PH, KH, KNO3....osv osv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MoZZe
    • August 2005
    • 529

    PH, KH, KNO3....osv osv

    Hej, jag har precis fått upp intresset för Co2, låter ju bara för bra att man ska slänga växter för att dem växer för mycket, ist för att slänga växter (som i mitt fall) för att dem dör.

    Men mitt enda, men STORA problem är:
    Vad är alla kemikalier till, vad gör dem för nytta. Vad ska jag ha av allt o varför ska jag ha just dem mängderna av allt.
    Jag vill lära mig ALLT som jag behöver veta för att kunna känna mig trygg med att använda Co2 utan att jag ska behöva fråga om hjälp så fort jag ska göda eller något annat.

    Så min STORA fråga är alltså.
    Finns det någon där ute (Vilket jag vet att det gör) som kan vara jätte snäll och skriva ner en sk. Lathund på vad alla kemikalier gör o varför man ska ha vissa mängder av allt, hur jag köter grejerna, vad de vanligaste problemen man stöter på osv osv...

    så fort jag frågat folk som vet, så säger dem bara att man ska läsa i forumen, men dem är aldrig rakt på sak o ofta väldigt specifika på andras problem. så det jag vill ha ut av detta är en sk. lathund som folk kan kolla på INNAN dem fråga alla andra.

    Hoppas att det är någon kunnig som kan hjälpa alla oss som vill starta upp Co2 kar.
    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

    Min Blog
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    kan ju söka på pmdd

    www.pmdd.se

    om du klickar på länken i min signatur så finns en länk till hjortgatans zoo.
    om du klickar på den kan du läsa om vilka symptom som indikerar vilken brist växten lider av.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Om du redan har bestämt dig för att köra med CO2 kan vi sortera bort den andra varianten att köra växtkar på – low-tech.

      Den vanligaste (och enklaste) metoden att köra växter på brukar man kalla EI (uppskattningsmetoden). Den går ut på att man uppskattar en garanterad näringsnivå och varje vecka nollar man karet på ev. överskott.

      Vad krävs då?
      Jo, naturen har fixat till vissa krav på förutsättningar när det gäller växter. Vi behöver förse växterna med värme, ljus och gödning.
      Ok. Värme fixar du lätt, ljuset behöver ha en effekt på omkring 0,3 – 0,5 Watt per liter. Och så har vi gödningen då:

      Kol står högst upp på listan – där är du redan på gång.
      Vidare behöver växten N-P-K (du har säkert sett denna kombination på trädgårdsgödning mm.) Absolut billigaste (och väldigt enkelt) är att köpa pulver som delvis innehåller dessa ämnen. Där kommer PMDD in i bilden. Man räknar ut (uppskattar) hur mycket kväve man behöver (N), Kalium (K) och fosfor (P). Av pulvren gör man färdigblandade stamlösningar (behövs inte om karet är stort) och nu när man vet hur mycket man behöver av varje häller man i X ml av lösningarna vid vattenbytet. Busenkelt.
      Dessutom behöver man tillsätta lite av en blandning av s.k. mikroämnen (järn mm) som inte går åt så mycket varje vecka.

      Vilka ämnen man använder kan du läsa om här:
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Måste bara förtydliga (idiotsäkra), förhoppningsvis utan att idiotförklara.

        Kol kommer från CO2.

        /Niklas
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          vad de vanligaste problemen man stöter på
          Absolut i topp ligger nog:
          - Man öser på med för mycket CO2 i litet kar så fiskarna stryker med.
          - Man får ner för lite CO2 när växterna är många och konsumtionen är stor. Man får då lätt alger och bristsymptom på växterna.

          En bra investering när man ska lära sig hur mycket CO2 man ska trycka ner i karet är ett bra pH-test. pH:t sjunker ju mer CO2 man får ner i vattnet (det bildas en syra). Vet du kH och pH kan du slå upp i en tabell hur mycket CO2 du har fått ner. Bör ligga i området 20-40 ppm (mg/l).
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av BluesBoy
            Absolut i topp ligger nog:
            - Man öser på med för mycket CO2 i litet kar så fiskarna stryker med.
            - Man får ner för lite CO2 när växterna är många och konsumtionen är stor. Man får då lätt alger och bristsymptom på växterna.
            Tätt följt av:
            - Man tillsätter för lite växtnäring och när trådalgerna dyker upp så minskar man instinktivt på näringstillförseln varpå ännu mer trådalger dyker upp.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • MoZZe
              • August 2005
              • 529

              #7
              Okej, vet inte om jag blir så mycket klokare... Men vad jag ville ha ut av detta va en Lathund som Alla kunde kolla efter så fort det va något. Ni skriver i grekiska för oss om inte har hållt på med sånt här.

