Vilken flyttmetod bäst för pansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    Vilken flyttmetod bäst för pansarmalar?

    Jag ska flytta på fredag, 6 timmar med bil. Jag hade tänkt att förflytta mina pansarmalar i varsin fiskpåse, så att de inte hetsar upp varandra. Men sen har jag hört förslag på att ha alla tillsammans i en hink... Vad är bäst?

    Jag tycker att i en hink kan vattnet "få fart" lite mer och skvimpa runt väldigt, jämfört med i en påse.

    Dessutom har jag hört att pansarmalar kan producera ett ämne när de blir stressade och rädda, som kan skada de andra fiskarna?

    Jag måste bestämma mig, för i så fall ska jag hämta bra plastpåsar i akvarieaffären nu i veckan...
    / Ebba
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Min åsikt:
    separata påsar.
    Ta gärna ut dem en kvart innan och ha dem i en hink. Det stressar dem att släppa ut sitt gift. Flytta dem sen med håv till fräscht vatten i påsarna. Det skadar förmodligen inte att ha i en liten knivsudd salt och en halv tesked aktivt kol i varje påse heller.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Du menar ut från akvariet och i en hink i 15 min och sen vidare till påsar?

      Är det för att de ska släppa ut gift? Men då påverkar väl detta de andra pansarmalarna i samma hink?

      Jag undrar också vad som menas med "fräscht" vatten. Vill ej ta endast kranvatten i påsarna, utan akvarievatten, då Växjös vatten är dåligt och innehåller ammoniumsulfat så fiskarna brukar inte gilla vattnet som kommer efter vattenbyte.

      Men kanske kan jag ta hälften akvarievatten och hälften kranvatten noga utblandat med Aqua Plus vattenberedningsmedel i påsarna....
      / Ebba

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        1) Ja, för att de skall släppa ut sitt gift. Ja, det påverkar de andra fiskarna i hinken, men förhoppningsvis skall de inte hinna ta skada. Håll koll. Du kan ju även ha dem direkt i påse och göra vattenbyte efter en kvart, men jag tycker det är bökigt att hantera påsar.
        2) Fräscht vatten är vatten annat än det som var i hinken. Är kranvattnet dåligt använd inte det.
        3) Aquaplus? Jag vet inte vad det innehåller, men står det att det "avgiftar ammoniak" så kan det mycket väl vara en god idé att ha i lite sånt i påsen. Står det att det innehåller levande bakterier häll INTE i det (förbrukar syre).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Okej, då förstår jag. När jag skriver "andra fiskar" så menar jag bara de övriga pansarmalarna... Ska alla pansarmalar vara samtidigt i hinken alltså?

          Hmm, på Aqua Plus står det såhär:

          Nutrafin water conditioner - Aqua Plus
          "Pure herbal extract"
          Neutraliserar tungmetaller
          Reducerar stress
          Skyddar och underlättar läkning
          Tar bort klor och kloramin från kranvatten

          Det står inte ett enda dugg om vad det innehåller, förutom "pure herbal extract" som kan vara lite vadsomhelst. Det är väl US-patenten som gör att de inte vill skriva ut

          Men jag kan ju titta till fiskarna efter halva resan. Ser något konstigt ut kan jag byta ut en del av vattnet mot "nytt" akvarievatten.

          Blir verkligen en prövning detta
          / Ebba

          Kommentar

          • MagArne
            • December 2006
            • 424

            #6
            Är det inte "BIG NO" på salt till pansarmalar?
            Jag hade nog testat med fiskarna i påsar och sen packa ner påsarna i en kylväska.

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Ja, jag har redan bestämt mig för påsar, det var ändå så jag mest tänkt göra, hade bara hört nån nämna hink, men tar påsar då...

              Jag tänker inte lägga i något salt, nej.

              Problemet är alltså bara att pansarmalarna kan släppa ut gift, och vilken sorts vatten jag ska ha i påsen. Kommer nog ta 2/3 akvarievatten och 1/3 kranvatten, som då blir det vatten som ska vara i påsen. Men det ska ju vara mycket luft också.

