Guldfisk i skål, frågor.

#1 - 28 maj 2006 15:58
Har fått en skål med två slöjstjärtar i present.

Uppskattningsvis är skålen på 10 liter. Får inte plats med mer, så säg gärna inte att jag skall köpa större.

Jag har två guldfiskar, samt lite stenar och en växt.. inget mer.

Nu skulle ja vilja ha tips och råd, är ganska ny på detta med akvarium. Hur skall ja göra med vattnet? Det är inte riktigt klart... byte nån gång i veckan? Ge mig alla tips!
#2 - 28 maj 2006 16:03
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54

som du ser så är skålen för liten.. så bästa är att du byter eller avlivar fiskarna..
250liter eller större skulle inte fiskarna tacka nej till..

Skålarna får inte längre säljas för att ha fisk i..
#3 - 28 maj 2006 16:12
Jag hade det som barn också bytte vattnet rensade stenarna i samband med vattenbytet dem levde jättelänge.Det var nog inte slöjstärtar jag hade det var nog vanliga guldfiskar mindre modell slöjdskärtar blir rätt så stora så det är nog rätt så litet skålen allså
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 maj 2006 16:17
Som sagt så är skålen alldeles för liten.
Om du byter 2-3 liter vatten dagligen i skålen så kan det bli något renare.
#5 - 28 maj 2006 16:21
Är det förbjudet i affärer att sälja detta det visste jag inte
#6 - 28 maj 2006 16:21
[quote=Kjell Fohrman]Som sagt så är skålen alldeles för liten.
[/quote]

Har du tips på fiskar som klarar dessa förhållanden?
#7 - 28 maj 2006 16:23
Hur skall man göra med ljus och syrepump? Behövs det?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 28 maj 2006 16:24
[quote=rezziq]Har du tips på fiskar som klarar dessa förhållanden?[/quote]
Bättre än slöjstjärtar vore i så fall några kardinalfiskar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=283
#9 - 28 maj 2006 16:28
[quote=stene]Är det förbjudet i affärer att sälja detta det visste jag inte[/quote]
vad jag vet är det inte förbjuet att sälja dom i sverige men utomlands börjar dom förbjudas lite överallt.
sen råder det nog delade meningar om man får ha fisk i dom eller inte då det troligen aldrig varit uppe i domstol.

[quote=rezziq]Har du tips på fiskar som klarar dessa förhållanden?[/quote]

möjligen 1-2 endlers guppy hannar, dom blir inte eså stora.
dom ja har är kanske 2cm i kroppen med 1-1.5cm stjärtfena.
kan ju även ha lite växter och ett par dvärgräkor.

kanske kan gå tillbaka till affären med skålen och kanske byta mot ett lite större akvarie ?
#10 - 28 maj 2006 16:30
[QUOTE=rezziq]Har du tips på fiskar som klarar dessa förhållanden?[/QUOTE]
Faktiskt kan mindre killis eller dito ungfödare gilla läget.
Dvärgtandkarpen kanske.
Eller kanske någon mindre räka?
Dock är killis bra hoppare så det måste vara övertäckt i så fall.

Men lyd inte "djurvännernas" råd att avliva fisk till höger eller kanske egentligen mer till vänster... *tänker då på djurskyddsmyndigheten (mp)*
[:o]
#11 - 28 maj 2006 16:33
#12 - 28 maj 2006 16:33
[quote=erikthur]Men lyd inte "djurvännernas" råd att avliva fisk till höger eller kanske egentligen mer till vänster... *tänker då på djurskyddsmyndigheten (mp)*
[:o][/quote]

kan inte annat än hålla med.
många affärer säljer inte bara fiskar utan tar även emot fiskar.
och åker man in kan man ju byta mot nån annan fisk om man vill.
#13 - 28 maj 2006 16:36
[quote=rezziq]Här kommer ett kort:

http://rapidshare.de/files/21616337/S3000071.JPG.html[/quote]

en kampfisk kan du nog ha i skålen, dom är ju rätt fina.

ps, www.photobucket.com är min favorit för bilder.
#14 - 28 maj 2006 16:46
hehe, ok.. Kom på det sen sek efter att ja postat så ja bytte till
http://img146.imageshack.us/img146/4430/s30000715nz.jpg

