Kakaduaciklid frågor !

#1 - 16 juli 2008 18:16
Hejsan! Nu ska jag köpa kakaduor till mitt nya 60 liters akvarium. Jag pratade men henne på djuraffären och hon skulle ta hem kakaduor " Röd "
Su nu undrar jag!

Vill dem ha någon speciell inredning?
Hur många kakaduor kan jag ha? Kanske 1 hane och 3 honor?

Kanske kommer på fler frågor sen Tack i förhand

Mvh Simon :)
#2 - 16 juli 2008 18:43
Simon--B skrev:
Hejsan! Nu ska jag köpa kakaduor till mitt nya 60 liters akvarium. Jag pratade men henne på djuraffären och hon skulle ta hem kakaduor " Röd "

Su nu undrar jag!

Vill dem ha någon speciell inredning?

Hur många kakaduor kan jag ha? Kanske 1 hane och 3 honor?

Kanske kommer på fler frågor sen Tack i förhand

Mvh Simon :)
Är det Apistogramma cacatuoides du menar? Så går det bra med 1+3.
#3 - 16 juli 2008 18:48
Jaa det är dem jag menar :) Och vet någon något om inredning till dem ? Mvh SImon
#4 - 16 juli 2008 18:57
Kika på Zoopets artbeskrivningar. Där är jättebra info om de flesta fiskar.

Här är länken.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143
#5 - 16 juli 2008 19:08
Okej tack :) Men brukar kakaduor vara lätt att få yngel På Mvh SImon ;)
Bilagor:
#6 - 16 juli 2008 19:14
Simon--B skrev:
Okej tack :) Men brukar kakaduor vara lätt att få yngel På Mvh SImon ;)
De är lättlekta och är en av få apistogrammaarter som gör det framgångsrikt i neutralt pH. Det är bra om du har många gömställen i form av växtlighet, rötter och grottor. Den äter det mesta i foderväg. Men vill du få den i lekkondition är det bra att ge frusen artemia, mysis, räkmix och liknande.
#7 - 16 juli 2008 19:16
Okej tack så mycket :) Men kan man ha dem tillsammans men kanske 10 neontetror?
Mvh Simon
#8 - 16 juli 2008 19:29
Tänk på att tetror är några av dom snabbaste fiskarna i hela världen OCH beverly hills när det gäller äta yngel.
En tetra uppehåller föräldrarna, och dom andra gör frukost av ynglen.
Men visst borde det gå.
#9 - 16 juli 2008 19:40
Okej men då skippar jag tetror :) Tack Men finns det något annat liten stimmfisk som går? Mvh Simon
#10 - 16 juli 2008 21:07
Simon--B skrev:
Okej men då skippar jag tetror :) Tack Men finns det något annat liten stimmfisk som går? Mvh Simon
Jag hade brun pennfisk (Nannobrycon eques) En liten fisk som blir 5 cm lång tillsammans med Apistogramma borelli sp "Opal". Jag fick yngel av apistogrammorna och pennfiskarna rörde inte ynglen. Pennfiskarna är ytorienterade och gör att apistogrammorna inte blir skygga eftersom de fungerar som "signalfisk" och varnar vid fara. Är då pennfiskarna lugna så blir apistogrammorna lugna också. Jag hade sex stycken pennfiskar i ett lika stort kar som du har och det fungerade alldeles utmärkt.
#11 - 17 juli 2008 02:42
asså låter inte 1+3 lite mycket i ett 60L om man vill ha yngel :S?
jag hade kört 1+2 eller hellre 1+1 för att öka chanserna för yngel,

annars tror jag honorna bråkar för mkt..

Inredning: finare sand, många grottor (halva kokosnötter är snyggt), mangrove rötter (gärna mkt) och ngn växt (bara en sorts växt, blir snyggast)
#12 - 17 juli 2008 05:00
matzen skrev:
Jag hade brun pennfisk (Nannobrycon eques) En liten fisk som blir 5 cm lång tillsammans med Apistogramma borelli sp "Opal". Jag fick yngel av apistogrammorna och pennfiskarna rörde inte ynglen. Pennfiskarna är ytorienterade och gör att apistogrammorna inte blir skygga eftersom de fungerar som "signalfisk" och varnar vid fara. Är då pennfiskarna lugna så blir apistogrammorna lugna också. Jag hade sex stycken pennfiskar i ett lika stort kar som du har och det fungerade alldeles utmärkt.

