Hur många fiskar på 30 liter?

#1 - 8 april 2006 18:40
En guldfiskskål sprack så hyresgästen (en slöjstjärt) fick flytta till ett 30-liters akvarium som jag lyckades få tag på. Med tanke på hans (hennes?) tidigare levnadsvillkor så tyckte resten av familjen att det var värsta lyftet och den gott kunde få lite kompisar.

Så nu simmar det också två guppypar och ett mollypar och lever i fred å harmoni. Strax efter köpet så kollade jag upp det här med akvarieskötsel och inser att det var rent djurplågeri att ha slöjstjärten i skål, dessutom kanske är för trångt nu i vårt akvarium. Vi har tyvärr inte plats för större och nu har alla i familjen engagerat sig i firrarna.

Slöjstjärten är än så länge ganska liten men kan bli alldeles för stor så småningom. Vart gör man av med den då? Har inte frågat nån handlare men har svårt att tänka mig att nån vill ha den.

Numera fiskvän.
/Katarina
#2 - 8 april 2006 19:19
Ge bort den eller avliva den... och lova sig själv att skaffa ordentligt med info så man inte gör om samma misstag igen när men handlar med levande ting!
#3 - 8 april 2006 19:25
Jag skulle fråga någon handlare, det händer att dom tar in fiskar.

Guppy kan ju funka i ett 30l kar även om det ät liiiiite för litet. Molly, beroende på vilken du har behöver lite större.

Om du vill starta med akvarium skulle jag rekommendera dig till att köpa ett 100l, eller helst lite större. Det är mycket enklare att sköta ett lite större akvarium och dom är inte så stora, har för mig att standard måttet på ett 100l är 75cm x 35cm x 40cm eller mycket nära dom måtten iaf. :)
#4 - 8 april 2006 19:38
Så rätt så rätt!

Måste erkänna att jag inte såg fiskar som "riktiga" djur och därmed kollade jag aldrig vad som egentligen krävdes. Tyckte mest att en guldfiskskål skulle vara ett trevligt inslag i möblemanget.
Fast jag har omvärderat fiskarnas värde och tycker nu hemskt mycket om slöjstjärten när han vippar sig fram med sina vackra fenor. Det skulle vara hemskt att avliva honom och det skulle förresten inte resten av familjen tillåta.
Dessutom har jag upptäckt att akvarier är himla intressanta. Kan sitta som hypnotiserad och bara betrakta fiskarnas beteenden och vanor.
Har kollat på blocket efter större akvarium och hittat ett 105 liters. Det borde väl räcka för en slöjstjärt? Han är ju bara 3 cm (utom stjärnen). Hur snabbt växer dom?

[quote=sunkan aspidoras]Ge bort den eller avliva den... och lova sig själv att skaffa ordentligt med info så man inte gör om samma misstag igen när men handlar med levande ting![/quote]
#5 - 8 april 2006 19:42
Det blir nog ett större akvarium

Fast jag måste möblera om lite grann. Som om det inte var trångt nog med två vuxna + två barn i en tvåa. [:o]

Tack för svar ialla fall. Mitt första inlägg här och det blir nog fler.

[quote=Opus]Jag skulle fråga någon handlare, det händer att dom tar in fiskar.

Guppy kan ju funka i ett 30l kar även om det ät liiiiite för litet. Molly, beroende på vilken du har behöver lite större.