Men ljus och syrepump då? Behövs det?
#15 - 28 maj 2006 16:53
Finns fräcka spotlights som man kan sätta sidan om syrepump behövs nog inte du hade väl nån växt
#16 - 28 maj 2006 16:56
[quote=stene]Finns fräcka spotlights som man kan sätta sidan om syrepump behövs nog inte du hade väl nån växt[/quote]

Som du ser på bilden, ja.
#17 - 28 maj 2006 16:59
Det var en tuff skål föresten ja du hade en stor växt såg jag.Det ska nog inte behövas en syrepump då
#18 - 28 maj 2006 17:06
[quote=stene]Det var en tuff skål föresten ja du hade en stor växt såg jag.Det ska nog inte behövas en syrepump då[/quote]

Tack, belysning då? Du nämde spots.. har du nån bild?

Hur länge skall det vara tänt? 10-12h/dag?
#19 - 28 maj 2006 17:13
Jag tänder mina 06 00---21 00 15 tim.Spot en vanlig tuff på stativ
#20 - 28 maj 2006 17:22
[QUOTE=rezziq]hehe, ok.. Kom på det sen sek efter att ja postat så ja bytte till
http://img146.imageshack.us/img146/4430/s30000715nz.jpg

Men ljus och syrepump då? Behövs det?[/QUOTE]
Du behöver något som syresätter vattnet.
Och ett filter om du inte byte en del av vattnet varje dag.
#21 - 28 maj 2006 17:26
[quote=Kramfors]Du behöver något som syresätter vattnet.
Och ett filter om du inte byte en del av vattnet varje dag.[/quote]

Snälla, förklara i detalj. Jag är ny på detta.
#22 - 28 maj 2006 17:38
Växten syressätter väl en del guldfisken klara sig på det mina gjorde det i allafall
#23 - 28 maj 2006 17:42
Behöver ja en syrepump ändå? Filter, var sätter man det :D
#24 - 28 maj 2006 17:50
Han hade ju en växt överlever inte guldfisken på det syre som växten producerar
#25 - 28 maj 2006 17:57
[QUOTE=stene]Han hade ju en växt överlever inte guldfisken på det syre som växten producerar[/QUOTE]
Nej!!!
Enklaste filtret om man ofta byter vatten http://www.pwss.nu/product.php?productid=1894&cat=30&page=1
#27 - 28 maj 2006 18:46
[quote=smurfmats]Har du läst det rezziq?
[/quote]

Ja, men ja läser igenom igen..
#28 - 28 maj 2006 18:54
Det är det som är bra på zoopet här är folk som kan det mesta inom fiskväg det är bara att fråga dem
#29 - 28 maj 2006 18:59
guldfiskskål

:D Läste om ett par som hade haft sin guldfisk i nästan 20 år !!!!!:rolleyes: i en guldfiskskål. De bytte 1/3 dels vatten varje dag, ingen syresten men en spot som lös ca. 12 tim per dag. Något av ett rekord?:p kkk
#30 - 28 maj 2006 19:08
kkk, undra hur länge fisken hade levt i ett stort fint akvarium med effektivt filter.
#31 - 28 maj 2006 19:15
Men vad tycker ni jag skall ha för fiskar? Vilka är "roligast" att titta på?

Neontetror i stim? Karet är för litet för det va?
#32 - 28 maj 2006 21:03
Är jag inte helt felunderättad så blir det förbjudet 1-1-07 att ha all sorts fisk i kupa.
en kollega på butiken där jag arbetar lite hade tydligen luskat om detta

lennart
#33 - 28 maj 2006 22:06
[quote=kkk]:D Läste om ett par som hade haft sin guldfisk i nästan 20 år !!!!!:rolleyes: i en guldfiskskål. De bytte 1/3 dels vatten varje dag, ingen syresten men en spot som lös ca. 12 tim per dag. Något av ett rekord?:p kkk[/quote]vilka långa helvetes år det måste ha varit!!! Stackars sate...
#34 - 29 maj 2006 06:17
haha, aa var nog inte allt för stimulerande miljö.. man brukar säga 7sekunders minne... (Detta är felaktigt). forskarna har tydligen kommit fram till att guldfisken har längre närminne än så.. hur långt det minns jag inte.. kanske har jag drömmt detta =)
#35 - 29 maj 2006 10:10
alltså, då skall jag bryta strömmen och säga att det var en tråkig användning för en sådan fin skål. Det finns faktiskt fina fyrkantiga små kuber, annars kan du "lätt" tillverka en sådan själv. små akvarium kan man få tag i billigt matrial till hos sin lokala glasmästare som alltid har en massa spillbitar.