Okej tack ska kolla på fisken :) Mvh Simon
#13 - 17 juli 2008 05:05
Inredning: finare sand, många grottor (halva kokosnötter är snyggt), mangrove rötter (gärna mkt) och ngn växt (bara en sorts växt, blir snyggast)

Okej tack. Jag tycker också kokosnöts grottorna är snygga så det ska jag ha :) . Men tror du verkligen att dem kommer bråka om dem går tillsammans från dem är ganska små? Mvh Simon :)
#14 - 17 juli 2008 08:12
Honorna kommer garanterat att bråka. Börja med en hona, 60 liter är ändå rätt litet.
Ska du ha revir nog för tre honor så skulle jag gissa på 150 liter eller så. (det är ju bottenytan som sätter gränserna för hor stora revir man kan ha, så volymen ökar ju fort).
Det är alltid bättre att låta fiskarna ha rejält med yta att röra sig på.
#15 - 17 juli 2008 11:10
Trollsvans skrev:
Honorna kommer garanterat att bråka. Börja med en hona, 60 liter är ändå rätt litet.

Ska du ha revir nog för tre honor så skulle jag gissa på 150 liter eller så. (det är ju bottenytan som sätter gränserna för hor stora revir man kan ha, så volymen ökar ju fort).

Det är alltid bättre att låta fiskarna ha rejält med yta att röra sig på.

Okej men kan man inte ha 2 honor eftersom hanen vill ha mer än en hona? Mvh SImon :)
#16 - 17 juli 2008 11:35
Tja, jag är ju inte säker, det kan gå... fast jag skulle nog välja att bara ha en, av utrymmesskäl.
Men det finns nog nån som kan ge ett bra svar.
#17 - 17 juli 2008 12:46
Okej :( Får köra till djuraffären imon och säja att jag bara vill ha 2 om hon inte redan har beställt hem dem :( Mvh Simon
#18 - 17 juli 2008 12:58
Simon--B skrev:
Okej :( Får köra till djuraffären imon och säja att jag bara vill ha 2 om hon inte redan har beställt hem dem :( Mvh Simon

jag tror det är bäst med 1+1 om du vill ha yngel;) och 60L är inte spec mkt för apistosar även om de är små till växten, de gillar att ta plats;)
#19 - 17 juli 2008 13:04
jag tror det är bäst med 1+1 om du vill ha yngel;) och 60L är inte spec mkt för apistosar även om de är små till växten, de gillar att ta plats;)

Okej det står på artbeskrivningen att dem vill ha minst 60 liter oMvh Simon
#20 - 17 juli 2008 14:22
Japps, det står det.
Det är dock det minsta rekommenderade. Och då räknar man nog inte på ett helt fullt harem, utan snarare ett par.
#21 - 17 juli 2008 15:21
Trollsvans skrev:
Japps, det står det.

Det är dock det minsta rekommenderade. Och då räknar man nog inte på ett helt fullt harem, utan snarare ett par.

Okej men tack Trollsvans :)

Jag har ju ett 240 liters akvarium med 4 skalarer och 10 minortetror finns det plats för kakaduorna där? Eller blir dem aggressiva när dem leker :) Mvh Simon
#22 - 17 juli 2008 15:24
Simon--B skrev:
Okej men tack Trollsvans :)

Jag har ju ett 240 liters akvarium med 4 skalarer och 10 minortetror finns det plats för kakaduorna där? Eller blir dem aggressiva när dem leker :) Mvh Simon

det kan passa jäkligt bra faktist! men några yngel lär det inte bli då det finns minortetror i karet.

har själv haft den kombinationen, men mina minorer nafsade efter skalarerna.
#23 - 17 juli 2008 15:26
det kan passa jäkligt bra faktist! men några yngel lär det inte bli då det finns minortetror i karet.

har själv haft den kombinationen, men mina minorer nafsade efter skalarerna.

Okej men det gör inte mina. Mina är så jävla snälla och simmar runt :) Men går det ha dem där eller blir det för trångt men dem också?