Om du vill starta med akvarium skulle jag rekommendera dig till att köpa ett 100l, eller helst lite större. Det är mycket enklare att sköta ett lite större akvarium och dom är inte så stora, har för mig att standard måttet på ett 100l är 75cm x 35cm x 40cm eller mycket nära dom måtten iaf. :)[/quote]
#6 - 8 april 2006 19:48
Vad tror ni om det här? 850 kr , ca 2 år

* Akvarium, 105 liter, Dala Zooline
* Lysramp m. 1 lysrör, Aquarelle 18w
* Pump, Fluval 3plus
* Doppvärmare, Jäger 100w
* Håv
* Akvariebord, snyggt hembygge
#7 - 8 april 2006 19:50
105 liter är ju bättre än 30 ;) Funkar ett tag, iaf. Vad bra att ni har tänkt om!
#8 - 8 april 2006 19:51
[quote=Opus]Jag skulle fråga någon handlare, det händer att dom tar in fiskar.
[/quote]
Fast om man lämnar in fisken till djuraffär så kanske stackaren bara säljs vidare till en ny skål...
#9 - 8 april 2006 19:57
En slöjstjärt kan bli rätt stor och det rekommenderas ett volym på 250l för guldfisk, som slöjstjärt faktiskt är ( du kan läsa om den här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54 )
Har för mig att dom växer rätt sakta, men ett annat problem är att guldfisk är glupskare en vad man tror så när dom blir större käkar dom mindre fiskar.
#10 - 8 april 2006 20:02
[quote=Watermelon]Fast om man lämnar in fisken till djuraffär så kanske stackaren bara säljs vidare till en ny skål...[/quote]

Den risken finns alltid, absolut. Jag gav bort min till en bekant med ett passande akvarium, men det är inte alla som har turen att känna någon som har det. watermelon har rätt, 105l är bättre än 30l :)
#11 - 8 april 2006 20:06
[quote=30liter]Vad tror ni om det här? 850 kr , ca 2 år

* Pump, Fluval 3plus
* Håv
* Akvariebord, snyggt hembygge[/quote]

Jo, det ser ju rätt bra ut (tittat på annonsen) Fantomtetran kan bli mat dock ;)

Har faktiskt ett exakt likadant akvarium själv :p
#12 - 8 april 2006 20:14
Tänkte inte ta fiskarna

Har bestämt mig för att inte ha fiskar som inte funkar med vår slöjstjärt. Så länge han (eller hon) bor hos oss så får det bli med fiskar som inte äts upp eller är taskiga mot honom. Tycker mig ha läst att tetror och scalarer tuggar på fenor.
Han är ju trots allt den första vi skaffade så han har företräde. :D

Vill helst inte veta vad som kommer hända med de stackare som bor i karet nu, men jag kan bara ansvara för egna familjemedlemmar ju.

[quote=Opus]Jo, det ser ju rätt bra ut (tittat på annonsen) Fantomtetran kan bli mat dock ;)[/quote]
#13 - 8 april 2006 20:21
[quote=30liter]Har bestämt mig för att inte ha fiskar som inte funkar med vår slöjstjärt. Så länge han (eller hon) bor hos oss så får det bli med fiskar som inte äts upp eller är taskiga mot honom. Tycker mig ha läst att tetror och scalarer tuggar på fenor.
Han är ju trots allt den första vi skaffade så han har företräde. :D

Vill helst inte veta vad som kommer hända med de stackare som bor i karet nu, men jag kan bara ansvara för egna familjemedlemmar ju.[/quote]

Man vet aldrig, det kan ju gå bra med guppys och molly.

En sak bara, jag har black molly i mitt 100l och dom kan vara riktigt elaka nafsar på fenor o.l. Tetror som neon och kardinal är inte så elaka men små och väldigt frestande för en stackars slöjstjärt ;)
Skalare skall du inte ens tänka på i ett så litet akvarium, men dom är mera agressiva mot varandra inte mot andra fiskar.
#14 - 8 april 2006 23:17
Hej Opus:-)
Varför skulle det vara synd om slöjstjärten??
Vad jag förstår har den företräde:-)
Till 30 liter Håll kvar vid din slöjstjärt.
Köp akvariet på 105 liter(bra pris) och skaffa en slöjstjärt till.
Dom gillar att var flera.
MVH Marita
#15 - 9 april 2006 00:07
[quote=martal]Hej Opus:-)
MVH Marita[/quote]

