[QUOTE=30liter]Det ger ju helt fel signaler till människor som kanske som jag handlar på impuls eller inte vet bättre. En handlare VET JU eller borde veta att slöjstjärtar eller andra fiskar inte hör hemma i en skål.
Informationen jag fick var att jag inte borde ha mer än EN slöjstjärt i skålen, och så hör man här att den behöver volymer på över 100 liter!
Visserligen är det upp till köparen att skaffa sig information om skötsel av det man skaffar sig - jag försöker inte smita undan mitt ansvar. Men faktum är att handeln sätter normer och värden genom sitt agerande. Om de gladeligen säljer skålar och slöjstjärtar till folk, så ger man signaler att det är helt okej![/QUOTE]
Håller HELT med! Zoohandlarna tar inte sitt ansvar när de säljer fiskskålar. Kan informera er att det från förra året är förbjudet i flera italienska städer att hålla guldfiskar i fiskskålar.
Underbart att du har upptäckt att fiskar är riktiga djur :D De är faktiskt mycket "riktigare" ;) än vad de flesta tror. Följande artikel om fiskar har publicerats i New Scientist:
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=346478
Vilka fiskar var det som följde med akvariet? Vad gäller tetror så kan jag informera dig om att vissa arter kan ge sig på fiskar med långa fenor, men långt ifrån alla. Svart fantomtetror kan jag inte tänka mig skulle vara ett problem, men akta dig för serpatetra och sorgmanteltetra. Vissa barber kan också bita på andra fiskars fenor.
Hur stor är slöjstjärten nu? Och hur stor är scalaren? Som någon redan påpekat så behöver scalarer mycket större akvarier än 105 liter (minst 275 l). Men du kanske kan ta emot fiskarna nu om omplacera dem i efterhand - i fall de kan leva ett tag i samma akvarium som slöjtjärten förstås. Jag har genom annonser här på zoopet lyckats omplacera en del fiskar.
Det är annars lite problematiskt att hålla guldfiskar och andra arter i samma akvarium, mycket pga att de har lite andra behov vad det gäller både temperatur, mijlö och kost.
En eloge till dig som bryr dig och som tar ditt ansvar! Och lycka till!