Det ser förfärligt ut och det tar mycket tid att "rycka" alger varannan dag.

HJÄLP!!!

MVH/ Per
#137 - 20 februari 2006 20:13
Det som är problemet med trådalger och vattenbyte är att när man byter vattnet, så kommer det ner Co2 i karet. Trådalgerna har vid förra vattenbytet slängt ut sporen som blir alger, dessa sporer "aktiveras" av den Co2 som kommer ner vid vattenbyte. Testa att byte vatten mer sällan, då får ju trådalgerna mindre Co2. Detta är vad jag vet, kanske nån annan vet bättre???
#138 - 20 februari 2006 20:22
Färre vattenbyten är inte bra i mitt fall pga känsliga fiskyngel (Apistogramma) i kombination med betydligt mer mat än normalt (ca 60st små men hungriga fiskar).

MVH/ Per
#139 - 20 februari 2006 20:34
Kanske en fråga för ny tråd men jag tar den här eftersom den har lite med Björkens tvekan till torvbotten att göra.

Jag tror väääldigt många inte vill köra hight-tech: stor investering i utrustning, stora tryckflaskor hemma i vardagsrummet, ställer krav på regelbundna vb, man kanske inte vill ha tillväxt stor nog för att behöva rensa ut ett par spänner med växter varje vecka.
Samtidigt vill man inte köra Wahlstad: torvbotten, vill byta vatten för att man tror fiskarna tar skada annars, man sätter in ett filter nästan reflexmässigt osv.

Kompromisser brukar inte vara lyckade men finns det inget hyffsat lyckat grundrecept på detta? Alltså ett sällskapskar med mycket fiskar, ingen CO2, en del växter som man vill ska se bra ut och växa bra, ett filter som ger biologisk/mekanisk rening, sand/grus som bottenmaterial, 0,3-0,5W/l belysning.

Jag har ett kar enligt kompromissvarianten hemma och fick i en annan tråd rådet av Defdac att byta 20% vatten varannan vecka och fortsätta med PMDD. Väntar på att se om växterna blir piggare när jag slutar ge dom CO2 med det 50%-iga vb jag körde varje vecka och går över till att käka bikarbonat istället.

http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=85339

Marie: vi väntar fortfarande på bikarbonatreceptet

...Johan...
#140 - 20 februari 2006 21:23
[quote=Björken]
Jag trodde nog man kunde lägga i sandbotten som vanligt och bara köra enligt ovan beskriven metod, men jag kanske får försöka hitta på något annat...... Jag behöver nog ha sandbotten eftersom jag vill ha corydoras. Och torv är inte min grej, som sagt.
[/quote]
Eftersom sanden är till Corydoras så antar jag även att sanden inte kommer vara planterad, eller åtminstone ett parti av akvariet som är öppet där dom kan stimma och böka? Isåfall kanske du kan lösa det genom lite aquascaping-trix. Skaffa en böjbar lagom bred plastbit där du separerar 2-3mm grus med sandpartiet så dom inte kan blandas.

Det är ganska vanligt att växtakvarister i lite mer avancerade aquascapes gör så eftersom dom dels vill ha ett bra och mörkt växtsubstrat men även en mittengång med ljus sand för att förhöja helhetsintrycket.

Lite bök, men kan bli otroligt snyggt och prydligt.
#141 - 20 februari 2006 21:29

Det som är problemet med trådalger och vattenbyte är att när man byter vattnet, så kommer det ner Co2 i karet.

Det är inte trådalger (decimeterlånga gröna rackare) utan toffsalger (korta rödsvarta tussar).

Alla alger gillar CO2, men just toffsalger kan bara använda CO2 i motsats till tex trådalger som är bra på att även använda bikarbonat.

Jag tror väääldigt många inte vill köra hight-tech

Det tror jag med. Jag själv skulle vilja sätta upp en liten nano-lowtech på jobbskrivbordet med några räkor. 0 skötsel och väldigt snyggt.

Kompromisser brukar inte vara lyckade men finns det inget hyffsat lyckat grundrecept på detta? Alltså ett sällskapskar med mycket fiskar, ingen CO2, en del växter som man vill ska se bra ut och växa bra, ett filter som ger biologisk/mekanisk rening, sand/grus som bottenmaterial, 0,3-0,5W/l belysning.