Hur menar du nu? Tycker du att han ska ha en slöjstjärt i 30 liter och en i 105 liter för att de ska få sällskap?
#16 - 9 april 2006 00:19
:-)
Vill man missförstå så kan man göra det!!!
MVH Marita
:-)
#17 - 9 april 2006 03:42
[quote=30liter]Vad tror ni om det här? 850 kr , ca 2 år

* Pump, Fluval 3plus
* Håv
* Akvariebord, snyggt hembygge[/quote]

dyrt.
betalar 895kr härborta för helt nytt 112liters akvariepaket.
#18 - 9 april 2006 10:28
[quote=martal]Hej Opus:-)
MVH Marita[/quote]

Hej Marita :)

Jag svarade bara på vad '30 liter' skrev, om att tetror skulle bita fenor. Jag tycker inte det stämmer med neon och kardinal tetra. Samtidigt ville jag passa på att säga att, om man har såpass små tetror med slöjstjärt kunde det vara svårt, för en 'stackars' slöjstjärt (lite sarkasm och humor), att hålla fingrarna borta från dessa små färgrika läckerheter eller munnen, passar väl bättre. ;)

'Stackars' var menat i en mer skämtsam ton altså.

Jag ber om ursäkt om jag var/är oklar i min formulering. ;)
#19 - 10 april 2006 07:52
[quote=30liter]En guldfiskskål sprack så hyresgästen (en slöjstjärt) fick flytta till ett 30-liters akvarium som jag lyckades få tag på. Med tanke på hans (hennes?) tidigare levnadsvillkor så tyckte resten av familjen att det var värsta lyftet och den gott kunde få lite kompisar.

Så nu simmar det också två guppypar och ett mollypar och lever i fred å harmoni. Strax efter köpet så kollade jag upp det här med akvarieskötsel och inser att det var rent djurplågeri att ha slöjstjärten i skål, dessutom kanske är för trångt nu i vårt akvarium. Vi har tyvärr inte plats för större och nu har alla i familjen engagerat sig i firrarna.

Slöjstjärten är än så länge ganska liten men kan bli alldeles för stor så småningom. Vart gör man av med den då? Har inte frågat nån handlare men har svårt att tänka mig att nån vill ha den.

Numera fiskvän.
/Katarina[/quote]

30 liter är en svår storlek att få i balans, men vill man göra ett försök, så...
Min erfarenhet är att det är svårt att ordna optimala förhållanden för segelfensmollyn i synnerhet, den brukar dö ut rätt snabbt. Ett stim på 10 neontetra, och växter är vad jag skulle lägga pengarna på.
Vad man gör med fiskar som inte får plats? Vill man inte köpa ett större akvarium så kan man alltid fråga andra akvarister via djungeltelegrafen, jag har själv adopterat en slöjstjärt, en ancistrus och tre övergivna neontetror.
#20 - 10 april 2006 08:53
[quote=maricici]via djungeltelegrafen, jag har själv adopterat en slöjstjärt, en ancistrus och tre övergivna neontetror.[/quote]

5 sorgmanteltetror och 4 kardinaltetror via annonsbörsen så de går den vägen också.
alla va bortskänkes.
#21 - 11 april 2006 07:52
Egentligen borde inte handlare ha guldfiskskålar

Det ger ju helt fel signaler till människor som kanske som jag handlar på impuls eller inte vet bättre. En handlare VET JU eller borde veta att slöjstjärtar eller andra fiskar inte hör hemma i en skål.
Informationen jag fick var att jag inte borde ha mer än EN slöjstjärt i skålen, och så hör man här att den behöver volymer på över 100 liter!

Visserligen är det upp till köparen att skaffa sig information om skötsel av det man skaffar sig - jag försöker inte smita undan mitt ansvar. Men faktum är att handeln sätter normer och värden genom sitt agerande. Om de gladeligen säljer skålar och slöjstjärtar till folk, så ger man signaler att det är helt okej!

