Har jag för mycket fiskar i mitt akvarium?

#1 - 4 december 2006 08:14
Med tanke på min "diskussion" ang min nitrit vill jag nu ha ett ärligt svar, och det kan jag endast få från Er;)

Jag matar ju så lite så Silverhajarna har blivit så smal, och så ska det ju heller inte vara......:(

Har jag för mycket fiskar i mitt 102 liters?

2st silverhajar
6 st albino pansarmalar
1 st mal (BRUNPRICKIG) kan inte stava namnet nu

2 Platyn

5 Svärdbärare

7 Fantomtetror

Mvh acinna
#2 - 4 december 2006 08:41
Måste du mata lite så har du för litet filter.
Lite foder gör att fiskarna får brist på näring och viktiga vitaminer främst C- vitamin som är viktigt för immunförsvaret.
2 % av fiskarnas vikt om dagen tycker jag är en lämplig mängd foder, men jag är medveten om att många ger sina fiskar väldigt lite för att inte få "dåligt" vatten.
#3 - 4 december 2006 08:48
Jag tycker det låter som att det är ganska mycket fisk för ett 102L. Jag har 8 fiskar i mitt 54 liters och det karet är då väldigt känsligt för nitrin spikar, kan också bero på att det är lite mindre. Men 23 fiskar i ett 102 liters låter i mina öron lite mycket.
#4 - 4 december 2006 08:59
Silverhajarna vill ha det betydligt större, minst 250 L, och de är dessutom stimfiskar:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266
#5 - 4 december 2006 09:02
Kramfors skrev:
Måste du mata lite så har du för litet filter.

Lite foder gör att fiskarna får brist på näring och viktiga vitaminer främst C- vitamin som är viktigt för immunförsvaret.

2 % av fiskarnas vikt om dagen tycker jag är en lämplig mängd foder, men jag är medveten om att många ger sina fiskar väldigt lite för att inte få "dåligt" vatten.

Ska gå till Djurmagasinet i dag och höra om det går att bygga på ett filter. Filtret är för 70-120 liter, men det kanske inte räcker till då....:confused:

Mvh
acinna
#6 - 4 december 2006 09:04
Isolde81 skrev:
Silverhajarna vill ha det betydligt större, minst 250 L, och de är dessutom stimfiskar:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266

Jag hade 3 stycken i går, men jag avlivade den ena pga kollapsad lunga tror jag. Den orkade inte simma ner till botten.

Jag vet att de blir stora, därför kommer jag att skaffa ett större akvarium eftersom de växer. :)
#7 - 4 december 2006 09:08
Hur länge har ditt akvarium varit igång, och har du nyligen medicinerat?
Medicinering "bäddar" för nitritspikar efteråt - nästan precis som när karet är nystartat.

Jag har ungefär samma antal fiskar - fast av mindre sort (förutom eldstjärt & ancistrusar).
#8 - 4 december 2006 09:19
Healena skrev:
Hur länge har ditt akvarium varit igång, och har du nyligen medicinerat?

Medicinering "bäddar" för nitritspikar efteråt - nästan precis som när karet är nystartat.

Jag har ungefär samma antal fiskar - fast av mindre sort (förutom eldstjärt & ancistrusar).

Jag har inte medicinerat nu, har bytt vatten många gånger sen dess och mitt akvarium har varit i gång sen slutet av september.
Jag tror inte egentligen att jag har för mycket fiskar, men att jag heller inte ska ha så mycket fler heller;) . Jag är så nöjd med dessa och jag kommer att köpa ett större så småningom.

Jag vill bara få det i balans någon gång. [:o] Det har varit bra värden i ca 2veckor i följd, sen blir det nitrit mer eller mindre. Bra vattenströmning från filtret, ca 25 g i vattnet, mycket växter....
Så vad gör jag för fel...

Tack Snälla och andra andra för snabba svar
#9 - 4 december 2006 09:30
Har du testat att använda Toxivec i samband med detta vid vattenbytena?
Det brukar vara effektivt mot nitritsk#t..[:o]
Pass på känsliga växter bara...

