Hur mycket ska jag mata...

#1 - 6 februari 2006 17:59
[:o] Jag är så osäker på hur mycke mat jag ska ge mina fiskar...hur ska jag göra?
#2 - 6 februari 2006 18:16
mata dom så dom aäter upp all mat inom ett par minuter max..
var noga med att inte mata för mycke för fiskarna har ingen mättnadkänsla, utan dom äter så länge de finns mat o till sist dör
#3 - 7 februari 2006 00:24
har du malar ?
dom ställer lite andra krav när de gäller matning.
#4 - 7 februari 2006 07:44
[QUOTE=andreassofus]mata dom så dom aäter upp all mat inom ett par minuter max..
var noga med att inte mata för mycke för fiskarna har ingen mättnadkänsla, utan dom äter så länge de finns mat o till sist dör[/QUOTE]

Stämmer detta verkligen? Jag tycker det ser ut som om mina fiskar (särskilt kardinaltetra) faktiskt blir mindre intresserade av mat när de precis har ätit...
#5 - 7 februari 2006 07:47
kardinaltetra platy och sorgmanteltetra äter inte tills dom dör utan tills dom är mätta.
#6 - 7 februari 2006 13:18
se där ja.. de va mer än va ja visste.. trodde de gällde alla fiskar ja.
#7 - 7 februari 2006 14:16
har själv haft i levande mygglarver som tog fiskarna över 12 timmar å käka upp och då va ändå amanoräkan med å frossade.
#8 - 7 februari 2006 15:19
De dör inte för att de är mätta utan av de föroreningar fisken avger.
Beroende på vilken magsäck och tarmar fisken har, kan vissa fiskar fortsätta äta och maten kommer ut mer eller mindre osmällt.
#9 - 26 februari 2006 20:03
jag borde snart skaffa en fisk som tar hand om matresterna, även om jag matar ganska lite så äter fiskarna inte upp allt jag ger dom utan mycket lägger sig på bottnen.
#10 - 26 februari 2006 20:40
Om du inte vill ha en typ mal lr liknande kan man väl också ha räkor? :)
Det finns mkt snygga malar o så men jag tänkte så du vet att man kan ha räkor me ;) Har nämligen hört att dom e ganska så bra på o ta matrester... Har egentligen aldrig haft själv men funderar på o skaffa :P
Hehe det var allt från mig! //Guramigreta...
#11 - 26 februari 2006 21:35
jo vissa räkor är bra på att ta matrester.
amano ch körsbör är 2st

sen finns ju snäckor också
#12 - 27 februari 2006 03:15
kan hälsa att dalmatiner molly äter o äter ... kommer bara ut osmält när dom mosar i sig

dock ser dom ibland ut o spricka när man plumsa ner en för stor mit artiema
#13 - 28 februari 2006 18:41
Silverhaj

tjena på er! Köpte 2 st silverhaj nyligen. men dom äter dåligt. inte så aktiva på att ta för sig.
Har köpt frusna myglarver som jag strax ska lägga i till dom. Funkar det att växla mellan flingfoder å mygglarver. tänkte ge mat till frirrarna var annan dag typ.

4 black molly
2 Silver molly
7 tigerbarber
3 grönbarber
10 neontetror
3 st malar (små varianter som städar bra utfodrar dom nästan aldrig 1 gång per vecka typ, malarna alltså)

2 st silverhajar.

tips på utfodring? Hur ofta å vad?... enkel utfodring prioriteras.

tack på förhand. /jeppe
#14 - 28 februari 2006 18:55
[QUOTE=jeppemannen]tjena på er! Köpte 2 st silverhaj nyligen. men dom äter dåligt. inte så aktiva på att ta för sig.[/QUOTE]

Silverhajar?? Är du medveten om att de kan bli hela 35 cm och behöver minst 250 liter? De är även stimfiskar varför det inte är så lämpligt att ha bara 2.

Kolla: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266

Annons