Om jag var handlare med djur skulle jag vara mån om att mina "skyddslingar" får det bra hos nya ägare. Bu för oansvariga handlare!

/Katarina

[quote=maricici]30 liter är en svår storlek att få i balans, men vill man göra ett försök, så...
Min erfarenhet är att det är svårt att ordna optimala förhållanden för segelfensmollyn i synnerhet, den brukar dö ut rätt snabbt. Ett stim på 10 neontetra, och växter är vad jag skulle lägga pengarna på.
Vad man gör med fiskar som inte får plats? Vill man inte köpa ett större akvarium så kan man alltid fråga andra akvarister via djungeltelegrafen, jag har själv adopterat en slöjstjärt, en ancistrus och tre övergivna neontetror.[/quote]
#22 - 11 april 2006 08:49
[quote=30liter]Det ger ju helt fel signaler till människor som kanske som jag handlar på impuls eller inte vet bättre. En handlare VET JU eller borde veta att slöjstjärtar eller andra fiskar inte hör hemma i en skål.
Informationen jag fick var att jag inte borde ha mer än EN slöjstjärt i skålen, och så hör man här att den behöver volymer på över 100 liter!

Visserligen är det upp till köparen att skaffa sig information om skötsel av det man skaffar sig - jag försöker inte smita undan mitt ansvar. Men faktum är att handeln sätter normer och värden genom sitt agerande. Om de gladeligen säljer skålar och slöjstjärtar till folk, så ger man signaler att det är helt okej!

Om jag var handlare med djur skulle jag vara mån om att mina "skyddslingar" får det bra hos nya ägare. Bu för oansvariga handlare!

/Katarina[/quote]

Du har helt rätt :D

Det här har diskuterats mer än en gång här på forumet :)
#23 - 11 april 2006 10:02
ndfsjfgs
#24 - 11 april 2006 10:18
[QUOTE=30liter]Det ger ju helt fel signaler till människor som kanske som jag handlar på impuls eller inte vet bättre. En handlare VET JU eller borde veta att slöjstjärtar eller andra fiskar inte hör hemma i en skål.

Visserligen är det upp till köparen att skaffa sig information om skötsel av det man skaffar sig - jag försöker inte smita undan mitt ansvar. Men faktum är att handeln sätter normer och värden genom sitt agerande. Om de gladeligen säljer skålar och slöjstjärtar till folk, så ger man signaler att det är helt okej![/QUOTE]

Håller HELT med! Zoohandlarna tar inte sitt ansvar när de säljer fiskskålar. Kan informera er att det från förra året är förbjudet i flera italienska städer att hålla guldfiskar i fiskskålar.

Underbart att du har upptäckt att fiskar är riktiga djur :D De är faktiskt mycket "riktigare" ;) än vad de flesta tror. Följande artikel om fiskar har publicerats i New Scientist: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=346478

Vilka fiskar var det som följde med akvariet? Vad gäller tetror så kan jag informera dig om att vissa arter kan ge sig på fiskar med långa fenor, men långt ifrån alla. Svart fantomtetror kan jag inte tänka mig skulle vara ett problem, men akta dig för serpatetra och sorgmanteltetra. Vissa barber kan också bita på andra fiskars fenor.

Hur stor är slöjstjärten nu? Och hur stor är scalaren? Som någon redan påpekat så behöver scalarer mycket större akvarier än 105 liter (minst 275 l). Men du kanske kan ta emot fiskarna nu om omplacera dem i efterhand - i fall de kan leva ett tag i samma akvarium som slöjtjärten förstås. Jag har genom annonser här på zoopet lyckats omplacera en del fiskar.

Det är annars lite problematiskt att hålla guldfiskar och andra arter i samma akvarium, mycket pga att de har lite andra behov vad det gäller både temperatur, mijlö och kost.