Ja det är så sant. Kompromiss mellan low-tech och vanligt sällskapsakvarium kommer alltid bli just det: En kompromiss. Inte lika bra tillväxt, mer alger osv.

Men visst går det. Fokuserar man bara på att se till att näringen finns via PMDD och ser till att undvika CO2-spikar och ammoniumspikar så ska det gå att få ett algfritt sällskapsakvarium. Undvik mäsk och alltför frekventa stora vattenbyten. Kräver lite fingertoppskänsla, men det kan ju vara kul.
#142 - 21 februari 2006 07:59
Björken, det frågades precis om hur det skulle fungera att separera jordbotten + sandbotten permanent med akryldelar, dvs nästan exakt det jag föreslog till dig. Förmodligen kan du inte läsa tråden men jag skrev att jag är väldigt intresserad av resultaten om han gör det:
http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=1801
#143 - 21 februari 2006 13:19
[quote=defdac]Nej det är inte kiselalger (tror jag), namnet är Choleochaete orbicularis:[/quote]

Det ser helt klart ut som Coleochaete orbicularis och i så fall är det en grönalg. Ska hälla i lite KH2PO4. Tack!
#144 - 21 februari 2006 13:46
[quote=defdac]Ja det är fiffigt. CO2-bubblorna lägger sig direkt under bladen så man slipper upplösningssteget. Man minimerar även det förhatliga tunna prandtl-lagret under växternas blad där CO2-fattigt vatten ligger och blockerar. Så fördelarna är att man slipper kämpa så hårt för att lösa upp gasen i ett mellansteg i vattnet, och man får minskat motstånd för gasen att nå dit den ska och dimman visar tydligt vart gasen inte når. Plus att fiskarna inte blir lika berörda såklart.[/quote]

Detta är genialt!
#146 - 22 februari 2006 09:48
Varför kan man inte har sandbotten i ett low-tech? Om det bara är ordentligt ingeggat borde det väl fungera?
#147 - 22 februari 2006 09:55
För mycket organiskt material under sand blir för gosigt. Det blir för låg redox så redoxen går ner ända ner till nitrat/sulfatreduktion istället för lägger sig lite lagom lågt och reducerar rost->Fe++ som växterna kan ta upp.

Nitratreduktion (NO3->N2) vill man absolut inte ha eftersom det minskar kvävetillgången för växterna. Sulfatreduktion luktar ruttna ägg och när det gått så långt så brukar rötter inte digga läget alls.

Därmed inte sagt att det inte går, men det blir mer svårstyrt och nyckfullt.
#148 - 22 februari 2006 11:28
[quote=defdac]Björken, här är en serie på hur en snubbe separerade grus och sand[/quote]

Jag skulle vilja ha en mer glidande övergång mellan lite grövre och finare grus i karet. Man skulle ju kunna skvalpa vatten fram och tillbaka för att sortera gruset lite grann men eftersom jag ska ha torv under funkar inte det. Synd att jag fick gruset blandat. Jag hann inte stoppa killen i affären innan han hällde allt i samma påse. Kan nån komma på en lösning?
#149 - 23 februari 2006 09:52
Jag har TMG hemma men skulle vilja tillföra även makronäringsämnen. Vilka pmdd- ingredienser ska jag då köpa till? Blir det en fungerande kombination?

Hur ser man att det är brist på makronäringsämnen? Mikrobrist syns väl som att bladen blir bleka, eller?

/ Maria
#150 - 23 februari 2006 09:58

Blir det en fungerande kombination?

Japp det blir en bra kombination. Gör två halvlitersflaskor med 7 tsk KNO3 i ena och 4 krm KH2PO4 i andra. Dosera som TMG, 10 ml per 100 liter.

Hur ser man att det är brist på makronäringsämnen?

Det är oftast äldre blad som blir missfärgade eller håliga.

Mikrobrist syns väl som att bladen blir bleka, eller?

Främst nya skott, inte hela växten. Blir hela växten blek är det snarare brist på kväve (som är ett makroämne).
#151 - 23 februari 2006 10:08
Alltså 0,5 liter vatten till 7 tsk KNO3 resp 4 krm av det andra? Skakas ihop bara?

