AKUT Nitrit över 2,3,4,5??? HJÄLP!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

AKUT Nitrit över 2,3,4,5??? HJÄLP!

Sambons RIO 180liters kar.

Uppstart 7 september, hade få tetror och några platys i några veckor, fick upp till 0,3 i nitrit som gick över direkt.

Tillsatte mer fisk, ingen nitrit uppkom, nu i Onsdags ungefär märkte vi att det skyhögt på JBLdropptestet, över 0.8!! Sambon tog bort kolsvampen i filterhuset, det var ju en sån som satt där och den ska ju bort efter ca 4 veckor och det hade det nästan gått nu..

Därefter steg bara nitriten värre och värre..
    Vi bytte 45% då, 30% andra dagen då det låg på 0,8-1..
    Bytte 50% testet visade mörkare än 1!
    Bytte 50% Tillsatte Nitrivec lite mer än anvisningarna. Fortfarande mörkare än 1!

Idag 75% byte - En himlans Nitrivec!

Efter byte fortfarande mörkare än 1.

Vad i hela friden ligger värdet på? Typ 5 eller vadå?

Inget hjälper!

Platysarna ser lite stirriga ut, tetrorna är lugna och glansiga som vanligt, ancistrusarna fortsätter äta som vanligt, inga som helst symptom!

Vad gör vi?

Nu råder det lite panik här snart..

Kan förresten kolsvampen tagit hand om nån nitrit eller varför uppkom den inte tidigare?
    Bara 0,3 och sen gick det över..

Han har matat sparsamt, och har ju mest tetror (20st) och 5 platys, 1 8cm ancistrus och 2 små 2cm ancistrus, 2 zebrabotior ca 5cm kanske..

Vad gör vi som sagt?
    Senast redigerad av Zirconia; 07 October 2007, 14:41.
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

Slamsug botten det kan vara rester av mat och fisk*** som gör ammonium.
    Bakterien som oxiderar ammonium till nitrit ökar snabbare än de som gör nitrit till nitrat.
    http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Zirconia
      • May 2007
      • 701

Okej, ja, jag vet inte, han har ju sjösten, 2-4mm, men vi ser inget direkt, fast i framkant har det blivit typ lite grått eller vad man ska säga, han sög lite där, men det satt fast på gruset mer.. inte nåt slam eller nåt..

Matrester ser vi inte heller till några, var några dagar sen han matade nu..

Men tack, vi ska kolla!

Kommentar

• Zirconia
        • May 2007
        • 701

Nä, jag vet inte, vi hittar inget och det finns inget att slamsuga liksom..

Vi lyfte upp allting och kollade så vi hittade alla fiskar, så inget ligger och ruttnar, men ingen är död heller..

Kommentar

• Zirconia
          • May 2007
          • 701

Enligt Juwel ska man sätta kolsvampen överst, även om vattnet går in typ upptill i ena insuget och sen sitter ett annat insug nertill efter baksidan typ..

Och det som hänt måste ju vara att kolfiltret har tagit bort/stoppat upp eller dylikt, alla bakterier och ämnen som ska bildas i filtret, och när kolfiltret började sluta fungera så uppkom nitrit, och då han tog bort kolfiltret helt blev det ju rent kaos..

Det måste ju varit för att filtret hindrat bakterier att sätta sig i dom andra filtersvamparna???

Så när den försvann fanns nästan ingen bakteriekultur och alldeles för mycket fisk då helt plötsligt..

Kan det vara så?

Sambon funderar på att köpa en kolfiltersvamp imorgon, men sätta längst ner och inte längst upp som Juwel skriver.

Kommentar

• noisy
            • October 2006
            • 338

Hej jag fick nitrit i ett kar och då fick jag rådet att byta 1/3 del vatten varannan dag alternativt 1/4 del varje dag samt helt sluta ge dem mat i upp till 2 veckor.
            När jag hade gjort detta i 1,1/2 vecka så var nitriten helt borta.
            Men jag förlorade tyvärr en del fisk innan jag fick ordning på det.

mvh
            Krister Johansson

Kommentar

• Zirconia
              • May 2007
              • 701

Jo, men det hjälper ju inte vad vi än gör, vi har alltid bytt varje dag tills nitriten är borta, men det ligger ju skyhögt över nån skala på hela testet liksom.. Vet ju inte vad det är på..

