Guld ancistrus yngel

#1 - 8 maj 2007 13:02
Måste för det första fråga om Guld ancistrus är en mal..? Jag har fått för mig att det är det =P

Dem har iallafall fått yngel, en väldigt massa. Just nu ligger dem i en grop i en sten, med pappan som beskyddare. Han simmar aldrig därifrån, bara för att äta i 2 sekunder sen tillbaka snabbt igen. =P

Dem är väl ca en vecka gammla nu och är ca 1 cm stora vad jag har sett (ser ju inte så mycket av dem när en annan ligger och gömmer dem), när kommer dem våga sig ut till dem andra fiskarna? Och när dem väl gör det kommer dem bli uppätna då..? Har Guldbarber och dem kanske smaskar i sig dem..?
Silverhajarna är det nog ingen risk för att dem äter upp dem va?
#2 - 8 maj 2007 23:47
Jo, visst är det en mal. Du kanske redan spanat in den här bland artbeskrivningarna på Zooet: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070
Det kan gå åt ett och annat yngel i början men har du tätt planterat så kommer en hel del att överleva. De kommer att göra längre och längre utflykter från pappan tills han inte har en chans att hålla tillbaka dem mer, och då dröjer det inte länge innan han ligger och fläktar på en ny romklase;).
#3 - 9 maj 2007 07:12
Tack för svaret =)

Jo, jag har kikat på den infon innan =)

Måste köpa en massa växter då =P

Kan tänka mig att det kommer bli lite jobbigt för honom att hålla koll på alla sen =P

Jaså? Blir det mera rom lagt snart igen? Är det en sådan fisk som när den väl börjat aldrig slutar eller..? =P He he.
#4 - 9 maj 2007 09:15
När dom kommer igång så tycks det som om yngel kommer med jämna mellanrum.
I mitt kar finns så mycket växter och gömställen att jag sällan, eller aldrig ser leken. Plötsligt ploppar det upp yngel här och var. Det knepiga är att ta upp dom för det blir massor efter ett tag, när man har en 5-6 olika kullar, eller fler i karet - men det är ju angenäma bekymmer, eller hur?:)

Jag har några bilder i mitt fotoalbum, om du har lust att kolla.:)
#5 - 9 maj 2007 10:04
Mhm, I see. Många yngel kommer det att bli alltså =P
Rätt så roligt för jag bad inte ens om en hane och en hona när jag köpte dem. Men nu är det bara skoj med ynglen =)

Tror ni att man kan försöka fånga dem och ha dem i mitt yngel "nät"..?
Vore ju hemskt skoj om det blev några yngel kvar. =)
Ja, jag ska kika på dina bilder. =)
#6 - 11 maj 2007 09:21
Är det någon som vet om man kan ha dem i yngel nätet..? :)
#7 - 11 maj 2007 12:05
FishBone_ skrev:
Är det någon som vet om man kan ha dem i yngel nätet..? :)

dom mår nog bättre av att gå löst så dom kan hitta mat...
#8 - 11 maj 2007 12:54
Håller med! Fungerar nog bäst om de är lösa, vi har så i vårat kar. Skulle tro att vi närmar oss den 10:de kullen eller nåt sånt. Så de större har vi flyttat till ett eget akvarium. Där de blivit tillräckligt stora för att flytta till nya ägare

Annons