En eloge till dig som bryr dig och som tar ditt ansvar! Och lycka till!
#25 - 11 april 2006 10:19
Jag fattar inte varför man ska ha så hiiiimla stort akvarie till EN slöjstjärt ett guppy par och ett molly par??
Jag ahr 100 liter och ahr sex slöjstjärtar i det, fyra ancistrus, tre neonisar och 8 sorgmantlar inneboende.. och det funkar SUPER!
Så varför ha så himla stort till så liiiite fiskar.. dessutom gäller inte den där reglen 1 liter /cm fisk! urgammal och stämemr INTE
#26 - 11 april 2006 13:42
Tikkatikkatini, vad som funkar är långt ifrån vad som är etisk försvarbart.

det du har skulle jag kalla överbefolkat.

hur skulle du själv tycka att bli intryckt i en garderob på 1x1x2 meter och få leva där resten av livet ?
du skulle ha ett djävulskt liv men sålänge du får mat å vatten så lever du och då funkar det ju.......
#27 - 11 april 2006 14:10
...och i din egen avföring, dessutom.
#28 - 11 april 2006 14:21
jomen de gör ju fiskar vilketsom :\ men blir ju värre i akvarie.
därför är de ju viktigt med bra biologisk rening så ammonium/ammoniak/nitrit hålls på låga nivåer.
nitrat är inte lika jävligt ohc kan hållas under kontroll med både växter och vattenbyten.
#29 - 11 april 2006 16:16
[QUOTE=Tikkatikkatini]Jag fattar inte varför man ska ha så hiiiimla stort akvarie till EN slöjstjärt ett guppy par och ett molly par??
Jag ahr 100 liter och ahr sex slöjstjärtar i det, fyra ancistrus, tre neonisar och 8 sorgmantlar inneboende.. och det funkar SUPER!
Så varför ha så himla stort till så liiiite fiskar.. dessutom gäller inte den där reglen 1 liter /cm fisk! urgammal och stämemr INTE[/QUOTE]

Du har nog fått detta med utrymme om bakfoten. Det handlar inte om att fiskarna ska få plats i ett akvarium. Det finns mycket annat än fiskens storlek som man ska ta hänsyn till. Olika arter har ju olika behov på miljö och utrymme. Så även om en slöjtjärt inte har sällskap av en massa andra fiskar har h*n ändå behov av ett visst utrymme.

Sen tror jag inte heller att ett akvarium kan vara så hiiiimla stort, utan akvarier är i stort sett alltid väldigt små jämfört med hur mycket utrymme fiskarna i det vilda brukar ha. Visserligen tror jag att fiskar kan trivas och få bra liv i ett akvarium, men inte hur litet som helst.