Just det jag har 2 malar med och 4 pansarmalar men går det att ha 1 hane och 3 honor utan att dem biter ihjäl skalarerna? ? Mvh Simon :D
#24 - 17 juli 2008 15:55
Det ska nog gå, men som sagt, vänta dig inga yngel som blir äldre än några dagar..
Mina scalarer har ätit sig riktigt feta på yngel, visserligen från paletter, men yngel som yngel...
I den stora baljan har du iaf utrymme nog åt 1+3, utan tvekan.
#25 - 17 juli 2008 16:01
Trollsvans skrev:
Det ska nog gå, men som sagt, vänta dig inga yngel som blir äldre än några dagar..

Mina scalarer har ätit sig riktigt feta på yngel, visserligen från paletter, men yngel som yngel...

I den stora baljan har du iaf utrymme nog åt 1+3, utan tvekan.

Okej då kör jag på det. Och nej jag väntar mig inga yngel :) Om man inte kan fånga någon och lägga i 60 litaren kanske och tack så himla mycket :) för all hjälp.

Men blir kakaduor aggressiva när dem får yngel? Så dem biter på skalarernas fenor? :S Mvh Simon :)
#26 - 17 juli 2008 20:16
Simon--B skrev:
Okej då kör jag på det. Och nej jag väntar mig inga yngel :) Om man inte kan fånga någon och lägga i 60 litaren kanske och tack så himla mycket :) för all hjälp.

Men blir kakaduor aggressiva när dem får yngel? Så dem biter på skalarernas fenor? :S Mvh Simon :)

nja tror inte att de rår på skalarerna, beror iof på hur stora de är.. men det skall nog inte vara några problem, kakaduor är ju rätt små
#27 - 18 juli 2008 12:00
nja tror inte att de rår på skalarerna, beror iof på hur stora de är.. men det skall nog inte vara några problem, kakaduor är ju rätt små

Okej mina skalarer är ganska stora dem är väl runt 7-9 cm men när paletterna fick yngel så dödade dem nästan dem :( Mvh Simon
#28 - 18 juli 2008 16:15
Men en fråga :) Behöver man mata dem, men något speciellt foder för dem ska färga ut? Eller kan man göra det så dem får finare och starkare färger? Mvh Simon
#29 - 20 juli 2008 06:17
Simon--B skrev:
Men en fråga :) Behöver man mata dem, men något speciellt foder för dem ska färga ut? Eller kan man göra det så dem får finare och starkare färger? Mvh Simon

flingfoder som standard, och sen något frysfoder som specialmat;) artemia, röda/svarta mygg osv de äter ju små insekter i det vilda så kör på det.

