I ett välinkört akvarium ska man inte behöva tillsätta vare sig bakteriekultur eller Toxivec, utan det ska räcka med bakterierna i filtret.
Hur ofta rengör du filtret och vad har du för filtermaterial? Nånting verkar vara fel med filtret iaf.
Jag tycker du har både för många och för stora fiskar ja. Och i fall den brunprickiga malen är en gibbiceps måste du köpa ett betydligt större akvarium eftersom dessa behöver minst 550 liter. Eller kan det vara en ancistrus, eller en synodontis? Det inte bra att skaffa sig fiskar som man inte har kunskap om, för det kan ju bli hur galet som helst. Och akvariebutikerna kan man i regel inte lita på. De verkar sälja vilka fiskar som helst till vilka akvarier som helst. Bara de får dem sålda :mad:
Nu ska Du få höra;) :
Det är en Ancistrus, som jag har som mal. Jag sa tydligt till djuraffären att jag inte ville ha någon som blev längre än 15 cm. De sa att denna skulle passa mig.
Vill absolut inte skaffa en mal som blir 20-30 cm. De är jag lite rädd för:p .
Jag har läst på när det gäller alla fiskar som jag har när det gäller vuxen storlek, vattenklimat, värme osv.
Jag har säkert rengjort filtret för ofta förrut, men inte nu på senare tid.
Köpte också för mycket fiskar på en gång som jag har förklarat förrut.
För den VIKTIGA informationen fick jag inte:mad: Men det var då och nu är nu.
Alla mina fiskar är just nu inga stora fiskar, som Du tycker jag har.
Jag vet inte hur det är med Er, men jag som nybörjare börjar inte med ett akvarium på 500 liter, utan jag ville känna på hur det är innan man börjar med ett stort projekt som fiskar och växter för flera tusen är.
Det kostar ju mer ju större akvarium du har med tillbehör.
Filtret är Sigma Plus 2, för 70-120 liter. Som nybörjare låter ju det rimligt. Men jag läste att det går att bygga på det...:)
Mina fiskar mår "bra" trots den höga nitrit som har pågått. Jag har bytt vatten och gör allt för de små liven. Håller på och kollar upp nästa akvarie jag ska ha. :D
mvh acinna