Men den där skålan är en sallad/bål-skål om jag inte minns fel är det en steningsslott whiteline från deras 300års jubileumskollektion ??

Tråkigt att slita på den, den hör hemma i finservice-skåpet.
Du bör få ett mycket finare akvarium till ett lägre pris än den skålen kostade faktiskt ;)
#36 - 29 maj 2006 11:01
[quote=davidb]
Men den där skålan är en sallad/bål-skål om jag inte minns fel är det en steningsslott whiteline från deras 300års jubileumskollektion ??

Tråkigt att slita på den, den hör hemma i finservice-skåpet.
Du bör få ett mycket finare akvarium till ett lägre pris än den skålen kostade faktiskt ;)[/quote]
Haha :D
#37 - 29 maj 2006 13:24
Åh vad tråkigt med skål:( !
Men men, man får göra det bästa av situationen tills du gjort dig av med fiskarna. Köp ett bottenfilter för skålar i din djuraffär. Köp också en syrepump. Placera bottenskivan under gruset, sätt kassetten med filtermaterial på det tjocka röret och fäst luftslangens ena ände i det lilla röret. Koppla in andra änden av slangen i pumpen och sätt på. Det kan vara bra att ha en backventil till pumpen. Dela slangen så att du har en kort bit och en lång bit. Fäst slangarna i ventilen. Det kortare slangens ena ände ska vara i pumpen och den andra i ventilen. Den långa slangens ena ände ska vara i det smala röret på filtret och den andra i ventilen. Det är inte ditt fel att fiskarna har för litet, det är affärens! De borde ha informerat dig om att guldfisken behöver min 250 liter. Gör som Kjell säger om du vill ha kvar skålen, köp ett par kardinalfiskar.
Lycka till!:D
#38 - 29 maj 2006 13:25
[QUOTE=rezziq]Men vad tycker ni jag skall ha för fiskar? Vilka är "roligast" att titta på?

Neontetror i stim? Karet är för litet för det va?[/QUOTE]
Neontetror behöver minst 45 liter.
#39 - 29 maj 2006 15:31
[quote=Hynt]man brukar säga 7sekunders minne... (Detta är felaktigt). forskarna har tydligen kommit fram till att guldfisken har längre närminne än så.. hur långt det minns jag inte.. kanske har jag drömmt detta =)[/quote]

guldfiskar har minne för ett par månader minst.
#40 - 29 maj 2006 18:57
Kanske det blir billigare och köpa ett riktigt kar,med ljusramp,filter,sten mm begangnat än att köpa till filter till den lilla skålen Då ser man knappt fisken och i stället ser man en liten pump det kan väl inte vara så trevligt det är ju nästan att man tycker synd om fisken bland alla sakerna i hans 10l.skål.Det måste väl finnas på blocket någon stans ett 50l. kanske billigt
#41 - 29 maj 2006 19:37
Hör du varningsklockorna rezziq?!

Jag hade oxå guldfiskskål, surfade och råkade hamna här på zoopet och nu sitter jag med två akvarier - ett 160 liters och ett 30-liters och en hel del fisk + yngel + räkor och massor med växter. Det var för mindre än två månader sen! :D
Min man tycker det är meningslöst att prata med mig för om jag inte pysslar med burkarna så surfar jag på zoopet och förkovrar mig. :p

Guldfisken är long gone - men intresset är kvar.

[quote=stene]Kanske det blir billigare och köpa ett riktigt kar,med ljusramp,filter,sten mm begangnat än att köpa till filter till den lilla skålen Då ser man knappt fisken och i stället ser man en liten pump det kan väl inte vara så trevligt det är ju nästan att man tycker synd om fisken bland alla sakerna i hans 10l.skål.Det måste väl finnas på blocket någon stans ett 50l. kanske billigt[/quote]
#42 - 29 maj 2006 23:49
[quote=Raven]guldfiskar har minne för ett par månader minst.[/quote]

