@bossep Detta handlar om sjukdomsfrågor
@Kjell begriper inte hur du menar, kan bero på att jag är skåning
Som sagt - prata med fisken, bara DEN kan säga dig hur sjuk den är och använd ditt eget förnuft.
Experter som Kjell är nog bra, men det är sådana svåra frågor att ens eget förnuft funkar bättre
Man måste vara expert själv, låt inte någon annan vara det åt dig
Deras beteende kan däremot diskuteras bättre i de andra trådarna, men det är en HELT annan sak
Hur korrekt svar man kan få om man frågar om sjukdomar i ett forum beror på
1/ hur erfaren den är som svarar
2/ hur noggran man varit när man frågat. T.ex. att man fyllt i den mall som finns på Zoopet
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133927
Är den som svarar mycket erfaren och man fyllt i mallen mycket noggrant så är kanske chansen att man får ett korrekt svar 50%.
Vill man att procenten så skall man undersöka fiskarna i mikroskop och skicka dom till SVA för odling. Då ökar kanske chansen till 75%.
Att tro att man är expert själv är rätt naivt att tro - inte ens de som verkligen ÄR experter (har doktorsexamen) i ämnet skulle aldrig uttala sig tvärsäkert utan att mikroskopundersöka eller odla på bakterier.
Jag är själv definitivt inte expert på sjukdomar (trots 40 års efarenhet av akvariefiskar i rätt stor skala) men som jag skrev ovan så blir inte fiskarna sjuka om man inte själv klantar sig och det var det jäkligt länge sedan som jag gjorde.