Gurka, populärt foder! :)

#1 - 18 februari 2011 19:46
Vill tippsa om gurka som extra foder:) Alla mina fiskar är helt galna i gurka! Bla. Segelfenspelco, silverhajar, barber och cyklider. Har tillverkat en "gurk hängare" av ståltråd, så slipper man använda sked som sänke och lätt att ta upp. Bör inte vara i vattnet för långe då det börjar grumla. MVH Anna:):):)
Foto:
http://www.egetfoto.se/?v=gurka1.jpg
http://www.egetfoto.se/?v=gurkatv.jpg
#2 - 18 februari 2011 19:54
Smart och kreativt ;) haha
#3 - 20 februari 2011 18:36
Jag använder ett långt grillspett i rostfritt, funkar bra det med :p:)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 20 februari 2011 19:17
Fast gurka består ju till 99% av vatten så det är ju inte direkt något näringsrikt foder som det handlar om
#5 - 20 februari 2011 19:29
Fast gurka består ju till 99% av vatten så det är ju inte direkt något näringsrikt foder som det handlar om

För min del så får de bara gurka som "lördagsgodis":)
#6 - 21 februari 2011 09:53
PiaJo skrev:
För min del så får de bara gurka som "lördagsgodis":)

Samma här. Zucchini funkar också. Gurka i mitt malawikar leder till ett väldigt plaskande och simmande...jag vet inte om fiskar kan ha roligt, men det ser sannerligen ut som det. :)
#7 - 21 februari 2011 11:18
Malarna gillar gurka, men fiskarna så om man ska göra dem glada ska man peta ner gröna ärtor. Det formligen 'kokar' nere på botten då när de trängs för att komma åt ärtor. (De = guppy, platy, endlers, neontetror). När värsta huggsexan är över kan man rätt länge sitta och titta på när guppysarna spelar fotboll med ärtorna.

Tror mina fiskar är bortskämda eller nåt. Zucchini är blä säger de, malarna kan tänka sig äta zucchini om de svälter men inte annars. Malarna skiter i ärtor med. Broccoli är helt förgiftat enligt alla akvariets invånare..
#8 - 3 mars 2011 19:38
Hur får man gurkan att ligga på botten? La i en gurkskiva häromdagen som bara flöt omkring :D Försökte trycka ner den i bland stenarna men där blev den inte länge :eek:
#9 - 3 mars 2011 19:41
Tryck t.ex. en tesked genom gurkbiten.
#10 - 3 mars 2011 20:16
Ska prova detta... :)
#11 - 3 mars 2011 21:40
Jag kokar alla grönsaker jag lägger i till mina snäckor och fiskar. Då sjunker de av sig själva, plus att de blir mjukare och mer lättätna.
#12 - 3 mars 2011 22:01
Det var ju en ide..:) Jag provade det med skeden o det funkar ju jättebra..Fiskarna är framme o nafsar på gurkan fast allra gladast blev nog malen :)
#13 - 4 mars 2011 01:03
Dom flesta av mina fiskar älskar broccoli. Har lag ner 1 stor broccolibit varje dag i 3 dagar och den är alltid borta nästa dag. Speciellt mina malar och jordätare suger åt sig mycket. Gurkan är dom inte lika intresserade av när det finns broccoli.
#14 - 4 mars 2011 05:06
Då skriver jag upp broccoli på inhandlingslistan:) Vilket funkar då bäst?Kokt eller rå?
#15 - 4 mars 2011 05:20
Broccoli är helt klart favoriten hemma för de felsta, bara siameserna verkar föredra gurka =)
#16 - 4 mars 2011 08:02
Se till så att det verkligen blir uppätet bara, så det inte ligger bitar kvar och ruttnar i ett undangömt hörn!
Bilagor:
#17 - 4 mars 2011 20:09
Vilket är då det näringsrikastE växten man kan ge fiskarna?
#18 - 4 mars 2011 23:16
tabletter tillverkade speciellt för fisk..
#19 - 5 mars 2011 00:06
danne0301 skrev:
tabletter tillverkade speciellt för fisk..

jasså, vart växer dom?
#20 - 5 mars 2011 00:53
Skruttapan skrev:
Vilket är då det näringsrikastE växten man kan ge fiskarna?

Jag skulle säga broccoli... För jag antar bara att dom inte äter blomkål. Annars hade väl det vart nyttigare.
#21 - 5 mars 2011 09:24
Skruttapan skrev:
jasså, vart växer dom?

I hyllan hos din lokala akvaristhandlare.
#22 - 5 mars 2011 12:58
Frysta gröna ärtor brukar vara populärt också. Du tinar dem då några minuter i ett glas vatten. Efter detta "ploppar" du ut dem ur skalet och mosar till dem lite mellan tumme och pekfinger. Sedan är det bara att lägga ner i karet (de sjunker till botten). Brukar vara populärt hos bl a herbivora/omnivora malar, mollys och barber.
#23 - 5 mars 2011 20:19
Måste prövas, tack tack!
#24 - 6 mars 2011 17:08
jag har provat det mesta, gurka, ärtor, broccoli och morot. Men mina fiskar hittar inte maten. Någon som har nåt tips? :)
#25 - 6 mars 2011 17:10
gör som clarias gjorde och häng upp maten i en krok då borde dom ju hitta det.
#26 - 6 mars 2011 17:43
ska prova, tack :)
#27 - 8 mars 2011 20:27

får ja fråga Kjell...hur ofta på säg en vecka kan man ge som gurka å ärtor..kan de bli obalans om man ger för ofta-tar bort de som inte äts upp såklart..
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 8 mars 2011 20:54
pernilla78 skrev:
får ja fråga Kjell...hur ofta på säg en vecka kan man ge som gurka å ärtor..kan de bli obalans om man ger för ofta-tar bort de som inte äts upp såklart..

Gurka är ju som sagt mest vatten så det spelar ju ingen större roll hur ofta eller sällan man ger det till fiskarna.

Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med obalans?
Gröna ärtor är dock ett fiberrikt foder som är bra till herbivora fiskarter men självklart skall det kompletteras med annat eftersom det inte innehåller alla nödvändiga näringsämnen. Det är ju fördelen med de kommersilla torrfodren - dvs att de innehåller de näringsämnen fiskarna behöver

Annons