och jag tror inte de skadar dina skalare! paletter är rätt så mkt tuffare än kakaduor
#30 - 28 juli 2008 11:47
Mina kakaduor blev inte aggresiva när de hade yngel, men när honan "vallade" runt yngelna i burken så gjorde hon utfall mot fiskarna som kom för nära, bet dom inte utan bara markerade "hit men inte längre" och på så vis lyckades hon få ett gäng på ungefär 5 yngel att överleva till stor storlek. Ganka duktigt gjort med drygt 20 tetror i burken :)
#31 - 28 juli 2008 15:26
Tycker att du ska ha 1+2 i det mindre akvariet. Sen kör du med mycket inredning så att sikten delas av för dem. Mina Viejitor gör precis som Morganas Kakaduor och mer markerar än attakerar. Har dem ihop med 3 otociclusar i en 54 liters och har inte fått några problem med ynglen än (1 och en halv vecka gamla). Blir det mot förmodan bråk så kan du ju flytta ut den andra honan till det stora akvariet.
#32 - 31 juli 2008 05:06
Okej igår fick jag mina kakaduor men det blev bara 1+2 men ska köpa en till hona senare till dem andra i mitt 240 litera kar :) Dem är mycket fina men vilket lekbeteende har kakakduaciklider? Gör dem som tex palettcikliden " Dansar" Eller hur ser man när den leker? Mvh Simon
Bilagor:
#33 - 31 juli 2008 09:26
Ha ha... De är underbara. Mina lekte aldrig eftersom jag hade Khuliiålar som snodde honans revir.. Mina gick tillsammans med guppyn och hela familjen satt och gapskrattade framför karet. Vid matning så försökte vi att ge miniciklidpellets till Kakaduan, vilket inte var det lättaste, de rappa neontetrorna snodde kulorna och simmade runt som små feta tunnor sedan. Resterande kulor trillade ner i Kakaduornas revir som sedan invaderades av en stor flock guppys...
Kakaduahanen ställer sig med nosen ner mot botten och struttar fram, mycket skräckinjagande (guppyn brydde sig inte) och sen gick han till anfall, vi kom att tänka på hajenfilmerna.. dum dum dum.. attack....
Redan under attacken samlades guppyn bakom honom igen.. Han hade inte en chans... ;) Rolig fisk... Men de är inte så rappa som guppyn och tetrorna.. Jag skulle ha dem ensamma om jag ville ha yngel på dem.. :)
#34 - 31 juli 2008 11:55
Okej :) Men vet du hur dem ser ut när dem leker? Mvh Simon
#35 - 31 juli 2008 20:59
Nej, som sagt så flyttade mina Khuliiålar in i honans revir och hon kunde inte försvara det. Men vad jag har förstått på andra här på Zoopet så sätter hon bo och visar upp sig/uppvaktar honom när han kommer förbi... Sedan själva leken är väl som övriga ciklider kan jag tänka mig... :D
#36 - 1 augusti 2008 11:29
Okej jag vet det nu för jag frågade på " Mina apistogramma" den tråden Men tack ändå
#37 - 3 januari 2009 19:46
Jag undrar lite hur lekbeteenden kan se ut på kakaduan.
Min hona har stått under en rot och gör så korta utfall mot ingenting, beter sig riktigt konstigt.. Hanen kommer förbi då och då och spänner sina fenor och glider runt i närheten av henne., väldigt imponerande. :)

Nu blev det natt i akvariet dock, så jag ser inget mer.
#38 - 4 januari 2009 11:02
Samma fortsätter idag men mer intensivt, dom är på olika ställen i karet och "dansar" för varann, himla roligt att titta på.

Skoj om man kan få lek så här snabbt.
#39 - 4 januari 2009 12:46
Som jag har förstått det så "dansar" de för varandra vid lek. Mina paletter gör det och färgar ut riktigt fint. Så det är väl bara att hålla tummarna att det blir något:)
#40 - 4 januari 2009 12:50
Passat skrev:
Som jag har förstått det så "dansar" de för varandra vid lek. Mina paletter gör det och färgar ut riktigt fint. Så det är väl bara att hålla tummarna att det blir något:)

Japp ok.
Låter intressant det här.
#41 - 4 januari 2009 12:57
Det är riktigt tjusigt när de visar upp sig för varandra, tvyärr så går det perioder för mina. Ibland gillar hanen inte alls min hona och jagar iväg henne och hon får bara vara i ett hörn, han blir dessutom sur när hon dansar för honom. Men sen ett ut tre så står han själv och dansar och visar upp sig.
De har tyvärr bara fått rom två gånger som blivit uppäten, men jag har fått höra mina paletter är svåra att få yngel ifrån.

Har själv funderingar på kakaduor i mitt 240L SA kar så vi får se om det blir så.

Lycka till med dina!:)
#42 - 4 januari 2009 13:09
Passat skrev:
Det är riktigt tjusigt när de visar upp sig för varandra, tvyärr så går det perioder för mina. Ibland gillar hanen inte alls min hona och jagar iväg henne och hon får bara vara i ett hörn, han blir dessutom sur när hon dansar för honom. Men sen ett ut tre så står han själv och dansar och visar upp sig.

De har tyvärr bara fått rom två gånger som blivit uppäten, men jag har fått höra mina paletter är svåra att få yngel ifrån.

Har själv funderingar på kakaduor i mitt 240L SA kar så vi får se om det blir så.

Lycka till med dina!:)

Ja väldigt stilig hanne när han burrar upp sig, verkligen. Eller ja honan med för den delen.

Är väldigt nöjd med köpet, verkligen fiskar med karaktär!

