Hur botar jag fisken från parasiter!!

#1 - 18 maj 2010 20:23
Jag har länge nu handskas med parasiter i mitt kar. Jag har avlivat alla fiskar med parasiter, men precis när man avlivat en fisk finns det alltid en ny som har en. Bara mina kardinaler och rödmunar har haft det, men rödmunnarna smittas inte längre.
Finns det någon medicin mot det eller måste det alltid sluta med avlivning?
Jag har även sätt mina pandor och en fjärilsciklid gnida sig mot intriören ibland.
Båda arterna är nya i karet och de gnider inte lika häftigt som när mina guppys fick torpedsjukan, de kliar sig inte heller regelbundet. Är det ett bra tecken?

Tack på förhand/Linus
#2 - 18 maj 2010 20:53
Parasiterna håller sig i akvariet och du måste nog medicinera bort dem. Det finns mängder av preparat och vad som är bäst beror helt på vad det är för parasiter.
#3 - 18 maj 2010 22:44
Går dessa peparat att hälla i akvariet? Hur vet jag villken typ av parasit det är?:(
#4 - 19 maj 2010 07:30
Linus96 skrev:
Går dessa peparat att hälla i akvariet? Hur vet jag villken typ av parasit det är?:(

Just det som är tanken med preparaten, dom finns att köpa i din djuraffär.

Vilka symptom har dina fiskar? Har deras utseende ändrats på något sätt, kroppsform, fenor, ögon m.m.? Har dom börjat simma lustigt? Ligger dom och trycker på botten eller ligger dom uppe vid ytan mest hela tiden?
#5 - 19 maj 2010 07:37
Linus96 skrev:
Hur vet jag villken typ av parasit det är?:(

Precis vad jag undrade. Hur vet du att dina fiskar har parasiter över huvud taget?
#7 - 19 maj 2010 15:35
Cyruz10 skrev:
Just det som är tanken med preparaten, dom finns att köpa i din djuraffär.

Vilka symptom har dina fiskar? Har deras utseende ändrats på något sätt, kroppsform, fenor, ögon m.m.? Har dom börjat simma lustigt? Ligger dom och trycker på botten eller ligger dom uppe vid ytan mest hela tiden?

De har som en gul bula som putar ut. De äter och simmar normalt. Skall se om jag kan få en bild.

Annons