Då är det nog mest mikrobrist ändå (det är kanske som du säger, att mina fiskar skiter bättre än jag tror :) ). Anubians nya blad är nämligen bleka. Vattenpesten är brun, vad tyder det på? I övrigt har jag lite alger, men det kan bero både på mikro- eller makrobrist väl?
#152 - 23 februari 2006 10:12
Det ska vara 2st 0.5l flaskor.
7tsk KNO3 i den ena och 4krm KH2PO4 i den andra.
Dom ska inte blandas utan doseras separat.
#153 - 23 februari 2006 10:15

Anubians nya blad är nämligen bleka.

Det är naturligt:
http://www.tropica.com/catalog/images/productcard/varenr101A.jpg
Du får hitta en bättre indikatorväxt. Aldrig hört talas om mikrobrist i en Anubias, det kräver en ganska extrem snabbväxare för att se det.

Om hela eller äldre delar av vattenpesten är brun har den stuntat och det gör växter främst när dom är väldigt makrobegränsade.
#154 - 23 februari 2006 10:19
[quote=defdac]Om hela eller äldre delar av vattenpesten är brun har den stuntat och det gör växter främst när dom är väldigt makrobegränsade.[/quote]

Ok, då har jag nog makrobrist istället då...... Får åtgärda det så snabbt som möjligt. Tack för hjälpen, igen :).
#155 - 23 februari 2006 10:22
Måste man förvara flaskorna med utblandade ämnen i kylen?
#156 - 23 februari 2006 11:18
Nej chelat förstörs faktiskt vid låg temperatur så man bör inte förvara mikron i kylskåpet (som många gör). Räcker om det är mörkt.
#157 - 23 februari 2006 21:38
Har plöjt igenom tråden med stort intresse då jag funderar på att dra igång ett wahlstad, men en liten undran är detta med bikarbonat, kan man tillsätta det som extra kol eller?
#158 - 23 februari 2006 22:26
Har ytterligare en fråga om ett "low-tech"-akvarium. Jag har ett 390 liters akvarium som kommer att innehålla guppys, pleco, praktbotia, bandgurami och dvärgurami. De senare två är ju känsliga för dåligt vatten.
Jag har normalt grus på 2-4 mm storlek. Jag drog igång akvariet för ca. 1 månad sedan och bara tanken på att ta ur allt igen för att lägga i jord/torv under gruset får mig att bli matt. Kan jag köra "low-tech" utan att göra det???
#159 - 24 februari 2006 07:07
Svaret står tidigare i denna tråden. Frys in iskuber med jorbslurry och tryck ner vid växternas rötter.
MVH
Magnus
#160 - 24 februari 2006 20:54
Tack för svaren på mina frågor !

Vilken jord ska jag skaffa mig när jag gör iskuber ? Har sökt i tråden men inte hittat nåt om det.
Ska defenitivt prova det här :D
#161 - 26 februari 2006 16:28
Näring i tablettform?

Men om man kan nöja sig med att bara hälla näring i vattnet- vad är då vitsen med de näringstabletter som säljs? Trodde nog att det var nödvändigt att också peta ner något i bottenmaterialet, men jag kanske har fel? :confused:

/ Maria
#162 - 26 februari 2006 16:38
Växterna använder bara gruset/sanden för att hålla fast sig i, dom tar upp mest näring genom bladen och det räcker.
Dom tabletterna dom finns att köpa är ofta fullproppade med Fe = odling av trådalger i karet.
Så kör på pmdd istället.
#163 - 23 april 2006 21:15
Oj vilken tråd, lång och avancerad :)

Köpte en flaska Florena för ett par dagar sen och hällde i enligt beskrivning, men nu har jag alltså gjort ekvariet en otjänst? :confused:
Konstigt att de säljer nåt som inte är bra för akvariet.
#164 - 23 april 2006 21:49
[quote=Daniel_N]Konstigt att de säljer nåt som inte är bra för akvariet.[/quote]

för att folk köper, sen är kanske inte alla gödningsmedel så dåliga som det ibland låter som.
#165 - 27 maj 2007 16:12
Har någon av alla som skrev att dom skulle pröva detta prövat?