Ser nu att honan verkar ha hittat eller gjort ett hål bakom en stor lavasten utom synhåll för mig. Lite synd, men roligt för henne :) Hon kommer bara fram ibland, men sen är hon helt borta igen. Min kokosnötshalva passade inte damens smak tydligen :)

Tack för lyckönskningarna! :)
#43 - 4 januari 2009 13:20
Bowman skrev:
Ja väldigt stilig hanne när han burrar upp sig, verkligen. Eller ja honan med för den delen.

Är väldigt nöjd med köpet, verkligen fiskar med karaktär!

Ser nu att honan verkar ha hittat eller gjort ett hål bakom en stor lavasten utom synhåll för mig. Lite synd, men roligt för henne :) Hon kommer bara fram ibland, men sen är hon helt borta igen. Min kokosnötshalva passade inte damens smak tydligen :)

Tack för lyckönskningarna! :)

Hehe en kräsen dam de där:). Jag hade gjort en grotta tidigare av kolstenar, men den grävde de hela tiden runt så att den föll ihop. Nu har jag däremot en liten plastgrotta och den blev mer uppskattad så köpet av den var turligt nog inte onödigt:)

När mina hade rom så var honan hela tiden i grottan och hanen vaktade runt omkring så att inga kunde komma i närheten.

Jag har läst i din projekttråd, ska bli spännande och följa hur det går:)
#44 - 4 januari 2009 13:24
Passat skrev:
Hehe en kräsen dam de där:). Jag hade gjort en grotta tidigare av kolstenar, men den grävde de hela tiden runt så att den föll ihop. Nu har jag däremot en liten plastgrotta och den blev mer uppskattad så köpet av den var turligt nog inte onödigt:)

När mina hade rom så var honan hela tiden i grottan och hanen vaktade runt omkring så att inga kunde komma i närheten.

Jag har läst i din projekttråd, ska bli spännande och följa hur det går:)

Ja lite synd att hon valde att gömma sig så, jag kan inte se från något håll :(

Menmen, det kanske betyder att dom har nått fuffens på g i alla fall! :)

Ja min projekttråd, mycket skitsnack och dumma frågor, men det är ju mitt första kar! :)
#45 - 4 januari 2009 13:33
Bowman skrev:
Ja lite synd att hon valde att gömma sig så, jag kan inte se från något håll :(

Menmen, det kanske betyder att dom har nått fuffens på g i alla fall! :)

Ja min projekttråd, mycket skitsnack och dumma frågor, men det är ju mitt första kar! :)

Håller med om att det är synd när man inte kan se, men bättre det och att händer lite än tvärtom.
Det är kul när man hittar en fin art med härlig karaktär:)

Är också ny på det här, mitt 240L är mitt första stora kar. Kan säga dig att det finns en hel del frågor i min projekttråd också. Därför är det bra med zoopet så att man kan få svar på alla sina "dumma" frågor :D
#46 - 4 januari 2009 13:39
Passat skrev:
Håller med om att det är synd när man inte kan se, men bättre det och att händer lite än tvärtom.

Det är kul när man hittar en fin art med härlig karaktär:)

Är också ny på det här, mitt 240L är mitt första stora kar. Kan säga dig att det finns en hel del frågor i min projekttråd också. Därför är det bra med zoopet så att man kan få svar på alla sina "dumma" frågor :D

Japp, väldigt bra!
Kollar in din tråd en del med. Skall nog läsa där lite nu bara för det.
#47 - 6 januari 2009 17:24
Hur är förloppet när honan lagt rom? (om min nu gjort det)
Hur lång tid tar det tills yngel, och kommer honan plocka fram dom, eller hur funkar det.
Vet inte riktigt vad jag skall söka fram informationen om detta.
#48 - 6 januari 2009 17:36
Min kakaduahona gick och blev väldigt kaxig en dag och var på helspänn, alla fenor stod rakt ut och alla som närmade sig fick en redig kyss.
Efter lite mindre än en vecka efter jag såg detta första dan så fick jag syn ynglen utanför grottan.

Sen vallades dessa yngel runt i akvariumet och hon hade en omkrets på 20-30cm helt för sig själv.

Då jag inte stödmatade ynglen så dog de tyvärr och efter 3-4 dagar var alla borta.

/Andreas

Annons