Tror inte du gör så himla fel egentligen efter vad jag sett, utan ditt kar vill helt enkelt inte komma i balans än. Och har det bara varit igång sedan september och du även har medicinerat i det så...
Efter medicinering räknar jag alltid karet som nystartat och behandlar det därefter.

Det sägs väl att ett akvarium inte är helt "färdigt" förrän efter 2 månader ungefär....har jag hört någonstans - rätta mig om jag har fel nu!!

Ge inte upp!
#10 - 4 december 2006 09:46
Healena skrev:
Har du testat att använda Toxivec i samband med detta vid vattenbytena?

Det brukar vara effektivt mot nitritsk#t..[:o]

Pass på känsliga växter bara...

Alla nämner Toxivec, men det finns inte här i min stad. Jag använder JBL nyttobakterier hur mycket som helst, och det är inte effektivt om man ska läsa hur snabbt Toxivec verkar. Det tar minst ett dygn innan man ser en förbättring på JBL:s bakterier.[:(!] Oftast flera dagar....

mvh
acinna
#11 - 4 december 2006 09:53
Prata med din handlare och se om de kan ta hem det! Toxivec är ju ett preparat från Sera, som de flesta fiskhandlare har produkter ifrån.
Så det är inget "konstigt" och ovanligt märke det är frågan om..
#12 - 4 december 2006 13:05
Healena skrev:
Prata med din handlare och se om de kan ta hem det! Toxivec är ju ett preparat från Sera, som de flesta fiskhandlare har produkter ifrån.

Så det är inget "konstigt" och ovanligt märke det är frågan om..

Jag har beställt från Guldfisken.se. Jag blir liksom less att gå in på djuraffärerna här i stan. Man har liksom blivit en ö-kändis här.;)
Man känner sig ju sig ganska kass...hahahaha:p :D
#13 - 4 december 2006 13:44
Bor du nära Östersund kan du gå med i akvarieföreningen Glada Fisken i Östersund där får du säkert råd och lära dig mer om fiskar.
#14 - 4 december 2006 13:57
I ett välinkört akvarium ska man inte behöva tillsätta vare sig bakteriekultur eller Toxivec, utan det ska räcka med bakterierna i filtret.

Hur ofta rengör du filtret och vad har du för filtermaterial? Nånting verkar vara fel med filtret iaf.

Jag tycker du har både för många och för stora fiskar ja. Och i fall den brunprickiga malen är en gibbiceps måste du köpa ett betydligt större akvarium eftersom dessa behöver minst 550 liter. Eller kan det vara en ancistrus, eller en synodontis? Det inte bra att skaffa sig fiskar som man inte har kunskap om, för det kan ju bli hur galet som helst. Och akvariebutikerna kan man i regel inte lita på. De verkar sälja vilka fiskar som helst till vilka akvarier som helst. Bara de får dem sålda :mad:
#15 - 4 december 2006 15:11
Acinna: ?du hade ett filter anpassat för 70-120L sen läste jag att du hade cirkulation på 25/ggr vattenvolymen... alltså ca:2500L/tim...?
#16 - 4 december 2006 15:35
batski skrev:
I ett välinkört akvarium ska man inte behöva tillsätta vare sig bakteriekultur eller Toxivec, utan det ska räcka med bakterierna i filtret.

Hur ofta rengör du filtret och vad har du för filtermaterial? Nånting verkar vara fel med filtret iaf.

Jag tycker du har både för många och för stora fiskar ja. Och i fall den brunprickiga malen är en gibbiceps måste du köpa ett betydligt större akvarium eftersom dessa behöver minst 550 liter. Eller kan det vara en ancistrus, eller en synodontis? Det inte bra att skaffa sig fiskar som man inte har kunskap om, för det kan ju bli hur galet som helst. Och akvariebutikerna kan man i regel inte lita på. De verkar sälja vilka fiskar som helst till vilka akvarier som helst. Bara de får dem sålda :mad:

Nu ska Du få höra;) :
Det är en Ancistrus, som jag har som mal. Jag sa tydligt till djuraffären att jag inte ville ha någon som blev längre än 15 cm. De sa att denna skulle passa mig.
Vill absolut inte skaffa en mal som blir 20-30 cm. De är jag lite rädd för:p .

Jag har läst på när det gäller alla fiskar som jag har när det gäller vuxen storlek, vattenklimat, värme osv.