              Jag ska absolut stoppa ner dem i en kylväska.

              Sen är ju nästa stora problem att jag ska anlägga jordbotten när jag kommer fram, men det skrev jag om i min andra tråd "Flytt och sen jordbotten?" :P
              / Ebba

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av MagArne
                Är det inte "BIG NO" på salt till pansarmalar?
                Nej, det är det inte. Det är en ren myt.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Ahlqvist
                  • January 2008
                  • 661

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Nej, det är det inte. Det är en ren myt.
                  Hmm, nu blev jag lite nyfiken. Är det verkligen en myt då? Vågar jag tillsätta salt typ ektozon i samma kar jag har mina pandor? Ok att jag inte hållt på så länge, men detta är första gången jag hör talas om att det inte ska vara några problem

                  Men sen o andra sidan.. finns det belägg som säger att det är skadligt? Hur uppstod myten isf?

                  "
                  So Long, and Thanks for All the Fish
                  "
                  Douglas Adams
                  Spana in NVSA's Webbsida!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Nej, det är det inte. Det är en ren myt.
                    Njae håller väl inte helt med. Däremot så kan jag hålla med om att de pansarmalar som odlats i många generationer inte är speciellt saltkänsliga.

                    De som tillsätter ektozon anväder dock oftast så lite att det varken gör till eller från ens för saltkänsliga fiskar. Frågan är väl här kanske istället om nyttan med ektozon är en myt istället

                    Vad gäller transport så är en viktigt faktor för minskad stress att transporten sker mörkt. Fiskar som transporteras helt i mörker stressas betydligt mindre än de som transporteras i ljus. Så det mest stressande under en 12 timmar lång transport är den minut man öppnar lådan med fisk under transporten för att kolla att de mår bra.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ja, det är en myt att Corydoras är mer (eller mindre) känsliga än andra sötvattensfiskar för salt.
                      Det gäller även vildfångade Corydoras.
                      Var myten kommer ifrån vet jag inte, det är inte lika uppenbart som för besläktade myter som "använd endast salt utan jod".

                      Se t.e.x http://www.planetcatfish.com/forum/v...hp?f=6&t=17184

                      Ektozon är >99% koksalt med en liten mängd tillsatt peroxid. Det ligger sanning i vad Kjell säger om att det finns en övertro på vad ektozon kan göra, men en sak koksalt garanterat gör är att avgifta nitrit. Mycket låga ppm-halter av salt sänker drastiskt giftverkan av nitrit.
                      Senast redigerad av Azur; 20 February 2008, 11:25.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Ja, det är en myt att Corydoras är mer (eller mindre) känsliga än andra sötvattensfiskar för salt.
                        Det gäller även vildfångade Corydoras.
                        Var myten kommer ifrån vet jag inte, det är inte lika uppenbart som i närbesläktade myter som "använd endast salt utan jod".

                        Se t.e.x http://www.planetcatfish.com/forum/v...hp?f=6&t=17184
                        Myten kommer sannolikt ifrån fiskexportörer som haft problem med transport av Corydoras när de använt salt i samma mängd som för andra fiskar- det var i alla fall därifrån jag hörde det första gången.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Vad gäller transport så är en viktigt faktor för minskad stress att transporten sker mörkt. Fiskar som transporteras helt i mörker stressas betydligt mindre än de som transporteras i ljus. Så det mest stressande under en 12 timmar lång transport är den minut man öppnar lådan med fisk under transporten för att kolla att de mår bra.
                          Ja jag har tänkt att ha dem mörkt under hela resan. Men jag kommer vara orolig för att det akvarievatten jag tar till påsarna innehåller bakterier som gör att syrehalten minskar snabbare än beräknat Det känns som om jag därför kommer vara tvungen att titta till fiskarna efter halva resan.

