Hjälp! Vad gör jag för något fel?

#1 - 17 augusti 2010 21:01
Jag har 30liters kub med dvärg kulisar i med lita amanoräkor i som är hyffsat nystartat...
Men för en vecka sen så dog min ena kulis, började med att den inte ville äte men såg väldigt svullen ut på magen, dagen efter så hittade jag den på botten. Sen igår märkte jag den andra bete sig likadant och nyss hittade jag den på botten och mådde riktigt dåligt så jag var tvungen att drämma ihjäl den :( Ville inte att den skulle lida... Märkte att den hade små röda prickar vid gälarna. Så nu har jag bara en kvar som jag hoppas klara sig.

Jag tycker att jag har gjort allt det man ska, matat försiktigt med röda mygg, kollat tempen, ph och nitriten och allt ser bra ut ( kollat varannan dag).
Gjort vattenbyten en gång i veckan, tagit bort lite mer än en 3e-del och även hällt i lite aqua safe.

Kan någon komma på vad jag har gjort för något fel? Vill ju inte att den 3e ska dö :(

Mvh Jessica
#2 - 18 augusti 2010 00:12
Precis så såg mina guppysar som dog också ut, vet ej heller vad som är felet!

Bevakar tråden med spänning.
#3 - 18 augusti 2010 07:17
Hm...röda mygg? Just det fodret har orsakat flera sjukdomar än något annat. Det odlas ofta i väldigt smutsigt vatten, och rester av det finns kvar i det frysta fodret. Det kan mycket vara det som har gjort att dina fiskar blivit sjuka, och då är det kanske för sent för den sista också. :(

Om allt annat ser bra ut är det nog det. Så sluta att mata med röda mygg och hoppas på det bästa.
Bilagor:
#4 - 18 augusti 2010 18:44
hmm, röda mygg... det kan det kanske vara.
Men vad ska jag mata med annars då? Finns det något som inte är så "skitigt"?
#5 - 18 augusti 2010 19:45
Såg nu på rutan att det är fullt med 1 mm små vita maskar/ larver som cirkulerar runt på rutan, kan det vara det som har gjort att fiskarna dött? Någon slags parasit? :S
akvavirum
#6 - 18 augusti 2010 21:35
Yezziqa skrev:
Såg nu på rutan att det är fullt med 1 mm små vita maskar/ larver som cirkulerar runt på rutan, kan det vara det som har gjort att fiskarna dött? Någon slags parasit? :S

Googla på planarie och cyclops - svårt säga något exakt på din beskrivning ovan men det kan vara något av dessa - det ser du om du googlar på dem :)
Bilagor:
#7 - 18 augusti 2010 21:59
Vad har du för filter och så i akvariet?
#8 - 19 augusti 2010 18:18
Vet inte riktigt vad pumpen heter,inte något namn jag känner till, men det är det här akvariet http://www.pwss.nu/product.php?productid=10082&cat=1416&page=1
Doppvärmare har jag inte i eftersom den håller tempen bra utan, varmt i huset...

Har hört mig för en massa nu om maskarna och fick reda på att det inte var något farligt. Hörde att fiskarna tycker om den maten så det kanske kan förklara varför min sista fisk är så rund om magen. Mina amanoräkor verkar har rensat ganska fint idag oxå, minskat drastiskt.
#10 - 20 augusti 2010 19:19
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]1/ Hur stort är akvariet?[/FONT][/SIZE] 30 liter

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?[/FONT][/SIZE] Liten pump som jag inte vet vad den heter

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet? Lite över en månad sen...

[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? 3 dvärg kulfiskar
Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?[/FONT][/SIZE] 1 1/2 vecka senare la jag i 4 amonoräkor

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?[/FONT][/SIZE] 1 kulfisk kvar och 4 amanoräkor

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?[/FONT][/SIZE] javamossa och 4 andra växter som jag inte kan namnet på

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?[/FONT][/SIZE] 7.5 ph... Kh värdet har jag inte mätt

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet[/FONT][/SIZE]: Ph ligger på 7.5 och nitrit 0.3, kollat var tredje dag sen jag startade det

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/FONT][/SIZE] Tar bort lite mer en 3e-del en gång i veckan

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?[/FONT][/SIZE] i söndags, se svar ovan

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[/SIZE][/FONT] Har inte lagt i något nytt sen jag startade det, har mina växter och min "mangrove"rot

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/FONT][/SIZE] hade dom inte i karantän innan jag släppte ner räkorna

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej

[/FONT][/SIZE] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[/SIZE][/FONT] Röda mygg en gång om dagen och en gång i veckan lite snäckor

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder? Nej
[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?För en vecka sen, ville inte äta kvällen innan. Dagen efter så låg den på botten och var slö med lite större mage än vanligt som dom brukar ha innan matning

[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? 2st kulisar dött[/FONT][/SIZE], 1 veckas mellanrum

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/FONT][/SIZE] se beskrivning på fråga 16

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/FONT][/SIZE] Inget vad jag har sett förutom att den andra som dog hade några få röda småprickar vid gälarna

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?[/FONT][/SIZE] Nej

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?[/SIZE][/FONT]dog med 1 veckas mellanrum, med samma symptom... min sista som jag har kvar beter sig helt friskt

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar? ja

Så, nu har jag beskrivit lite mer...
[/FONT][/SIZE]
#11 - 21 augusti 2010 01:56
Om nitriten (NO2) ligger på 0,3 så är det med största sannolikhet boven i dramat. Nitrit ska vara så nära 0 som möjligt, generellt är 0,05 gränsvärdet för vilket det kan börja uppkomma problem. Nitritvärden över 0,1 är på sikt direkt dödligt. Dom röda prickarna vid gälarna kan bero på en allt för hög nitrithalt under en för lång tid.

Testa att byta mindre vatten men oftare. Kör ett 40-50% vattenbyte idag, fortsätt sen med ca 10-15% vattenbyte varje dag i ca 1 vecka och fortsätt att använda aqua safe eller annat medel. Testa vattnet varje dag innan du byter vattnetför att kolla nitriten.

Om du fått ner nitriten till 0 efter första veckan bör du byta vatten var 3:e dag med kanske 10-15%. Det går inte att säga exakt hur ofta och mycket du bör byta vatten utan det gäller att testa sig fram. Ditt mål bör dock vara att hålla nitriten på 0. För bästa resultat bör du skaffa dropptest (om du inte redan har detta).
#12 - 21 augusti 2010 09:04
Nu har jag själv aldrig haft kulfiskar men tror att det är så att de gärna vill ha salt i vattnet så det tycker jag du ska kolla upp! Men i nuläget kan du ha i ett par tsk salt direkt, för det skyddar fisken från skador från eventuell nitrit! istället för täta och stora vattenbyten, tillsätt bakteriekultur (ex. nitrivec) för att få igång nitrifieringen i karet så du blir kvitt nitriten!

Annons