Hur blev resultatet?
#166 - 28 maj 2007 06:05
Lucas_magi skrev:
Har någon av alla som skrev att dom skulle pröva detta prövat?

Hur blev resultatet?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är en lång tråd och lite gammal. Prövat PMDD?[/COLOR][/FONT]
#167 - 28 maj 2007 06:31
men inte desto mindre bra... många frågor har ju besvarats på ett rätt komprimerat sätt imho

Jag läste iaf med intresse och hasde god nytta av den... en kandidat till stickytråd? ;)
#168 - 5 juni 2007 08:46
Jag är också intresserad av att höra hur det gått med detta trots att det är en gammal tråd. (kanonintressant läsning)
Jag har kört med regelbundna vattenbyten som man får lära sig. Ett resultat av detta har blivit att alger (främst tråd och svävaralger, men även andra) frodas och växterna ser hängiga ut.
Sedan har karet tagits över av infusorier. Är snart inne på 4:e veckan utan vattenbyten nu. Nitrit är 0 och järnvärdena försöker jag hålla uppe med ferrogan och 7 kulor. Har nu förstått att 7 kulor skulle kanske jag låtit bli, men gjort är gjort. Ferrogan har jag märkt hjälper. Fiskarna mår allafall prima.
Vilken typ av jord skall man frysa och stoppa ned i gruset?
Hur lång tid kan man vänta sig att det tar innan växterna ställer om sig?
Vilka värden är viktigast att hålla kolla på? PH?
Har någon några erfarenheter av detta experiment. Berätta gärna.
//
Anders
#169 - 5 juni 2007 10:44
Problemet med att enbart tillsätta järn via Ferrogan och lerkulor är att växterna består av så liten del järn. Växter består till största delen av kol, kväve, kalium och fosfor och bara 100-1000 gånger så lite järn.

Därmed inte sagt att det är dåligt att tillsätta järn - det behövs bara så ofantligt mycket mer av en massa andra näringsämnen.

Vilken typ av jord skall man frysa och stoppa ned i gruset?

Det spelar ingen roll. Ett mycket bättre alternativ är att frysa in kuber av den mulm/slam som bildas i filtret - ev. mixa in lite jord för att få mer konsistens.

Tänk på att detta inte tillför någon näring utan underlättar bara att skapa en bra miljö i bottnen som gynnar bakterier som bryta ner organiskt material till salter som växterna kan ta upp.

Dvs för att jord ska funka måste det finnas skit att omvandla till växtnäring. Det gör det oftast inte med för välskötta akvarier med väldigt få fisk och sparsamt med matning.

Vilka värden är viktigast att hålla kolla på? PH?

Man bör undvika vattentester då dom ofta ger väldigt osäkra utslag. Växtakvarister mäter dock ibland järn, nitrat och fosfat samt pH om man kör med koldioxid. Det gäller dock att man är oerhört kritisk till alla former av mätvärden och alltid "måla f-n på väggen".
#170 - 5 juni 2007 20:53
Tack för svaren!
Jag har undvikit att tillföra "riktig" näring i karet så länge jag inte har riktig balans. Så länge jag har infosorier o alger känns det osäkert. Därav har jag inte tillfört ngt annat än järn. När jag har fått ordning på detta kommer jag att försiktigt börja tillföra mer näringsämnen i form av PMDD eller liknande.
Jag ser dock en viss ljusning....bättre dag för dag...ta i trä...
Skall testa detta med inga eller koldioxidfria/genomluftade vattenbyten (och allt annat som dryftats i tråden). Än så länge ser växter o fiskar ut att må bra, lite väl skitigt på botten bara.
Jättekul om andra kunde tillföra sina erfarenheter ang, detta.
#171 - 11 juni 2007 18:34
Snyggt

Oj så fina kar!

defdac skrev:
Mycket växter har man när man inte ser bottnen uppifrån eller runt 50% av akvarievolymen.

Ja man gör vattenbyte om man ska skrubba alger/rota upp växter. Mitt low-tech klarar sig fint runt 1 år utan vattenbyten. Dom två undre är low-techs som körs så:

http://www.defblog.se/pictures/picture1536.jpg
#172 - 11 juni 2007 18:37
Järn kan ge alger

För mycket järn i förhållande till andra gödningsämnen kan nära algerna.