                          Eller tycker du att jag ska strunta i det? Tänkte ta 2/3 akvarievatten (ej matning dagarna innan) och 1/3 kranvatten och totalt i påsen ska det väl vara 2/3 luft eller mer?
                          / Ebba

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av toccata
                            Ja jag har tänkt att ha dem mörkt under hela resan. Men jag kommer vara orolig för att det akvarievatten jag tar till påsarna innehåller bakterier som gör att syrehalten minskar snabbare än beräknat Det känns som om jag därför kommer vara tvungen att titta till fiskarna efter halva resan.

                            Eller tycker du att jag ska strunta i det? Tänkte ta 2/3 akvarievatten (ej matning dagarna innan) och 1/3 kranvatten och totalt i påsen ska det väl vara 2/3 luft eller mer?
                            Normalt är den vattenkombination de skrivit att föredra, men nu är ju Växjövatten lite speciellt så jag hade nog i ditt fall helt avstått från kranvatten. Har du ett normalt välskött akvarium så skall det inte vara några som helst problem.

                            Hittade för övrigt en "Fisktransport - kom i håg" som jag skrivit i en annan tråd som kanske kan vara värt att upprepa

                            1/ Bäst är att packa i stora plastpåsar (med plats för 6 st påsar i en frigolitlåda)
                            2/ Påsen skall innehålla ca. 1/3 vatten och 2/3 luft
                            3/ Undantag för ovanstående är t.ex. barber där det skall vara 50-50
                            Blås aldrig ner luft i påsen - utandningsluften innehåller mindre syre än vanlig luft
                            4/ Det är betydligt bättre med syrgas än med luft
                            5/ Vissa arter (de som andas in atmosfärisk luft) skall inte ha syrgas i påsen.
                            6/ En nypa salt i påsen är en fördel för de flesta arter (förutom för de som är känsliga mot salt)
                            7/ Vattenberedningsmedel är en klar fördel - speciellt sådant som buffrar vattnet.
                            8/ Att svälta fisken några dagar före transport är bra
                            9/ Använd inte smutsigt transportvatten - ett vatten med lågt KH riskerar pH-ras
                            10/ Packa aldrig 2 eller 3 fiskar i en påse. Antingen singel eller en grupp.
                            11/ Påsarna skall var mörkt placerade under transporten - att plocka upp fiskarna ur den förslutna lådan för att kolla konditionen är mer stressande än transporten i sig.
                            12/ Påsarna skall alltid vara dubbla - går det hål på innerpåsen så finns ytterpåsen kvar
                            13/ Använd tjocka fryspåsar eller ännu hellre mjuka men sega plastpåsar som är avsedda för fisk (köp i affär)
                            14/ När man knutit ihop innerpåsen så skall man vända på den när man knyter ihop ytterpåsen. Knutarna på inner resp. ytterpåsen skall hamna på motsatta sidor
                            15/ Vissa arter kräver specialpackning. T.ex. så utsöndrar Corydoras ett gift när de blir skrämda och detta gift gör vattnet dåligt och kan mycket väl döda dom själva (och andra fiskar) under transporten. Därför håvar man först upp dom och placerar dom i en vattenbehållare, väntar någon minut och placerar dom sedan i en ny vattenbehållare. Detta upprepas sedan en gång till - därefter har de "slut" på giftet (bildas igen efter en tid) och man kan transportera dom
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • A C-son
                              • December 2007
                              • 537

                              #15
                              Ursprungligen postat av toccata
                              Men jag kommer vara orolig för att det akvarievatten jag tar till påsarna innehåller bakterier som gör att syrehalten minskar snabbare än beräknat
                              Pansarmalarna kan utvinna syre ur luften.
                              Var extra försiktig när du fångar in dem och använd lämplig håv så att de inte fastnar. Eventuella skador kan lätt infekteras i transportvatten även efter att vatten med "utsöndrat gift" bytts ut.
                              Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                              Kommentar

                              Arbetssätt...