" Ulla Sobestiansky är av en annan åsikt.
– Fiskar har också förmåga att känna smärta. Exakt vad den här individen har för behov vet jag inte, men den kan inte bete sig på ett naturligt sätt.
På vilket sätt?
– Ja, i havet har ju fiskarna en helt annan volym att röra sig i, exempelvis."
Mjo, i havet, skulle säkerligen kampfisken trivas, som... "fisken i vattnet".
Faktum är, att jag har svårt att se hur vattenmängden är ett problem här.
Däremot skulle jag vilja ha samma mängd vatten i ett kubiskt/kvadratiskt akvarium, så att kampfisken kunde simma mer innan det är slut på utrymme, fiskar rör ju sig som bekant mer i längdled, än djupled.
Diskutionen är lite absurd. Det går inte att fastställa ett minimum antal liter för vad som är passande eller inte, utan man får titta på artens behov. Akvarium rent generelt är för små för att gå att jämföra fiskars normala levnadsmiljö. man kan inte hålla ett stim på 25 neontetror i ett 10 000 liters akvarium, bara för att de i sin normala miljö simmar i en så stor omgivning på ett par timmar. Vi skulle behöva samla IKEA's parkeringar världen över, och slå ihopa, för att bygga ett ända akvarium, för att kunna ha en sjyst malavi besättning.
Mer korekt hade jag ansett det vara om hon helt enkelt anmärkt på behållarens olämpliga form, och potensiellt dåliga syresättning av bottenvattnet... Att kampfisken skiter i syrehalten i vattnet kan kanske förbises med, då den trots allt föredrar att ta syret ur vattnet, och bara vid behov nyttjar labyrintorganet.
B!