Jag har säkert rengjort filtret för ofta förrut, men inte nu på senare tid.
Köpte också för mycket fiskar på en gång som jag har förklarat förrut.
För den VIKTIGA informationen fick jag inte:mad: Men det var då och nu är nu.

Alla mina fiskar är just nu inga stora fiskar, som Du tycker jag har.
Jag vet inte hur det är med Er, men jag som nybörjare börjar inte med ett akvarium på 500 liter, utan jag ville känna på hur det är innan man börjar med ett stort projekt som fiskar och växter för flera tusen är.
Det kostar ju mer ju större akvarium du har med tillbehör.

Filtret är Sigma Plus 2, för 70-120 liter. Som nybörjare låter ju det rimligt. Men jag läste att det går att bygga på det...:)

Mina fiskar mår "bra" trots den höga nitrit som har pågått. Jag har bytt vatten och gör allt för de små liven. Håller på och kollar upp nästa akvarie jag ska ha. :D

mvh acinna
#17 - 4 december 2006 15:59
"Problemet" med just silverhajar är att de är snabba simmare och även stimmfiskar. Jag som har haft silverhaj tycker att 250l är för litet. Jag hade mina 5 i 375l och det kändes också litet, de fick ibland fjällskador när de simmade in i bakgrunden :(.
#18 - 4 december 2006 16:39
acinna skrev:
Nu ska Du få höra;) :

Det är en Ancistrus, som jag har som mal. Jag sa tydligt till djuraffären att jag inte ville ha någon som blev längre än 15 cm. De sa att denna skulle passa mig.

Vill absolut inte skaffa en mal som blir 20-30 cm. De är jag lite rädd för:p .

Haha, 20-30cm? Gibbiceps kan ju bli hela 50cm :D Fast jag tycker att akvariet är lite i underkant även för en ancistrus. De skiter ju ganska mycket. Men det är inte lika farligt som med silverhajarna. De kommer inte heller att kunna växta normalt, utan tillväxten hämmas i ett litet akvarium.

Jag tvivlar inte på att du bryr dig om fiskarna och gör vad du kan för att de ska må bra. Men ibland kan man göra fel pga bristande kunskap och då är det väl bra att man får saklig information?

Jag förstå att du som nybörjare inte ville lägga ner för mycket pengar på ett akvarium, men det finns en hel del små fiskar som man kan ha när man har ett litet akvarium. Och silverhajar och ancistrusar hör faktiskt inte till dessa.
#19 - 4 december 2006 18:51
åheim skrev:
Acinna: ?du hade ett filter anpassat för 70-120L sen läste jag att du hade cirkulation på 25/ggr vattenvolymen... alltså ca:2500L/tim...?

Ursäkta, jag förstår inte vad du menar??[:o]
pumpen alltså..med filter....
#20 - 4 december 2006 18:58
batski skrev:
Haha, 20-30cm? Gibbiceps kan ju bli hela 50cm :D Fast jag tycker att akvariet är lite i underkant även för en ancistrus. De skiter ju ganska mycket. Men det är inte lika farligt som med silverhajarna. De kommer inte heller att kunna växta normalt, utan tillväxten hämmas i ett litet akvarium.

Jag tvivlar inte på att du bryr dig om fiskarna och gör vad du kan för att de ska må bra. Men ibland kan man göra fel pga bristande kunskap och då är det väl bra att man får saklig information?

Jag förstå att du som nybörjare inte ville lägga ner för mycket pengar på ett akvarium, men det finns en hel del små fiskar som man kan ha när man har ett litet akvarium. Och silverhajar och ancistrusar hör faktiskt inte till dessa.

Det jag menade med 20-30 cm mal var ett exempel, inte direkt kopplat till Gibbiceps, utan allmänt. Jag tycker stora malar är lite läskiga.:p

Saklig information är bra ...men nu är inte mina fiskar fullstora, det var det jag ville säga, och som sagt, jag SKA köpa ett större akvarium, så Du kan vara lugn...;) men jag börjar här vid 102 l för hajarna och malen är liten just nu...de växer ju inte över en natt. Funderar på ett på 300 liter ungefär. Det är väl bra`!
mvh acinna

Annons