så stora dagliga vattenbyten mår inget akvarum bra av för det kan aldrig etableras någon balans, antar att ni gjort det för att få bort nitriten men den kommer tillbaka igen lika snabbt?! Sluta istället att mata helt i några dagar och tillsätt nitrivec och håll koll på hur fiskarna mår istället för att använda fler stickor för det är inte säkert att de är korrekta! orsaken till nitrit är alltid att man ger för mycket mat i förhållande till den biologiska kapaciteten i filtret, har man ett väl tilltaget filter som är inkört så kan man mata ganska rikligt men har man ett litet innerfilter så får man hålla igen!
Vårt problem med maten är våra klogrodor (stora) och de äter röda mygglarver och det grisar ner väldigt. Jag vet inte om de klarar att vara utan mat precis som fiskar...? Alternativet är att tillfälligt lägga tillbaks grodorna i vårt etablerade kar, men jag vet inte hur populärt det är att flyttas runt...
Platyna tycker jag idag har tappat lite färg fläckvis, men jag har inte sett dem skrapa sig mot nåt.sedan måste de tillbaka för annars äter de upp våra fiskar.
Vårat test tror jag är korrekt, har även testat vårt etablerade kar och får noll, dvs gul färg, på det vattnet.
Tack för rådet, vi ska på ett eller annat sätt hålla nere matningen ytterligare. Får nog flytta grodorna. Och ska minska ner på vattenbytena.
Men hur göra med filtret förresten? I vårt 180 L Juwel så gör vi ju bara rent filtret när det pumpar dåligt, dvs ytterst sällan, men med en sån liten pump vi har nu (med knappt någon filtermassa) läste jag att man måste göra rent minst en gång/v annars konkurreras nitrifikationsbakterierna ut av dåliga bakterier helt enkelt pga platsbrist. Stämmer det tro?