Det må vara så att reglen om 1 liter vatten per cm fisk är urgammal. Men det är isf din syn på fiskars behov också. Att h*n får plats i ett akvarium och får mat varje dag är inte en fisks enda behov.
#30 - 11 april 2006 17:54
åki.. här blev man totalt idiotförklarad.. sorgmantlarna försvinner nästa helg för då ska min pojkvän ta med dom hem till sitt akvarie.. och det är ÖVERBEFOLKAT om nåt! honom bör ni ta ett allvarligt snack med i så fall.. han ahr två praktboitor, två ancisctrus, sju platy, fem black molly, 8 neontetror och nu 8 sorgmantlar i ett 54liters! Fast han har ju ingen sida här.
så närde försvinner så har jag abra sex slöjj. och fyra malar i mitt.. å tre neontetror då..
#31 - 11 april 2006 18:07
nepntetror är stimfiskar och ska va fler än 3st
#32 - 11 april 2006 18:17
jag vet att de ska va fler.. hade 14 st för några veckor sen.. men antagligen var de lite för små så slöjstjärtarna har ätit upp dom..
väntar tills de i akvarie affärn blivit lite större så jag inte köper fiskar som blir uppätna på en gång..
#33 - 11 april 2006 18:19
kanske skulle välja fiskar som inte käkar upp varann...
#34 - 11 april 2006 18:38
det var faktiskt han på akvarie affären som sa att jag kunde ha neontetror tillsammsn med dem, så jag tycker inte att jag ahr gjort något fel. visst, det är jättte synd att de blivit uppätna för det är ju 11 små levadne liv vi pratar om. Men de tre som är kvar är kvar.. när sorgmantlarna är borta så blir det faktsikt inga mer fiskar i det.. tycker att slöjjisarna är tillräckligt ro givande.. kan sitta länge å bara titta på dem. Har en sån där marina nät föd kasse som yngelbox eftersom mina tre black molly yngel blev för stora för den andra, men ändå är de för små för att släppas ut i slöj akvariet för då blir de lätt mat.
#35 - 11 april 2006 19:30
[quote=Tikkatikkatini]åki.. här blev man totalt idiotförklarad.. sorgmantlarna försvinner nästa helg för då ska min pojkvän ta med dom hem till sitt akvarie.. och det är ÖVERBEFOLKAT om nåt! honom bör ni ta ett allvarligt snack med i så fall.. han ahr två praktboitor, två ancisctrus, sju platy, fem black molly, 8 neontetror och nu 8 sorgmantlar i ett 54liters! Fast han har ju ingen sida här.[/quote]

Varför låter du honom ta dina 8 sorgmanteltetror när han har ett så överbefolkat 54-literskar???
Om jag vore du skulle jag ha ett allvarligt snack med honom... ;)
#36 - 11 april 2006 19:40
alltså.. det är hans sorgmantlar.. han köpte dem i örebro när vi va där.. och nu nästa vecka vill han ta hem dom.. har sagt att det blir överbefiskat..
men jag kan inte göra något.. det är hans akvarie.. men jag tycker synd om fiskarna.. :(
#37 - 11 april 2006 19:49
30liter: jättebra att du kommit till insikt om fiskars värde. nu behöver du bara kunskap, så du kan agera i enligthet med dina nyfunna insikter, och det är inte alltid det lättaste, fast låt inte det avskräcka dig. här finns det alltid folk som vill hjälpa nybörjare. och alla här har varit nybörjare, även om det kan vara något man vill glömma pga x antal döda fiskar =)
#38 - 11 april 2006 19:50
mariacici: varför skulle ett 30 liters akvarium vara svårare att få i balans än ett 300 liters?
#39 - 11 april 2006 20:13
[quote=plorozen]mariacici: varför skulle ett 30 liters akvarium vara svårare att få i balans än ett 300 liters?[/quote]

Tycker inte du det? och i såfall värför inte?
#40 - 12 april 2006 05:24
opus: nej, det tycker jag inte =)
för att så länge belastningen är densamma, så skiljer det sig ju i princip inget mellan dem. 10 neontetror i ett 30 liters kar innebär ju bara en lika stor belastning som 100 i ett 300 liters och en död 10 grams grams fisk innebär en lika stor risk som en 100 grams.

de största svårigheterna tycker _jag_ är rent monetära, ett 30 liters akvarium är dyrare per liter än ett 300, samt så är man mer begränsad i vad man kan ha i det. räknat per liter så har mitt 30 liters kostat ofantligt mycket mer än mitt 240 liters. (i utrustning räknat så har mitt 30liters kostat ~1100, och mitt 240 liters ~1300, näsan 60ggr så mycket per liter!).
#41 - 12 april 2006 08:18
[quote=plorozen]i utrustning räknat så har mitt 30liters kostat ~1100,[/quote]

va har du i de egentligen då ?
innerfilter av guld

bottenfilter 50-60kr
eheim 2007 100kr
grus 120kr
#42 - 12 april 2006 08:33
raven: tja, värmare, påhängsfilter, egengjord belysning med lågenergiväxtlampor, stor snygg sten, grus.

Annons