Tack för svaren!

Jag har undvikit att tillföra "riktig" näring i karet så länge jag inte har riktig balans. Så länge jag har infosorier o alger känns det osäkert. Därav har jag inte tillfört ngt annat än järn. När jag har fått ordning på detta kommer jag att försiktigt börja tillföra mer näringsämnen i form av PMDD eller liknande.

Jag ser dock en viss ljusning....bättre dag för dag...ta i trä...

Skall testa detta med inga eller koldioxidfria/genomluftade vattenbyten (och allt annat som dryftats i tråden). Än så länge ser växter o fiskar ut att må bra, lite väl skitigt på botten bara.

Jättekul om andra kunde tillföra sina erfarenheter ang, detta.
#173 - 11 juni 2007 19:17
Vad händer i ett Low-Tech kar om man har Uppsalavatten med följande värden? Vad händer med Ph-t om man byter vatten väldigt sällan här i Uppsala?

alkalinitet ca 120-150 mg/
Hårdhet, total ca 8 odH
Kalcium ca 30-40 mg/
pH ca 8,1
#174 - 12 juni 2007 06:47
Det händer inget speciellt, pH:t går förmodligen ner en gnutta.
#175 - 12 juni 2007 07:01
Ok. Tack. Men när det gäller vattentbyten som diskuterats här mycket. Kan man använda en luftpump för att snabbare få mindre co2 i vattnet vid byten eftersom ojämna co2 nivåer tydligen förvirrar växterna och ger alger? Eller är jag helt ute och cyklar? (Ja, detta gäller givetvis bara om man kör ett enkelt kar utan extra c02 tillförsel.)
#176 - 12 juni 2007 07:24

Kan man använda en luftpump för att snabbare få mindre co2 i vattnet vid byten eftersom ojämna co2 nivåer tydligen förvirrar växterna och ger alger?

Egentligen inte eftersom det är kontakten med luften som ger den stora CO2-boosten.

Man skulle kunna tänka sig ett vattenbyte med en slang ur och en in för att på så sätt komma runt det problemet, men även då riskerar man eventuell CO2 i själva kranvattnet.

Ultimat vore en sump där man luftar ur vattnet innan det åker ner i akvariet.

Egentligen tror jag inte man behöver nojja överdrivet mycket över detta om man inte har väldigt stora problem med toffsalger som främst är dom som gynnas av CO2-svängning/CO2-pulser.
#177 - 12 juni 2007 12:51
Jag har tidigare hört att det är dåligt för växterna i akvariet med luftpump och bubbelridåer eftersom co2 "luftas ur" vattnet. Finns det överhuvud taget någon fördel med luftpump för akvarievattnet (förutom kul effekter)?
#178 - 12 juni 2007 18:08
I ett växtakvarium med lite halvmycket växter så kommer CO2-nivåerna sjunka till 0 ganska omgående när ljuset går på. I det fallet så skadar inte luftpump något alls.

På natten byggs CO2-nivåerna upp pga bakteriers, växters och fiskarnas andning om man inte har någon genomluftning och dålig ytcirkulation. Detta kan med andra ord leda till dygnsvariationer i CO2-halten. Huruvida denna svängning kan trigga t ex toffsalger vet jag inte riktigt men det är möjligt. Är växterna pigga och många så brukar dock konkurrensen om främst ljus göra att alla typer av alger har problem att få fotfäste.

Jag tycker alla typer av akvarier verkar må väldigt bra av en jämn och tydlig cirkulation i hela akvariet - men man behöver ju inte ha plaskande yta från jättestarka pumpar och extra luftpumpar för det.

Jag skulle nog hellre ha en luftpump som skapar en jämn cirkulation i hela akvariet än att inte ha någon cirkulation alls.
#179 - 12 juni 2007 18:33
MattiasL skrev:
Jag har tidigare hört att det är dåligt för växterna i akvariet med luftpump och bubbelridåer eftersom co2 "luftas ur" vattnet. Finns det överhuvud taget någon fördel med luftpump för akvarievattnet (förutom kul effekter)?