              PMDD o Allt sånt, HUR lär man sig sånt...

              Att ni skriver i en massa länkar o sånt va ju inte vad jag hade tänkt mig, för det finns det gott om i alla andra trådar, av den anledningen jag ville ha en lathund, som man slipper att flippa rundor på alla olika sidor som det står 3meningar om som jag är intresserad av.
              Tack för visat intresse!
              240l Växtkar | 112l Sälskapskar

              Min Blog

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                Ni skriver i grekiska för oss om inte har hållt på med sånt här.
                Okey, vad är det som är oklart?

                PMDD o Allt sånt, HUR lär man sig sånt...
                Vill man lära sig finns all information på zoopets forum. Det är bara att plugga så det står härliga till under "Växter och alger"

                av den anledningen jag ville ha en lathund
                Jag har aldrig sett någon lathund. Man får leta lite här-och-där och lära sig undan för undan. Det närmsta jag har sett skulle väl vara denna sida: http://www.djurportalen.nu/artiklar.php
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • MoZZe
                  • August 2005
                  • 529

                  #9
                  Jag har aldrig sett någon lathund.
                  Nej, just därför jag ber er som är kunniga att göra en till oss som vill börja med växtkar

                  Att leta lite här o där blir man ju helt knasig av... då läser man alltid om massa annat också som man inte heller vet vad det är, och man blir bara mer o mer konfunderad om man verkligen vill/vågar ge sig på Co2

                  Det är inte mitt fall, spelar ingen roll hur svårt det är, jag vill iaf lära mig, o testa... för jag har sett så många vackra växtkar o vill ha ett eget... men lite fiskar som ynglar av sig

                  Din länk var ganska bra, det e något sådant jag hade tänkt mig.
                  Att man BARA koncentrerar sig på en sak åt gången, att inte blanda in en massa olika grejer!

                  Helt enkelt en lathund av Co2 tillförsel för dummies
                  Senast redigerad av MoZZe; 06 September 2005, 11:27.
                  240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                  Min Blog

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    Ursprungligen postat av MoZZe
                    Att leta lite här o där blir man ju helt knasig av... då läser man alltid om massa annat också som man inte heller vet vad det är

                    Ja, det kallas att lära sig något nytt....

                    Det finns MASSOR av info på forumet, och många har liksom du efterfrågat en lathund, problemet är nog att det finns inte två exakt likandana kar, som reagerar exakt likadant, och därför kan man inte skriva en lathund.

                    Jag tror att alla vi som har dragit igång CO2 har rotat runt här inne på forumet, och när man inte kommer längre så kan man skriva in och ställa specifika frågor.

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Nej, just därför jag ber er som är kunniga att göra en till oss som vill börja med växtkar

                      Att leta lite här o där blir man ju helt knasig av...
                      På denna sidan har du fem artiklar (lathund) som förklarar den mesta man behöver veta för att komma igång: http://www.hjortgatanszoo.se/main/de....cfm?navID=127
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Ursprungligen postat av BluesBoy
                        Nej, just därför jag ber er som är kunniga att göra en till oss som vill börja med växtkar

                        Att leta lite här o där blir man ju helt knasig av...
                        På denna sidan har du fem artiklar (lathund) som förklarar den mesta man behöver veta för att komma igång: http://www.hjortgatanszoo.se/main/de....cfm?navID=127
                        Fast sektionen om bottengödning är liiite scary. Tror inte defdac gillar den längre heller...
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

                          #13
                          Hej!

                          Lathund eller inte. Jag tror inte att man kan vara en lathund om man ska lyckas

                          Så här är allt du behöver veta men det är ca 250 inlägg:


                          Urban

                          Kommentar

                          Arbetssätt...