Om det är ett par månader är jag osäker på det vet väl igentligen ingen annan än fisken.. men kan tänka mig det är som för människor.. närminne och långtidsminne.. Men att dom skulle ha 7sek som forskare trodde tidigare har ju säkert guldfisken fått lida för.. "djuplågeri" eftersom dom är för dumma för känna smärta etc.. (det är bara vad jag inbillar mig..)
#43 - 30 maj 2006 00:33
via forskning har det konstaterat att guldfisk har minne för 3 månader.

experimentet bestod av att en guldfisk skulle ismma genom en labyrint ohc i slutet fanns godis, detta gjordes flera gånger med flera fiskar tills dom simmade igenom labyrinten utan att tveka.

sen fick guldfiskarna gå i akvarie och 3 månader senare sattes dom ner i samma labyrint och fiskarna simmade igenom labyrinten utan större problem.
viss tvekan fanns ju men ingen av fiskarna behövde leta sej fram till slutet.

måste finnas en mer detaljerad beskrivning på nätet, vet att det gjorts ett flertal experiment om detta.
#44 - 30 maj 2006 00:40
#45 - 30 maj 2006 01:38
läckert.. fasinerande.. :)
#46 - 30 maj 2006 01:41
våra kära husdjur är inte så dumma trots allt ;)
#47 - 30 maj 2006 01:48
nope men att ciklider och större fiskar ska förstå omvärlden mer än andra fiskar har jag alltid misstänkt.. men att guldfiskarna skulle vara så pass utvecklade det trodde jag faktiskt inte..
#48 - 30 maj 2006 09:26
Folk har ju länge ätit djur med motiveringen att de är dummare och för inte allt för längesedan trodde man att barn inte kunde känna smärta.

Problemet med guldfiskmyten är ju att den ständigt bekfräftas i media. Det är så oerhört ofta man ser guldfiskar i skålar i reklamer, talkshowstudios, inredningsprogram och tv-serier osv.
#49 - 30 maj 2006 09:39
[quote=Nils Holmström]Folk har ju länge ätit djur med motiveringen att de är dummare[/quote]
Jamensådärja! Av någon anledning så vrids innehållet i många trådar från ursprungsfrågan till att någon vegeterian anklagar köttätare för att vara barbarer. Tydligen oxå denna gång!!:mad:
#50 - 30 maj 2006 15:49
[QUOTE=Nils Holmström]Folk har ju länge ätit djur med motiveringen att de är dummare och för inte allt för längesedan trodde man att barn inte kunde känna smärta.

Problemet med guldfiskmyten är ju att den ständigt bekfräftas i media. Det är så oerhört ofta man ser guldfiskar i skålar i reklamer, talkshowstudios, inredningsprogram och tv-serier osv.[/QUOTE]

Var här kan du läsa ordet "köttätare" och "barbar" eller någon kritik av detta? vem är det som vrider diskussionen egentligen?
#51 - 30 maj 2006 16:25
[QUOTE=sockerconny]Jamensådärja! Av någon anledning så vrids innehållet i många trådar från ursprungsfrågan till att någon vegeterian anklagar köttätare för att vara barbarer. Tydligen oxå denna gång!!:mad:[/QUOTE]

Hahaha
#52 - 2 juni 2006 06:46
[quote=rezziq]Behöver ja en syrepump ändå? Filter, var sätter man det :D[/quote]

Vissa engelska siter rekommenderar oxygentabletter till skålar har jag sett.
Och att jag personligen inte rekommenderar guldfisk i skål borde stå i min diskussignatur.;)
Annars; Min zoobutik har ett snyggt skålarrangemang med räkor och färgat grus för den som vill ha tips.
#53 - 2 juni 2006 06:59
[QUOTE=Raven]googlade lite och hitta detta.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/utskrift/0,3258,368976,00.html[/QUOTE]

Kul!

Mitt senaste experiment med mina slöjisar är att kunna skita i mat för att få nått bättre. Jag släpper först i en gammal sunkig koi-pellet(som det tar dem minst 10s att knapra i sig) i ena änden av akvariet och 5s efter "godis" i andra änden. De har inte lärt sig än att skita i pelleten än men iannan min vita blev sjuk så funderade han helt klart på saken.
mvh Mattias
#55 - 2 juni 2006 10:56
" Ulla Sobestiansky är av en annan åsikt.
– Fiskar har också förmåga att känna smärta. Exakt vad den här individen har för behov vet jag inte, men den kan inte bete sig på ett naturligt sätt.
På vilket sätt?
– Ja, i havet har ju fiskarna en helt annan volym att röra sig i, exempelvis."

