HJÄLP fort!! Nya fiskar har svamp???

#1 - 11 april 2008 17:47
Vi köpte precis 8 st Corydoras Sterbai. Men när vi kom hem såg vi efter ett tag att de har konstiga beläggningar på kroppen, kan det vara svamp!??? De är fortfarande i påsen och jag vet inte vad vi ska göra. :( Ska vi släppa ut dem i akvariet ändå? Vi har inget annat akvarium att använda till dem. De har varit i påsen sen 17.30 ungefär. Alltså, nu fattar jag inte att man inte såg det förut men det syntes inte så väl först, jag till och med fotade dem här hemma när de var i påsen och de var jättefina. Sen var de såna på andra sidan av kroppen... :( Konstigt!!!

Snälla titta på bilderna och hoppas någon kan hjälpa mig fort!!! :(

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4
#2 - 11 april 2008 17:57
Ring till affären nu direkt. De stänger väl om ett par minuter och fråga vad du ska göra? Om du kan komma och lämna tillbaka dem nu.
#3 - 11 april 2008 17:58
De stängde kl 18 nämligen, så det var redan för sent när vi upptäckte det... :( Tror du att det är svamp?? Vad ska man göra nu?? Vi borde väl inte släppa i dem i akvariet, då kanske alla andra fiskar också får det?
#4 - 11 april 2008 17:59
Annars får du behandla alla dina fiskar om du släpper ut dom. För i påsen kan de ju inte vara länge till.
#5 - 11 april 2008 18:03
Kan man göra nåt provisoriskt karantänakvarium på nåt sätt? Vad behövs i så fall? Förutom en hink, typ... Det här känns inget kul alls. :(

Det ser liksom inte "luddigt" ut men det är som en hinna som man bara vill skrapa bort, liksom. Borde väl vara svamp? Eller kan det vara nåt annat?
#6 - 11 april 2008 18:07
Jag hoppas någon annan kan svara dig på den frågan. Jag är inte alls insatt i hur länge de kan klara sig i en spann utan cirkulation, tyvärr. Men tycker iaf att du ska ta med dem tillbaka imorgon.
#7 - 11 april 2008 18:12
Ja, hoppas också nån annan kan svara. Vi får väl byta vatten i påsen/hink regelbundet annars och hoppas de klarar sig tills imorn... :( Men snälla, om nån annan vet tar jag tacksamt emot svar!!!
#8 - 11 april 2008 18:14
Det är columnaris, inte svamp. Ganska tidiga stadier, du har nog ett par dagar på dig att få fram medicin.

Aqua Furan skall bita på det, men de flesta fiskmediciner mot svamp är egentligen mot columnaris (acriflavin, terramycin... Erythromycin skall egentligen inte vara så effektivt mot columnaris, men botade fisken helt på bara ett dygn för mig). Att lätt salta vattnet stoppar inte angreppet, men hjälper fiskarna härda ut lite bättre (dina pansarmalar har inga problem med det).

AquaFuran dödar filtret, så ta ut angripna fiskar och behandla dem separat, t.ex. i en plastbalja.
#9 - 11 april 2008 18:24
Oj.. tack för svaret! Då ska vi verkligen inte sätta ner dem i akvariet, vi får försöka ha dem i nån separat balja över natten... hoppas de klarar det. :( Men istället för att köpa medicin imorn tänker vi ta dem tillbaka till affären. Fy vad trist... och stackars fiskar. :(
#10 - 11 april 2008 18:26
Det kan inte ha med det här att göra http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115278
#11 - 11 april 2008 18:34
Skulle det i så fall bli "utslag" eller beläggningar av giftet?
#12 - 11 april 2008 19:58
Vi har en hink med akvarievatten där vi satt i corysarna. Tänkte även sätta i doppvärmaren över natten så det håller sig i temp... Tror ni de klarar sig då? Något annat vi bör tänka på?
Mycket tacksam för svar...
#13 - 11 april 2008 20:15
Jag tror de klarar sig. Kan ju röra lite i vattnet emellanåt, men jag tror inte du behöver ställa klockan för att göra det i natt :p.
#14 - 12 april 2008 17:59
Tack för era svar, de klarade natten och vi lämnade tillbaka dem idag. Det blev några praktbotior istället. :) Får skaffa corysar nån annan gång!
#15 - 12 april 2008 18:11
Skönt att det löste sig :)

Annons