Jag undrar bara vilka vatten-tester som skulle va bra och ha när jag har tänkt och göra om mitt scalare-kar till växtkar.
Beror lite på om du tänkt köra high- eller lowtech. Eftersom du vidare frågar om CO2 gissar jag att du tänkt tillsätta koldioxid.
Det vanligaste är då att man kör med en ganska ren botten och göder enligt EI-metoden. Grundtänket i denna metod är att man inte behöver en massa tester för att mäta vilka nivåer man har. Man uppskattar och tillsätter gödning varje vecka och sedan byter man ut omkring 50% av vattnet för att nollställa alla nivåer för att sedan göda med kända nivåer osv.
Om man ändå vill mäta för att se om man hamnat ungefärligt rätt (tester är sällan exakta) kan jag rekommendera
JBL Fe för att mäta järn som fungerar som en indikator för alla näringsämnen som ingår i en
mikrogödning (som du får via NutriSI, Micro+, TMG mfl.)
JBL NO3 för att mäta
nitrat (som du får via KNO3) och
JBL PO4 (som du får via KH2PO4) som mäter
fosfat.
Jag väljer JBL för att de verkar mäta mest rättvist av alla tester i hobbyhandeln:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=646
En fråga till, Co2 är inte farligt för fisken va?
Jo, för höga nivåer sabbar fiskarnas syreupptagning i blodet. De kan alltså kvävas och dö.
Med lite sunt förnuft och hygglig koll är det dock inget problem utan tvärtom, ger växterna bättre möjlighet att producera syre till firrarnas glädje. Glada växter - glada fiskar.