Dom säger att vissa fiskar dör vid 0,2 eller så, och vi har kanske 2-3 inte 0,2!

Jag vet inte.. vi måste få ner det på nåt sätt fort, men Nitrivec eller ingenting hjälper ju..

Kommentar

• heeke
                • April 2003
                • 5033

Kolfilter kan du skippa. Ända gången det är bra att använda kolfilter är om man har riktigt dåligt kranvatten (det har vi inte i Sverige) eller efter medicinering för att få bort medicin rester. Annars gör det nästan mer skada än nytta.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• heeke
                  • April 2003
                  • 5033

Har ni kolfiltet kvar i föresten? När aktivt kol inte längre är "aktivt" släpper det ifrån sig allt som "sugits upp" innan.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Zirconia
                    • May 2007
                    • 701

Ursprungligen postat av heeke
                    Har ni kolfiltet kvar i föresten? När aktivt kol inte längre är "aktivt" släpper det ifrån sig allt som "sugits upp" innan.
                    Nej, vi tog ju bort det? Eller vad menar du? Nej, det var ju när vi tog bort det som nitriten bara steg! Vi kastade bort det i onsdags då vi uppmätte 0,8 i nitrit.. sen steg det ännu värre..

Men vi hade haft det nästan 4 veckor och det ska ju bort efter 4-6 veckor, annars släpper det ifrån sig ämnen, och metaller eller nåt läste sambon, men ja, nånting farligt iaf, så vi kastade ju bort det och tänkte köra utan, men han tänkte om det hjälpte med ett kolfilter, men det spelar ingen roll då med andra ord..

Kommentar

• Zirconia
                      • May 2007
                      • 701

Men vad är fel idag om vi bytt redan 75% IDAG och det ligger på MER än 1? det kanske ligger på 2 eller 3?? vad gör vi?

Sambon vill byta 50% mer idag, för nitrithalten måste NER! Det går inte med varannan dag eller nåt då, det måste ner NU!

Det fortsätter ju bara stiga!!

Kommentar

• noisy
                        • October 2006
                        • 338

Jag funderar på om ni borde tömma akvariet helt, och fylla upp med nytt vatten, samt rengöra filtren från de andra akvariena i vatten som ni häller i detta karet.
                        På det sättet tillför ni bakteriekulturen sen låter ni pumpen utan kolfilter rena vattnet för att därefter släppa i fisken igen.
                        Jag skulle tro att det bästa är att inte rengöra gruset mer än på ytan om det behövs för den bästa bakteriekulturen finns i filtren och gruset.

Kommentar

• Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

Köp toxivec.
                          http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Zirconia
                            • May 2007
                            • 701

Hm, jo, nu har jag ju redan rengjort ett filter idag, men vi tänkte inte på att använda det vattnet då, resten av pumparna ska inte rengöras på några veckor.. :/

Men jo, jag undrar också om det borde startas om på nytt,.. men ja, då måste vi ha över en hel del bakterier från andra akvarier i detta, annars blir det illa med så mycket fisk "från början" igen så att säga..

Kramfors - Hjälper Toxivec då? Nitrivec skulle ju också hjälpa men han kan ju använda halva flaskan och det bara stiger..

Men ja, annars lutar det nu nästan åt nystart ja.. :/

Kommentar

• Healena
                              • May 2006
                              • 1440

Byt vatten och följ de andra råden ni fått - och efter varje vattenbyte tillsätter ni toxivec. Det tar ner nitrithalten - snabbt! Men ej långsiktigt.
                              Men kan vara bra hjälp för att fiskarna ska klara sig..

För att komma tillrätta med roten till det onda krävs större åtgärder.
                              Man kan ju ej pytsa toxivec för jämnan heller
                              Växterna är ej överförtjusta i det t.ex..

Toxivec - verkar snabbt
                              Nitrivec - mer långsiktigt.

Är läget akut väljer jag toxivec.
                              Håll ut... försök undvika omstart om det på något vis går.
                              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

Arbetssätt...