Mitt Schema för karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vmax4ever
    • April 2005
    • 198

    Mitt Schema för karet

    Har gjort detta schema efter mitt 375L

    såhär lyder historien:

    12/8
    starta akvariet med biltema sand, rötter,skiffersten,lavasten och plastväxter med nån mer mindre detalj.

    Ytterfilter: Eheim 2028

    Doppvärmare: Mp 300w digital

    26/8 2st slöjstjärtar 2st Plecos

    12/11 Gjorde helvattenbyte pga grönt vatten vilket jag i efterhand nu vet är svävalger och rengjorde även filtrer..det är här min stora tabbe ,
    fick självklart tillbacks svävalgerna.
    Började studera in mig i den zoologiska världen den 20:e.

    23/11 20st tigerbarber och 9st Indisk Hygrophila + Aquarelle lysrör och även beställt en uv-c för att få bukt med svävalgerna
    och har även börjat dosera med Nitrivec i 10dagar för att vara säker på ingen nitrit nu ska få chans

    26/11 utför 20% vattenbyte 75L pga nya schemet vet, att det kan bli sämmre en stund men kommer nog bli bra efter vad jag läst om jag bara håller det schemat sen.

    Så schemat kommer se ut som 20% var 14:e dag då ja inte ser karet som närheten av överbefolkat och att det ändå kräver någorlunda byten då jag inte har koll på värdena och växterna inte fått fart..ingen riktig cirkulation alltså

    mata firrarna Mån,Ons,Lör

    Nån som har synpunkter?

    tänkte denna bok http://www.akvarielagunen.se/Shop/Ap...tem.php?iId=98

    täcker den allt från skötsel till bra info om fisk och växter? vet att vår lokala kändis Kjell gjort den.

    och tänkte detta kit för hålla koll på värdena:

    mest för att den hadde ett bra pris..synpunkter?
    Senast redigerad av vmax4ever; 26 November 2007, 20:41.
    Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Om du köper det där testkitet plus ett nitrattest, kan du vänta med vattenbyten tills du ser att nitraten gått upp lite. Då får du bättre fart på växterna. Lite synd att inte även nitrat ingick bland de testen istället för gH.
    Fråga någon av växtgurusarna härinne om vilken nitrathalt som är bra - jag har dålig koll när det gäller det gröna.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Hur går det med tigerbarber och Slöjstjärt?
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • vmax4ever
        • April 2005
        • 198

        #4
        Genomförde vattenbyte igår och införskaffade mer växtarter idag. tog även vattenprov och allt var prima..

        Jens.A måste inte vare det kittet, därav att ja ville ha synpunkter/vet du ett mer prisvärdt/bättre så tipsa gärna

        Kramfors Den lilla stunden jag haft dom tillsammans har det gått hyffsat, händer ibland att nån tiger nyper till ibland när slöjstjärten passerar..dock har jag inte sett några skador eller stressymptomer (än)
        Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ursprungligen postat av vmax4ever
          Jens.A måste inte vare det kittet, därav att ja ville ha synpunkter/vet du ett mer prisvärdt/bättre så tipsa gärna
          Kanske detta?: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=395&page=1

          Själv brukar jag köpa lösa tester, av Tropic Marine, tycker deras nitrit/nitrattest är överlägset. Synd att inte de också har en sådan där testlåda.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • vmax4ever
            • April 2005
            • 198

            #6
            Det jag övervägde också, det eller jbl men det blir sera
            Nån synpunkter ifrån nån om mitt övriga i mitt "schema"
            Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

            Kommentar

            • vmax4ever
              • April 2005
              • 198

              #7
              Lite ändringar i karet, slöjstjärtarna har flyttat och 20st kardinaltetror flyttat in även 2st marmorgurami beställt jbl dropptestkit har bara aquarelle i rampen med reflektorer.

              Min fråga är vilka värden som är önskbara ur synpunkter för växterna respektive fiskarna och om man kan sluta med byten och utföra endast vid att högre halter av nitrit närmar sig, bättre för växterna?

              dessa ingår i Jbl.s droppkitt vilka värden är önskvärda
              pH= ?
              Fe= ?
              KH=?
              NO2=?
              NO3=?

              för som jag förstått är enda anledningen för mindre procent delvattenbyten för att växterna ska anpassa sig till mindre co2, och därmed ta sig bättre osv.

              och hur mycket pmdd törs jag dosera? har nu bara doserat vid varje byte alltså var 14: dag
              Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Ph, över 7 för att nitrifikationen skall säkras
                fe, 0,1-0,2
                Kh, nöj dig med det du har ut ur kranen om det bara räcker för att hålla ph uppe
                no2: 0
                No3: Över 10
                Sen tycker jag att du saknar po4 test. Po4 är nödvändigt för växterna men saknas sällan, dock kan för mycket ge algproblem.

                Enda anledningen till vattenbyte är för att ta bort överflödig näring ur karet, om du har gott om växter och dessutom mäter näringsvärdena så behöver du bara byta när testerna säger att det är dags. Undantag är förståss gult vatten, det är inte snyggt och ett vb löser det snabbt.

                Pmdd doserar du efter vad växterna suger i sig, hur mycket vet du genom att titta på testresultat.

                DVS För mycket gödning i vattnet....Byt vatten. För lite gödning i vattnet......PMDD.
                MVH
                Magnus
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • vmax4ever
                  • April 2005
                  • 198

                  #9
                  Ännu en ändring, denna gång är det cabomba,vattenpest,2st palletciklider och ytterligare 10st kardinaltetror som flyttat in

                  Även efter lagt samman alla växter och fiskar kommit fram till att jag ska ha mellan 6,5-7 i ph
                  Senast redigerad av vmax4ever; 22 December 2007, 22:18.
                  Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

                  Kommentar

                  • vmax4ever
                    • April 2005
                    • 198

                    #10
                    Tog idag proverna med hjälp från jbl droppkit:
                    pH=7,5
                    Fe= 0,2
                    KH=3
                    NO2=0
                    NO3=20

                    Även ett till aquarelle och reflektorer
                    Senast redigerad av vmax4ever; 07 January 2008, 20:37.
                    Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

                    Kommentar

                    • janne dansk
                      • June 2004
                      • 1740

                      #11
                      jag förstår inte varför man skall labba med ph, fisk växter, allt trivs med ett stabilt vattenvärde , den enda anledning att labba med värderna , är om man vill odla speciella fisk
                      mvh janne
                      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                      Kommentar

                      • vmax4ever
                        • April 2005
                        • 198

                        #12
                        japp, men har kommit fram till att 7 vore ett ûberbra värde
                        Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

                        Kommentar

                        Arbetssätt...