Mjo, i havet, skulle säkerligen kampfisken trivas, som... "fisken i vattnet".

Faktum är, att jag har svårt att se hur vattenmängden är ett problem här.
Däremot skulle jag vilja ha samma mängd vatten i ett kubiskt/kvadratiskt akvarium, så att kampfisken kunde simma mer innan det är slut på utrymme, fiskar rör ju sig som bekant mer i längdled, än djupled.

Diskutionen är lite absurd. Det går inte att fastställa ett minimum antal liter för vad som är passande eller inte, utan man får titta på artens behov. Akvarium rent generelt är för små för att gå att jämföra fiskars normala levnadsmiljö. man kan inte hålla ett stim på 25 neontetror i ett 10 000 liters akvarium, bara för att de i sin normala miljö simmar i en så stor omgivning på ett par timmar. Vi skulle behöva samla IKEA's parkeringar världen över, och slå ihopa, för att bygga ett ända akvarium, för att kunna ha en sjyst malavi besättning.

Mer korekt hade jag ansett det vara om hon helt enkelt anmärkt på behållarens olämpliga form, och potensiellt dåliga syresättning av bottenvattnet... Att kampfisken skiter i syrehalten i vattnet kan kanske förbises med, då den trots allt föredrar att ta syret ur vattnet, och bara vid behov nyttjar labyrintorganet.

B!
#56 - 2 juni 2006 12:54
[QUOTE=stene]Jag hade det som barn också bytte vattnet rensade stenarna i samband med vattenbytet dem levde jättelänge.[/QUOTE]

Levde de i över 30 år? För så gamla (tom äldre) kan guldfiskar faktiskt bli.

rezziq: Fiskarna kommer tyvärr inte att må bra i skålen hur bra du än försöker göra för dem med filter och vattenbyten. Om jag vore du skulle jag definitivt omplacera fiskarna och skaffa ett litet gäng söta räkor :p
#57 - 2 juni 2006 14:26
#58 - 2 juni 2006 22:44
Guldfiskar har jag alltid funnit charmiga.. karpfiskar e ju trevligt.. men snöar för tillfället på cyklider.. tror jag köper ett litet 100liters kar för små firrarna o bo i.. :P
#59 - 3 juni 2006 08:11
[QUOTE=batski]

rezziq: Fiskarna kommer tyvärr inte att må bra i skålen hur bra du än försöker göra för dem med filter och vattenbyten. Om jag vore du skulle jag definitivt omplacera fiskarna och skaffa ett litet gäng söta räkor :p[/QUOTE]
Eller skaffa större kar och ha skålen som godisskål, vas eller yngelkar/karantän[;)]
#60 - 3 juni 2006 08:56
Bor ni i en etta på 10 kvadrat? ;)

Man har oftast mer plats än vad man tror, men generellt så tror jag man är lite lat och bekväm och köper något litet för att det inte ska ta så mycket plats, trots att det finns massvis av potentiella akvarieplatser i ett hem.

Ovanpå en byrå, i en bokhylla, på ett litet bord får man oftast plats med akvarium i sorleken 40-60 liter, sådana startpaket kostar väl ungefär lika mycket som guldskålspaketen, tror till och med att de förstnämnda är billigare.

Lycka till med fiskarna och byt vatten ofta (varje dag) samt mata sparsamt om du inte vill köpa större bostad åt dem.
#61 - 9 juni 2006 19:45
Hej!

Var i din situation för två veckor sen (förutom att jag hade köpt skålen själv), men jag insåg ganska snabbt att det inte var någon idé. Så jag köpte ett litet akvarie. Det blev litet dyrt men det är mycket roligare att ha ett akvarie. Man kan pyssla lite mer med att inreda det och fisken trivs mkt bättre. Så jag tycker du ska skaffa ett lite större och bättre boend åt dem. Guldfiskskål är snyggt men inte spec. bra
#62 - 9 juni 2006 20:13
problemet med guldfiskskålar är inte bara utrymmet.
fiskarnas balanssinne rubbas pga av den runda formen.
#63 - 9 juni 2006 20:26
[quote=Gr@bben]fiskarnas balanssinne rubbas pga av den runda formen.[/quote]

det råder det väldigt delade meningar om och har hittills själv aldrig sett några konkreta fakta om att det faktiskt är så.

Annons