En luftpump kan kopplas till ett botten-/hörnfilter och liknande i mindre akvarium, typ yngelbalja, karantänkar.
#180 - 12 juni 2007 20:22
Tack för era svar.
#181 - 7 januari 2008 20:39
Har nu surrat igenom alla trådarna och kommit fram till att jag kan göda fulldoser pmdd 2 gånger i veckan och sluta hellt med vattenbyten.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1071690#post1071690
där står alla växter,fiskar,vattenbyten mm jag utför, ber gärna om experthjälp i detta fall
#182 - 7 januari 2008 23:24
defdac skrev:
är nya skott rödaktiga trots att växten egentligen ska vara grön så är det för lite KNO3, markant kortare nya blad generell makrobrist (mer kol, KNO3, KH2PO4) osv.

50% vb med CO2 gör den här bedömningen lättare för att man märker mycket tydligare när växterna producerar betydligt mindre syre/bubbel.

Nu måste jag fråga, detta såg jag i lördags på en sort av mina växter även att nya bladen är vitare när dom stänger på natten.
Hur snabbt ser man effekten av att man pytsar i mer gödning?

Körde standard dos (pmdd.se kalkylatorn) under veckan innan. gjorde nu i söndags ett nytt vattenbyte och pytsade i dubbel dos därav min fråga!

ungefär hur lång tid tar det innan man märker på en växt att den får bättre gödning?

/Anders
#183 - 8 januari 2008 07:13

kommit fram till att jag kan göda fulldoser pmdd 2 gånger i veckan och sluta hellt med vattenbyten.

Det tvivlar jag starkt på. Utan vattenbyten behöver du inte göda alls. Göder du två fulldoser i veckan utan vattenbyten tippar jag att du börjar se toxicitetsymptom på växter inom 4-5 veckor och börjar dödar fiskar inom 10 veckor.

Slutar man göra vattenbyten så göder man bara med PMDD när växterna blir lite bleka på nya skott.

ur snabbt ser man effekten av att man pytsar i mer gödning?

<snip>

ungefär hur lång tid tar det innan man märker på en växt att den får bättre gödning?

I akvarier utan CO2 tar det runt 1-2 månader. I akvarier med CO2 kan man i vissa sällsynta fall se skillnad dagen efter (järnbrist t ex).
#184 - 8 januari 2008 08:18
defdac skrev:

I akvarier utan CO2 tar det runt 1-2 månader. I akvarier med CO2 kan man i vissa sällsynta fall se skillnad dagen efter (järnbrist t ex).

Så pass.
#185 - 8 januari 2008 08:22
defdac skrev:
Slutar man göra vattenbyten så göder man bara med PMDD när växterna blir lite bleka på nya skott.

Så i mitt kommande, inte så planterade kar (långt ifrån 50 %) med mestadels långsamväxande växter (olika anubias, svärdsplantor, echnidorus), kan jag köra utan vattenbyten sålänge jag har ett lagomt fiskbestånd och göder med pmdd när jag märker att det behövs?

Karet är på 200l (100x40x50 cm), dubbla lysrör och uv-filter (utöver den klassiska filterhörnan a'la btn slimline), och har tänkt att ha några ciklidpar, ett stim rödmunnar + min pleco (kanske ett stim pansarmalar).

Har skummat igenom tråden, mycket nyttig! Eloge till defdac! [:-76]
#186 - 8 januari 2008 09:27

kan jag köra utan vattenbyten sålänge jag har ett lagomt fiskbestånd och göder med pmdd när jag märker att det behövs?

Helt klart. Det kommer sannolikt käka väldigt lite och UV-filtret kommer grilla kelateringarna så mikronäringen ändå måste sedimentera och mineraliseras av bakterier i bottnen för att kunna användas.

Dosera en fulldos när du ser bleka toppar och titta framförallt på snabbväxarnas nya småskott (i ditt fall Echinodorusen gissar jag). Märk dock att just Echinodorus är lite kluriga att bedöma eftersom deras nya blad blir ganska genomskinliga när dom växer som snabbast. Det är okej, men blir dom vitljusa är det läge att skjutsa i en PMDD-dos.

Annons